Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska försöka odla i vår lite tråkiga L-formade trädgård i år. Haft krukor och korgar med kryddor och köpeplantor tidigare men skulle vilja göra någon form av uppbyggd odling. Det har inte gått att få tag på pallkragar här så jag tänkte kanske köpa ett lass med hålbetong. Vad tror ni om det? Finns det nackdelar med att för försöka mura in plantor utan bruk?
 
Hoppar in i tråden med en fråga: vi vill avgränsa vår trädgård mot skogen (bor på landet) men vet inte riktigt vad vi ska sätta för typ av buskar/häck. Fördel om det är något som är snyggt och ganska tätt. Maken föreslog sibirisk ärtbuske, men jag tycker att de ser så tråkiga ut en stor del av året.
 
Hoppar in i tråden med en fråga: vi vill avgränsa vår trädgård mot skogen (bor på landet) men vet inte riktigt vad vi ska sätta för typ av buskar/häck. Fördel om det är något som är snyggt och ganska tätt. Maken föreslog sibirisk ärtbuske, men jag tycker att de ser så tråkiga ut en stor del av året.

Syren? Thuja? Det beror ju helt på vad ni vill ha för effekt.
 
I helgen har ligustern fått stryk av häcksaxen, som tröst fick den även lite kogödselblandning. Så hoppas den ska få fart och växa fint nu!
Jag var även och köpte ett litet drivhus, tomatgödning, såjord samt lite olika kartongkrukor (supersmå att förså i och mer mjölkkartonglika för omplantering). Så nu väntar jag bara på att mina tomatfrön ska dimpa ner i brevlådan!:bump:
 
Hoppar in i tråden med en fråga: vi vill avgränsa vår trädgård mot skogen (bor på landet) men vet inte riktigt vad vi ska sätta för typ av buskar/häck. Fördel om det är något som är snyggt och ganska tätt. Maken föreslog sibirisk ärtbuske, men jag tycker att de ser så tråkiga ut en stor del av året.
Jag tänkte spontant på häggmispel. Men den är ju avlövad på vintern. Annars har den fin blomning på våren, är grön på sommaren och på hösten får den fin färg. Bären är ätliga men smakar inte så mycket tydligen.

Annars kanske bok kan vara något?

En häck bör ha en härdighetsmarginal på en zon. Den ska ju frodas, inte bara överleva. Så om du bor i zon 3 ska häcken klara zon 4 (minst).
 
Jag tänkte spontant på häggmispel. Men den är ju avlövad på vintern. Annars har den fin blomning på våren, är grön på sommaren och på hösten får den fin färg. Bären är ätliga men smakar inte så mycket tydligen.

Annars kanske bok kan vara något?

En häck bör ha en härdighetsmarginal på en zon. Den ska ju frodas, inte bara överleva. Så om du bor i zon 3 ska häcken klara zon 4 (minst).
Häggmispel såg fin ut. Vår trädgård är mestadels zon VI, men enligt Zeta så är den härdig till zon VII så det borde ju fungera då.
 
I dag har en stor rabatt blivit rensad så jag har fullt med jord under naglarna. En underbar känsla!
Rädisor och sallad har såtts på friland. Smultron (eller jordgubbar, lite osäkert vad som står på påsen) physalis, butternut squash och en nätmelon har såtts inomhus. Lite sent men jag kommer äntligen att hålla mig hemma så jag kan underhålla med vatten.
 
Idag har jag känt mig lycklig av att gräva. :love:

Jag har öst på flera tusen liter från gödselstackens djupaste förråd i odlingslådorna de senaste åren, och varje vår tillbringat timmar och dagar med att idogt gräva igenom djuuuupt och rensa stora jäkla eländiga kluster av ogräsrötter. Men nu jäklar! Detta år måste jag säga att grönsakslanden känns fasen top notch när det gäller jorden redan från start. Aldrig har den känts så lucker och så gott som fri från motstånd att vårgräva. Så där så man bara behöver ställa ner grepen, så sjunker den rätt ner av sin egen tyngd. Och man känner att ja, precis här skulle jag vilja växa om jag var ett morotsfrö. :up:

Visserligen fanns det några enstaka åkerfräkenrötter att försöka dra upp så långt som möjligt - men annars i princip inget mer än några feta maskar (vi kommer aldrig att bli kvitt varandra, fröken Fräken och jag, men så länge hon krymper så här mycket så kan jag nog leva med det)

Nu är det ju bara den haken att när jag äntligen fått rätt på mina fyra tidigare odlingslådor, så har jag snickrat ihop tre nya. Och placerat dem på tidigare obruten mark. Fylld med sten och ogräsrötter. Men, det är ju nyttig träning, och det finns ännu en del välbrunnen gödsel kvar....
 
Beklagar sorgen, @majola :(

Det finns viktigare saker som kan komma emellan odlingsplanerna, men de brukar ordna sig på något sätt ändå. Hade du haft vägarna förbi NV Skåne hade jag mer än gärna delat med mig av lite blandade småplantor - men jag gissar att besöken i Sverige är fyllda med annat att tänka på just nu.

Jag kommer åka till NV Skåne i slutet av April - början av Maj. Visst borde jag komma förbi och köpa lite plantor av dig?

(jag undrar om inte du finns rätt nära mina ston - de bor i Ljungbyhed)
 
Kul! Såklart borde du det! Om inte min arbetssituation sabbar det, så har jag dessutom planerat en trädgårds- och hästsemestervecka precis i början på maj, så jag lär hålla mig hemma. (Och ägna typ fem dagar åt att gräva igenom mina nya odlingslådor....) Ljungbyhed är inte så långt härifrån, jag håller till en bit ut på Bjärehalvön.

Håller just på att omskola vad som känns som en triljard zinnia så vi får se hur långt min ork räcker i det här skedet av odlar-manin. :D (det ÄR ju så jäkla lätt att bara slänga i hela den där förbannade fröpåsen? Och tänka "Jaaaa! Jag vill ha MASSOR med zinnia/broccoli/rotselleri/tomater, här ska det min själ inte knusslas!"

Det där med eftertankens kranka blekhet skulle kunna vara formulerat av någon som har fönsterbrädorna fulla med entusiastiskt bredsådda projekt. Och framför sig: en miljon små plastkrukor med jord - till en triljard väntande nya små plantor. :angel:
 
Jag känner mig så beskedlig och sober med mina fem tomatplantor per sort, totalt tio plantor. :D De skjuter redan i taket på drivhuset och idag ska det vara sol och varmt. Borde hända mycket nu. Men var jag ska ställa dem i skedet "för stora för fönsterbrädan - för kallt för att ställa ut" vet jag inte. Merparten av chiliplantorna är sugna på att gå i blom och en har slagit ut. Får väl gå där med pensel och pollinera. :p

Undersökte värmen mot söderväggen i helgen och det var så varmt som jag mindes. Stod i sovrumsfönstret och tittade ut mot svajande trädtoppar i lätt blåst men nere vid söderväggen kröktes inte ett strå. Blir nog fina tomater.
 
Jag hoppas också in här med en liten fråga. Själv kan jag inte göra någonting med trädgården i år då vi ska ta ut stora maskiner för dränering mm så min trädgård får vänta ett år till.

Dock har jag en jättefin trädliknande murgröna som brett ut sig rejält. Kan man ta skott på denna och flytta? Min mor skulle gärna vilja ha och då jaghar massor och den är rejält marktäckande så tänkte jag försöka skänka lite.

Hur gör jag? Vad ska jag tänka på? Hur planterar jag den sen och när ska man göra det?
 
Vad hade ni planterat i stora cementrör? Ett är redan "installerat", där växer någon tulpan har jag för mig, penningblad och en lönn har fått fäste och kommit upp. Sen har jag två till varav den ena är så hög/lång att den går att såga i två delar (vad tusan sågar man med då?). Miljön lär ju bli ganska torr om man planterar i dem men jag tycker inte det märks i den som redan är planterad i, det växer och frodas men vattnas aldrig av mig.

De ligger bara och skräpar i trädgården och jag vill nog flytta på dem i sommar. Då de är tunga vore det ju trevligt att ställa dem på rätt plats direkt. Frågan är väl om det ska vara i skugga, nära huset, i full sol, i slänten..? Decisions decisions.
 
Jag hoppas också in här med en liten fråga. Själv kan jag inte göra någonting med trädgården i år då vi ska ta ut stora maskiner för dränering mm så min trädgård får vänta ett år till.

Dock har jag en jättefin trädliknande murgröna som brett ut sig rejält. Kan man ta skott på denna och flytta? Min mor skulle gärna vilja ha och då jaghar massor och den är rejält marktäckande så tänkte jag försöka skänka lite.

Hur gör jag? Vad ska jag tänka på? Hur planterar jag den sen och när ska man göra det?
Murgröna är klättrande som ung planta. Gamla murgrönor blir buskiga och får en annan form på bladen. Testa att göra en avläggare. Då böjer du ner ett skott mot marken och förankrar det där tills rötter bildats. När det skett kan du klippa av skottet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 059
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp