Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Djup suck! Varför gav jag mig in på detta ? Jag måste gilla att plåga mig själ.
Bena ut dom åt mig,snälla :heart

Clematis
något jävla gräs med lila svansar på
någon form av "vallblommor"
Morning glory
vildbloms mix
nejlikor små
moldavica dragonhead
Hollyhook (Alcea rosea)
och några som jag inte vet vad dom heter på svenska men dom liknar dahlior
youth-and-old-age

Lavendeln står i 2 hastmats hinkar i uthuset på kylning,hur länge ska dom stå där? kan jag ställa dom i kuvösen sen eller ska dom in först innan dom ska ut?
Kolla på fröpåsarna. För mig är det överkurs att veta på stående fot hur allt det där ska behandlas, särskilt när en del växter inte ens har svenska namn jag är bekant med.
 
Fröerna kom idag så i helgen ska jag försöka så 70 violkungsljus, 70 lammöron, 35 jätteprästkragar och 30 rudbeckia :nailbiting:

Har inte vågat tala om för mannen hur mycket det är som ska sås än :o

Var på Lidl idag och de hade 4-pack med kallväxthus i plast. Tror det var 24 platser i varje. 59kr så jag köpte ett packe och ska utvärdera i morgon. Är de bra lär jag behöva köpa fler.. :angel:

Vad han inte vet mår han inte illa av ;) :D
 
Jag sår tomater, chili och paprika i helgen.

Räknar med att det är precis i lagom tid. Jag har med avsikt väntat för att inte få för långt gångna plantor innan det är dags att få ut dem.

Jag kommer att göra som du förutom chilin, den har jag ju redan sått. Det är ett helvete att ha gigantiska plantor att hantera inne.
 
Du och jag! Har haft en helt galen jobbvecka, förra veckan var också hemsk. Det är ju egentligen aldrig paus men innan var det iaf hanterbart. Vi skulle ha flyttat in vid jul men bor fortfarande hos mina föräldrar. :cool::arghh: Känns som att jag bara väntar. På att få sova. På att få ta helg. På att flytta in. Allt är på hold.

Men det ljusar sig. Inflytt närmar sig. Och jag spenderar sååå ohälsosamt mycket tid drömmandes till min lummig, gröna trädgård... :love: Sitta i skuggan av vårdträdet och lyssna på flugsnapparens sång. Surret från syrenen! Och torparliljorna som lyser upp i skuggan.

/trädgårdsromantikern

Jag förstår precis den där känslan av att allt står på paus och att inte riktigt kunna styra över situationen. Det är mentalt slitsamt! Att dagdrömma om trädgården tror jag är nyttigt. Man behöver hopp och bra mentala bilder för att orka. Hoppas att du snart får sitta i din trädgård och lyssna på fågelsången och surret i syrénerna! :love:
När flyttar ni in?
 
Jag förstår precis den där känslan av att allt står på paus och att inte riktigt kunna styra över situationen. Det är mentalt slitsamt! Att dagdrömma om trädgården tror jag är nyttigt. Man behöver hopp och bra mentala bilder för att orka. Hoppas att du snart får sitta i din trädgård och lyssna på fågelsången och surret i syrénerna! :love:
När flyttar ni in?
När badrummet är klart. :p På tisdag monteras vattentanken och därefter kan pannan monteras och värmesystemet dra igång. Då kan vi lägga klart golvet i tvättstugan, hälften är lagt nu. I badrum kvarstår tätskikt, kakel, klinker och installera inredningen. Så... :p Turligt nog kan jag ju gå dit när jag vill och njuta men det gnager alltid i en att man borde renovera när man gör något annat. Nu har det dock gått så långt tid att jag måste få göra annat ibland på kvällar och helger, blir ju tokig annars. Och hästen måste ju få sitt också. :)

Har nu spenderat morgonen med att kolla alla reklamblad på alla billiga kedjor och vad de rear för trädgårdsgrejer. ;) Solen skiner från klarblå himmel nu efter en iskall natt så idag ska jag njuta av min häst, trädgård och hjälpa till med lite småsaker i huset. Snön borde smälta idag, men vårlökarna utöver snödroppar låter nog vänta lite på sig. Kratta ogräs i gödsellandet känns som en rimlig aktivitet.

Ps. Drömde om gödsel och noshornsbaggarna som lever i gödselstacken. Helt normalt.
 
Jag behövde fyra lastpallar så jag åkte till Rusta och köpte sex.
:o :o :o ;)

Själv har jag stått och förbannat fröpåsars förmåga att gömma sig. :mad: Jag vet att det egentligen är för sent att så selleri men tänkte att jag chansar, det är fröpåse nr 2 som lyckats springa och gömma sig nu! :arghh: Inte :devil: hittade jag palsternackan heller och pga det fina vädret har jag suttit ute och druckit för mycket kaffe i solen istället för att plantera. Först med bara hundarna som sällskap och senare när jag står mitt uppe i sådderna så kommer grannen över som jag bjöd in tidigare i ett sinnesförvirrat ögonblick. :meh:

Nåväl, jag har stått ute i solen och leran och sått fröer, både sånt som skulle in och sånt som ska stå ute. Nu har jag ytterligare fem små lådor som står ute i skuggan med mina andra vintersådder. Det blev jättevallmo, jättelök, mer lök och klematis. Hittade inte vårlöken, den har väl sprungit och gömt sig med rotsellerin och palsternackan. :cautious:

Inne har jag nu chili, paprika, fänkål till förbannelse pga hjärnsläpp och kronärtskocka. Sen blev det för kallt att stå ute och nu orkar jag nog inte så mer ikväll. Hyllorna från IKEA passar perfekt till sådderna. :up:

Tyvärr jobbar jag i morgon, jag hade ju tänkt hinna så morötterna nu när jag städat ur baljorna i växthuset. Lite stolpar runt tomten har jag hunnit byta under dagen och även hittat var den ena jycken smiter ut någonstans, så nu är det förhoppningsvis stopp med sånt. :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp