Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dom säljer den här häcken i en kollektion om 5 st olika, men jag undrar om jag som bor i zon 1 kan ge mig på att plantera den här? Eftersom dom blandat zoner hejvilt i den? Eller det är inget att bry sig om?

Dessa ingår;

- Lagerhägg 'Cherry Laurel' (Prunus laurocerasus, zon 1-2),
- Parkolvon (Viburnum lantana, zon 7),
- Liguster 'Privet' (Ligustrum ovalifolium, zon 2-3),
- Snittmispel 'Fraser Photina' (Photinia fraseri 'Red Robin, zon 1)
- Järnek 'Holly' (Ilex aquifolium, zon 4).
Leveranshöjd 40-50 cm.
 
Dom säljer den här häcken i en kollektion om 5 st olika, men jag undrar om jag som bor i zon 1 kan ge mig på att plantera den här? Eftersom dom blandat zoner hejvilt i den? Eller det är inget att bry sig om?

Eftersom du bor i zon 1 så ska det väl inte vara några problem. Det handlar kanske mer om vilken typ av mark de olika sorterna kan tänkas föredra. Tror jag.
 
Dom säljer den här häcken i en kollektion om 5 st olika, men jag undrar om jag som bor i zon 1 kan ge mig på att plantera den här? Eftersom dom blandat zoner hejvilt i den? Eller det är inget att bry sig om?

Dessa ingår;

- Lagerhägg 'Cherry Laurel' (Prunus laurocerasus, zon 1-2),
- Parkolvon (Viburnum lantana, zon 7),
- Liguster 'Privet' (Ligustrum ovalifolium, zon 2-3),
- Snittmispel 'Fraser Photina' (Photinia fraseri 'Red Robin, zon 1)
- Järnek 'Holly' (Ilex aquifolium, zon 4).
Leveranshöjd 40-50 cm.
Du vet att järneken både har taggar och hela trädet utom barken är giftig,inkl bären den får.
Du har väl barn?!
 
  • Gilla
Reactions: MM
Du vet att järneken både har taggar och hela trädet utom barken är giftig,inkl bären den får.
Du har väl barn?!

Nej.
Jag vet inte ett skvatt om växter så är glad ni upplyser mig här :)
Jag vet knappt skillnad på en tulpan och en ros och vet definitivt inte vad en järnek är för något. Själva häcken dom visade på bilden med dessa 5 i kombination såg tjusig ut. Det var det jag fastnade för.
Men då får jag nog se mig om efter något annat. Är dom andra växterna okej?
 
Nej.
Jag vet inte ett skvatt om växter så är glad ni upplyser mig här :)
Jag vet knappt skillnad på en tulpan och en ros och vet definitivt inte vad en järnek är för något. Själva häcken dom visade på bilden med dessa 5 i kombination såg tjusig ut. Det var det jag fastnade för.
Men då får jag nog se mig om efter något annat. Är dom andra växterna okej?

Jag har dålig koll på just de växterna men är man tveksam kan man ringa Giftinformationscentralen och fråga, eller fråga på plantskolan (om det är en "riktig" plantskola, de på de stora kedjorna har inte alltid så djup kunskap).

Jag vägrar ju ha akut starkt giftiga växter i trädgården och har man barn känns det ju ännu viktigare.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag har dålig koll på just de växterna men är man tveksam kan man ringa Giftinformationscentralen och fråga, eller fråga på plantskolan (om det är en "riktig" plantskola, de på de stora kedjorna har inte alltid så djup kunskap).

Jag vägrar ju ha akut starkt giftiga växter i trädgården och har man barn känns det ju ännu viktigare.

Nej, giftiga växter vill vi absolut inte ha, oavsett barn eller ej. Vi ska ha en riktig plantskola i stan. Vet att svärmor talar gott om dom. Sen finns ju kedjorna med som du säger.
Det jag var ute efter var iaf en häck som är grön året om och det skulle denna vara. Pluset var att den såg riktigt murrig och inbjudande och inte bara tråkigt grön ut.
Men kanske någon av er har tips på någon häcksort som är grön året om. Tuja vet jag inte om den är grön året om men det är inget vi vill ha.
Så här såg häcken ut i kollektionen ut på bild så ser ni vad jag var ute efter.

12698-00-BAKIE_20120504170900.jpg
 
@MM: Knepigt, jag gjorde en testgoogling på lagerhägg. Enligt Giftinfo är bären ofarliga, enligt en trädgårdssida är bären giftiga och enligt Wikipedia är bladen giftiga men inte bären O_o

Väljer du en buske som ger bär hade jag kollat upp NOGA om de är ofarliga eller ej.

Jag funderar på att bara köpa dom tre i mitten på bilden (för järneken är väl den sista till höger?) just för att inte ha buske med bär som du säger :)
Om jag kan hitta ett ställe som säljer dom "löst" så att säga. Då kan jag sätta in fler av den där gröna i mitten för att balansera upp så häcken inte får för mycket färg :)
 
Jag funderar på att bara köpa dom tre i mitten på bilden (för järneken är väl den sista till höger?) just för att inte ha buske med bär som du säger :)
Om jag kan hitta ett ställe som säljer dom "löst" så att säga. Då kan jag sätta in fler av den där gröna i mitten för att balansera upp så häcken inte får för mycket färg :)
De flesta plantskolor kan, om de inte har hemma, ta hem de sorter du önskar från olika leverantörer:up:
 
Jag funderar på att bara köpa dom tre i mitten på bilden (för järneken är väl den sista till höger?) just för att inte ha buske med bär som du säger :)
Om jag kan hitta ett ställe som säljer dom "löst" så att säga. Då kan jag sätta in fler av den där gröna i mitten för att balansera upp så häcken inte får för mycket färg :)

Fast alla i listan får ju bär?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp