Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har chilin planterats om. :) Blev 11 plantor varav endast 1 är den starka Chiluacle Negro. De andra är en röd, mildare som jag inte minns namnet på nu. Några plantor blev över, tänkte ge dem till min mor om hon vill. Hon har för övrigt sått allt möjligt idag från frukt vi ätit, typ papaya. :)

Det är också ytterligare två kronärtskockor på väg upp! Vid torpet spirar snödroppar men min julros lyser med sin frånvaro. Jag tror också att mina funkior och alunrot blivit mumsade på av
hungriga rådjur... :rage: Men rosorna tyckte jag såg fina ut, hoppas det inte blir samma sena frost som förra året bara.
 
Behöver lite råd från er fiffiga människor.

Vi har byggt ut vårt torp, som står på en liten kulle. Dock inte alldeles högst på kullen. Det sluttar fortsatt uppåt från huset på baksidan där vi grävt ut, vilket innebär att vi måste gräva ur mer på något vis runt huset för att det ska bli fint. I dagsläget är där ett arbetsdike utmed husgrunden, det ska fyllas upp något tills det når upp till ventilationsluckorna (torpargrund).

Ska man göra en gång runt huset och sedan ha en vertikal kant, eller ska man schakta mer och ha en sluttande slänt en längre sträcka? Vi har inga barn idag men vill skaffa, tänker direkt att en skarp kant kanske är olämpligt? Kan det bli fint med ett litet staket? Tänker att man kan klä jordväggen med t.ex. tjocka stolp (typ som telefonstolp) eller sten. Hur hög kanten blir beror ju på hur bred gång runt huset man gör. Det kanske handlar om 0,5-1 m.

Ju mer jag tänker på det desto mer slås jag av hur mycket man faktiskt skulle kunna ändra om man gräver lite. Det svåra är ju att lösa biten bredvid huset, där det är svagt sluttande gräsmatta idag och sedan trädgårdsland. "Utmed" huset/bredvid gången runt huset skulle man ju kunna göra såhär med rabatter;
2015-10-11%2B15.54.36%2BUthamra%2Brabatten%2Bp%25C3%25A5%2Bframsidan.jpg

Om man har barn kan en tät rabatt kanske vara mindre inbjudande, och två terrasser ger lägre fallhöjd. Nackdelen är väl att det är mot norr/nordöst, dock med morgon- och kvällssol på sommaren. Väldigt varmt/torrt. Terrasserad rabatt skulle ju hjälpa att hålla lite med vatten iaf.
Tankar?
 
Behöver lite råd från er fiffiga människor.

Vi har byggt ut vårt torp, som står på en liten kulle. Dock inte alldeles högst på kullen. Det sluttar fortsatt uppåt från huset på baksidan där vi grävt ut, vilket innebär att vi måste gräva ur mer på något vis runt huset för att det ska bli fint. I dagsläget är där ett arbetsdike utmed husgrunden, det ska fyllas upp något tills det når upp till ventilationsluckorna (torpargrund).

Ska man göra en gång runt huset och sedan ha en vertikal kant, eller ska man schakta mer och ha en sluttande slänt en längre sträcka? Vi har inga barn idag men vill skaffa, tänker direkt att en skarp kant kanske är olämpligt? Kan det bli fint med ett litet staket? Tänker att man kan klä jordväggen med t.ex. tjocka stolp (typ som telefonstolp) eller sten. Hur hög kanten blir beror ju på hur bred gång runt huset man gör. Det kanske handlar om 0,5-1 m.

Ju mer jag tänker på det desto mer slås jag av hur mycket man faktiskt skulle kunna ändra om man gräver lite. Det svåra är ju att lösa biten bredvid huset, där det är svagt sluttande gräsmatta idag och sedan trädgårdsland. "Utmed" huset/bredvid gången runt huset skulle man ju kunna göra såhär med rabatter;
2015-10-11%2B15.54.36%2BUthamra%2Brabatten%2Bp%25C3%25A5%2Bframsidan.jpg

Om man har barn kan en tät rabatt kanske vara mindre inbjudande, och två terrasser ger lägre fallhöjd. Nackdelen är väl att det är mot norr/nordöst, dock med morgon- och kvällssol på sommaren. Väldigt varmt/torrt. Terrasserad rabatt skulle ju hjälpa att hålla lite med vatten iaf.
Tankar?
Bilden du infogat är ju bara :love: Jag gillar verkligen terrasser (antagligen för att jag bor på platt mark :crazy:). Dina tankar angående barn och rabatter tycker jag stämmer också. Men min huligan har faktiskt aldrig varit någon rabatthuligan annat än i lek, typ fotboll och annat löst flygande... :p Jag har intagit approachen "överlev bäst du kan eller dö och bli utbytt" i mina rabatter när huliganen var liten :D Endast de tuffa överlever :devil:
Läget du har är ju jättebra för kryddväxter, som dessutom är bra "barnväxter" om dom visar sig vilja äta allt :d:D
 
Fast hösten avråds det bestämt från när det gäller avenbok pga att de avmognar så pass sent.
Jag hade hellre planterat på hösten än att planterat barrotat i juni.
Öht hade jag inte planterat små kvaliteter av avenbok, de växer långsamt och är tradiga innan de tar sig.

Jag gillar inte avenbok:o

Och ingen "ny" jord när man planterar, det blir sällan bra. Plantan behöver vänja sig vid den jorden som finns, därför ska man välja växt efter omgivningen. Så aldrig påsjord eller liknande vid plantering av perenna växter.
 
Senast ändrad:
Jag hade hellre planterat på hösten än att planterat barrotat i juni.
Öht hade jag inte planterat små kvaliteter av avenbok, de växer långsamt och är tradiga innan de tar sig.

Jag gillar inte avenbok:o

Fast det finns barrotade som är 80-100 cm höga vid leverans. Men visst är de lite taniga innan de tar sig. Men om jag tittar på avenboksplantorna som vi har runt nuvarande hus (omgärdar individuella uteplatser) så handlar det väldigt mycket om hur man pysslar med dem. De som inte har pysslats om ser förjäkliga ut och de som har pysslats om är fina.

Jag ser inte något riktigt bra alternativ till avenbok då vi behöver en väldigt smal häck.
 
Fast det finns barrotade som är 80-100 cm höga vid leverans. Men visst är de lite taniga innan de tar sig. Men om jag tittar på avenboksplantorna som vi har runt nuvarande hus (omgärdar individuella uteplatser) så handlar det väldigt mycket om hur man pysslar med dem. De som inte har pysslats om ser förjäkliga ut och de som har pysslats om är fina.

Jag ser inte något riktigt bra alternativ till avenbok då vi behöver en väldigt smal häck.
Idegran går att hålla smal utan bekymmer.
Men visst har du rätt, avenbok är okej om man pysslar med den. Vi har också det i BRF där vi bor, den har tagit sig helt okej på 5 år. Jag klipper den, men framförallt har vi bra jord här.

Du får självklart skaffa vilken häck du vill:D jag hade varit försiktig med barrotad som legat så länge bara. Kan du får nån form av garanti så okej.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 032
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp