Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åhh har ju helt missat denna tråd!:eek:
Eftersom vi har flyttat till ett nybyggt hus är trädgården ganska fattig. Har satt en häck och fem klotrobinior i höstas. Nu för någon vecka sedan satte jag lite penséer, tulpaner och påskliljor i utekrukor. Har två avokadokärnor som hänger i vattenbad i köket, får se om de tar sig. Var sugna på att få upp ett växthus i år men får nog vänta ett år till.
Så, nu behöver jag tips på vad jag kan odla i kruka som inte behöver växthus? Gärna grönsaker/frukt/bär. I blomväg ska jag sätta några krukor lavendel vid uteplatsen framåt sommaren:love:
Åh glömde, bor i södra Skåne.
Jag har odlat både potatis och morötter i större krukor. Fungerat utmärkt, även om man inte får plats med så många frön.
 
Nu har mina paprikor och squash börjat titta upp, nu väntar jag bara på auberginen ska sticka upp näsan :)
Tomaterna har dragit iväg i längd något otroligt sedan i går, så jag får nog ta vägen om biltema och köpa belysning. Tror ni det räcker med T5 armatur/lysrör med 4000 K?
 
Hur gör jag med tomaterna nu då. Eller ja, när de behöver planteras om nästa gång. Visst kan jag sätta dom ganska djupt för att få dom mer "buskiga"?
Det där med blad hit och blad dit förstår jag inte. Nån som har bild att visa och peka på, typ? :p
 
Hur gör jag med tomaterna nu då. Eller ja, när de behöver planteras om nästa gång. Visst kan jag sätta dom ganska djupt för att få dom mer "buskiga"?
Det där med blad hit och blad dit förstår jag inte. Nån som har bild att visa och peka på, typ? :p
Jag har lärt mig, först kommer det ju bara 2 blad,efter dom kommer det ytte pytte små tomatväxt blad,dom heter karaktärsblad, eller hur @Magiana ?
 
Jag har fått lön, det betyder att det är dags att köpa blomlådor till balkongerna! :banana:

Fyllde min komposttunna igår så nu måste det planteras lite. Har en "jordfabrik" i en svart plasttunna i syrummet där jag tömmer komposthinken. Blivit ganska mycket över vintern så nu måste jag få ut lite i odlingarna. Har redan två stora krukor och fyra mineralhinkar fulla med näringsrik jord redo för plantering.
Bokashi är bra, men lite svårt med förvaring när man bor i lägenhet..
 
Hur gör jag med tomaterna nu då. Eller ja, när de behöver planteras om nästa gång. Visst kan jag sätta dom ganska djupt för att få dom mer "buskiga"?
Det där med blad hit och blad dit förstår jag inte. Nån som har bild att visa och peka på, typ? :p

De allra första bladen som kommer upp är hjärtbladen. De allra flesta grönsaksväxter man odlar hemma är tvåhjärtbladiga (dikotyledoner) men det finns växter som är enhjärtbladiga (monokotyledoner) också, bla vete, många gräs, sparris och lök.

Nästa omgång blad är karaktärsbladen och det syns tydligt att de är annorlunda än de första bladen. Första omskolningen ska som sagt gärna göras vid 2-3 "riktiga" blad.

salvia.jpg

De stora är hjärtblad och de små karaktärsblad.

Tomaterna kan man gärna peta ner lite djupare, ja.
 
Nu har alla tomatfrön grott! Om de klarar sig betyder det 5 plantor bifftomat och 5 plantor cocktailtomat. :) Får hoppas de klarar sig ute och vill ge frukt, cocktailtomaten är egentligen en växthustomat. Men det är så otroligt varmt på min södersida och hela trädgården är skyddad från vind så det är alltid mer vindstilla och varmare där än hos föräldrarna 5 min bort. Så jag hoppas på det bästa. :)

Frågan är, var köper man bäst billiga krukor till dem att ha ute? Ska man ta en vanligt 10 l plasthink eller ska de vara högre/djupare? Tomater vill väl ha djupa krukor?
 
Nu har alla tomatfrön grott! Om de klarar sig betyder det 5 plantor bifftomat och 5 plantor cocktailtomat. :) Får hoppas de klarar sig ute och vill ge frukt, cocktailtomaten är egentligen en växthustomat. Men det är så otroligt varmt på min södersida och hela trädgården är skyddad från vind så det är alltid mer vindstilla och varmare där än hos föräldrarna 5 min bort. Så jag hoppas på det bästa. :)

Frågan är, var köper man bäst billiga krukor till dem att ha ute? Ska man ta en vanligt 10 l plasthink eller ska de vara högre/djupare? Tomater vill väl ha djupa krukor?

Kolla mitt tips till @RostKaptenen, jag gillar odlingssäckar :up:

Trädgården 2017
 
Kolla mitt tips till @RostKaptenen, jag gillar odlingssäckar :up:

Trädgården 2017
Jag förstår inte riktigt skillnaden mot en mjuk plastbalja då för typ halva priset? Förutom att odlingssäcken kanske kommer i finare färger istället för knallblå eller knallrosa. :p Den odlingssäcken för tomater var på 38 l och en plastbalja på Jula var på 45 l. Så om det är i den regionen man ska vara med volym finns det ju många alternativ. :) 10 l hink verkar ju för litet iaf.

Och! Jag hittade plastväxthus på 2 kvm på Jula för 500-lappen. Tror jag ska hugga ett sådant idag. :) There will be tomatoes!
 
Jag förstår inte riktigt skillnaden mot en mjuk plastbalja då för typ halva priset? Förutom att odlingssäcken kanske kommer i finare färger istället för knallblå eller knallrosa. :p Den odlingssäcken för tomater var på 38 l och en plastbalja på Jula var på 45 l. Så om det är i den regionen man ska vara med volym finns det ju många alternativ. :) 10 l hink verkar ju för litet iaf.

Och! Jag hittade plastväxthus på 2 kvm på Jula för 500-lappen. Tror jag ska hugga ett sådant idag. :) There will be tomatoes!

En smaksak helt enkelt :) plus att säckarna har handtag så det är lätt att flytta dem. Jag fick så många tomatplantor förra året så en del stod i typ 10-litershinkar och det gick det med.
 
En smaksak helt enkelt :) plus att säckarna har handtag så det är lätt att flytta dem. Jag fick så många tomatplantor förra året så en del stod i typ 10-litershinkar och det gick det med.
Ja men dåså. :) Blir en shoppingtur till Jula i eftermiddag. :D

Är beroende av mina plantor, springer och tittar på dem hela tiden... Tomaterna sköt ju iväg direkt och brysselkålen har jättesöta, stora Musse Pigg-formade hjärtblad. :D Måste nog så blomstertobak nu också, väl? Tror den också får bo i en stor hink av något slag mot väggen.
 
Ja men dåså. :) Blir en shoppingtur till Jula i eftermiddag. :D

Är beroende av mina plantor, springer och tittar på dem hela tiden... Tomaterna sköt ju iväg direkt och brysselkålen har jättesöta, stora Musse Pigg-formade hjärtblad. :D Måste nog så blomstertobak nu också, väl? Tror den också får bo i en stor hink av något slag mot väggen.

Blomstertobak testade jag förra året. Min inställning till den är likadan som min inställning till petunior och lobelia. Dvs jag kommer aldrig att testa igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp