Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har bara sått cocktailtomater och paprika än så länge och första omgången är nu omplanterade, mest för att det visst var väldigt hög grobarhet på tomatskrällena så det blev lite väl trångt i sålådan :angel:

Har mer paprikafrön sådda och ska så frilandsgurka lite längre fram, nån sallad säkerligen och sen får jag se vad för kul fröer jag kan hitta åt. Finns ett kanonställe här på gården för ett land, men (och det är ett stort MEN) det kräver ohemult mycket jobb för att få nån ordning där, då det både är stenigt och miljadarders miljarder med ogräs som först måste väck och det vette tusan om skröpelkroppen fixar :cautious: Får nog i såna fall först investera i en rejäl hacka och en normal skottkärra som inte väger bly redan när den är tom och sen får jag se.

Tur det är lite snö och is kvar, så ingen brådska med det där :angel:
 
Jag tjatar på om min blivande avenbokshäck! :) Jag har i princip bestämt mig för att beställa från Hortogreen då de har väldigt bra priser. Någon som har erfarenhet att beställa därifrån?

Däremot funderar jag över om jag ska beställa barrotade eller krukodlade. Det blir i det senaste laget att plantera de barrotade - men fördelen är att de är lite billigare och lite högre (80-100 cm). De krukodlade är något dyrare och lite lägre (50-80 cm). De krukodlade som jag har kollat på är E-plantor, vilket jag har förstått är bra. Så vad skulle ni välja?

1. Billigare barrotad, 80-100 cm som måste planeras bums när vi flyttar in.
2. Lite dyrare krukodlad E-planta, 50-80 cm som man inte behöver plantera så fort vi har flyttat in.

Och två ytterligare frågor: Är det någon som vet om det brukar vara någon skillnad på tanighet och antal sidoskott när det kommer till krukodlat respektive barrotat? Jag tänkte beställa ganska snart men ange leverans kring 10 juni. Finns det risk att det vid den tiden på säsongen bara finns de tristaste och tanigaste plantorna kvar eller ser de till att alla kunder som har beställt får så fina plantor som möjligt?

(Denna sista frågan bör jag så klart ställa till Hortogreen själva, men jag tänkte att någon kanske har erfarit hur det brukar förhålla sig).
Den här gammaldags tanten tänker att du väl inte alls behöver plantera omedelbums? Du kan ju jordslå plantorna nån vecka?
Dvs ställa dem i jord i väntan på plantering.
 
Jag måste verkligen ta itu med KIRSKÅLEN som ockuperat delar av min trädgård. När jag fyllde år fick jag ett presentkort till Blomsterlandet, och jag inser nu att jag nog tvingas använda det till att köpa täckduk/markduk (vet inte vad det kallas men ska se till att få rätt) att lägga över Kirskålen.

Någon här som gjort det? Att rensa hjälper INTE. Problemet är, på ena stället, att jag har en gigantisk och helt underbar Honungsros som väller över alla bräddar när den blommar och som är alldeles gudomlig. Men det är vid Honungsrosens rötter som Kirskålen växer. KAN jag täcka hela det området med täckduk i 2 år utan att kväva rosen?? Täckduk (markduk?) ska väl släppa igenom vatten men inte släppa upp Kirskålen? Eller?
 
Jag måste verkligen ta itu med KIRSKÅLEN som ockuperat delar av min trädgård. När jag fyllde år fick jag ett presentkort till Blomsterlandet, och jag inser nu att jag nog tvingas använda det till att köpa täckduk/markduk (vet inte vad det kallas men ska se till att få rätt) att lägga över Kirskålen.

Någon här som gjort det? Att rensa hjälper INTE. Problemet är, på ena stället, att jag har en gigantisk och helt underbar Honungsros som väller över alla bräddar när den blommar och som är alldeles gudomlig. Men det är vid Honungsrosens rötter som Kirskålen växer. KAN jag täcka hela det området med täckduk i 2 år utan att kväva rosen?? Täckduk (markduk?) ska väl släppa igenom vatten men inte släppa upp Kirskålen? Eller?
Jag har gjort det. Den tar sig igenom, men mängderna som gör det är mycket mycket mindre än innan - nu hinner jag rycka.
Gör ett hål för rosen, den borde fixa det.
 
wp-1490883048476.jpg

wp-1490883048473.jpg
 
Jag ställer mina svalare så fort de skolats om första gången. Jag vill inte att de ränner iväg utan bara växer. Vill ha dem stabila och väl rotade, inte höga och stora.
Vet inte om jag tänker rätt dock :D
Du tänker helt rätt, svalt och ljust ger knubbiga plantor. Ju varmare de står desto mer solljus behöver de. Så har man bara fönster så och vanligt rumstemperatur blir de gängliga, fast brukar ju överleva ändå och ge frukt. Mina brukar se eländiga ut och inte alls som de fina knubbiga man köper i affären men de ger frukt och glädje ändå :).
 
Jag måste verkligen ta itu med KIRSKÅLEN som ockuperat delar av min trädgård. När jag fyllde år fick jag ett presentkort till Blomsterlandet, och jag inser nu att jag nog tvingas använda det till att köpa täckduk/markduk (vet inte vad det kallas men ska se till att få rätt) att lägga över Kirskålen.

Någon här som gjort det? Att rensa hjälper INTE. Problemet är, på ena stället, att jag har en gigantisk och helt underbar Honungsros som väller över alla bräddar när den blommar och som är alldeles gudomlig. Men det är vid Honungsrosens rötter som Kirskålen växer. KAN jag täcka hela det området med täckduk i 2 år utan att kväva rosen?? Täckduk (markduk?) ska väl släppa igenom vatten men inte släppa upp Kirskålen? Eller?
Om det går att klippa med gräsklipparen kan det vara värt att försöka med, klipp lika ofta som gräsmattan gärna oftare så ska de inte klara sig, precis invid rosensstamm kanske man måste täcka med duk.
 
Du tänker helt rätt, svalt och ljust ger knubbiga plantor. Ju varmare de står desto mer solljus behöver de. Så har man bara fönster så och vanligt rumstemperatur blir de gängliga, fast brukar ju överleva ändå och ge frukt. Mina brukar se eländiga ut och inte alls som de fina knubbiga man köper i affären men de ger frukt och glädje ändå :).
Hur svalt vill de stå? :)
 
15 grader brukar anges som en bra temperatur. Jag kan dock inte riktigt erbjuda det, trots att jag inte har värme på min övervåning. Där är det väl 17 grader som lägst. Det får duga. Huvudsaken är att de har bra belysning.
Gäller detta alla förodlade grönsaker? Har för mig att chilin ville ha väldigt varmt, men det kanske bara är under groningen?

Har ni tips på vad man kan använda som omplanteringskrukor? :) Jag har beställt några Paper Pots men de kommer inte räcka till alla plantor. Mjölkpaket har jag tänkt klippa av toppen på och göra ett par hål i botten, men finns det något annat man kan göra krukor av?
 
Gäller detta alla förodlade grönsaker? Har för mig att chilin ville ha väldigt varmt, men det kanske bara är under groningen?

Har ni tips på vad man kan använda som omplanteringskrukor? :) Jag har beställt några Paper Pots men de kommer inte räcka till alla plantor. Mjölkpaket har jag tänkt klippa av toppen på och göra ett par hål i botten, men finns det något annat man kan göra krukor av?

Chili vill ha en aning varmare, absolut inte under 15. 15-20 brukar vara lagom för plantorna.
 
Gäller detta alla förodlade grönsaker? Har för mig att chilin ville ha väldigt varmt, men det kanske bara är under groningen?

Har ni tips på vad man kan använda som omplanteringskrukor? :) Jag har beställt några Paper Pots men de kommer inte räcka till alla plantor. Mjölkpaket har jag tänkt klippa av toppen på och göra ett par hål i botten, men finns det något annat man kan göra krukor av?

Ingen aning faktiskt. Det är nog inte så supernoga.

Man kan göra krukor av tidningspapper. Jag har aldrig provat. Det finns s.k. krukmakare att köpa som man gör dessa krukor med.
 
Gäller detta alla förodlade grönsaker? Har för mig att chilin ville ha väldigt varmt, men det kanske bara är under groningen?

Har ni tips på vad man kan använda som omplanteringskrukor? :) Jag har beställt några Paper Pots men de kommer inte räcka till alla plantor. Mjölkpaket har jag tänkt klippa av toppen på och göra ett par hål i botten, men finns det något annat man kan göra krukor av?
Jag använder plastmuggar! Då får jag fint djup för rötterna. För omplantering köper jag såna där genomskinliga ölglas på 50 cl. När jag är riktigt ambitiöst gör jag dem dubbla, med hål i den innersta. Den har jag dessutom lite grovt grus i botten på.
wp-1488730919580.jpg
 
Mina chiliplantor börjar få gulnade blad som släpper. :( Vad är det för fel? Funderar på om de har stått för varmt. Det är ju väldigt växelvis varmt beroende på hur mycket det eldas, ibland väldigt varmt från elementet, och de har stått i söderfönster. Det kanske blivit too much nu? De är omplanterade och får lagom med vatten annars och de har börjat blomma.
Flyttade dem till ett kallare rum men kan inte erbjuda samma ljus då tyvärr, de står på ett litet bord framför ett fönster åt öst/sydöst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 039
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp