Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hälsningar från nordvästra Skåne, 10 mars anno 2017:

krokus_zps6xklcmwz.jpg

varingrloumlkar_zpsd04hvqup.jpg


Och från spenaten och rädisorna och sallaten och majrovorna i varmbänken:

varmbaumlnk%2010%20mars_zpsquoe2agl.jpg
:love::love:
 
Jag är verkligen helt färdig efter en extremt hektisk jobbstart på året och oro inför lägenhetsförsäljningen. Några kakelplattor i badrummet behövde åtgärdas innan vi kunde sälja lägenheten och eftersom det var ett garantiärende så var vi tvungna att invänta garantibesiktning och åtgärder. Det var inget som vi ens fick åtgärda själva, så vi har väntat, väntat och väntat och blivit mer och mer stressade. Oron för att det inte skulle åtgärdas förrän efter påsk har varit obeskrivlig. Nu har jag betat av det mesta på jobbfronten och lägenheten kommer att vara klar för försäljning v. 12 - vilket är sent men inom ramarna för att det ska funka. Pust!

För att rädda mig från psykisk kollaps så har jag på lediga stunder visualiserat mig i min blivande trädgård iförd jeans, t-shirt, foppatofflor och stråhatt med ett glas vin i den ena handen och en handluckrare med träskaft i den andra. Givetvis i strålande solsken, omgärdad av blommor och med en glittrande Mälaren i bakgrunden. Så, nu får det gärna bli 5 juni! :)
 
Jag tipsar om samma som @hemlig ÖoB har fröer för 1kr.
Idag har jag sått chili,tomater olika sorter, klätter jordgubbar,hallon och en påse med något jag inte vet vad det är ,så går det när man inte märker påsen.
Mina bumbel bee tomater har kommit upp och fick idag mera jord och står under den där lustigt färgade växtlampan.
Det borde snart vara dags att ta ut rosorna från kylskåpet.
 
Jag är verkligen helt färdig efter en extremt hektisk jobbstart på året och oro inför lägenhetsförsäljningen. Några kakelplattor i badrummet behövde åtgärdas innan vi kunde sälja lägenheten och eftersom det var ett garantiärende så var vi tvungna att invänta garantibesiktning och åtgärder. Det var inget som vi ens fick åtgärda själva, så vi har väntat, väntat och väntat och blivit mer och mer stressade. Oron för att det inte skulle åtgärdas förrän efter påsk har varit obeskrivlig. Nu har jag betat av det mesta på jobbfronten och lägenheten kommer att vara klar för försäljning v. 12 - vilket är sent men inom ramarna för att det ska funka. Pust!

För att rädda mig från psykisk kollaps så har jag på lediga stunder visualiserat mig i min blivande trädgård iförd jeans, t-shirt, foppatofflor och stråhatt med ett glas vin i den ena handen och en handluckrare med träskaft i den andra. Givetvis i strålande solsken, omgärdad av blommor och med en glittrande Mälaren i bakgrunden. Så, nu får det gärna bli 5 juni! :)

Du och jag! Har haft en helt galen jobbvecka, förra veckan var också hemsk. Det är ju egentligen aldrig paus men innan var det iaf hanterbart. Vi skulle ha flyttat in vid jul men bor fortfarande hos mina föräldrar. :cool::arghh: Känns som att jag bara väntar. På att få sova. På att få ta helg. På att flytta in. Allt är på hold.

Men det ljusar sig. Inflytt närmar sig. Och jag spenderar sååå ohälsosamt mycket tid drömmandes till min lummig, gröna trädgård... :love: Sitta i skuggan av vårdträdet och lyssna på flugsnapparens sång. Surret från syrenen! Och torparliljorna som lyser upp i skuggan.

/trädgårdsromantikern
 
Finns det ngt online-verktyg (gratis) som man kan planera trädgard i. Maste vara snyggt visuellt, annars kan jag lika gärna rita själv (och det har jag egentligen ingen lust till). Skall tydligen ske lite större förändringar här... Fick precis planteringsförbud i typ halva köksträdgarden, för maken vill mura lite...
 
Fröerna kom idag så i helgen ska jag försöka så 70 violkungsljus, 70 lammöron, 35 jätteprästkragar och 30 rudbeckia :nailbiting:

Har inte vågat tala om för mannen hur mycket det är som ska sås än :o

Var på Lidl idag och de hade 4-pack med kallväxthus i plast. Tror det var 24 platser i varje. 59kr så jag köpte ett packe och ska utvärdera i morgon. Är de bra lär jag behöva köpa fler.. :angel:
 
Fröerna kom idag så i helgen ska jag försöka så 70 violkungsljus, 70 lammöron, 35 jätteprästkragar och 30 rudbeckia :nailbiting:

Har inte vågat tala om för mannen hur mycket det är som ska sås än :o

Var på Lidl idag och de hade 4-pack med kallväxthus i plast. Tror det var 24 platser i varje. 59kr så jag köpte ett packe och ska utvärdera i morgon. Är de bra lär jag behöva köpa fler.. :angel:
Glöm inte berätta för oss ;)
 
Fröerna kom idag så i helgen ska jag försöka så 70 violkungsljus, 70 lammöron, 35 jätteprästkragar och 30 rudbeckia :nailbiting:

Har inte vågat tala om för mannen hur mycket det är som ska sås än :o

Var på Lidl idag och de hade 4-pack med kallväxthus i plast. Tror det var 24 platser i varje. 59kr så jag köpte ett packe och ska utvärdera i morgon. Är de bra lär jag behöva köpa fler.. :angel:
Meeeeeeeeeeeeeen, ställ inte till det för mig nu :banghead::mad:
Ska inte blommor sås på friland,eller måste jag så dom också nu?:yuck:
 
Meeeeeeeeeeeeeen, ställ inte till det för mig nu :banghead::mad:
Ska inte blommor sås på friland,eller måste jag så dom också nu?:yuck:
Det beror helt på vad du ska så. Olika blommor har olika krav. Det bästa är att läsa på fröpåsen hur just de fröna vill bli hanterade. En del har lång utvecklingstid och måste sås tidigt om det ska hinna bli något, t.ex. pelargon, klockranka och blomstertobak. Andra utvecklas däremot kvickt och kan sås på friland, t.ex. ringblomma, krasse och blåklint.

Sen finns de dem som kan sås på friland men som det ändå är en fördel att förodla eftersom de blommar lite väl sent annars.
 
Det beror helt på vad du ska så. Olika blommor har olika krav. Det bästa är att läsa på fröpåsen hur just de fröna vill bli hanterade. En del har lång utvecklingstid och måste sås tidigt om det ska hinna bli något, t.ex. pelargon, klockranka och blomstertobak. Andra utvecklas däremot kvickt och kan sås på friland, t.ex. ringblomma, krasse och blåklint.

Sen finns de dem som kan sås på friland men som det ändå är en fördel att förodla eftersom de blommar lite väl sent annars.
Djup suck! Varför gav jag mig in på detta ? Jag måste gilla att plåga mig själ.
Bena ut dom åt mig,snälla :heart

Clematis
något jävla gräs med lila svansar på
någon form av "vallblommor"
Morning glory
vildbloms mix
nejlikor små
moldavica dragonhead
Hollyhook (Alcea rosea)
och några som jag inte vet vad dom heter på svenska men dom liknar dahlior
youth-and-old-age

Lavendeln står i 2 hastmats hinkar i uthuset på kylning,hur länge ska dom stå där? kan jag ställa dom i kuvösen sen eller ska dom in först innan dom ska ut?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp