Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
P. buysii tittar upp! Och en till gurka och ev en till selleri :nailbiting: Vet inte riktigt vad man gör med dem sen? Alltså pelargoner förstår jag mig ju på, men gurkan? Den blir ju stor fort, vad är nästa steg i den processen? :p
 
P. buysii tittar upp! Och en till gurka och ev en till selleri :nailbiting: Vet inte riktigt vad man gör med dem sen? Alltså pelargoner förstår jag mig ju på, men gurkan? Den blir ju stor fort, vad är nästa steg i den processen? :p
Plantera om i en större kruka? Jag antar att det är för tidigt att sätta ut den även hos dig? ;)
Idag var det -5 grader hemma hos mig, fullt normalt för mars!
 
P. buysii tittar upp! Och en till gurka och ev en till selleri :nailbiting: Vet inte riktigt vad man gör med dem sen? Alltså pelargoner förstår jag mig ju på, men gurkan? Den blir ju stor fort, vad är nästa steg i den processen? :p

Jag räknar med att plantera om tomaterna, chilin, gurkan och djungelgurkan två gånger. Det viktiga med alla förutom tomaterna är att man inte planterar dem djupare än vad de är från början, dvs jordytan är alltid på samma nivå på stjälken. Tomaterna är inte ett dugg känsliga för det. Kryddorna och majsen kommer jag bara att plantera om en gång, jag är slö :p

Det är bra om omplanteringskrukorna är rätt djupa, då får de en bättre chans att utveckla djupa rötter.
 
Senast ändrad:
Jag räknar med att plantera om tomaterna, chilin, gurkan och djungelgurkan två gånger. Det viktiga med alla förutom tomaterna är att man inte planterar dem djupare än vad de är från början, dvs jordytan är alltid på samma nivå på stjälken. Tomaterna är inte ett dugg känsliga för det. Kryddorna och majsen kommer jag bara att plantera om en gång, jag är slö :p

Det är bra om omplanteringskrukorna är rätt djupa, då får de en bättre chans att utveckla djupa rötter.
Tomater är det ju enbart en fördel att sätta djupt när man planerar om, stammen skickar ut nya rötter och plantorna blir knubbigare. :up:
 
Får erkänna att min chili blivit ranglig. :p Ser Farbrors Gröns bilder på insta och tänker Jahaaaa, är det sådär de ska se ut... :D Kronärtskockorna har ännu bara hjärtblad men de är ju så stora och tjocka! Helt bedårande plantor.

För övrigt vaknade jag till flera cm nysnö idag efter en finfin vårdag igår, om än mulen. Det torkade upp lite och fåglarna var helt galna. Två hackspettar slogs om en skogsdunge, kattugglorna skriker om kvällen och råbocken skäller. Hör gäss hela tiden men de flyger nog för lågt, ser dem inte över träden. Dock endast snödroppar som spirar men oj så glad man blir för dessa små växter. :love: Måste skaffa lite snöklockor till nästa år, så förbannat söta ju. Letade efter tussilagos på bästa stället men nä, lite varmare vill de allt ha.
 
Får erkänna att min chili blivit ranglig. :p Ser Farbrors Gröns bilder på insta och tänker Jahaaaa, är det sådär de ska se ut... :D Kronärtskockorna har ännu bara hjärtblad men de är ju så stora och tjocka! Helt bedårande plantor.

För övrigt vaknade jag till flera cm nysnö idag efter en finfin vårdag igår, om än mulen. Det torkade upp lite och fåglarna var helt galna. Två hackspettar slogs om en skogsdunge, kattugglorna skriker om kvällen och råbocken skäller. Hör gäss hela tiden men de flyger nog för lågt, ser dem inte över träden. Dock endast snödroppar som spirar men oj så glad man blir för dessa små växter. :love: Måste skaffa lite snöklockor till nästa år, så förbannat söta ju. Letade efter tussilagos på bästa stället men nä, lite varmare vill de allt ha.

Det låter som en så härlig natur du har runt om dig att man (nästan) kan förlåta den där nysnön. Visst är de vackra redan från start, kronärtskockorna! Mina växer långsamt men stadigt i sitt lilla miniväxthus, snart urvuxna ur det också men det ser så trevligt ut. Även rotsellerin, chilin och tomaterna växer ganska långsamt tycker jag. Men växer i alla fall!

Till skillnad från jätteverbenan som jag har svårt att skaka liv i, har försökt att flytta ut krukan med fröer på verandan (ljust men kallt) men nu har de fått åka in i kylskåpet ett tag för att skärpa till sig. Varmbänken spirar dock! Rädisorna fint synliga, spenaten därefter och majrova och sallat syns i pytteformat än så länge.
 
Fyra av sex chilifrön har nu grott. De övriga två har jag gett upp hoppet om. Aklejorna har inte grott och heller inte karamelliljan - men det var heller inte förväntat. Än så länge har jag lyckats avhålla mig från att så mer. Men en tur upp på vinden för att hämta ner såjord och krukor ligger ganska nära till hands.

På tal om karamelliljorna så plockade jag bort något som såg ut som små bruna gummiartade pärlor i sådden. Misstänker att det är någon slags svamp som av någon anledning har fått fäste.

Funderade även på en sak angående den blivande häcken runt tomten och ev alternativ till avenbok. Bambu - hur är den som häck? Går den överhuvudtaget att försöka hålla smal?
 
Fyra av sex chilifrön har nu grott. De övriga två har jag gett upp hoppet om. Aklejorna har inte grott och heller inte karamelliljan - men det var heller inte förväntat. Än så länge har jag lyckats avhålla mig från att så mer. Men en tur upp på vinden för att hämta ner såjord och krukor ligger ganska nära till hands.

På tal om karamelliljorna så plockade jag bort något som såg ut som små bruna gummiartade pärlor i sådden. Misstänker att det är någon slags svamp som av någon anledning har fått fäste.

Funderade även på en sak angående den blivande häcken runt tomten och ev alternativ till avenbok. Bambu - hur är den som häck? Går den överhuvudtaget att försöka hålla smal?
En del bambu växer på bredden med rotskott så för dessa är en rotbarriär att rekommendera oavsett var dessa planteras. Men jag tror det finns annan bambu som inte beter sig så. Man får nog studera deras egenskaper så man väljer rätt sort i så fall.
 
Fyra av sex chilifrön har nu grott. De övriga två har jag gett upp hoppet om. Aklejorna har inte grott och heller inte karamelliljan - men det var heller inte förväntat. Än så länge har jag lyckats avhålla mig från att så mer. Men en tur upp på vinden för att hämta ner såjord och krukor ligger ganska nära till hands.

På tal om karamelliljorna så plockade jag bort något som såg ut som små bruna gummiartade pärlor i sådden. Misstänker att det är någon slags svamp som av någon anledning har fått fäste.

Funderade även på en sak angående den blivande häcken runt tomten och ev alternativ till avenbok. Bambu - hur är den som häck? Går den överhuvudtaget att försöka hålla smal?
Aklejor borde vara ljusgroende? Eftersom de frösår sig så tacksamt där de står. Och fröna ramlar ju och lägger sig uppepå jorden.

Kanske täckte du sådden för tjockt?
 
Senast ändrad:
Funderade även på en sak angående den blivande häcken runt tomten och ev alternativ till avenbok. Bambu - hur är den som häck? Går den överhuvudtaget att försöka hålla smal?

Har du funderat på ett flätat pilstaket? (levande och växande alltså?) Smalt, snabbväxande, hyfsat billigt och vansinnigt roligt att göra!
 
Jag har planterat om lite idag
wp-1488737197788.jpg
 
Jag har alltid undrat hur ett flätat pilstaket ser ut om 10-20 år. Alla bilder man sett har ju varit på ganska nya staket.
Vår grannes äldsta är 5-6 år. De ser bra ut, men det är ju rätt stor skillnad mot 10-20. Jag har faktiskt ingen aning om hur de åldras, men gissar att de växer ihop mer och mer - och så så får man hålla efter?
 
Aklejor borde vara ljusgroende? Eftersom de frösår sig så tacksamt där de står. Och fröna ramlar ju och lägger sig uppepå jorden.

Kanske täckte du sådden för tjockt?

Det står att grotiden är 1-2 månader och jag sådde i mitten av februari, så jag är inte så orolig över dem. :)
 
Har du funderat på ett flätat pilstaket? (levande och växande alltså?) Smalt, snabbväxande, hyfsat billigt och vansinnigt roligt att göra!
Jag är ganska rädd för att testa pil just pga rötter och rotskott. Sly är nog så jävligt utan att mina grannar planterar det vid tomtgränsen, eller att jag gör det. :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 039
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp