Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det dyker upp lite allt möjligt i krukorna på min balkong. Vid jul brukar jag plantera ut hyacinter i krukorna och genom åren så har jag haft allt från tulpan, vildtulpan, snödroppe (fast det har aldrig kommit upp), krokus, påsklilja, allium, scilla och säkert några fler som jag har glömt just nu. Ofta byter jag ju jord varje år och då åker många lökar ut och så sätter jag nya lökar på hösten. Så man vet aldrig vad som kommer upp till våren! :)

Här kikar t.ex. en mycket oväntad hyacint upp.

IMG_0866_zpst0mdxlek.jpg


Den köptes som julblomma och planterades i december 2014 om jag inte minns fel och den verkar några år senare ha fått vårkänslor. I just den urnan har för övrigt ett antal inte så färgkoordinerade lökar bestämt sig att titta upp: Gul och lila krokus, blå hyacint, ljusgul vildtulpan och rosa, lila och vita tulpaner. Lyckligtvis kommer väl inte allt att börja blomma på en och samma gång!
 
Oh no! Såjorden innehåller ingen näring. Plantorna kommer att få näringsbrist. Antingen planterar du om i ny jord med näring eller så vattnar du med näringslösning. Jag hade nog gjort det förstnämnda, även om näringen i jorden tar slut så småningom.



Har man tur så funkar det men rent generellt så hämmar den näringsrika jorden groningen. Frön har ett startkit med näring i sig vilket räcker till att gro och utveckla de första bladen.

Jag gnällde ju just över mina taniga plantor. Det är första gången i år som jag använder såjord. Jag har annars direkt sått direkt i U-jord. Kanske det är därför som jag upplever att inget händer med mina små plantor?
 
Jag gnällde ju just över mina taniga plantor. Det är första gången i år som jag använder såjord. Jag har annars direkt sått direkt i U-jord. Kanske det är därför som jag upplever att inget händer med mina små plantor?

Fast såjorden ska de ju inte stå i så länge. Som @Magiana sa, plantjord direkt kan bli för fett. Jag tror snarare att de stått lite för mörkt och för varmt. När de väl grott behöver de inte så mycket värme.

Mina chili hann ju bli strångliga på några dagars försening när jag blev sjuk och inte planterade om dem när jag borde ha gjort det.
 
Nu har de två sista byttorna med chili åkt in i värmen i badrummet :p.
De som stått varmt (varmare än vid våra dragiga fönster i alla fall) hade kommit igång nu på ett par dagar.
Ska komma ihåg att inte blanda ut plantjorden med perlit när jag planterar om dom sen.
 
Åhh har ju helt missat denna tråd!:eek:
Eftersom vi har flyttat till ett nybyggt hus är trädgården ganska fattig. Har satt en häck och fem klotrobinior i höstas. Nu för någon vecka sedan satte jag lite penséer, tulpaner och påskliljor i utekrukor. Har två avokadokärnor som hänger i vattenbad i köket, får se om de tar sig. Var sugna på att få upp ett växthus i år men får nog vänta ett år till.
Så, nu behöver jag tips på vad jag kan odla i kruka som inte behöver växthus? Gärna grönsaker/frukt/bär. I blomväg ska jag sätta några krukor lavendel vid uteplatsen framåt sommaren:love:
Åh glömde, bor i södra Skåne.
 
Åhh har ju helt missat denna tråd!:eek:
Eftersom vi har flyttat till ett nybyggt hus är trädgården ganska fattig. Har satt en häck och fem klotrobinior i höstas. Nu för någon vecka sedan satte jag lite penséer, tulpaner och påskliljor i utekrukor. Har två avokadokärnor som hänger i vattenbad i köket, får se om de tar sig. Var sugna på att få upp ett växthus i år men får nog vänta ett år till.
Så, nu behöver jag tips på vad jag kan odla i kruka som inte behöver växthus? Gärna grönsaker/frukt/bär. I blomväg ska jag sätta några krukor lavendel vid uteplatsen framåt sommaren:love:
Åh glömde, bor i södra Skåne.

Välkommen till ruinens brant ;) du kommer att få uppleva attackväxter och fröer som hoppar ner i dina kassar :D

Tomater går alldeles utmärkt att ha i stor kruka/balja i soliga och skyddade lägen (majoriteten av mina förra året stod så och jag är i zon 5). Det finns också ampeltomater som är bra om man vill ha dem hängande.

Lika med jordgubbar, det finns ampelvarianter.

Ska du ha någon pallkrageodling? Där kan man ju odla mer eller mindre allt.
 
Kan man vänta tills när de blivit lite större och ska planteras om? :)

Jag brukar helst undvika att de står trångt för länge, jag tycker det är svårare att få isär rötterna då, de har ju hunnit växa in mer i varandra.

En bra tumregel är som sagt karaktärsbladen (två till tre stycken). Basilikan delar jag inte alls utan flyttar bara till en större kruka.
 
Välkommen till ruinens brant ;) du kommer att få uppleva attackväxter och fröer som hoppar ner i dina kassar :D

Tomater går alldeles utmärkt att ha i stor kruka/balja i soliga och skyddade lägen (majoriteten av mina förra året stod så och jag är i zon 5). Det finns också ampeltomater som är bra om man vill ha dem hängande.

Lika med jordgubbar, det finns ampelvarianter.

Ska du ha någon pallkrageodling? Där kan man ju odla mer eller mindre allt.
Åhh tomater, jag älskar tomater:love: Typ den största anledningen till att jag vill ha ett växthus, doften av tomater när en öppnar dörren:angel:
Men då borde jag kunna tjuvstarta med dem redan nu:D
Hade inte tänkt pallkragar då jag inte vet riktigt var de skulle passa i trädgården, speciellt om det bara blir ett år (innan vi kommer till skott med växthuset). Men nu blev jag lite sugen, vi får se ;)
 
Åhh tomater, jag älskar tomater:love: Typ den största anledningen till att jag vill ha ett växthus, doften av tomater när en öppnar dörren:angel:
Men då borde jag kunna tjuvstarta med dem redan nu:D
Hade inte tänkt pallkragar då jag inte vet riktigt var de skulle passa i trädgården, speciellt om det bara blir ett år (innan vi kommer till skott med växthuset). Men nu blev jag lite sugen, vi får se ;)

Det är ju inte svårt att återställa om du inte vill ha kragarna men ett annat alternativ är ju odlingssäckar. Jag hade och kommer att ha det till mina tomater och du kan ju använda dem i växthuset sedan. De är inte jättebilliga men jag tycker de är värda pengarna (plus att jag köpte mina billigt från England innan pundet steg). Gå in på Wexthusets hemsida och titta på odlingssäckar. Vill du kolla utomlands så sök på märket Haxnicks, det är samma som Wexthuset har (och som jag köpte från England).
 
Jag funderar över hur jag ska göra med det som ska sås på friland (eller i mitt fall i rabatt / pallkrage. Vi flyttar in i huset 5 juni och då är det kanske lite sent att så något på friland om det ska hinna komma upp innan sommaren är slut så jag lär ju behöva förkultivera inomhus.

Frågan är bara när det är lagom att göra det om jag ska plantera ut det i mitten av juni? Det är bland annat rödbetor, morot, sallad, luktärter, blomstermorot, blåklint, vallmo och slingerkrasse.
Luktärtor, blomstermorot och slingerkrasse skulle jag förodla, de andra räknar jag med att de blir lite senare än vanligt men hinner klart ändå.
 
Fast såjorden ska de ju inte stå i så länge. Som @Magiana sa, plantjord direkt kan bli för fett. Jag tror snarare att de stått lite för mörkt och för varmt. När de väl grott behöver de inte så mycket värme.

Mina chili hann ju bli strångliga på några dagars försening när jag blev sjuk och inte planterade om dem när jag borde ha gjort det.

Fast de har inte stått särskilt länge i såjorden. Några har bara precis börjat få karaktärsblad. De är inte långa och rangliga, utan små och taniga. Det händer liksom inget jämfört med tidigare år. De står under samma vanliga växtbelysning som tidigare år och 12-14 timmar om dagen under riktig växtbelysning kan inte vara för mörkt.

Däremot hade de nog gärna velat stå lite kallare, förutom melonen som borde stå varmare. Det är 20 grader där de står just nu och det finns inget jag kan göra för att ändra på det. Det är å andra sidan precis samma förutsättningar som tidigare år.
 
Fast de har inte stått särskilt länge i såjorden. Några har bara precis börjat få karaktärsblad. De är inte långa och rangliga, utan små och taniga. Det händer liksom inget jämfört med tidigare år. De står under samma vanliga växtbelysning som tidigare år och 12-14 timmar om dagen under riktig växtbelysning kan inte vara för mörkt.

Däremot hade de nog gärna velat stå lite kallare, förutom melonen som borde stå varmare. Det är 20 grader där de står just nu och det finns inget jag kan göra för att ändra på det. Det är å andra sidan precis samma förutsättningar som tidigare år.

Det är ju jätteskumt, jag har inget bra förslag vad det kan bero på då. Jag har aldrig haft problem när jag använt såjord, tomaterna var helgalna förra året och chilin bevisligen glad i år. Basilikan har också börjat titta upp och den sådde jag förra helgen.
 
Fast de har inte stått särskilt länge i såjorden. Några har bara precis börjat få karaktärsblad. De är inte långa och rangliga, utan små och taniga. Det händer liksom inget jämfört med tidigare år. De står under samma vanliga växtbelysning som tidigare år och 12-14 timmar om dagen under riktig växtbelysning kan inte vara för mörkt.

Däremot hade de nog gärna velat stå lite kallare, förutom melonen som borde stå varmare. Det är 20 grader där de står just nu och det finns inget jag kan göra för att ändra på det. Det är å andra sidan precis samma förutsättningar som tidigare år.
Fröna kanske inte var lite fullmatade med näring iår? Annars är väll enda risken med att så i plantjord att fröet kan mögla eller ruttna. Såjorden är ju steril för att fröet inte ska drabbas av något angrepp innan det hinner gro :).
 
Det är ju jätteskumt, jag har inget bra förslag vad det kan bero på då. Jag har aldrig haft problem när jag använt såjord, tomaterna var helgalna förra året och chilin bevisligen glad i år. Basilikan har också börjat titta upp och den sådde jag förra helgen.

Jo det är lite märkligt faktiskt. Såjorden är nog det enda som jag har gjort annorlunda i år (förutom att jag har använt torvkrukor, men det borde ju spela mindre roll), samt att jag har haft ett litet angrepp av sorgmyggelarver som har käkat basilikarötter.
 
Jo det är lite märkligt faktiskt. Såjorden är nog det enda som jag har gjort annorlunda i år (förutom att jag har använt torvkrukor, men det borde ju spela mindre roll), samt att jag har haft ett litet angrepp av sorgmyggelarver som har käkat basilikarötter.

Krukorna ska ju inte göra någon skillnad, förutom att jag tycker det gärna blir torrt snabbare när man har sådana.
 
Öhhhh, ser mysko ut... :cautious:

Kom på att jag måste prova sparris i år :idea: från frö... :angel:
In på Impecta och vips så hängde några till fröpåsar med på samma resa :nailbiting:

De är jättepyttiga och söta men framförallt "spaden" är suverän vid omskolning :up: Dibbern är bra vid sådd och "krattan" bör vara bra om man sår i ett stort brätte (vilket jag inte gör).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp