Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Googlade på tulpan- och påskliljeinspiration och hittade Fagerås. :love: Dit ska jag åka i år och jag får möjlighet! Över 1 miljon påskliljor har de planterat. :D

Men wow vilket ställe! Har aldrig hört talas om det förut men det skulle ju faktiskt vara möjligt att göra en dagstur dit även för mig. Tack för tipset!

Kommer att tänka på en av mina favoritvårdikter av William Wordsworth när jag ser fotografierna:

I wandered lonely as a cloud
That floats on high o'er vales and hills,
When all at once I saw a crowd,
A host, of golden daffodils;
Beside the lake, beneath the trees,
Fluttering and dancing in the breeze.

Continuous as the stars that shine
And twinkle on the milky way,
They stretched in never-ending line
Along the margin of a bay:
Ten thousand saw I at a glance,
Tossing their heads in sprightly dance.

The waves beside them danced; but they
Out-did the sparkling waves in glee:
A poet could not but be gay,
In such a jocund company:
I gazed—and gazed—but little thought
What wealth the show to me had brought:

For oft, when on my couch I lie
In vacant or in pensive mood,
They flash upon that inward eye
Which is the bliss of solitude;
And then my heart with pleasure fills,
And dances with the daffodils.

:love:
 
Men wow vilket ställe! Har aldrig hört talas om det förut men det skulle ju faktiskt vara möjligt att göra en dagstur dit även för mig. Tack för tipset!

Kommer att tänka på en av mina favoritvårdikter av William Wordsworth när jag ser fotografierna:

I wandered lonely as a cloud
That floats on high o'er vales and hills,
When all at once I saw a crowd,
A host, of golden daffodils;
Beside the lake, beneath the trees,
Fluttering and dancing in the breeze.

Continuous as the stars that shine
And twinkle on the milky way,
They stretched in never-ending line
Along the margin of a bay:
Ten thousand saw I at a glance,
Tossing their heads in sprightly dance.

The waves beside them danced; but they
Out-did the sparkling waves in glee:
A poet could not but be gay,
In such a jocund company:
I gazed—and gazed—but little thought
What wealth the show to me had brought:

For oft, when on my couch I lie
In vacant or in pensive mood,
They flash upon that inward eye
Which is the bliss of solitude;
And then my heart with pleasure fills,
And dances with the daffodils.

:love:
Även en av mina favoriter. :love:
 
Gjorde en extrabeställning hos Impecta. Skickade iväg den och när den kom idag inser jag att jag beställt TVÅ påsar chili Sweet Banana i nån sorts förvirring. :banghead:
Nåväl. Det räcker till nästa år också.
Och nej, jag äter knappt chili. Bara om andra lagar maten.

Den är nedpetad i jorden nu. Få se när den vill titta upp. Den chili jag sådde i helgen har visat små livstecken.
 
Idag planterade jag om några tomater igen, satte även några nya samt även majs, bönor, sockerärt och spenat. Bland annat. Allt behöver inte försås vet jag, men det är kul :o
Mina chili som jag satte för ca en vecka sen har dock inte visat sig än :cautious:

Du får räkna med tio dagar innan man ser något av chili.
 
Eh... Jag har närmare 40 pelargonsticklingar på rotning :angel: Tog 21 nya idag...Utöver de fem frösådda och de frön jag har på grodd. Utöver mina gurkor, selleri och de andra fröna av sallad, calamondin, grapefrukt, selleri, smörgåskrasse, blåklint, tagetes, stevia osv osv osv :rofl:. Jag har INTE plats :rofl:
 
Jädrar vad ni sår och har er!

Vi startade trädgårdsäsongen i helgen. Flyttade våra rabarber och vita vinbär till en mycket snygg ny rabatt (tack käre make!). Flyttade en rhododendron i "fel" färg till en ny plats. Satte ungarna på att plocka sten (gick sådär) och ffa startade vårt projekt med nya pallkragar! Planerat är ca 12 nya pallkragar, utöver de 8 odlingslådor som vi har. Förra året odlade jag ju i ett "vanligt" land, men där ska vi alltså ställa kragar nu. Blir lite ordentligare och mer lättarbetat. Där rabarbern var kommer en rad med 3-4 kragar. Jag är mycket sugen på att viga dem till sparris.

Idag sådde jag det första! Spenat, rädisor och morötter på friland. Ställde ett miniväxthus över spenaten och en rad rädisor.

Ryktet säger att det ska regna imorgon, men annars ska jag försöka ta lite bilder på projektet. Och så mer!
 
Är det nån som kan nått om prakthäggmispel (Amelanchier Lamarckii Canadensis) här?
Funderar på att ha den som häck, men när jag googlar ser jag mest bara "träd".. När jag läser om den står det att man kan ha den som en klippt häck men är det nån här som har nån erfarenhet av det? Blir det bra?? :D
 
Är det nån som kan nått om prakthäggmispel (Amelanchier Lamarckii Canadensis) här?
Funderar på att ha den som häck, men när jag googlar ser jag mest bara "träd".. När jag läser om den står det att man kan ha den som en klippt häck men är det nån här som har nån erfarenhet av det? Blir det bra?? :D

Ingen egen erfarenhet, men jag gick en fullständig uppsjö av häckar när jag googlade. Både klippta och friväxande

amelanchier.jpg


PrakthggmispelHck.jpg


"Prakthäggmispel, zon 5: En av de finaste för friväxande högre häckar. De nyutslagna bladen är brunrosa. Överdådig vit blomning. På hösten glänsande svarta bär och lysande röd färg. 4-6 meter hög."
 
Är det nån som kan nått om prakthäggmispel (Amelanchier Lamarckii Canadensis) här?
Funderar på att ha den som häck, men när jag googlar ser jag mest bara "träd".. När jag läser om den står det att man kan ha den som en klippt häck men är det nån här som har nån erfarenhet av det? Blir det bra?? :D
Vad jag förstår så har den börjat få problem med bladmögel. De är väldigt fina som små flerstammiga träd. Ska du ha en klippt häck rekommenderar jag dig att välja något annat, häggmispeln har inte en grenuppbyggnad som passar för formklippta häckar. Om det är en hög friväxande häck du är uteefter kanske Amelachier spicata (3-5 m hög, 1-2 m bred) kan vara ett alternativ eller amelanchier laevis som ger rikligt med bär (ätliga) och inte blir riktigt lika stor (2,5-3m hög och 1,5 m bred).
Buskar/träd som passar att häckklippas är aronia, berberis, avenbok, häckoxbär (för de varmare delarna av landet), hagtorn, liguster och måbär.
 
Jaha, då var det dags... Tillbud på fröer i butiken så 13 påsar fick följa med hem. Handlade innan jag kollat vad jag har kvar sen förra året så några påsar finns nu i dubbel upplaga. Men jag sitter fortfarande på mina händer vad det gäller att så! Det enda jag ska förså inomhus är squash (3 sorter) och pumpa (2 sorter). Planen är att de fröerna ska komma i jorden runt 1 april för att få lagom utvecklingstid innan utplantering i början av juni. För övrigt ska jag bara odla sådant jag kan så direkt på friland.
 
Vad jag förstår så har den börjat få problem med bladmögel. De är väldigt fina som små flerstammiga träd. Ska du ha en klippt häck rekommenderar jag dig att välja något annat, häggmispeln har inte en grenuppbyggnad som passar för formklippta häckar. Om det är en hög friväxande häck du är uteefter kanske Amelachier spicata (3-5 m hög, 1-2 m bred) kan vara ett alternativ eller amelanchier laevis som ger rikligt med bär (ätliga) och inte blir riktigt lika stor (2,5-3m hög och 1,5 m bred).
Buskar/träd som passar att häckklippas är aronia, berberis, avenbok, häckoxbär (för de varmare delarna av landet), hagtorn, liguster och måbär.

Hmm, det lät ju inte så bra..

Jag är ute efter en lite lägre häck, kanske 1m hög. Helst inte så bred.
 
I vintras hade jag död på både div chili och naranjilla så nu har jag sått mina sista frön med naranjilla. Jag ska börja med chili och tomat snart men jag har inte riktigt orken att så flera samtidigt så jag väntar på naranjillan. Nästa vinter ska jag inte förvara dem bland medelhavsträden. De ville visst ha mer värme :p

Nu har solen varit framme nästan hela veckan och jag börjar bli så sugen på att ta ut olivträdet men jag anar att det är lite dumt :meh: jag ska bestämma mig för om det är värt att ta ut det på dagarna och lyfta in på nätterna tänkte jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp