Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ytterligare en fundering, jag vill ha en rabatt framför en husvägg, men inte för nära grunden. Kan man gräva ur närmast huset och fylla med makadam eller liknande, så själva rabatten kommer ut någon halvmeter och har gruskant bakom? Eller bör man satsa på plattor istället?

Det hade jag nog funderat på utifrån hur dräneringen är gjord.
 
Det hade jag nog funderat på utifrån hur dräneringen är gjord.

Dräneringen gjordes för 8 år sedan. Nya dräneringsrör, primer på väggar med frigolitskivor, duk och någon typ av list i överkant. Återfyllt med stora delar sand närmast huset. Dagvattnet leds bort i ett nedgrävt rörsystem som stuprören är direkt kopplade till..
 
Jag har råkat shoppa på mig lite saker i Belgien i vanlig ordning. Det är ju så fruktansvärt billigt här att allt som stoppar mig är platsen i bilen. Hittills har det blivit ett äppelträd och ett päronträd, specifikt utvalt för att de hade grenarna på bra ställen för ett försök att spaljera, en flikbladig glanssumak, ett uppstammat praktoxbär, en ormhassel, två melerade alunrot, två vanliga(re) alunrot, två astilbe och en klematis "Jenny Moser" och två andra rackare som jag tappade namnet på just nu. Billigt också. 800 kr för allt ovan. Nu ska jag bara få in det i bilen också...
 
17554140_10206513180107173_6008026769137191641_n.jpg


Det här är min första kärra. Ska åka tillbaka till det stället snart. Måste nog ha ett tiotal lavendel och något träd till...
 
Dräneringen gjordes för 8 år sedan. Nya dräneringsrör, primer på väggar med frigolitskivor, duk och någon typ av list i överkant. Återfyllt med stora delar sand närmast huset. Dagvattnet leds bort i ett nedgrävt rörsystem som stuprören är direkt kopplade till..

Frigolit känns ju inte bra, du menar kanske Isodrän?

Men i övrigt verkar ju inte dräneringen vara ett problem, så välj själv om du föredrar plattor eller singel. Hade det varit mindre god dränering hade jag nog föredragit plattor med lutning från huset.
 
Jag är väldigt osäker på vad det hette, men någon slags cellplast som isolerar. Hursomhelst fungerar det väldigt bra, vi har inga fuktproblem i källaren i nuläget och då är det gräs ända intill husväggen. Jag ska skissa lite och checka av med en mark/trädgårdsfirma senare i veckan när de ändå kommer och gräver för den nya häcken.
 
Jag har råkat shoppa på mig lite saker i Belgien i vanlig ordning. Det är ju så fruktansvärt billigt här att allt som stoppar mig är platsen i bilen. Hittills har det blivit ett äppelträd och ett päronträd, specifikt utvalt för att de hade grenarna på bra ställen för ett försök att spaljera, en flikbladig glanssumak, ett uppstammat praktoxbär, en ormhassel, två melerade alunrot, två vanliga(re) alunrot, två astilbe och en klematis "Jenny Moser" och två andra rackare som jag tappade namnet på just nu. Billigt också. 800 kr för allt ovan. Nu ska jag bara få in det i bilen också...

Shit pomme fritt! Det låter som att vi ska planera in en roadtrip när vi byggt det nya huset och det är trädgårdens tur.
Hur kommer det sig att det är så mycket billigare där? Är det bara det varmare klimatet?
 
Shit pomme fritt! Det låter som att vi ska planera in en roadtrip när vi byggt det nya huset och det är trädgårdens tur.
Hur kommer det sig att det är så mycket billigare där? Är det bara det varmare klimatet?

Vet inte, det mesta är billigare här. Ta med lite öl på en gång. Tänk på att plantorna ska vara ursprungsmärkta dock, och såklart att allt som säljs kanske inte är det bästa för ett svensk klimat. De säljs ju trots allt inte i Sverige.
 
Ytterligare en fundering, jag vill ha en rabatt framför en husvägg, men inte för nära grunden. Kan man gräva ur närmast huset och fylla med makadam eller liknande, så själva rabatten kommer ut någon halvmeter och har gruskant bakom? Eller bör man satsa på plattor istället?
Jag hade valt makadam.
 
Har ni några bra tips på en lättskött marktäckare som kan växa i norrläge i zon 1? Just nu är där några buskar men med bar jord under och mellan där det växer ogräs. Buskarna är forsythia och nåt rött (både blad och kvistar) med taggar. Det är inte så stort område det gäller kanske 10-15 kvm max inkl. buskar och allt. Jag vill ha nåt så att det ser prydligare ut och man slipper rensa ogräs. Tåligt och lättskött är nyckelord! Jag är INTE gröna fingrar eller så stor lust att lägga tid på den rabatten. Den ska bara vara där och se någorlunda prydlig ut.

Buskarna ska alltså vara kvar men jag vill komplettera med en marktäckare.

Jag har hjärtbergenia vid huset. Jag har för mig den trivs i skugga? Min står med vandrande skugga från träd och buskar. Täcker jättebra, inget annat växer där. Håller sig snällt på sin plats, har inte spridit sig i trädgården. Den är också vintergrön men ser kanske lite tråkig ut, bladen lägger sig mot marken så stjälkarna syns. Men den är ändå trevlig, blommar lite och fyller verkligen ut. :) Obs att den fått noll kärlek de senaste 20 åren kanske, så mer anspråkslös växt får man nog leta efter.
 
Min snälla granntant har passat huset och tagit hand om posten medans jag har varit borta och jobbat :up: Jag kommer att ge henne något men hon vill aldrig ha något så jag kan inte komma med något stort. Då fick jag den geniala idén att göra en roadtrip med henne till Mobackes i Bollnäs :idea: Hon nämnde att hon ville handla lite mer växter och att hon inte gillar de stora kedjorna. Jag tänkte att vi åker tidigt så kan vi äta lunch där också så kan jag se till att bjuda på den.
 
Min snälla granntant har passat huset och tagit hand om posten medans jag har varit borta och jobbat :up: Jag kommer att ge henne något men hon vill aldrig ha något så jag kan inte komma med något stort. Då fick jag den geniala idén att göra en roadtrip med henne till Mobackes i Bollnäs :idea: Hon nämnde att hon ville handla lite mer växter och att hon inte gillar de stora kedjorna. Jag tänkte att vi åker tidigt så kan vi äta lunch där också så kan jag se till att bjuda på den.
Det blir säkert en uppskattad present :up:

För det var väl en present? Jamenar - du hade väl ingen annan baktanke med att åka till Mobackes än att skjutsa henne och bjuda på lunch... :angel::devil:
 
Jag har sitter och saknar blåsippor. Det finns inga i naturen här. Jag har i alla fall inte hittat några.

Eftersom det är en absolut favorit för mig skulle jag vilja plantera sådana i trädgården, t.ex. i syrenhäcken. Om jag inte råkar hitta dem hos någon lokal butik, vart hittar jag dem då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 631
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 037
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp