Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köpte nya fröer, igen, igår. :meh: Nu ligger de hemma på sängen bakom stängd dörr så vore det väl själva :devil: om de rymt innan jag kommer hem i em! :banghead:

Nu är planen att så rotselleri, morötter, palsternacka, spenat, rädisor och grönsaken fänkål, inte kryddan som jag av misstag köpte och sådde i lördags. :rage:
 
Jag har inte glömt denna tråd, trädgården står dock bara lite still just nu. Plantorna i köket har äntligen startat igång igen, det såg ut ett tag som om allt skulle dö. Men nej, även tomatplantorna som jag planterade om förtidigt har kommit tillbaka och satt fart.

Men , mina älskade hortensior som var ett evigt projekt hela året har börjat få nya blad. Dom lever :love:
- Lång historia kort ; Vi impulsköpte hortensior i slutet av våren som jag planterade om i höga krukor. Hortensiorna sa tack men nej tack så jag kämpade mot deras frustration i dessa höga krukor samt mot järnnätterna som gav en del frostskador på bladen. Mitten av sommaren ungefär började den sätta nya blad och började bli fin, men det visade sig bli ett fågelbo i taket strax över hortensiorna som inte uppskattade att få fågelbajs på sig dagligen. Duschade av den nästan varje dag då jag vägrade flytta krukan. Mot slutet av sommaren så var hela krukan full med en enorm hortensia, och den började sätta knopp för blommor. Höstens frost tog blommorna och då fick krukorna flytta till maskinhallen där de stått ombonat i förhoppning att klara sig. Igår tittade jag till dom, och flyttade dom till ett ställe där solen kommer åt om vi öppnar porten. Efter järnnätterna får de flytta ut i år, fram till dess får de bo i maskinhallen :p
Kallar ni det här för järnnätter? Järnnätter här är de eventuella frostnätter man får i juni?
 
Köpte nya fröer, igen, igår. :meh: Nu ligger de hemma på sängen bakom stängd dörr så vore det väl själva :devil: om de rymt innan jag kommer hem i em! :banghead:
Undrar just vad det var för fröer du köpte som rymt :eek: Jag menar, dom brukar ju anfalla i grupp och vara ytterst påstridiga... :meh:
Mina har jag fått haft i ett låst skåp bara för att dom inte ska kunna komma ut och demonstrera mot att inte ha blivit planterade än :nailbiting:
 
Undrar just vad det var för fröer du köpte som rymt :eek: Jag menar, dom brukar ju anfalla i grupp och vara ytterst påstridiga... :meh:
Mina har jag fått haft i ett låst skåp bara för att dom inte ska kunna komma ut och demonstrera mot att inte ha blivit planterade än :nailbiting:
De anfaller i grupp, precis som sticklingar och uteväxter, men det är bara för att kom från butiken, sen rymmer de och strövar i vilda grupper utanför tomten, tror jag.

Jag antar att de är nattaktiva då jag aldrig sett dem i dagsljus, men ena hunden brukar springa längs stängslet längst ner i trädgården och skäller ibland på något, förmodligen de förvildade fröpåsarna. :cautious:
 
De anfaller i grupp, precis som sticklingar och uteväxter, men det är bara för att kom från butiken, sen rymmer de och strövar i vilda grupper utanför tomten, tror jag.

Jag antar att de är nattaktiva då jag aldrig sett dem i dagsljus, men ena hunden brukar springa längs stängslet längst ner i trädgården och skäller ibland på något, förmodligen de förvildade fröpåsarna. :cautious:
Aha, du har alltså ett staket som dom tar sig igenom, då förstår jag :p Dom står väl där utanför och ropar åt dom andra att komma efter. "FLY medans ni kan, innan ni måste rota er på exakta platser som någon annan bestämt - FLY och rota er i frihet!!!" Undra på att hundstackarn skäller O_o
Jag har ju plank jag, så hos mig ser dom inte ens vidderna utanför tomten :up::D
Jag förslavar dom direkt från affären - moahahaha *gnuggar händerna* :sneaky:
 
Aha, du har alltså ett staket som dom tar sig igenom, då förstår jag :p Dom står väl där utanför och ropar åt dom andra att komma efter. "FLY medans ni kan, innan ni måste rota er på exakta platser som någon annan bestämt - FLY och rota er i frihet!!!" Undra på att hundstackarn skäller O_o
Jag har ju plank jag, så hos mig ser dom inte ens vidderna utanför tomten :up::D
Jag förslavar dom direkt från affären - moahahaha *gnuggar händerna* :sneaky:
Det är först när de blivit plantor som viltstängslet stoppar dem om de hinner rymma innan sådd. :(
 
De anfaller i grupp, precis som sticklingar och uteväxter, men det är bara för att kom från butiken, sen rymmer de och strövar i vilda grupper utanför tomten, tror jag.

Jag antar att de är nattaktiva då jag aldrig sett dem i dagsljus, men ena hunden brukar springa längs stängslet längst ner i trädgården och skäller ibland på något, förmodligen de förvildade fröpåsarna. :cautious:
alltså de syner jag får upp :rofl::rofl:
 
Nu har jag varit till Rusta och förhandlat mig på trädgårdsprylar... :crazy::angel:
4 pallkragar, 2 dynlådor, 1 matta till utegruppen, 1 växthushylla att ställa omplanteringarna i + lite fågelmatare med mat i... och div. "likabraattfyllapåförrådet-saker" till badrummet... ;):o:p

Dessutom ringde mor och bokade in sällskap till Bollnäs i maj, och medans hon gör sitt så kan jag gå på Mobacken :up::D
 
Nu har första vårlöken (krokus) slagit ut på balkongen! Jag har visserligen hyacinter sedan i julas som och en kruka med påskliljor som blommar, men det är något särskilt när de lökar som man själv satte börjar blomma. Då är det liksom vår på riktigt!
 
Varning,varning !! Netto har sådanadär klängiga 9kr lökpåsar,dom vägrade släppa taget och då hade jag inte ens hunnit ta en korg än,utan blev överfallen redan i ingångs slussen :mad:
Till slut kom jag därifrån med bara 3 påsar dahlior,krokus och påskliljelökar.:banghead:
 
Varning,varning !! Netto har sådanadär klängiga 9kr lökpåsar,dom vägrade släppa taget och då hade jag inte ens hunnit ta en korg än,utan blev överfallen redan i ingångs slussen :mad:
Till slut kom jag därifrån med bara 3 påsar dahlior,krokus och påskliljelökar.:banghead:
Påskliljorna och krokusen är nog från förra året. De skulle ha planterats i höstas. Jag skulle gått tillbaka med lökarna för jag tror inte att det går att sätta dem. Det blir nog inget.
 
Påskliljorna och krokusen är nog från förra året. De skulle ha planterats i höstas. Jag skulle gått tillbaka med lökarna för jag tror inte att det går att sätta dem. Det blir nog inget.
Njae?

Är knölarna/lökarna bara fyllda och friska så spelar det ingen roll. De blommar antagligen inte första året men sedan kan de nog komma igång bra.

Dahliorna kanske känns tråkiga ifall man inte får igång blomning första året men krokus och påsklliljor ska ju ändå ligga kvar i jorden så de spelar väl mindre roll om de blommar bra i vår eller om ett år? Dahlior måste ju grävas upp och vinterförvaras.
 
Idag köpte jag frön (eller vad man kan kalla dem) till ranunkels. Älskar dessa blommor!
Köpte även lökar till ceriserosa gladiolus. Ska invänta lite mjukare underlag sen ska de sättas.
 
Njae?

Är knölarna/lökarna bara fyllda och friska så spelar det ingen roll. De blommar antagligen inte första året men sedan kan de nog komma igång bra.

Dahliorna kanske känns tråkiga ifall man inte får igång blomning första året men krokus och påsklliljor ska ju ändå ligga kvar i jorden så de spelar väl mindre roll om de blommar bra i vår eller om ett år? Dahlior måste ju grävas upp och vinterförvaras.
Dahliorna kommer att blomma, det är bara konstigt att de säljer lök som ska planteras på hösten på våren?
 
Dahliorna kommer att blomma, det är bara konstigt att de säljer lök som ska planteras på hösten på våren?
Inte konstigare än att de tömmer sina lagerhyllor?
De har sånt som ligger kvar och istället för att slänga så säljer de. Alltid finns det nån som är villig att vänta/chansa :)

(Exet köpte snorbilliga tulpaner seeeent en höst. Tjälen hade gått i marken så han la ut lökarna på marken invid stallväggen och bredde brunnen dynga över och täckte med lite torrt gräs. Gissa om jag blev förvånad när jag en vårdag plötsligt såg blommande röda van tubergen variety invid stallet!)
 
Inte konstigare än att de tömmer sina lagerhyllor?
De har sånt som ligger kvar och istället för att slänga så säljer de. Alltid finns det nån som är villig att vänta/chansa :)

(Exet köpte snorbilliga tulpaner seeeent en höst. Tjälen hade gått i marken så han la ut lökarna på marken invid stallväggen och bredde brunnen dynga över och täckte med lite torrt gräs. Gissa om jag blev förvånad när jag en vårdag plötsligt såg blommande röda van tubergen variety invid stallet!)
Tulpaner kan du sätta så länge de får sig en köldknäpp och du kan få ned dem i jord. Så det är inga konstigheter. Att sälja vårblommande lök som ska planteras på hösten känns dock nästan som lurendrejeri om man säljer det på våren utan att tala om att de ska planteras just på hösten och att det är en chansning att sätta dom nu.
 
Tulpaner kan du sätta så länge de får sig en köldknäpp och du kan få ned dem i jord. Så det är inga konstigheter. Att sälja vårblommande lök som ska planteras på hösten känns dock nästan som lurendrejeri om man säljer det på våren utan att tala om att de ska planteras just på hösten och att det är en chansning att sätta dom nu.
Visst är det chansning.
Men säljer de paketen för en femma styck typ... Ja, då kan även jag tänka mig att klämma tills jag hittar sådana som inte bara prasslar, och ta med hem ;)
 
Visst är det chansning.
Men säljer de paketen för en femma styck typ... Ja, då kan även jag tänka mig att klämma tills jag hittar sådana som inte bara prasslar, och ta med hem ;)
Kan man inte ge dem en köldknäpp i frysen? :idea: Ett par påsar med lök och jord blandat, sen låta dem tina upp i en kylväska med isklampar och sen gräva ner? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp