Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Googlade på tulpan- och påskliljeinspiration och hittade Fagerås. :love: Dit ska jag åka i år och jag får möjlighet! Över 1 miljon påskliljor har de planterat. :D

Mest ville jag ha inspiration på hur slänten ned mot vägen kan se ut på våren. :) Min farmor stoppade ner påskliljor varje år men nu är det ont om blommande lökar. Har ju guldläge för fantastisk vårblomning i slänt som sedan körs över med gräsklipparen när bladen börjar vissna.
 
Googlade på tulpan- och påskliljeinspiration och hittade Fagerås. :love: Dit ska jag åka i år och jag får möjlighet! Över 1 miljon påskliljor har de planterat. :D

Mest ville jag ha inspiration på hur slänten ned mot vägen kan se ut på våren. :) Min farmor stoppade ner påskliljor varje år men nu är det ont om blommande lökar. Har ju guldläge för fantastisk vårblomning i slänt som sedan körs över med gräsklipparen när bladen börjar vissna.
Påsk och pingstlijetuvor behöver grävas upp och spridast ut med jämna mellanrum, står det för tätt dvs i en tuva så slutar de att producera blommor. Ett tips är alltså att gräva upp din farmors påskliljor och fördela ut dom i backen så får du blomning på sikt.
 
Oooops.
Fick lov att snabbt ikväll fixa belysning på timer till gästhuset. Det jag sådde i helgen är delvis på väg upp. Linnétagetes och flera tomater är redan uppe mer än en cm!
Jag har placerat ut tre kontorslampor med lysrör över lådor och brätten. Hoppas det räcker.

Växer det såhär förfärligt måste jag skola om tagetes snart. Jag hade inte väntat nån reaktion förrän till helgen och omskolning först om ett par veckor. :banghead:

Plus att jag måste sänka temperaturen för dem som kommit upp och fortsätta ha det varmt för det som ännu inte grott. Typ chili som jag aldrig odlat förr. gillar inte chili men avkomman är beroende av det.

Nåja man får nya erfarenheter hela tiden....
 
Påsk och pingstlijetuvor behöver grävas upp och spridast ut med jämna mellanrum, står det för tätt dvs i en tuva så slutar de att producera blommor. Ett tips är alltså att gräva upp din farmors påskliljor och fördela ut dom i backen så får du blomning på sikt.
Bra tips! Om jag kan hitta dem... men då borde bladen synas alltså?
 
Stämmer det verkligen? Jag har stora tjocka påsklilje tuvor,dom blommar som f-n
Jag misstänker att det främst gäller äldre sorter.
Modernare påskliljor som Carlton blommar hur man än gör. Men äldre narcisser blir bara en "grästuva med tiden.

Jag grävde upp hundratals lökar ur min rabatt när jag flyttade hit och tvingade vänner och bekanta att ta dem. Numera blommar de finfint.
 
Googlade på tulpan- och påskliljeinspiration och hittade Fagerås. :love: Dit ska jag åka i år och jag får möjlighet! Över 1 miljon påskliljor har de planterat. :D

Mest ville jag ha inspiration på hur slänten ned mot vägen kan se ut på våren. :) Min farmor stoppade ner påskliljor varje år men nu är det ont om blommande lökar. Har ju guldläge för fantastisk vårblomning i slänt som sedan körs över med gräsklipparen när bladen börjar vissna.

Fagerås är jättehäftigt! Åk dit om du har möjlighet!
 
Jag har inlett trädgårdssäsongen starkt ( :D ) genom att rensa min minsta odlingsbänk bakom garaget för några dagar sedan, förkylningen till trots. Nu ska det bli kalasväder med 10+ och sol i några dagar, så idag hoppas jag iaf att magen tillåter lite trädgårdsrens, tänkte klippa bort gamla perenner och snygga till lite allmänt. :) Är det för tidigt att gödsla gräsmattan tros?
 
Googlade på tulpan- och påskliljeinspiration och hittade Fagerås. :love: Dit ska jag åka i år och jag får möjlighet! Över 1 miljon påskliljor har de planterat. :D

Mest ville jag ha inspiration på hur slänten ned mot vägen kan se ut på våren. :) Min farmor stoppade ner påskliljor varje år men nu är det ont om blommande lökar. Har ju guldläge för fantastisk vårblomning i slänt som sedan körs över med gräsklipparen när bladen börjar vissna.
Oh, så fint det ser ut! Dit skulle jag absolut vilja åka om jag kan. :)
 
Gör det när de precis blommat! Innan blommorna börjar vissna Det blir bäst då - har jag märkt....
Fast - det är ju en bråkdel som blommar idag jämfört med förr. Finns förvisso gott om sork/mullvad, så kanske är lökarna borta. Men ska leta lite i vår och se om de växer i kluster och många som inte blommar. :)

Angående ovanstående så såg jag ett säkert vårtecken igår - nya mullvadshögar på tomten, mitt i gräsmattan. :p Såg också en mus inne i huset (det är ett hål genom golvet ner i grunden så det är väl inte så svårt att gissa var den kom ifrån). Min lilla misse kommer ha väldigt roligt, hoppas smådjuren håller henne sysselsatt så hon skiter i småfåglarna...
 
Fast - det är ju en bråkdel som blommar idag jämfört med förr. Finns förvisso gott om sork/mullvad, så kanske är lökarna borta. Men ska leta lite i vår och se om de växer i kluster och många som inte blommar. :)

Angående ovanstående så såg jag ett säkert vårtecken igår - nya mullvadshögar på tomten, mitt i gräsmattan. :p Såg också en mus inne i huset (det är ett hål genom golvet ner i grunden så det är väl inte så svårt att gissa var den kom ifrån). Min lilla misse kommer ha väldigt roligt, hoppas smådjuren håller henne sysselsatt så hon skiter i småfåglarna...
Jag tror inte påskliljor är så drabbade, rådjur äter dem inte och de är väl giftiga? Inte som smaskiga tulpaner som alla vill äta upp. :d
 
Jag tror inte påskliljor är så drabbade, rådjur äter dem inte och de är väl giftiga? Inte som smaskiga tulpaner som alla vill äta upp. :d
Det är ju bra, påskliljeslänt it is! :D Alunrot var ju ingen hit i alla fall, eller jo - om man frågar rådjuren var det najs! Och några enstaka röda tulpaner har jag satt. De var dock inte så blomvilliga förutom första året. Får se om de finns kvar och vill ha näring eller om Bocke ätit dem också.

Kan skapa Fagerås nr 2 i miniformat. :sneaky:
 
Det är ju bra, påskliljeslänt it is! :D Alunrot var ju ingen hit i alla fall, eller jo - om man frågar rådjuren var det najs! Och några enstaka röda tulpaner har jag satt. De var dock inte så blomvilliga förutom första året. Får se om de finns kvar och vill ha näring eller om Bocke ätit dem också.

Kan skapa Fagerås nr 2 i miniformat. :sneaky:
Det blir 30 000 lökar i höst då? ;)
 
Det blir 30 000 lökar i höst då? ;)
Lätt!

Helt ärligt så hade det varit så kul med en fin blomning i slänten. :) Den går ner till skogsvägen där många motionerar och rider, många parkerar också på en plats nedanför slänten. Förr pratade folk om det fina torpet i skogen med alla blommorna. Det växte även mycket mer torparliljor där än det gör nu, några enstaka stackare som lever kvar. Slänten är ett jättefint blickfång med spridda äldre björkar och livar verkligen upp. Så magnifik blomning där på vår-försommar vore jättekul.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 059
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp