Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina chiliplantor börjar få gulnade blad som släpper. :( Vad är det för fel? Funderar på om de har stått för varmt. Det är ju väldigt växelvis varmt beroende på hur mycket det eldas, ibland väldigt varmt från elementet, och de har stått i söderfönster. Det kanske blivit too much nu? De är omplanterade och får lagom med vatten annars och de har börjat blomma.
Flyttade dem till ett kallare rum men kan inte erbjuda samma ljus då tyvärr, de står på ett litet bord framför ett fönster åt öst/sydöst.
Näringsbrist? Näringen i jorden räcker inte alltid så länge. Några veckor bör man ju ändå räkna med att det räcker.
 
Mina chiliplantor börjar få gulnade blad som släpper. :( Vad är det för fel? Funderar på om de har stått för varmt. Det är ju väldigt växelvis varmt beroende på hur mycket det eldas, ibland väldigt varmt från elementet, och de har stått i söderfönster. Det kanske blivit too much nu? De är omplanterade och får lagom med vatten annars och de har börjat blomma.
Flyttade dem till ett kallare rum men kan inte erbjuda samma ljus då tyvärr, de står på ett litet bord framför ett fönster åt öst/sydöst.
Näringsbrist eller kolla på undersidan av bladen om de fått löss.
 
Gäller detta alla förodlade grönsaker? Har för mig att chilin ville ha väldigt varmt, men det kanske bara är under groningen?

Har ni tips på vad man kan använda som omplanteringskrukor? :) Jag har beställt några Paper Pots men de kommer inte räcka till alla plantor. Mjölkpaket har jag tänkt klippa av toppen på och göra ett par hål i botten, men finns det något annat man kan göra krukor av?
Jag gör av mjölkkartonger och sedan av tidningspapper med, sök på nätet på paperpotts så får du nog upp några olika förslag på youtube hur man gör.
 
Jag har kvar de gamla trågen från förra året när jag köpt vårblommor, de passar väldigt bra i miniväxthusen och annars så löser en sax det problemet. Luktärtorna är planterade i gamla toapappersrullar som jag sedan gräver ner hela rullen så skadas inte rötterna. :up:
 
Har ni några bra tips på en lättskött marktäckare som kan växa i norrläge i zon 1? Just nu är där några buskar men med bar jord under och mellan där det växer ogräs. Buskarna är forsythia och nåt rött (både blad och kvistar) med taggar. Det är inte så stort område det gäller kanske 10-15 kvm max inkl. buskar och allt. Jag vill ha nåt så att det ser prydligare ut och man slipper rensa ogräs. Tåligt och lättskött är nyckelord! Jag är INTE gröna fingrar eller så stor lust att lägga tid på den rabatten. Den ska bara vara där och se någorlunda prydlig ut.

Buskarna ska alltså vara kvar men jag vill komplettera med en marktäckare.
 
Har ni några bra tips på en lättskött marktäckare som kan växa i norrläge i zon 1? Just nu är där några buskar men med bar jord under och mellan där det växer ogräs. Buskarna är forsythia och nåt rött (både blad och kvistar) med taggar. Det är inte så stort område det gäller kanske 10-15 kvm max inkl. buskar och allt. Jag vill ha nåt så att det ser prydligare ut och man slipper rensa ogräs. Tåligt och lättskött är nyckelord! Jag är INTE gröna fingrar eller så stor lust att lägga tid på den rabatten. Den ska bara vara där och se någorlunda prydlig ut.

Buskarna ska alltså vara kvar men jag vill komplettera med en marktäckare.

Murgröna tycker jag är så fint! Det finns alltid plats för murgröna.
 
Jag tänkte också på murgröna först men den kan bli helt galet stor, framförallt i zon 1. Risken är att den inte stannar på marken utan börjar klättra i buskar och träd.

Jag hade nog hellre valt hasselört.

Jag vill ju inte ha murgröna över allt, haha! Men det är verkligen fint!!

Hasselört ska jag titta på :-) tack!
 
Näringsbrist? Näringen i jorden räcker inte alltid så länge. Några veckor bör man ju ändå räkna med att det räcker.

Näringsbrist eller kolla på undersidan av bladen om de fått löss.
Jag minns inte vilken jord jag fick tag i när jag planterade om. Men jag borde ju inte ha tagit såjorden... Jag vattnade iaf med näringslösning i förrgår, får fortsätta med det och se om det ändras. De borde kunna stå i krukorna ett tag till så det känns ju surt att plantera om redan igen. :meh: Kronärtskockorna visar lite liknande tendenser, iaf på hjärtbladen. Får kanske överväga att plantera om alltihopa.
Ni tror alltså inte det är solens/värmens fel?
 
Härdning påbörjad
wp-1490950970859.jpg
 
Jag tänkte också på murgröna först men den kan bli helt galet stor, framförallt i zon 1. Risken är att den inte stannar på marken utan börjar klättra i buskar och träd.

Jag hade nog hellre valt hasselört.

Fast hasselört räknas ju till en av trädgårdens riktiga värstingar när det kommer till att sprida sig, särskilt med tanke på att den frösår sig. Somliga trädgårdsmästare räknar den som ett ogräs. Fast jag tycker att den är jättefin. Men kanske inget att rekommendera om man är rädd för lite mer invasiva växter.
 
20170331161124-37.2.96.112.JPG

20170331161215-37.2.96.112.JPG


Nu har jag delat lite på mina tomater! De fick bo två och två sålänge pga krukbrist, är det väldigt osmart eller räcker det att dela på dem igen till nästa omplantering?
 
Vi ska ersätta vår gamla risiga oxelhäck som är planterad på framsidan av huset, längst med gatan. Vi har i princip bestämt oss för en bokhäck, som kommer stå i en rak linje om ca 25 m. Dock har vi en till sträcka, ca 5 m som ansluter till den blivande bokhäcken där jag funderar på att sätta en hög armeringsmatta istället, med klätterväxter.
För- och nackdelar med detta? Vad hade ni valt för klätterväxter? Zon 4-5.
 
Har ni några bra tips på en lättskött marktäckare som kan växa i norrläge i zon 1? Just nu är där några buskar men med bar jord under och mellan där det växer ogräs. Buskarna är forsythia och nåt rött (både blad och kvistar) med taggar. Det är inte så stort område det gäller kanske 10-15 kvm max inkl. buskar och allt. Jag vill ha nåt så att det ser prydligare ut och man slipper rensa ogräs. Tåligt och lättskött är nyckelord! Jag är INTE gröna fingrar eller så stor lust att lägga tid på den rabatten. Den ska bara vara där och se någorlunda prydlig ut.

Buskarna ska alltså vara kvar men jag vill komplettera med en marktäckare.

Lungört, myskmadra, kaukasisk förgätmigej, ormöga, nävor om du är ute efter några låga marktäckare. Vissa sorters funkia blir inte så höga heller och vill du ha något lite högre, typ 45cm, är ju daggkåpa tacksam och frösår sig vart än den får chansen.
 
De två amerikanska blåbärsbuskarna har nu fått en ny plats på baksidan av trädgården. De har även fått sällskap av två polska blåbärstryt. :) Sorterna atut och duet. Ska visst vara mycket härdiga, lättskötta och mest nyttiga av alla blåbär samt ge riklig skörd (1-5 kg per buske)
Spännande :cool:
 
Ytterligare en fundering, jag vill ha en rabatt framför en husvägg, men inte för nära grunden. Kan man gräva ur närmast huset och fylla med makadam eller liknande, så själva rabatten kommer ut någon halvmeter och har gruskant bakom? Eller bör man satsa på plattor istället?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 039
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp