Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för tips om affärer! Jag är dålig på näthandel och jättebra på fysisk handel :angel:

Har du dragit upp petunia förut? Den är väldigt kinkig och tar tid på sig för att utvecklas.

Nej, det har jag inte. Jag tänkte att det skulle gå bra eftersom den såldes i vanlig affär.:o Några speciella knep du vill rekommendera?
 
Såg en graffiti-aubergine i butiken idag och fick ett akut behov av att odla själv. Är det någon som sett frön av dessa? Eller heter de något annat egentligen?
1155902_orig.jpg
Aubergine behöver ett tag på sig, man brukar så i februari. Men det går ju alltid att testa.
 
Jag missade att sätta vitlöken i höstas och petade ner dem i krukor inomhus när jag ändå planterade om blommorna för typ 6 veckor sedan. Just nu är de cirka 20 cm höga och står i soligt fönster. Utetemperaturen är upp mot 10 grader dagtid (vissa varma dagar) och ner mot någon enstaka plus på natten. Vågar jag sätta ut dem? Jag är rädd att de blir alldeles för höga för tidigt om de står kvar inne. Jag vill inte heller ta livet av dem. Vad gör jag? Bor i zon (0-)1 där lagerblad och rosmarin övervintrar i rabatten.

Har en Malabarspenat som har grott och den ska nog få stå inne lite till.

Har sedan en massa blommor typ Petunia, ringblomma som jag ska så inne för att sen sätta ut. Var hittar jag Steviafrö? physalisfrö? Sötpotatisfrö? Helt enkelt det udda:confused:
Sötpotatis
Vitlöken behöver en kylig period för att klyfta sig.
Stevia tror jag impecta har och även runåbergs.
 
Tack för tips om affärer! Jag är dålig på näthandel och jättebra på fysisk handel :angel:

Har du dragit upp petunia förut? Den är väldigt kinkig och tar tid på sig för att utvecklas.

Nej, det har jag inte. Jag tänkte att det skulle gå bra eftersom den såldes i vanlig affär.:o Några speciella knep du vill rekommendera?

Jag är ledsen om jag är deprimerande men mitt enda råd är gör det inte. Jag försökte förra året och hade så optimala förutsättningar man kan ha hemma i ett hus och det funkade inte alls (samma med lobeliorna). Vidrigt små frön är det också. Köp petunior du tycker är fina i år och ta sticklingar från dem och övervintra istället (finns massor på nätet hur man gör och det ska vara ganska enkelt).
 
Någon som vet var man kan få tag på Kardemummafrön eller planta? Har letat i vanliga och ovanliga blomsteraffärer. Impecta och Klostra har inte vad jag kan se .
 
Någon som vet var man kan få tag på Kardemummafrön eller planta? Har letat i vanliga och ovanliga blomsteraffärer. Impecta och Klostra har inte vad jag kan se .

Tveksamt om det går, de vill ha tropiskt klimat med minst 25-35 grader och hög luftfuktighet. Vill man prova är det nog lättast att få tag på frön utomlands.
 
Då var jätteprästkrage och violkungsljus sådda. De senare var av sorten knappt synbara så det slutade med att jag fick strö ut dem bara. Lär nog kunna skänka bort typ 100 sticklingar sedan. :angel:

Sonen behövde luftas efter sin middagsvila så jag fick den "ljusa" idén att klippa bärbuskarna :banghead: varför får man för sig sådant när man inte kan gå? :confused:
10 buskar senare och jag har så ont att jag vill skrika :arghh:

Det Som Är Lätt Vanligtvis Är För Tungt Nu :banghead::banghead:
Kommer ha lärt mig det lagom till bebisen anländer tror jag. Envis som synden är man också så jag vägrade såklart ge upp :meh:

I morgon skulle jag behöva lite mer jord så att vi kan så lite sallad och rädisor inne. Får se om jag orkar bara.:wtf:
 
Idag har jag sått morötter, palsternacka och rädisor. Mina kronärtskockor har börjat komma upp men det är mögel i en sålåda med chili, nu är locket borta men ska jag slänga hela sådden eller vad gör jag? Inget har hunnit komma upp än. :crazy:

Är det för tidigt att så luktärt och tobak nu, eller för sent? Jag tänkte så det i morgon + ute så blir det nog mer ringblomma, vallmo och blåklint som av en ren händelse råkat leta sig hem från UK till mig. :angel:

Ehum, fänkålen jag svurit ve och förbannelse över att det var kryddan? Den är inte det. :o Som tur var hann jag inte slänga ut de två lådorna i landet utan de står kvar inne. Jag tror jag måste hejda mig lite med mina fröpåsar och mina sådder, eller iaf andas ett par djupa andetag trots att de hoppar som vildar runt mina fötter, krukorna och blomjorden. :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp