Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bladverket bakom de vita tulpanerna på bilden, är det någon slags näva? Någon som vet vilken sort? Så fint! :love:

IMG_0744_zpsihbmemic.jpg
Lite sent kanske, men det ÄR en brunnäva.
Hos mig sprider den sig framförallt med fröer. Jättefin som marktäckare på lite mer skuggigare områden. Jag har mina under äppelträden.
 
Äntligen fick jag tummen ur och ordnade lite i ett hörn av trädgården (för den som inte vet det är den enorm) och låter sig inte göras i en hast.
Ansade björnbären och ber en stilla bön för att den inte ska ta över hela garaget detta året också. Sen hittade jag en påse hönsgödsel som jag glatt började blanda ut med vatten, sen gick jag runt och vattnade. Min vana trogen så var jag inte så petig, så nån stackare lär väl dö gödningsdöden framöver, men de är nog rätt härdade här hemma.

Sen hittade jag en hel säck med citrusjord så nu ska mina stackars citroner få nya, större hem. :)
 
Vad avundsjuk jag blir på er som har så fina trädgårdsplaner, jag känner bara att jag har gett upp.

Alla små fina blommor jag planterar äter sniglarna upp.
Alla större bärbuskar tar rådjuren.

Gräver jag en grop för att plantera något större är det en sjö i botten och den stackars växten hotas av drunkning. Förutom att det är fruktansvärt tungt att gräva i den blöta leran.

Försöker jag ta mig en bit bort kommer jag inte ner två cm innan jag slår i berggrunden.

Min senaste plan är att plantera rosor för de gillar lerjord vad jag kan förstå. Sen får jag väl bygga ett två meter högt staket runt dem för att hålla rådjuren borta.

Andra tips på fina växter som gillar lera, och smakar illa mottages tacksamt.

Förlåt för ett riktigt gnälligt inlägg!
Din stackare! :(
Det låter fruktansvärt tråkigt!
Men du kan försöka att satsa på rådjursresistenta växter. Finns en hel del fina såna, om det är någon tröst.
 
Jag brukar helst undvika att de står trångt för länge, jag tycker det är svårare att få isär rötterna då, de har ju hunnit växa in mer i varandra.

En bra tumregel är som sagt karaktärsbladen (två till tre stycken). Basilikan delar jag inte alls utan flyttar bara till en större kruka.
Dum följdfråga: Kan jag alltså vänta med att plantera om till de första karaktärsbladen har kommit eller är det "för länge"? Annars måste jag plantera om nu på momangen för att skilja på dem och sedan en gång till i större kruka när karaktärsbladen kommit.
 
Dum följdfråga: Kan jag alltså vänta med att plantera om till de första karaktärsbladen har kommit eller är det "för länge"? Annars måste jag plantera om nu på momangen för att skilja på dem och sedan en gång till i större kruka när karaktärsbladen kommit.

Absolut vänta. Jag gör det som sagt när minst två riktiga blad kommit ordentligt.
 
För övrigt måste jag säga att de små hjärtbladen på basilikan är ohyggligt söta :love:

En annan intressant sak är att thaibasilikan är segare än den vanliga basilikan. Sådda samtidigt och samma förhållanden men den har knappt tittat upp medan de andra som sagt har tydliga hjärtblad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 059
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp