Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår grannes äldsta är 5-6 år. De ser bra ut, men det är ju rätt stor skillnad mot 10-20. Jag har faktiskt ingen aning om hur de åldras, men gissar att de växer ihop mer och mer - och så så får man hålla efter?
Man hamlar ju in dom årligen och fortsätter att fläta. Men man kan ju alltid fläta i död pil om man inte vill ha ett levande staket. Det blir också fin och så kan man ha saker som klättrar på det istället.
 
Jag har alltid undrat hur ett flätat pilstaket ser ut om 10-20 år. Alla bilder man sett har ju varit på ganska nya staket.
Om man slutar hålla efter det?
fence1.jpg

Men om man sköter det
0053558.jpg
 
Har du funderat på ett flätat pilstaket? (levande och växande alltså?) Smalt, snabbväxande, hyfsat billigt och vansinnigt roligt att göra!

Jag funderade på det ett tag, men jag har hört att pilens rötter kan vara ganska aggressiva och häcken måste stå ganska nära huset.
 
Ca 10 cm snö och isvindar här nu. Hoppas inte växterna var för tidigt ute så de ny fryser ihjäl (ja rosorna i rabatten, jag tänker på er).
 
Ca 10 cm snö och isvindar här nu. Hoppas inte växterna var för tidigt ute så de ny fryser ihjäl (ja rosorna i rabatten, jag tänker på er).

Min favoritros täcker jag över nattetid när det har varit ned mot -5 grader. Jag är också lite nervös för min rosmarin som har klarat sig hela vintern. Det vore typiskt om den skulle dö nu pga köldknäppen. Den har dock stått inbäddad i bubbelplast och jutesäck hela vintern.
 
Min favoritros täcker jag över nattetid när det har varit ned mot -5 grader. Jag är också lite nervös för min rosmarin som har klarat sig hela vintern. Det vore typiskt om den skulle dö nu pga köldknäppen. Den har dock stått inbäddad i bubbelplast och jutesäck hela vintern.

Här har rosorna börjat sätta lite små kubbiga gröna spröt, och jag misstänker skarpt att det kommer köldknäpp nu. Fan, jag hade behövt skära ner dem för att täcke dem.
 
Här har rosorna börjat sätta lite små kubbiga gröna spröt, och jag misstänker skarpt att det kommer köldknäpp nu. Fan, jag hade behövt skära ner dem för att täcke dem.

Även mina har satt små gröna spröt. De står i lådor på inglasad balkong och de dagar som solen tittar fram så blir det ganska varmt vilket gör att jag dessutom har behövt öka på vattningen lite. Men tack vare att de står i kruka så är de inte så stora och det gör det ganska enkelt att svepa in dem i varsin fleecefilt över natten. Men de stora temperaturväxlingarna som blir mellan natt och dag är nog inte direkt välgörande för de stackars rosorna.
 
Min favoritros täcker jag över nattetid när det har varit ned mot -5 grader. Jag är också lite nervös för min rosmarin som har klarat sig hela vintern. Det vore typiskt om den skulle dö nu pga köldknäppen. Den har dock stått inbäddad i bubbelplast och jutesäck hela vintern.
Har inte kollat mina och är egentligen ganska lat, vill de inte överleva får jag väl skaffa något mer tåligt. :p Täckte över dem med löv i höstas och de ligger ju kvar, om än lite mer kompakt nu. Fördelen med att ha stora lönnar är ju att jag aldrig kommer sakna täckmaterial (försöker tänka på det när man krattar blöta löv till tusen).
 
Jag fick lite mer frön idag av en underbar tjej som delar med sig lite från frökedjor hon är med i. :love:
Jag har noll koll på flera dessa nedanför och istället för att googla och få trehundra ;) olika erfarenheter får ni gärna dela med er om ni vet nått om dem.

Äppelgurka, bondböna, Physalis och kronärtskocka. När ska de sättas i jord? Redan nu? :D Bönan får vänta lite oavsett.

Fick även fem nya tomatsorter av henne och jag har redan 36 uppe som måste planteras om och 49 frön i pluggboxen. :nailbiting::o:banghead:
 
Som en protest mot snön så sådde jag lite igår. Det blev tre sorters tomat (san marzano, vintage vine och indigo blue berries), två sorters basilika (vanlig genovese och klotbasilika), rabarber (Glaskin's perpetual), gräslök och cantaloupmelon.

IMG_0787_zpsglsilepu.jpg

Jag måste tillägga - för en gångs skull har jag inte sått fler frön än vad jag behöver plantor. Jag tänker att om några inte hinner ta sig så hinner jag så nytt.

Är det förresten någon som vill ha frön från san marzano? Jag beställde förra året och fick frön för en hel livstid.
 
Är det förresten någon som vill ha frön från san marzano? Jag beställde förra året och fick frön för en hel livstid.
Alltså, jag är så kass på sorter!
Förra året hade vi gula cocktailtomater, jag köpte plantor på GG. De var så vansinnigt goda! I år har vi sått gula cocktailtomater, men jag har ju ingen aning om det är samma sort. :o
 
Tänkte prova att odla i halmbalar i. Såg behändigt och smidigt ut! Zucchinin och körsbärstomater får bo i halmen. Sår sallad, spenat och kryddor i pallkragen som vanligt. Sonen ska få en smultronplanta också så vi har något gott att äta (och vattna):)

Ska beskära och plantera om mina pelargoner idag. Satte dom förra våren och dom har klarar sig riktigt fint över vintern.
 
Alltså, jag är så kass på sorter!
Förra året hade vi gula cocktailtomater, jag köpte plantor på GG. De var så vansinnigt goda! I år har vi sått gula cocktailtomater, men jag har ju ingen aning om det är samma sort. :o

San marzano är den tomatsort som traditionellt används till en napolitansk pizza. Den är lite päron- eller flaskformad, har mycket fruktkött och väldigt lite kärnor. Perfekt tomat till tomatsåser.
 
Kanske dags att så lite tomater nu ja! Har en sorts cocktailtomat, Black cherry, och en bifftomat, Marmandino. Fem plantor kronärtskocka som växer och frodas, 11 chiliplantor likaså. Rangliga men det blir nog något av dem också. :D

Fint med snö faktiskt, vattenförråden behöver fyllas på! Många sjöar är på rekordlåga nivåer, får vi en torr vår ser det illa ut på många håll. Pratade trädgård med en kollega igår vilket såklart sporrade lusten att möblera om på tomten. Farligt.
 
Kanske dags att så lite tomater nu ja! Har en sorts cocktailtomat, Black cherry, och en bifftomat, Marmandino. Fem plantor kronärtskocka som växer och frodas, 11 chiliplantor likaså. Rangliga men det blir nog något av dem också. :D

Fint med snö faktiskt, vattenförråden behöver fyllas på! Många sjöar är på rekordlåga nivåer, får vi en torr vår ser det illa ut på många håll. Pratade trädgård med en kollega igår vilket såklart sporrade lusten att möblera om på tomten. Farligt.

Jo, en påfyllnad av vattenförråden är förstås positivt. :) Men jag hade hellre sett nederbörden som regn.
 
Kom att tänka på att jag ju har ett miniväxthus :D perfekt att ha mina gurkor i (om nu inte plantorna blir för stora). Och sen ALLA förbannade chiliodlare, får mig att fundera på att själv ha några chiliplantor. Inte odlat chili på några år, chili djungeln är ju stor, jättejättejättestor... Är det verkligen något man vill in i? :p

Satte en till omgång med pelargonfrö för det är fortfarande bara 2 av 12 som grott i den första omgången :meh:. Har massa utsäde till bönplantor, hur/när/var ska man så och förvara dessa? De kommer ju igång så fort med hög grobarhet... Därtill tror jag att jag har förlagt en samling med fröer hur man nu kan göra det bara sådär... :cautious:
 
Jag råkade visst beställa lite fröer till slänten igår. Hur gick det till? :confused: Jag var bara inne på Impecta och kikade lite :cautious:

Mannen kommer bli gallen på mig. Tror det blir ett par hundra fröer som ska förodlas. Vågar inte direktså för även om största delen är täckt så älskar ogräset den här slänten och tja plantorna måste ju få en chans.

Det blev Violkungsljus
1408-violkungsljus-roman-candles-2.jpg

Jätteprästkrage Craizy Daisy
6143_2.jpg

Lammöron
lammoron_1.jpg


Och så en till som ser ut som rosa prästkragar men som jag glömde namnet på :o

Återstår att se om det blir bra. Och framförallt om de klarar av att hålla ogräset borta O_o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 039
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp