Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Murgröna är klättrande som ung planta. Gamla murgrönor blir buskiga och får en annan form på bladen. Testa att göra en avläggare. Då böjer du ner ett skott mot marken och förankrar det där tills rötter bildats. När det skett kan du klippa av skottet.

"trädet" jagh ar är ca 80cm högt men det täcker rejält med mark nedanför. Tänkte om jag kunde ta från det som redan finns på backen? Vill inte i och klippa i "trädet"

Och när ska man göra detta? Nu på vårkanten? eller ska man vänta tills sommaren?
 
"trädet" jagh ar är ca 80cm högt men det täcker rejält med mark nedanför. Tänkte om jag kunde ta från det som redan finns på backen? Vill inte i och klippa i "trädet"

Och när ska man göra detta? Nu på vårkanten? eller ska man vänta tills sommaren?
Utan att ha kollat "facit" så skulle jag hellre ta det nu än senare. Nu är det fortfarande fuktigt i marken och inte så varmt vilket minskar avdunstning från bladen så rotningen går lättare. På sommaren är det lite jobbigare för nya plantor att etablera sig.
 
Det har inte gått att få tag på pallkragar här så jag tänkte kanske köpa ett lass med hålbetong. Vad tror ni om det? Finns det nackdelar med att för försöka mura in plantor utan bruk?
Beställ kragar på nätet! :)
Finns på Odlingskragen i bra kvalitet (svensktillverkade).
Går att köpa mycket billigare, men då är de inte lika hållbara (har gått på den niten en gång ;) ) och troligen inte härproducerade. ;).
 
Jag ska försöka odla i vår lite tråkiga L-formade trädgård i år. Haft krukor och korgar med kryddor och köpeplantor tidigare men skulle vilja göra någon form av uppbyggd odling. Det har inte gått att få tag på pallkragar här så jag tänkte kanske köpa ett lass med hålbetong. Vad tror ni om det? Finns det nackdelar med att för försöka mura in plantor utan bruk?

Granngården har i sin nätbutik :up:
 
Hett tips, börja inte släpa runt på tunga jordsäckar och krukor i tron att du ska plantera en massa när du redan har problem med ligamenten p.g.a graviditet. :angel:
Det jag hann plantera blir nog bra iaf!

Klippte ner min rosmarin som blivit rätt brun under vintern. Nu är det bara grönt kvar. Tänkte ge den ny jord och större kruka, desamma gäller min stora bougainvillea som ser rätt trött ut. Funkar U-jord på den typen av växter? Har ingen medelhavsjord hemma och är _inte_ läge o köpa nu heller med tanke på ryggen.
 
17504948_1874632652562404_7368644170934120334_o.jpg
Citronträden fick nya hem idag! De har levt vidare i den lilla blå krukan så länge och i planteringsjord att jag ansåg att de var tillräckligt förhärdade nu för att förtjäna sina egna hem. :)

17505083_1874632842562385_5505021734722096604_o.jpg
Planterade även lite påskliljor och penséer. De ser inte mycket ut för världen men tar sig förhoppningsvis. Köper alltid så små plantor som möjligt för att de ska hålla länge.
17505162_1874632825895720_1624001334400078703_o.jpg


I bakgrunden min före detta sandlåda som numera är odlingslåda. Den vräkte jag i en påse kogödsel i. (Man förstår kanske varför jag är så där sugen på trädgårdsarbete när sambon tackar genom att placera en fet Haki-ställning runt precis hela huset, inklusive i mina land....)
I den avlånga lådan bakom garaget satte jag en ny vindruva, ett amerikanskt blåbär och vräkte på med en säck kogödsel där också.
 
Hallå ni folk med gröna fingrar :)
Här kommer en som kan ta dö på det mesta även om det inte är med flit :p
Har ett par frågor om någon skulle vilja svara på dom :)

Skulle vilja plantera ett plommonträd. Någon som vet vilken sort som ger dom saftiga plommonen som typ smälter i munnen? Rätt så lila i färgen? Går det att köpa och plantera nu eller lär det dö direkt då? När bör jag plantera det annars?

Såg att det fanns något som hette dvärgsyrén eller liknande. Den funkar inte heller att plantera nu eller? Någon som vet exakt hur stor en sådan blir? Grannen har en vanlig syrén och den är ju typ 2-3 meter hög och det vill vi inte ha så en dvärgmodell lät lite lockande.

Bor i växtzon 1.
 
Hallå ni folk med gröna fingrar :)
Här kommer en som kan ta dö på det mesta även om det inte är med flit :p
Har ett par frågor om någon skulle vilja svara på dom :)

Skulle vilja plantera ett plommonträd. Någon som vet vilken sort som ger dom saftiga plommonen som typ smälter i munnen? Rätt så lila i färgen? Går det att köpa och plantera nu eller lär det dö direkt då? När bör jag plantera det annars?

Såg att det fanns något som hette dvärgsyrén eller liknande. Den funkar inte heller att plantera nu eller? Någon som vet exakt hur stor en sådan blir? Grannen har en vanlig syrén och den är ju typ 2-3 meter hög och det vill vi inte ha så en dvärgmodell lät lite lockande.

Bor i växtzon 1.
Jag har ingen aning om vad plommonträdet kan tänkas heta men på plantskolan kanske de har koll.

Hur som helst kan du plantera vad som helst nu. Dvärgsyrenen 'Palibin' blir väl en meter eller lite drygt kanske. Även blommorna på den är mindre än vanliga syrener.
 
Jag har ingen aning om vad plommonträdet kan tänkas heta men på plantskolan kanske de har koll.

Hur som helst kan du plantera vad som helst nu. Dvärgsyrenen 'Palibin' blir väl en meter eller lite drygt kanske. Även blommorna på den är mindre än vanliga syrener.

Å den lever i all evighet sen så att säga syrenen? Flerårsväxt heter det väl? Är det någon som ska beskäras eller sköter den sig självt?
Kan jag skicka en bild till dig på messenger där vi tänkt placera den/dom så kanske du kan säga om den hade trivts där? :)
 
Oj vad ni är duktiga som försått! Känner att jag är lite back nu :o Men tar tag i det imorgon. Måste åka till stallet och gräva fram bränt gödsel också, och fylla pallkragarna med det.
 
Å den lever i all evighet sen så att säga syrenen? Flerårsväxt heter det väl? Är det någon som ska beskäras eller sköter den sig självt?
Kan jag skicka en bild till dig på messenger där vi tänkt placera den/dom så kanske du kan säga om den hade trivts där? :)
Både plommon och syrén lever i flera år. Det ena brukar räknas som träd och det andra buske. Båda är vedartade växter.

Jag har inte hundra koll på vilka växtlägen som är ideala men skugga skulle jag undvika. Är det ständigt fuktigt/blött så skulle jag undvika det också.
 
Blomstertobaken gror! Den syns knappt men man ser att fröna håller på att gro. :) Så ska jag bara lyckas hålla liv i dem också... Är ju inte jättebra på att varken så eller plantera om i rätt jord, tar den säck som står närmast. :angel: Har ju funkat på de mindre knussliga växterna.

Har nu även sett en citronfjäril i trädgården. Syns verkligen var det är varmast, där kommer insekterna först. Torrt som en öken där också.
 
Ni sa i höstas att jag ska vänta med att gräva upp och plantera om mina gamla rosor,är det dags nu? kan jag klippa ner dom nu? eller är det för tidigt?
 
Ni sa i höstas att jag ska vänta med att gräva upp och plantera om mina gamla rosor,är det dags nu? kan jag klippa ner dom nu? eller är det för tidigt?

Det enda jag trimmar ner nu är i så fall vresrosorna, de tål hårda tag. Har tyvärr dödat en av mina Peace genom att klippa för tidigt. Kom en frostnatt till och inte alla klarade det. Jag hade väntat till traditionell tid, d v s när björken har musöron.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp