Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idegran går att hålla smal utan bekymmer.
Men visst har du rätt, avenbok är okej om man pysslar med den. Vi har också det i BRF där vi bor, den har tagit sig helt okej på 5 år. Jag klipper den, men framförallt har vi bra jord här.

Du får självklart skaffa vilken häck du vill:D jag hade varit försiktig med barrotad som legat så länge bara. Kan du får nån form av garanti så okej.

Aldrig att jag skaffar idegran! Över min döda kropp! :p
Men tack för tipsen. Det finns helt klart en risk att vi tvingas vänta med planteringen till nästa vår.
 
Tankarna har verkligen kommit igång nu gällande trädgårdens utformning. :)
Men fastnar lite. Övergången trädgård-skog, hur gör man den på bästa sätt? I vårt fall mycket gran men åt ena hållet en öppen aspdunge (som skyms av granar som ska tas bort). Dungen vill man ju ha utsikt mot, medan granarna skymmer ett 10-15 år gammalt kalhygge. Så de granarna får stå kvar, och lite andra träd, typ björk och hänglavsbevuxna körsbär. Det är just mot granar jag inte vet hur man gör. Där växer ju nästan inget av sig självt, det är magert, torrt och lite skuggigt men också väldigt varmt i lä. Så det kräver ju viss jordbearbetning om det ska bli finare än tufsig ljung och enstaka gräsruggar.
 
Fast det finns barrotade som är 80-100 cm höga vid leverans. Men visst är de lite taniga innan de tar sig. Men om jag tittar på avenboksplantorna som vi har runt nuvarande hus (omgärdar individuella uteplatser) så handlar det väldigt mycket om hur man pysslar med dem. De som inte har pysslats om ser förjäkliga ut och de som har pysslats om är fina.

Jag ser inte något riktigt bra alternativ till avenbok då vi behöver en väldigt smal häck.
Lärk går att klippa lika smalt som avenbok och blir jättehäftig https://www.alltomtradgard.se/topic...ic_report&topic_id=214372&_wpnonce=89478c6781
 
Vad avundsjuk jag blir på er som har så fina trädgårdsplaner, jag känner bara att jag har gett upp.

Alla små fina blommor jag planterar äter sniglarna upp.
Alla större bärbuskar tar rådjuren.

Gräver jag en grop för att plantera något större är det en sjö i botten och den stackars växten hotas av drunkning. Förutom att det är fruktansvärt tungt att gräva i den blöta leran.

Försöker jag ta mig en bit bort kommer jag inte ner två cm innan jag slår i berggrunden.

Min senaste plan är att plantera rosor för de gillar lerjord vad jag kan förstå. Sen får jag väl bygga ett två meter högt staket runt dem för att hålla rådjuren borta.

Andra tips på fina växter som gillar lera, och smakar illa mottages tacksamt.

Förlåt för ett riktigt gnälligt inlägg!
 
Vad avundsjuk jag blir på er som har så fina trädgårdsplaner, jag känner bara att jag har gett upp.

Alla små fina blommor jag planterar äter sniglarna upp.
Alla större bärbuskar tar rådjuren.

Gräver jag en grop för att plantera något större är det en sjö i botten och den stackars växten hotas av drunkning. Förutom att det är fruktansvärt tungt att gräva i den blöta leran.

Försöker jag ta mig en bit bort kommer jag inte ner två cm innan jag slår i berggrunden.

Min senaste plan är att plantera rosor för de gillar lerjord vad jag kan förstå. Sen får jag väl bygga ett två meter högt staket runt dem för att hålla rådjuren borta.

Andra tips på fina växter som gillar lera, och smakar illa mottages tacksamt.

Förlåt för ett riktigt gnälligt inlägg!

Men så trist det låter. Kan du kanske skapa upphöjda rabatter som du lägger bra jord i?
 
Vad avundsjuk jag blir på er som har så fina trädgårdsplaner, jag känner bara att jag har gett upp.

Alla små fina blommor jag planterar äter sniglarna upp.
Alla större bärbuskar tar rådjuren.

Gräver jag en grop för att plantera något större är det en sjö i botten och den stackars växten hotas av drunkning. Förutom att det är fruktansvärt tungt att gräva i den blöta leran.

Försöker jag ta mig en bit bort kommer jag inte ner två cm innan jag slår i berggrunden.

Min senaste plan är att plantera rosor för de gillar lerjord vad jag kan förstå. Sen får jag väl bygga ett två meter högt staket runt dem för att hålla rådjuren borta.

Andra tips på fina växter som gillar lera, och smakar illa mottages tacksamt.

Förlåt för ett riktigt gnälligt inlägg!

Kan du inte bygga på istället för att gräva när du planterar. Tänker typ odlingslådoraktigt.
 
Vad avundsjuk jag blir på er som har så fina trädgårdsplaner, jag känner bara att jag har gett upp.

Alla små fina blommor jag planterar äter sniglarna upp.
Alla större bärbuskar tar rådjuren.

Gräver jag en grop för att plantera något större är det en sjö i botten och den stackars växten hotas av drunkning. Förutom att det är fruktansvärt tungt att gräva i den blöta leran.

Försöker jag ta mig en bit bort kommer jag inte ner två cm innan jag slår i berggrunden.

Min senaste plan är att plantera rosor för de gillar lerjord vad jag kan förstå. Sen får jag väl bygga ett två meter högt staket runt dem för att hålla rådjuren borta.

Andra tips på fina växter som gillar lera, och smakar illa mottages tacksamt.

Förlåt för ett riktigt gnälligt inlägg!
Plantera sådant som gillar att stå blött. Sumpzonsväxter finns massor av trevliga bland annat strandiris, stånds, förgätmigej mfl. Alla typer som gillar fukt kan du ju plantera i dina blöta gropar :). Det finns också listor om du googlar på vilka växter som rådjuren inte gillar. De andra får du bygga ett hägn till en in staketet köksträdgård kan bli jättetrevligt :).
 
Vad avundsjuk jag blir på er som har så fina trädgårdsplaner, jag känner bara att jag har gett upp.

Alla små fina blommor jag planterar äter sniglarna upp.
Alla större bärbuskar tar rådjuren.

Gräver jag en grop för att plantera något större är det en sjö i botten och den stackars växten hotas av drunkning. Förutom att det är fruktansvärt tungt att gräva i den blöta leran.

Försöker jag ta mig en bit bort kommer jag inte ner två cm innan jag slår i berggrunden.

Min senaste plan är att plantera rosor för de gillar lerjord vad jag kan förstå. Sen får jag väl bygga ett två meter högt staket runt dem för att hålla rådjuren borta.

Andra tips på fina växter som gillar lera, och smakar illa mottages tacksamt.

Förlåt för ett riktigt gnälligt inlägg!
http://www.funboplantskola.se/meny/lathunden/vatodran.htm
https://www.blomsterlandet.se/Tips-...Tradgard/Tradgard-ovrigt/Radjurssakra-Vaxter/
 
Plantera sådant som gillar att stå blött. Sumpzonsväxter finns massor av trevliga bland annat strandiris, stånds, förgätmigej mfl. Alla typer som gillar fukt kan du ju plantera i dina blöta gropar :). Det finns också listor om du googlar på vilka växter som rådjuren inte gillar. De andra får du bygga ett hägn till en in staketet köksträdgård kan bli jättetrevligt :).

Strandiris är ju fantastiskt vackert!
 
@Teilani Har man som jag frigående hönor med stora fötter och en förkärlek för att bada i jord (eller varför glufsa i sig späd sallad...) så finns det andra odlarfiender. Tillsammans med de satans sniglarna. Men med lite jobb och klurighet, så tar du dig runt det också! Själv har jag tänkt odla kål och broccoli också i år, och har därmed dragit på mig ännu en konkurrent att stänga ute från min mat. Men det ska gå ändå!

Som någon skrev, upphöjda odlingar så slipper du den värsta blötan och/eller kommer runt problemet med att det är berggrund två centimeter ner. Har du tillgång till stallgödsel så är det bara att sätta igång och ösa ut, till sist har du fyllt på med tillräckligt organiskt material för att det ska ge resultat (men det går förvisso åt en hel del)

Någon form av träsarg runtom, så kan du enkelt vräka på vattenglas, koppartejp och plåtkant för att göra livet riktigt surt för sniglarna. Och för att stänga ute skånska blommehönor av huligantyp (eller dito rådjur): ett redigt rådjursnät runt om. Kanske inte fantastiskt snyggt om man har en rosenrabatt på insidan, men heller inte så störande om det är fint på insidan och kanske några gångar runt om.

I det här utförandet är det också väldigt lätt att bara haka av och på nätet/näten när man vill, så slipper man se det när man är hemma och kan vakta sina odlingar någorlunda.

None shall pass. :D

IMG_0603_zpsowrnwgim.jpg


dahlior_zpsqhwonpls.jpg
 
Mina sommardahlior och jättevallmon kom med posten idag. :love:

Jag har pratat med min ena granne som lagt ner jordbruket och han har en tippvagn som vi kan köra gödsel och kasserat ensilage på som jag får av en annan granne + har lite själv att ta av. Han har även massor med gamla tidningar och kartonger jag får ta hur mycket jag vill av, så blir det bara bättre underlag så ska jag börja planera var jag ska lägga bäddarna. :up: Han har dessutom varje höst flera skopor med löv som krattas ihop som jag ska tigga till mig. :)
 
Nu frångår jag ämnet delvis pga att jag tyckte att det var onödigt att starta en helt ny tråd får att ställa en fråga. Fast på sätt och vis är relaterat till trädgården eftersom det handlar om dagen vi får tillträde till den.

Visst är inte längre annandag pingst en röd dag? Dvs. kan man förvänta sig att bankerna håller öppet 5 juni?
 
Nu frångår jag ämnet delvis pga att jag tyckte att det var onödigt att starta en helt ny tråd får att ställa en fråga. Fast på sätt och vis är relaterat till trädgården eftersom det handlar om dagen vi får tillträde till den.

Visst är inte längre annandag pingst en röd dag? Dvs. kan man förvänta sig att bankerna håller öppet 5 juni?
Korrekt.
Om de inte har stängt dag före röd dag? För tisdagen är ju helgdag.
 
Tack så mycket för all uppmuntran!

Det står på listan att få till upphöjda odlingar, jag ska bara komma igen efter mitt lilla sammanbrott. Rådjuren har nämligen gjort buffé av mina pallkragade jordgubbar. Ser helt knäppt ut när de stackars plantorna är klippta rakt av i jämn höjd.

Det är bara att inse att staket är ett måste. @Lillgrådis får det att se riktigt inbjudande ut!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 033
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp