Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev så frustrerad av att mina avokadoskärnor inte verkar ha blivit något, så jag pillade upp den ena ur jorden. Jodå, det hade börjat rota sig! Nu låter jag bli den andra och räknar med att det sköter sig lika bra. :)
 
Jag har några pallkragefrågor.

Hur länge håller obehandlade pallkragar om man inte klär dem med plast eller så?
Har ni ställt dem på ngn sorts fundament eller direkt på marken?
Hur många staplar ni på varandra?
 
Jag har några pallkragefrågor.

Hur länge håller obehandlade pallkragar om man inte klär dem med plast eller så?
Har ni ställt dem på ngn sorts fundament eller direkt på marken?
Hur många staplar ni på varandra?

Jag har tre som jag satt på varandra, direkt på marken. De är djäkligt risiga nu, sista säsongen misstänker jag. De översta är mörkbetsade för att dra till sig värme. Skulle tro att de stått i tio år ungefär, direkt på marken.
 
Jag har några pallkragefrågor.

Hur länge håller obehandlade pallkragar om man inte klär dem med plast eller så?
Har ni ställt dem på ngn sorts fundament eller direkt på marken?
Hur många staplar ni på varandra?

De håller längre än man tror och det känns bättre att byta ut dem än behandla med något otrevligt. Jag har två på höjden som mest men man gör ju som det passar en själv. Jag tror mina äldsta är fem år och de är helt ok.
 
Nu har jag kört land och Lidl runt för att hitta ytterligare ett 4-pack drivhus. Har hittat ett men nu är jag så slut i kroppen och mår tokilla så får se om jag orkar så de sista idag :(
 
De håller längre än man tror och det känns bättre att byta ut dem än behandla med något otrevligt. Jag har två på höjden som mest men man gör ju som det passar en själv. Jag tror mina äldsta är fem år och de är helt ok.
Jag funderade på att bara pensla mina med olja (typ matolja). Meningslöst?
 
Är det någon som har något bra tips om månvinda? Vi sådde det förra året, ett av barnen ville ha det (det finns med i barnprogrammet "Biet Maya").
De växte bra och såg friska ut, det kom knoppar men blommorna torkade istället för att slå ut. De stod mot ett plank i vinkel söder/öster och vi bor i Skärstadalen utanför Huskvarna. Vet inte vad det räknas som för zon men det verkar ju vara rätt bra förhållanden, det odlas mycket frukt, bär, majs och tom lite vin professionellt häromkring.

Kan de bero på för mycket/lite näring?
 
I drivhuset har nu basilika, melon och tomat börjat gro! :) Väntar dock fortfarande på karamelliljan och klematisaklejan att göra detsamma.

Idag blev det en promenad bort till huset med hundarna (vi bor bara 3 km därifrån). Jag förundras varje gång jag går förbi hur otroligt liten trädgården är. Sedan tycks jag glömma bort det mellan gångerna, vilket gör att mina planer blir storslagna och påsarna med fröer allt fler. Hur ska vi få plats med alla mina planer? :laugh: Kanske det är lika bra att göra en potager av hela trädgården?

Sambon och jag verkar inte vara helt eniga om hur tomten (hörntomt, radhusträdgård) ska inhägnas. Vi är överens om en spaljé mot grannarna av det här slaget:
vindskydd_spalje.jpg

Det finns redan en sådan sektion mellan oss och grannen har en sådan inhägnad mot sin andra granne, så vi hoppas och tror att de går med på det.

Resterande delen av tomten hade jag tänkt hägna in med trädgårdsstängsel av det här slaget, 120 cm högt:
tradgardsstangsel-maskstorlek-5-x-10-cm-gron.jpg


Trädgårdsstängsel är väl inte det vackraste man kan ha runt sin trädgård (det är tvärtom ganska fult), men vi måste ha något som håller hundarna innanför och katter utanför. Formen på stängslets rutor är också bra eftersom det blir svårt för hundarna att klättra över det. Innanför planerar vi häck av avenbok.

Sambon tycker dock att vi ska ha en spaljé liknande den på första bilden runt hela trädgården. Men jag ser framför mig att det blir som att befinna sig inuti en träbur. :crazy: Dessutom kan det nog se ganska apart ut även från utsidan (och som om vi inte alls gillar folk).
 
I drivhuset har nu basilika, melon och tomat börjat gro! :) Väntar dock fortfarande på karamelliljan och klematisaklejan att göra detsamma.

Idag blev det en promenad bort till huset med hundarna (vi bor bara 3 km därifrån). Jag förundras varje gång jag går förbi hur otroligt liten trädgården är. Sedan tycks jag glömma bort det mellan gångerna, vilket gör att mina planer blir storslagna och påsarna med fröer allt fler. Hur ska vi få plats med alla mina planer? :laugh: Kanske det är lika bra att göra en potager av hela trädgården?

Sambon och jag verkar inte vara helt eniga om hur tomten (hörntomt, radhusträdgård) ska inhägnas. Vi är överens om en spaljé mot grannarna av det här slaget:
vindskydd_spalje.jpg

Det finns redan en sådan sektion mellan oss och grannen har en sådan inhägnad mot sin andra granne, så vi hoppas och tror att de går med på det.

Resterande delen av tomten hade jag tänkt hägna in med trädgårdsstängsel av det här slaget, 120 cm högt:
tradgardsstangsel-maskstorlek-5-x-10-cm-gron.jpg


Trädgårdsstängsel är väl inte det vackraste man kan ha runt sin trädgård (det är tvärtom ganska fult), men vi måste ha något som håller hundarna innanför och katter utanför. Formen på stängslets rutor är också bra eftersom det blir svårt för hundarna att klättra över det. Innanför planerar vi häck av avenbok.

Sambon tycker dock att vi ska ha en spaljé liknande den på första bilden runt hela trädgården. Men jag ser framför mig att det blir som att befinna sig inuti en träbur. :crazy: Dessutom kan det nog se ganska apart ut även från utsidan (och som om vi inte alls gillar folk).
Är inte de maskorna så stora att katter tar sig in? Jag har 2 m högt trästaket liknande det på bild på en sida, grannens katt tycker det är en bra utsiktsplats. ;)
 
Är inte de maskorna så stora att katter tar sig in? Jag har 2 m högt trästaket liknande det på bild på en sida, grannens katt tycker det är en bra utsiktsplats. ;)

Maskorna är 5x10 cm, så jag tror inte att katterna tar sig igenom - det ska vara jäkligt smala kissar i så fall. Trästaketet kan möjligen vara en god utkikplats och det kan så klart utgöra ett problem. Men förhoppningsvis så lär sig kissen (vi har noterat att det bor en katt ett par hus bort) rätt fort att det är en mycket dålig idé att ha en utkiksplats på just vårt staket.
 
Hurra! Mina Agapanthus har återuppstått ifrån de döda! Hade dömt ut dem fullständigt på utseendet. De har stått i källaren hela vintern, men jag fick för mig att de fått en smäll av för kall temperatur innan de kom dit för de såg tokdöda och permanent vissna ut.

Men nu så kommer det härligt ljusgrönt i botten. Kanske till och med så det går att dela dem?
 
Idag har vi börjat med tätkikten i badrummet! Mitt egna hus och min egna trädgård närmar sig...:up: Rådjuren har ätit upp mina alunrotplantor dock. Hoppas de vill komma igen. Det var spår av vildsvin i snön i trädgården också - men inget bökat.

Funderar för fullt på var jag ska odla årets grönsaker. Köpte ju även lite blommor. Någon som odlat sommarrudbeckia? Brukr de vara snälla att direktså? De får gärna ta en massa plats. Köpte även en ringblomma med fin ljus aprikosfärgad nyans, de brukar ju inte vara svårflirtade. :)
 
Maskorna är 5x10 cm, så jag tror inte att katterna tar sig igenom - det ska vara jäkligt smala kissar i så fall. Trästaketet kan möjligen vara en god utkikplats och det kan så klart utgöra ett problem. Men förhoppningsvis så lär sig kissen (vi har noterat att det bor en katt ett par hus bort) rätt fort att det är en mycket dålig idé att ha en utkiksplats på just vårt staket.

Katter tar sig över, inga problem. Men det får ju vara katternas problem i så fall, om det inte är så att ni vill hindra kattbajs i rabatter.
 
Jag är mest orolig för att få skadade katter på mitt samvete. :crazy:

Våra har käkat upp en, jagat upp ett otal i träd. Segast var den som satt kvar i två dygn, det tog ett bra tag att få ner den ur trädet.

Jag känner inte att det går att stänga ute katter utan att fullständigt barrikadera sig. Jag fattar inte varför de ska in här, det luktar ju hund i kubik.
 
Jag har inte glömt denna tråd, trädgården står dock bara lite still just nu. Plantorna i köket har äntligen startat igång igen, det såg ut ett tag som om allt skulle dö. Men nej, även tomatplantorna som jag planterade om förtidigt har kommit tillbaka och satt fart.

Men , mina älskade hortensior som var ett evigt projekt hela året har börjat få nya blad. Dom lever :love:
- Lång historia kort ; Vi impulsköpte hortensior i slutet av våren som jag planterade om i höga krukor. Hortensiorna sa tack men nej tack så jag kämpade mot deras frustration i dessa höga krukor samt mot järnnätterna som gav en del frostskador på bladen. Mitten av sommaren ungefär började den sätta nya blad och började bli fin, men det visade sig bli ett fågelbo i taket strax över hortensiorna som inte uppskattade att få fågelbajs på sig dagligen. Duschade av den nästan varje dag då jag vägrade flytta krukan. Mot slutet av sommaren så var hela krukan full med en enorm hortensia, och den började sätta knopp för blommor. Höstens frost tog blommorna och då fick krukorna flytta till maskinhallen där de stått ombonat i förhoppning att klara sig. Igår tittade jag till dom, och flyttade dom till ett ställe där solen kommer åt om vi öppnar porten. Efter järnnätterna får de flytta ut i år, fram till dess får de bo i maskinhallen :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp