Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han är varmt välkommen! De satans kräken gräver sönder hela vår gräsmatta och bajsar _överallt_!! Grannen ringde för nån vecka sen och frågade om den där kaninfällan jag nämnde för dem i höstas. Tydligen har de grävt bon under deras pool.

Jag vågade inte säga att "fällan" i själva verket bestod av en låda som var upphöjd med en pinne. Stängningsanordningen var att man fäste ett snöre i pinnen som man kunde dra i när kaninen hoppat in i lådan. Lockbetet? En morot.:laugh::laugh: Kan säga att jag har extremt roligt åt mannens uppfinningsrikedom ibland. :rofl:

https://www.google.se/search?q=fäll..._AUIBygB&biw=360&bih=616#imgrc=oHKZdgFibNdVsM:
Inte helt olikt fällan i länken
Ska inte vara negativ men sonen kom just hem från jaktstudiebesök i Skottland där dom har seriösa problem med kaniner och deras erfarenhet är att kaniner förökar sig snabbare om man skjuter dom på grund av stressen. Dom fångar dom istället med fälla och avlivar dom på annan plats.
 
Ska inte vara negativ men sonen kom just hem från jaktstudiebesök i Skottland där dom har seriösa problem med kaniner och deras erfarenhet är att kaniner förökar sig snabbare om man skjuter dom på grund av stressen. Dom fångar dom istället med fälla och avlivar dom på annan plats.
:laugh::laugh::rofl: :banghead::cry:
@athena_arabians det blir ett långt besök för er då, tar lite längre tid o fånga med fälla än att bara panga bort dem! Nog för att jag hatar dom men jag har inte kommit SÅ långt att jag klarar att slå ihjäl dem med mina bara händer ännu...
 
Ska inte vara negativ men sonen kom just hem från jaktstudiebesök i Skottland där dom har seriösa problem med kaniner och deras erfarenhet är att kaniner förökar sig snabbare om man skjuter dom på grund av stressen. Dom fångar dom istället med fälla och avlivar dom på annan plats.

Det beror på hur mycket ammo man har... :angel:

Allvarligt, en intressant studie :)
 
Jag som tog såjord igen :nailbiting:

Oh no! Såjorden innehåller ingen näring. Plantorna kommer att få näringsbrist. Antingen planterar du om i ny jord med näring eller så vattnar du med näringslösning. Jag hade nog gjort det förstnämnda, även om näringen i jorden tar slut så småningom.

Och jag sådde mina i plantjord för jag förstod inte bättre :o

Har man tur så funkar det men rent generellt så hämmar den näringsrika jorden groningen. Frön har ett startkit med näring i sig vilket räcker till att gro och utveckla de första bladen.
 
Jag fattar inte riktigt vad som går fel i år. En del av mina plantor är taniga trots att de står med växtbelysning 14 timmar per dag. Att några inte riktigt tar sig brukar jag inte oroa mig för eftersom jag alltid brukar så mer än vad jag behöver, men i år har jag inte sått ett frö för mycket. Det verkar ha straffat sig.

Nåja, det finns tid att så mer! Så snart den här förbannade lägenheten är såld så ska jag fylla ett helt rum med frösådder!
 
Konstaterade idag att alla fem frö från bifftomat har grott. :) Tre av fem cocktailtomater so far. Tre av okänt antal (fem, sex?) brysselkål har grott.
Nu har också två chiliplantor blomknoppar trots att de inte står under lampan längre. :p

Nästa år ska jag hitta en lampskärm till lampan och klä den med folie så det reflekterar. Tror den mest lyser rakt ner nu så jag får flytta runt sådderna hela tiden. Den blir nog bra till att ha någon sådd i en rund kruka. Till miniväxthusen ska jag skaffa en lagerhylla och lysrör som ska få stå på "vinden"/extrarummet. :idea:
 
Konstaterade idag att alla fem frö från bifftomat har grott. :) Tre av fem cocktailtomater so far. Tre av okänt antal (fem, sex?) brysselkål har grott.
Nu har också två chiliplantor blomknoppar trots att de inte står under lampan längre. :p

Nästa år ska jag hitta en lampskärm till lampan och klä den med folie så det reflekterar. Tror den mest lyser rakt ner nu så jag får flytta runt sådderna hela tiden. Den blir nog bra till att ha någon sådd i en rund kruka. Till miniväxthusen ska jag skaffa en lagerhylla och lysrör som ska få stå på "vinden"/extrarummet. :idea:

Äh, köp lysrör istället :p Ja, de är dyra men såå värt det! Jag hoppas på mycket jobb framöver så jag kan köpa ett till... :o
 
Jag funderar över hur jag ska göra med det som ska sås på friland (eller i mitt fall i rabatt / pallkrage. Vi flyttar in i huset 5 juni och då är det kanske lite sent att så något på friland om det ska hinna komma upp innan sommaren är slut så jag lär ju behöva förkultivera inomhus.

Frågan är bara när det är lagom att göra det om jag ska plantera ut det i mitten av juni? Det är bland annat rödbetor, morot, sallad, luktärter, blomstermorot, blåklint, vallmo och slingerkrasse.
 
Ok, eftersom jag var dum nog att plantera om allt i såjord :angel: (eller, plantjord jag blandade med såna där vita saker som ser ut som frigolit) - hur fixar jag gödning att vattna med? Känns enklare att göra så än att plantera om allt :meh:, igen.
 
Ok, eftersom jag var dum nog att plantera om allt i såjord :angel: (eller, plantjord jag blandade med såna där vita saker som ser ut som frigolit) - hur fixar jag gödning att vattna med? Känns enklare att göra så än att plantera om allt :meh:, igen.
Är det såjord du använt eller plantjord med vita saker (perlit) som du använt?

Är det plantjord så klarar det sig ett tag men perliten är onödig och behövs egentligen inte vid omplantering.

Är det såjord du använt vid omplantering, köp Blomstra och blanda med vatten enligt förpackningen.

Annars är urin ett utmärkt gödningsmedel om man blandar det med vatten (1 del urin med 10 delar vatten) men det använder man vanligen inte inomhus ;).
 
Mina tomater har börjat växa!
20170323110623-77.218.250.22.JPG


Hur gör jag med de som har många plantor i en och samma kruka?
 
Äh, köp lysrör istället :p Ja, de är dyra men såå värt det! Jag hoppas på mycket jobb framöver så jag kan köpa ett till... :o
Ja men nu har jag ju min lilla lampa så den kan ju få göra någon nytta. :p men lysrör ska det helt klart bli. Tänkte ha dem i hyllan så man kan fästa dem i hyllplanet ovanför med spännband. I ett undanskymt extrarum behöver det inte vara fint. :p
 
Är det såjord du använt eller plantjord med vita saker (perlit) som du använt?

Är det plantjord så klarar det sig ett tag men perliten är onödig och behövs egentligen inte vid omplantering.

Är det såjord du använt vid omplantering, köp Blomstra och blanda med vatten enligt förpackningen.

Annars är urin ett utmärkt gödningsmedel om man blandar det med vatten (1 del urin med 10 delar vatten) men det använder man vanligen inte inomhus ;).

Jag håller med förutom att till chili kan man gärna blanda i lite perlit även i plantjorden. De tycker om att ha lite luft.
 
Är det såjord du använt eller plantjord med vita saker (perlit) som du använt?

Är det plantjord så klarar det sig ett tag men perliten är onödig och behövs egentligen inte vid omplantering.

Är det såjord du använt vid omplantering, köp Blomstra och blanda med vatten enligt förpackningen.

Annars är urin ett utmärkt gödningsmedel om man blandar det med vatten (1 del urin med 10 delar vatten) men det använder man vanligen inte inomhus ;).
Plantjord utblandat med perlit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp