Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack så mycket för all uppmuntran!

Det står på listan att få till upphöjda odlingar, jag ska bara komma igen efter mitt lilla sammanbrott. Rådjuren har nämligen gjort buffé av mina pallkragade jordgubbar. Ser helt knäppt ut när de stackars plantorna är klippta rakt av i jämn höjd.

Det är bara att inse att staket är ett måste. @Lillgrådis får det att se riktigt inbjudande ut!

Verkligen tråkigt när marodörer intar trädgården! Vi har också haft rådjur som kalasat, hos min mor har de ätit upp en massa vintergröna växter hon planterade i ett nytt woodland förra året. :( De hoppas med lätthet över staketet som nu för tiden mest hänger på sniskan...

Jag gillar verkligen det svarta rådjursstängslet i plast. Hade det på balkongen för katten och det syns knappt alls på någon meters avstånd. Jag har inte riktigt landat i hur vi ska stängsla vår trädgård men att bara stängsla in odlingen kan ju vara steg 1.
 
Sådde gurka, selleri, stevia, pelargoner och nånting mer för snart 10 dagar sen. Hittills har bara två gurkor grott, av allt det här :nailbiting::cautious:. Hur länge bör man vänta innan man sätter nästa omgång? Vad ska jag göra med gurkplantorna? (De är numera omplanterade i större kruka och står under växtbelysning tillsammans med pelargonerna).

En krukväxt fråga har jag än dock, angående kaffeplanta och gurkmeja om någon här kanske har nån inblick i odlandet av dessa. Planterade om mina två plantor idag, de fick mindre krukor men jordbyte. Gurkmejan är ju rätt trist i sitt utseende men hade fått lite rötter och två mindre rotknölar. Hur får man mer av den varan, hur trivs gurkmejor bäst och hur kan man få dem att bli större? (Köpte en färsk rotbit av gurkmeja på coop förra året och stoppade ner i vatten och sen kruka). Samma frågor minus om rötterna för kaffeplantan, som för övrigt verkar rättså känslig för näringspåslag, vad för näring gillar kaffe arabica? Den fick gula och bruna blad av pelargonnäringen..
 
Lyssnar ni på Två odlare emellan? Min nya favoritpodd, Sara Bäckmo som har Skillnadens trädgård och Johannes Wätterbäck som också bloggar med sin sambo under namnet Farbror Grön diskuterar odlingsplaner i stort och smått. Båda så härligt inspirerande och trivsamma att lyssna på.
Jag har lite svårt att lyssna, har inte riktigt ro till det. Men jag följder dem på fb och läser en hel del av det de skriver. Intressant med många bra tips!
 
Har flyttat lite plantbebisar från fröhörnet till förskolan i matrummet :) Bara 2 krukor kvar där plantorna behöver utvecklas lite mer först. Den ena fick jag pilla ner ett nytt frö i då bara ena Tiny Tim ville komma upp.

Får se om jag orkar så physalisen idag också. Hade varit skönt att bli av med krukorna där så att jag kan så lite sallad och rädisor istället. :D
 
Jag har ju många sorter i samma pluggbox, och försökt ge dem en optimal tillvaro. Först i gästbadrummet med 25-26 grader, sen på glasverandan med ca 16 och mycket ljus. Det kan ju vara så att problemet är att bara ett frö hann gro innan jag flyttade ut dem? Tomaterna i samma box var ju mycket snabbare och jag vill inte ha uppkomna plantor i mörker. Men när jag gick för att titta på påsen nu kände jag att det låg två frön till i botten! Jag ska genast plantera dem och låta dem stå varmt tills de grott.
Det är växthusgurka Max från Impecta, grobart 80%
Och nu har jag två gurkplantor till :-)
 
Två av 3 auberginefrön har grott nu. Den tredje får nog lov att gro inom det närmaste dygnet för sen skickar jag ut dem från värmen till ett svalare rum. Egentligen var det kanske lite dumt att sätta en fuchsiastickling tillsammans med fröna i pluggboxen som har 6 celler. Nåja, antingen överlever den eller så gör den inte det.
 
Jahapp, lidl hade specialerbjudande på lökar och knölar samt ett utbud av fröer. en förpackning med 8 ljusgula dahlior följde med hem samt en förpackning med ljusgula gladioler. Givetvis går det inte att motstå fröförpackningar för 3 kr st heller så två förpackningar nejlikor, en sömntuta och två zinneor skuttade glatt med hem också. Jahapp ja...
 
Jahapp, lidl hade specialerbjudande på lökar och knölar samt ett utbud av fröer. en förpackning med 8 ljusgula dahlior följde med hem samt en förpackning med ljusgula gladioler. Givetvis går det inte att motstå fröförpackningar för 3 kr st heller så två förpackningar nejlikor, en sömntuta och två zinneor skuttade glatt med hem också. Jahapp ja...
TYST! :rage: :nailbiting:
 
I morgon ska jag på Trädgårdsmässan :-) Det kanske är tur att vädret inte är så lockande? Jag funderade på att åka och handla penséer idag, men efter att ha ridit och sladdat banan i spöregn bestämde jag mig för att det kan vänta.
 
Jahapp, lidl hade specialerbjudande på lökar och knölar samt ett utbud av fröer. en förpackning med 8 ljusgula dahlior följde med hem samt en förpackning med ljusgula gladioler. Givetvis går det inte att motstå fröförpackningar för 3 kr st heller så två förpackningar nejlikor, en sömntuta och två zinneor skuttade glatt med hem också. Jahapp ja...
47799170.jpg

begun-it-has.jpg

f6dbd9256109670f24e868e5a75d5174.jpg
 
Tänkte idag tanken att om det är något som man vill slippa så är det ju de här gråa, blöta, horribla vintrarna. Vad ska man göra då? Bygga ett orangeri såklart. Att få ljus, värme, grönska och DOFTER mitt i hemska vintern. japp, ett orangeri får det bli. Har verkligen tusen ideer, vill förverkliga dem nuuuu. :love:
 
Nu har jag köpt spenat, plocksallad och vildruccolafrön. Jag tänkte peta ner halva påsarna i odlingslådorna i helgen och hålla tummarna, det stod ju mars på påsarna och vi bor i zon 1 eller 2 så nog borde det gå? Friskt vågat...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 630
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 033
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp