Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fördelen med att ha stora lönnar är ju att jag aldrig kommer sakna täckmaterial (försöker tänka på det när man krattar blöta löv till tusen).
Skörda löv, heter det. :D De är en gåva. Lövkompost är toppen. :love: Och det är lättare att ta dem torra. Jag blåser ihop mina med trädgårdstraktorn.
 
Snön ligger djup. Det är kallt , jättekallt. Dvs snålblåst och -7.

Känner noll inspiration att ta tag i de frön som kommit via min lokala langare. Dvs grannen som samlar ihop beställningar så var och en kan beställa enstaka sorter hos flera firmor. Vi får ihop billigare fröer och slipper frakt.
 
Skörda löv, heter det. :D De är en gåva. Lövkompost är toppen. :love: Och det är lättare att ta dem torra. Jag blåser ihop mina med trädgårdstraktorn.
Ja vi tar dem också torra om vi kan. Men eftersom vi inte bott där innan har man fått kratta lite när det går, och den där lönnen producerar så ruskigt mycket löv... Brukar kratta upp dem på en presenning och dra den med rep till komposten. :) skörda löv var ju fiffigt! Lite som dåtidens lövtäkt, fast ändå inte. :p
Jag har inte använt löven till något, bara byggt upp en ansenlig hög som är ungefär konstant från år till år. Dags att låta löven göra lite nytta nu. :)
 
Här snöade det innan löven ramlade så det blev liksom ingen tid till att skörda löv. Jag hann nätt och jämt kratta undan löven från infarten så jag inte behövde meja ner dem i gruset när jag kört där i vinter. De ligger dock kvar vid sidan av. Vintern kom faktiskt olägligt tidigt så jag hann inte riktigt klart i trädgården.
 
Jag fick slänga en chiliplanta som hade drabbats av sorgmyggelarver. :down: Jag har verkligen försökt att hålla det tätt i drivhuset, så jag fattar inte hur sorgmyggor har kunnat ta sig in. Nu har jag hur som helst beställt nematoder som jag hoppas kommer på posten pronto!
 
Jag fick slänga en chiliplanta som hade drabbats av sorgmyggelarver. :down: Jag har verkligen försökt att hålla det tätt i drivhuset, så jag fattar inte hur sorgmyggor har kunnat ta sig in. Nu har jag hur som helst beställt nematoder som jag hoppas kommer på posten pronto!
Sorgmyggor brukar väl komma med jorden?
 
Brukar inte såjord vara steriliserad?
Jag kan ju vara helt fel ute men jag hade för mig att man oftast får med dem via jorden. Bra, dyr jord brukar inte ha de problemen men jord av sämre kvalité kan medföra sorgmyggor. Eller så har man otur. Man kan komma till rätta med dem genom att täcka jorden med ett tjockt lager sand också. Låt också jorden torka ut ordentligt mellan vattningar. De utvecklas om det är för blött.
 
Snön smälter! Det väntas plusgrader på dagarna och under helgen kallt på nätterna. Sen ska det bli upp mot +7 och enstaka plusgrad på nätterna. Hoppet tänds.
Följer ett konto från england på insta och de har krokusar i full gång och det ser väldigt grönt ut. Ahhhh tänk när krokusarna kommer!
 
Snön smälter! Det väntas plusgrader på dagarna och under helgen kallt på nätterna. Sen ska det bli upp mot +7 och enstaka plusgrad på nätterna. Hoppet tänds.
Följer ett konto från england på insta och de har krokusar i full gång och det ser väldigt grönt ut. Ahhhh tänk när krokusarna kommer!
Först kommer snödroppar. Jag har fått lökar av grannar och vänner. :) När jag flyttade hit fanns det två eller tre, ensamma på varsin plats i trädgården.

Sedan de första botaniska gula krokusarna. Efter det exploderar alla smålökar. Jag har lökar lite överallt i gräsmattan. Långt innan det börjat grönska i gräset är lökarna uppe och målar det bruna i fantastiska färger.

Det är ett ständigt pågående projekt. Lökarna förökar sig ju. Så när en tuva börjar bli tät gräver jag och delar den för att täcka in fler platser i trädgården. Dessutom kommer nya bekantskaper upp på nya ställen. Sådant som fört en tynande tillvaro under tidigare ägares vanskötsel och dyker upp med hjälp av lite omsorg. Förra året kom en enda överraskande berglök upp i rabatten. Den fick blomma, sedan tog jag upp den och planterade den i en kruka som grävdes ner i barnkammaren i pallkragen. Jag hoppas få se den igen i vår, gärna med fler stänglar.
 
Jag råkade visst beställa lite fröer till slänten igår. Hur gick det till? :confused: Jag var bara inne på Impecta och kikade lite :cautious:

Mannen kommer bli gallen på mig. Tror det blir ett par hundra fröer som ska förodlas. Vågar inte direktså för även om största delen är täckt så älskar ogräset den här slänten och tja plantorna måste ju få en chans.

Det blev Violkungsljus
1408-violkungsljus-roman-candles-2.jpg

Jätteprästkrage Craizy Daisy
6143_2.jpg

Lammöron
lammoron_1.jpg


Och så en till som ser ut som rosa prästkragar men som jag glömde namnet på :o

Återstår att se om det blir bra. Och framförallt om de klarar av att hålla ogräset borta O_o

Nu har jag fått fakturan från Klarna och kan meddela att "de rosa prästkragarna" är röd Rudbeckia "Feeling pink" Håhåjaja vaddå gravidhjärna?? :angel:
65255_3.jpg


Återstår att se när själva leveransen kommer dock. Alltis lika spännande att få fakturan först.

I helgen behöver det omskolas lite och sättas lite fler frön. Måste även se över vilka örter i odlingslådan som är perenna och försöka komma på en plan för vart jag ska förvara dem under tillbyggnaden. Likadant behövs en plan för mina rabarber som jag tänkte sätta i varsin murarbalja och de jordgubbar jag tänkte rädda. Kommer inte kunna rädda alla men ett par vore toppen iaf.

Får se hur långt jag kommer. Foglossningen tvingar mig till att gå med kryckor nu :cautious:
 
Sist jag var på IKEA köpte jag ett par hyllor som jag roat mig med att skruva ihop och som jag ska ställa mina sådder på. Idag har jag tänkt så och även om det är sent för rotselleri, chili, paprika och kronärtskocka ska jag iaf testa. Hyllorna ska jag ställa mellan fönster och matbord, slå in lite så katterna inte kan använda dem som sittplats, så får de både ljus och värme. :up:
 
Sist jag var på IKEA köpte jag ett par hyllor som jag roat mig med att skruva ihop och som jag ska ställa mina sådder på. Idag har jag tänkt så och även om det är sent för rotselleri, chili, paprika och kronärtskocka ska jag iaf testa. Hyllorna ska jag ställa mellan fönster och matbord, slå in lite så katterna inte kan använda dem som sittplats, så får de både ljus och värme. :up:
För sent?
Jag ska så massa nu i helgen :p
 
Snön smälter! Det väntas plusgrader på dagarna och under helgen kallt på nätterna. Sen ska det bli upp mot +7 och enstaka plusgrad på nätterna. Hoppet tänds.
Följer ett konto från england på insta och de har krokusar i full gång och det ser väldigt grönt ut. Ahhhh tänk när krokusarna kommer!

Hälsningar från nordvästra Skåne, 10 mars anno 2017:

krokus_zps6xklcmwz.jpg

varingrloumlkar_zpsd04hvqup.jpg


Och från spenaten och rädisorna och sallaten och majrovorna i varmbänken:

varmbaumlnk%2010%20mars_zpsquoe2agl.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp