Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den ena chilisorten fick stå väldigt varmt eftersom jag drog på ett extra element i gästhuset. Den visade sig efter bara 4-5 dagar....
Hade nog runt 25-30 grader eftersom elementet stod nära bordet.

Samma här, de stod RIKTIGT varmt. Det här huset är ju lite sinnesrubbat i det avseendet :meh: Bra för fröna dock :D Chilin vill ju ha kring 25 för att gro.
 
Ehum, idag har jag snickrat stöd till fyra vinbärsbuskar, jättejobbigt då stolparna redan stod där så jag har satt upp tvärstag och sågat av dem jäms med stolparna och det som stack upp över tvärslåarna. :angel:

Jag har även burit ut och fyllt på frön och nötter i alla fågelmatare, gäller att hålla intresset uppe i trädgården nu när alla :devil: flugor börjar vakna till liv. Alla sålådor står snällt kvar ute och väntar på jord och här inne väntar alla luktärtor på blötläggning innan de hamnar i de för närvarande tomma sålådorna. :o

Jag har även vattnat mina sådder, ska flytta chilin så den står varmare, kronärskockorna står ljusare och de köpta vårlökarna som blommar står i krukor på altanen. Tvätten är både uthängd och inplockad igen.

Annars har jag slitit hårt med både kaffekoppen i solen på altanen och efter avslutat snickrande ett par glas vin. Attans vilket slit det har varit! :sneaky:
 
Får nog ställa in min chili i badrummet då... Inte så mycket ljus där dock.
Petade runt lite i jorden idag, såg typ en som hade börjat gro, de andra hittade jag inte :meh:.
 
I en liten renoveringspaus idag gick jag en sväng i trädgården. Gick i slänten och letade efter små uppstickande stjälkar av krokus. I ögonvrån fick jag snart syn på en blommande krokus! Det trodde jag inte då det var svinkallt i natt med minusgraderoch kom lite snö igår. Gick iväg till ett annat ställe och där hade det kommit upp mängder med krokusar! :love: Det kommer upp påskliljor som jag har satt men också en över 10 cm lång knopp av påsklilja inne i syrenen. Våren är här!

Nu ska jag nog springa och peta ner lite tomatfrön i jord. :) Hoppas de inte blir lika rangliga som chiliplantorna.
 
Jag hade INTE råd... men har suktat så länge. De hade rabatt... osv, osv :D

17334215_1091481227665311_3924796266759847936_n.jpg

Chillande chilis, tyvärr han de bli lite rangliga eftersom jag blev sjuk när jag hade tänkt plantera om dem så det blev lite försenat. Elementet under där funkar inte (speciellt hus som sagt) så det är rätt lagom temperatur för plantor.
 
Bifftomat, cocktailtomat och brysselkål i jorden! Var bara 5 frön vardera av tomaterna så jag sådde allt. Vet inte om det var smart eller osmart att så brysseln nu. Min mor påpekade att hon brukar så den på friland, liksom broccoli.

Passade även på att plantera om kronärtskockorna. Skulle slänga några bricketter som aldrig tog sig men hittade då en planta till! Den har vuxit trots att en brickett var staplad ovanpå. Så nu har jag 7 plantor. De har vuxit så fint. :) Ser fram emot dem jättemycket! Hoppas på blommor både att äta och låta blomma. Åt friterad kornärtskocka i fredags vilket var mycket trevligt!
 
Var ju tvungen att söka runt lite på eBay efter tittat på länken @athena_arabians la in och hittade blå, lilla och svarta jodgubbar och detta måste ju testas nästa år:D.

Någon som vet om det finns regler för att ta in fröer från annat EU land?
 
Var ju tvungen att söka runt lite på eBay efter tittat på länken @athena_arabians la in och hittade blå, lilla och svarta jodgubbar och detta måste ju testas nästa år:D.

Någon som vet om det finns regler för att ta in fröer från annat EU land?

Nej, men det är trevligt om de är certifierade eftersom det är lite kontroll på grobarhet osv då. Jag skulle aldrig ta in frön från utanför EU själv, främst för smittorisken men även för avsaknaden av garantier.

Med det sagt, jag har köpt från icke-certifierade säljare i Frankrike och den salladen har växt som f-n (maché-sallad).
 
Här sticker nu även en mängd broccoli och zinnia upp sina små gröna spröt inne i förodlingsrummet. Börjar bli dags att arrangera om ordentligt och asa in en större modell lagerhylla från vinden och få på belysningen där. Jag vågar inte räkna hur många plantor det är av var och en men när allt eller det mesta är omskolat så gissar jag att det toppar de där 180 nånting... :o

Alltjämt vid liv och på gång är nu:

Grönsaker
Kronärtskocka (ett 20-tal, hur jag nu ska få plats med dem - 7 verkar mer lagom)
Rotselleri (ännu ej omskolade men tar sig fint nu)
Chili (en ynka sort)
Paprika (två sorter)
Tomat (tre sorter och lite för många av varje)
Broccoli
Purjolök (inte så jättemånga som tagit sig här faktiskt men kanske 15-20 strån. Vilket egentligen borde räcka ganska bra)
Potatis (Timo på förgroning/rotning inomhus)

Blommor
Klockranka, blå
Blomman för dagen, blå
Riddarsporre
Zinnia (många!)
Jätteverbena (en hel del där också)
Akleja Nora Barlow (sega att få igång, men har straffats med att slängas in i kylskåpet en vända)

I varmbänken
Rädisor
Spenat
Sallat (två sorter)
Majrova (gul resp vit)
Rucola

Utvält av katterna och bortom all räddning
Physalis (kanske kan unna mig att handla en sådan planta lite senare) :)

Vägrade att gro, måste ha varit gamla fröer?!
Smörgåskrasse

Skulle jag nu kunna känna mig nöjd och klar med detta? Nej, ack, nej. En mängd kvarvarande fröpåsar tittar uppfordrande på mig på vardagsrumsbordet. Ett antal blomsorter återstår att förgro inomhus, i vart fall luktärter. Och så skulle jag vilja testa lite fler sorters kål. Räknar med att kunna börja peta ner lite spenat- och morotsfröer utomhus nästa eller nästnästa helg. Och dill. Och persilja. Tack och lov att det snart är sommartid så man kan greja lite på kvällarna också!

För övrigt har det varit skördehelg för jordärtskockorna! Nu ska jag försöka välja ut de finaste ämnena att återplantera. Skörden har hittills resulterat i de-li-kat skock- och potatismos, och ska inom kort generera ett antal portioner av en av de godaste soppor som finns. :love:
 
Jag har satt spenat, morötter, kålrabbi, lök, rödbeta och sallad idag. Så härligt att vara igång.

Ser att ni sår tomater nu. Är det inte för sent? Kanske ska ge mig på det trots allt. .
 
Jag har satt spenat, morötter, kålrabbi, lök, rödbeta och sallad idag. Så härligt att vara igång.

Ser att ni sår tomater nu. Är det inte för sent? Kanske ska ge mig på det trots allt. .

Nej, det är absolut inte försent.

Jag testar några nya sorter i år, jag är väldigt spänd på Riesentraube som ska vara en gammal tysk heirloom-sort som ger enorm avkastning.
 
Jag har satt spenat, morötter, kålrabbi, lök, rödbeta och sallad idag. Så härligt att vara igång.

Ser att ni sår tomater nu. Är det inte för sent? Kanske ska ge mig på det trots allt. .
På mina påsar stod det mars-april. Första gången för mig och jag har inte växthus så jag vågade inte så för tidigt. Med växthus kommer jag nog så då tidigt som möjligt. :)
 
Jag är en odlingsrookie pga bott de senaste 5 åren i lägenhet utan balkong, men nu har familjen köpt landställe så nu ska det odlas!
Jag försådde tomater (red cherry och en annan sort), gul paprika och chili här hemma igår och de bor i ett sånt minidrivhus vid fönstret på värmegolvet.
Så mina frågor är: Hur vet jag när det är dags att plantera i större kruka? Vad använder jag för jord när de planteras om? När är det dags att ställa dem i uteväxthuset?
 
Nej, det är absolut inte försent.

Jag testar några nya sorter i år, jag är väldigt spänd på Riesentraube som ska vara en gammal tysk heirloom-sort som ger enorm avkastning.

På mina påsar stod det mars-april. Första gången för mig och jag har inte växthus så jag vågade inte så för tidigt. Med växthus kommer jag nog så då tidigt som möjligt. :)

Jaha... Så pga er har jag nu nätshoppat tomatfröer istället för att skala potatis till barnens lunch. Om jag får myndigheterna på mig är det ert fel.

Det blev:
Indigo Rose (lila tomat)
Mexikansk honungstomat (mkt söt)
Gelbe Birnentomate (liten gul päronformat sort)

Hoppas de kommer snabbt som blixten, vill hinna så dem innan vi far till Sverige på lördag morgon. Leveransdatum var 23-25, så det borde gå.

Jag har en del tomatfröer hemma också, men bara vanliga sorter: Hellfrucht, Hildares och Harzfeuer.
 
Trädgårdsråd för en dummie önskas... Undertecknad är helt färsk på odling och har allt utom gröna fingrar. Följer intresserat er tråd. Vi har en rabatt på framsidan av huset som jag tänkte att den kanske kunde bli lite fin och tar tacksamt emot tips. Vad ska jag göra? Rensa bort allt? Se vad som kommer? (vet inte alls, huset är nytt) Rosor ser jag att det är, vad mer? Vad ska jag sätta?

20170320145448-155.4.132.211.jpg

20170320145503-155.4.132.211.jpg


20170320145338-155.4.132.211.jpg


20170320145237-155.4.132.211.jpg

Och vad kan detta vara för buske? kan/ska den beskäras på något vis?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp