Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trädgårdsråd för en dummie önskas... Undertecknad är helt färsk på odling och har allt utom gröna fingrar. Följer intresserat er tråd. Vi har en rabatt på framsidan av huset som jag tänkte att den kanske kunde bli lite fin och tar tacksamt emot tips. Vad ska jag göra? Rensa bort allt? Se vad som kommer? (vet inte alls, huset är nytt) Rosor ser jag att det är, vad mer? Vad ska jag sätta?

20170320145448-155.4.132.211.jpg

20170320145503-155.4.132.211.jpg


20170320145338-155.4.132.211.jpg


20170320145237-155.4.132.211.jpg

Och vad kan detta vara för buske? kan/ska den beskäras på något vis?
Vänta och se vad som kommer upp. Första året i ett nytt hus och ny trädgård handlar om att lära känna platsen och det som växer där. Ogräs kan du rensa bort när du lärt dig att känna igen det, typ våtarv, kirskål m.m.

Det är lite svårt att se vad det är för buske. Rent spontant tänkte jag på oxbär, men säker är jag inte. Det finns flera sorter av dem. De gamla mossiga grenarna skulle jag nog ta bort i alla fall.
 
Nu hoppar jag in här, köpte hus för ett år sedan snart (nära Leeds UK) har byggt en typ pallkragar och fyllt med häst/kogödsel och jord där i satt lök och vitlök som kommer upp fint (växer som ogräs). Vi har massor av örter/kryddor i krukor som vi tänkt sätta i en annan låda, oregano, rosmarin och lagerblad är gamla plantor och timjan som är sen ifjol, tror ni det pallar samma jord/gödselblandning?
Sen odlar vi även mynta, basilika, korriander, persilja och dragon men dom får bo i krukor :D älskar att ha färska örter att bara gå ut och hämta när jag lagar mat.
 
Idag anföll mina fröpåsar mig på bred front, så nu har jag börjat så fröer också :angel:
Men det var väl attans vad många olika sorter det fanns hemma, hur gick det till :confused::eek:

Lite av det jag sådde idag har jag sått förut, som purjo, såpblomster och isop (en anis-isop denna gång), men det mer spännande är det som jag aldrig tidigare dragit från frö... lakritsrot, alunrot, blomstertobak (med limegröna blommor :love:), fackelblomster och kummin :up:
En del fröer var verkligen löjligt små :crazy:

Men sen sa ryggen ifrån så jag får fortsätta en annan dag... fast jag hade ju tänkt sätta det mesta på friland i år :angel: hoppsan liksom :oO_o
 
Jag tror jag försöker fly renoveringen genom att titta på för många sommarbilder från trädgården... :D Har fått så många bra idéer senaste tiden för trädgården. Senast ut är en rabatt i vandrande skugga från en stor lönn med lite stunder med direktsol under dagen. Den är bortglömd och jag har för mig det mest växer praktlysing där nu. En rest av rabatten finns i form av ett fint bestånd getrams. En fin torparrabatt kommer det bli där. Dagliljor, krollilja, rams, fänrikshjärta, bollök, iris... :love:
Tanken på en äng har kommit igen. I mindre skala, och på ett mer passande ställe. I kombination med påskliljor och andra vårblommor. :D Omgiven av klippt gräsmatta. Kanske en stenmur? Kontrasten mot klippt gräsmatta tycker jag gör en hel äng, annars ser det så murrigt och ostrukturerar ut. Blommorna försvinner i mängden.

Vet inte riktigt om jag kan (bör?) hejda mig så det kommer kanske bli en hejdundrande sommar i trädgården..! :D
 
En av mina ungdomar har flyttat till lägenhet och hade en fråga:
-Dom där gula blommorna man har till påsk, hur gör man dom?
-?? Gula blommor?
-Ja, jag tänkte gör egna blommor till påsk, planterar man dom nu?
-Menar du påskliljor? Dom får du nog köpa färdiga om du ska ha till påsk i år i lägenheten.
-Nä, inte färdiga, jag vill göra det själv.
-Tyvärr det går inte, det är för sent.
-Finns det andra blommor man kan göra själv då?
-Till påsk. Nä. Du får nog köpa.
-Äh då skiter jag i det.
Ack att vara så ung och oförstörd.
 
Det är visserligen inte trädgård, men jag pysslade lite på balkongen i lördags. En massa lökar har kommit upp ur krukorna och rosorna har börjat knoppa sig rejält. De är nu lite nedklippta (jag vet att det är tidigt, men det blir ju ett annat klimat på balkongen) och jag har luckrat ner lite gödning. Sedan gjorde jag även lite fint inför lägenhetsvisningen och satte ihop en grupp bestående av oregano, vit pärlhyacint, murgröna och vit tulpan.

Balkong1_zpsfgif46bw.jpg


Balkong3_zpsxpvttydd.jpg



Naturligtvis måste det även in en bild på min lilla medhjälpare! Någon minut tidigare hade hon munnen full av jord och benmjöl. Jag gräver ner och hon gräver upp.
Balkong2_zpsbxmsfoqq.jpg
 
Det är visserligen inte trädgård, men jag pysslade lite på balkongen i lördags. En massa lökar har kommit upp ur krukorna och rosorna har börjat knoppa sig rejält. De är nu lite nedklippta (jag vet att det är tidigt, men det blir ju ett annat klimat på balkongen) och jag har luckrat ner lite gödning. Sedan gjorde jag även lite fint inför lägenhetsvisningen och satte ihop en grupp bestående av oregano, vit pärlhyacint, murgröna och vit tulpan.

Balkong1_zpsfgif46bw.jpg


Balkong3_zpsxpvttydd.jpg



Naturligtvis måste det även in en bild på min lilla medhjälpare! Någon minut tidigare hade hon munnen full av jord och benmjöl. Jag gräver ner och hon gräver upp.
Balkong2_zpsbxmsfoqq.jpg
Trädgård eller balkong, man tager vad man haver :)
 
Jättefint @Philosophia ! Vilka vårkänslor. Här känns det som vinter igen när det var vitt på backen imorse och nu ösregnar, dessutom minusgrader var och varannan dag... :cautious:

Var dock ute i helgen och spanade in rabatterna och det har börjat växa litegrann. Daggkåpan, jordgubbarna och konstigt nog löjtnantshjärtat har börjat titta upp och kaprifolen har massor av knoppar. Måste bestämma var jag ska plantera om den för krukan den sitter i nu ska få humle i sig till sommaren har jag bestämt! Längtar efter vår på riktigt! :love:
 
Både brysselkål och bifftomaten jag sådde i söndags börjar komma upp redan! :up: Sjukt snabbt! Bryssel satte jag i fönstret i badrummet tills alla frön grott. Tomaten får stå på golvet idag med då bara två grott och de hade knappt tittat upp ännu. I kväll blir det nog flytt till söderfönster och lampan.

Apropå lampan. Jag flyttade chilin dit när det ändå blev ledigt, de står annars bredvid. Den hängde lite väl lågt nu för chilin så en planta hängde den rakt i. Den plantan har satt blommor nu. :o Det är verkligen ljuset det hänger på... Det kan resten av plantorna vittna om då de är jättehöga och kommer bli små träd. :rofl:
 
Jag hade INTE råd... men har suktat så länge. De hade rabatt... osv, osv :D

17334215_1091481227665311_3924796266759847936_n.jpg

Chillande chilis, tyvärr han de bli lite rangliga eftersom jag blev sjuk när jag hade tänkt plantera om dem så det blev lite försenat. Elementet under där funkar inte (speciellt hus som sagt) så det är rätt lagom temperatur för plantor.
Men gud, vad är det jag skådar - SNÖ utanför fönstret???? :confused::confused::confused: Jag som har gått och gnällt på sambon i flera dagar att det är en sån "vargavinter", vi har ju inte kunnat sitta ute och sola utan kläder ännu. :laugh:
 
Idag är dagen det ska ske - jag ska bege mig till blomsterhandeln och inhandla vårblommor! Tips på fina små blommor som håller länge, klarar nån minusgrad och som inte är allt för dyra om jag råkar glömma dem? Penséer står redan på inköpslistan hehe...
Ska även försöka hinna med att klippa ner alla gamla nedvissna perenner.
Såg igår att mina älskade magnolior börjar bli redo att slå ut framöver, och krokusarna har tittat fram i gräsmattan.:love: Nu inväntar jag bara explosionen med tulpaner och påskliljor framöver. Är evigt tacksam för den äldre damen som bodde här före oss och planterade så mycket fint.
 
Men gud, vad är det jag skådar - SNÖ utanför fönstret???? :confused::confused::confused: Jag som har gått och gnällt på sambon i flera dagar att det är en sån "vargavinter", vi har ju inte kunnat sitta ute och sola utan kläder ännu. :laugh:

Jag är i Jämtland och jobbar, det är Oviksfjällen i bakgrunden :love: :D Fast de hade ju fått en släng snö hemma också.

Den där bilden kommer förmodligen att figurera på Wexthusets FB så kolla gärna om den finns där (jag har ju inte FB). Det var krångel med beställningen (jag fick en påbyggnadslampa, inte fulla kittet) så de fick skicka flera omgångar kompletteringar. Sista gången det krånglade var stackarn jag mailade med helt uppgiven :rofl: Det var absolut inget dåligt bemötande från deras sida så jag tyckte att det är sådant som händer. Pga allt krångel så tänkte jag att jag skickar en bild när jag ställt upp allt för att visa att jag var nöjd och då frågade de om de fick använda den :)
 
Sörlänning :p

Förresten, särbon är fortfarande sugen (på allvar) att komma och skjuta hoppetossar :D
Han är varmt välkommen! De satans kräken gräver sönder hela vår gräsmatta och bajsar _överallt_!! Grannen ringde för nån vecka sen och frågade om den där kaninfällan jag nämnde för dem i höstas. Tydligen har de grävt bon under deras pool.

Jag vågade inte säga att "fällan" i själva verket bestod av en låda som var upphöjd med en pinne. Stängningsanordningen var att man fäste ett snöre i pinnen som man kunde dra i när kaninen hoppat in i lådan. Lockbetet? En morot.:laugh::laugh: Kan säga att jag har extremt roligt åt mannens uppfinningsrikedom ibland. :rofl:

https://www.google.se/search?q=fäll..._AUIBygB&biw=360&bih=616#imgrc=oHKZdgFibNdVsM:
Inte helt olikt fällan i länken
 
Han är varmt välkommen! De satans kräken gräver sönder hela vår gräsmatta och bajsar _överallt_!! Grannen ringde för nån vecka sen och frågade om den där kaninfällan jag nämnde för dem i höstas. Tydligen har de grävt bon under deras pool.

Jag vågade inte säga att "fällan" i själva verket bestod av en låda som var upphöjd med en pinne. Stängningsanordningen var att man fäste ett snöre i pinnen som man kunde dra i när kaninen hoppat in i lådan. Lockbetet? En morot.:laugh::laugh: Kan säga att jag har extremt roligt åt mannens uppfinningsrikedom ibland. :rofl:

Jag ska prata med särbon igen om en road trip :sneaky:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
878
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp