Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sorry :D En bra plantskola är en utmärkt idé :up:

Det brukar bli dyrt dock :cautious:

Vi har renoverat hus i 4 år och är inte klara än, vi är vana vid att det är dyrt :p
Håller på att sätta upp staket runt framsidan av huset och det har gått på 10 laxar. Kan lika gärna fortsätta :crazy: Men med lite buskar och sånt för vi har inte en pinal på framsidan. Jo, en röd vinbärsbuske och en rabarberplanta på 300 kvm :rofl: Så det finns plats att så lite till :D
 
Jag har nyss beställt tre buskar vinhallon från ebay. :d :up:

vinhallon-60-80cm.jpg
 
En asiatisk buske som växer som björnbär ungefär, men utan taggarna. Hallonliknande bär som växer i klasar och liknar hallon i smaken, trivs i halvskugga/skugga har jag kunnat läsa mig till.

Får kanske bli någon sådan sedan när vi byggt till. Ska fixa rabatterna i norr då och vill gärna ha fler bärbuskar. Du får komma med en recension :)
 
Har nu en liten skog av blomstertobak som får stå under lampan. De står ju ganska tätt så omskolningen kan väl bli intressant. De fick en ganska stor kruka dock. Bättre att omskola direkt när karaktärsbladen kommer och de verkar hanterbara (de är väldigt små!) än att låta dem få större rotsystem?
 
@MM ta med bilden till plantskolan och säg att du vill ha det här fast utan giftiga växter! Det borde de kunna lösa enkelt. :)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Åh, sådana vill jag också ha. Dåligt med rabattutrymme bara. Får nog fundera på det där. Tråkigt att de bara är tvååriga.
Nu vet jag inte så mycket om just vinhallon, men både björnbär, hallon och tayberry, får bär på skott som vuxit upp året innan och sedan dör de skotten. Det fina i kråksången är att det kommer nya skott hela tiden. Så själva skotten lever 2 år. Plantan lever vidare betydligt längre än så. Jag gissar att det samma gäller vinhallon.
 
Vad kostade dom på ebay? Granngården tar 139:-
Äsch, jag har smällt mig själv på fingrarna att jag inte ska vara så ivrig. Jag har kontaktat säljaren att jag vill avbryta köpet då det inte var plantor som jag trodde utan frön! :(

Jag såg att GG sålde dem för 139 men har hittat dem billigare på nätet, dock inte så billiga som jag trodde de var på ebay. :cautious:

Jag kommer garanterat att köpa ett par plantor i år iaf, jag tycker de verkar väldigt spännande. :up: Jag fattar som @Magiana att de bär på fjorårsskotten men att det kommer nya hela tiden så man har bär varje år. Bären på klasarna mognar eftersom så man har en lång skördetid, dvs hela klasen mognar inte på en gång. :d
 
Jag tjatar på om min blivande avenbokshäck! :) Jag har i princip bestämt mig för att beställa från Hortogreen då de har väldigt bra priser. Någon som har erfarenhet att beställa därifrån?

Däremot funderar jag över om jag ska beställa barrotade eller krukodlade. Det blir i det senaste laget att plantera de barrotade - men fördelen är att de är lite billigare och lite högre (80-100 cm). De krukodlade är något dyrare och lite lägre (50-80 cm). De krukodlade som jag har kollat på är E-plantor, vilket jag har förstått är bra. Så vad skulle ni välja?

1. Billigare barrotad, 80-100 cm som måste planeras bums när vi flyttar in.
2. Lite dyrare krukodlad E-planta, 50-80 cm som man inte behöver plantera så fort vi har flyttat in.

Och två ytterligare frågor: Är det någon som vet om det brukar vara någon skillnad på tanighet och antal sidoskott när det kommer till krukodlat respektive barrotat? Jag tänkte beställa ganska snart men ange leverans kring 10 juni. Finns det risk att det vid den tiden på säsongen bara finns de tristaste och tanigaste plantorna kvar eller ser de till att alla kunder som har beställt får så fina plantor som möjligt?

(Denna sista frågan bör jag så klart ställa till Hortogreen själva, men jag tänkte att någon kanske har erfarit hur det brukar förhålla sig).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp