Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad tror ni om de här:
doftpaket_700.jpg

Ett doftpaket med Duchesse du Montebello, Ispahan och Rose de Rescht. Alla är gammaldags rosor (innan 1867) och doftande. Tyvärr är inte alla remonterande men man kan inte få allt.

Jag är också sugen på Skedarosen:
skedarosen-pom-gallicarosor.jpg

Den är ju egentligen för ny för mig men den är en del av Grönt Kulturarv så jag är väldigt sugen på den. Jag vill att så många växter som möjligt i min trädgård är gammaldags växter (iaf perennerna).

Samtidigt vill jag ju ha Celsiana... och York&Lancaster... plus att jag hittade en fin remonterande Portlandros, Joasine Hanet (1847). En mossros (Alfred de Dalmas eller Salet) hade ju varit trevligt också... Jag kan inte bestämma mig! :arghh: :arghh:
Helt galet förföriskt. Skedarosen var ju riktigt läcker.

Jag är själv jättesugen på att skaffa flera rosor men behöver kolla först så att jag klarar av att odla dessa raringar i min sandjord. Det är ju inte den idealiska jorden för rosor och grannen säger att rosor inte trivs här. Min tanke är dock att curla dem med lite extra lera i planteringsjorden. Klumpbildande kattsand innehåller väl lera? Sen tänkte jag blanda ner biokol och också täcka jorden med gräsklipp. Jag lär säkert få vattna extra ändå men har en grävd brunn på tomten där jag kan ta vatten så jag slipper ta av hushållsvattnet eller springa med vattenkannan som jag kan fylla vid 1000-literstunnan.

Hm, jag borde nog sätta lite fart och göra den där biokolen typ nu.
 
Är så besviken... Jag beställde ju sparrisplantor den 4:e april. 8:e april fick jag mail om att de skickats. 12:e april kom information om att paketet lämnats till transportfirman. Idag (15:e) ska det ha kommit fram till sista sammelstället innan det körs ut. Bör alltså komma fram på tisdag... Då har mina små sparrisar varit på resa i 10 dagar... Känns inte så stabilt.

Naturligtvis är plantorna slutsålda hos leverantören, så nu måste jag väl se mig om efter en annan källa. Kan inte tänka mig att de är i bra skick när de kommer.
 
Släpade ut kroppen och flyttade lite jordgubbsplantor från odlingslådorna som ska rivas till zinkbaljan vid mina Kurilerbörsbärsträd. 12 plantor fick jag plats med så drygt 1/4 men helt klart bättre än inget. Borde innebära att sonen kan få lite jordgubbar i sommar iaf.

När jag ändå höll på med självplågeri rensade jag bort ogräset under nämnda träd så att de stackars tulpaner som försökte titta upp får en chans.

Inte helt lätt att ta sig upp sedan och jag lär få ångra det resten av dagen men nu är det gjort åtminstone. :up:
 
Vad tror ni om de här:
doftpaket_700.jpg

Ett doftpaket med Duchesse du Montebello, Ispahan och Rose de Rescht. Alla är gammaldags rosor (innan 1867) och doftande. Tyvärr är inte alla remonterande men man kan inte få allt.

Jag är också sugen på Skedarosen:
skedarosen-pom-gallicarosor.jpg

Den är ju egentligen för ny för mig men den är en del av Grönt Kulturarv så jag är väldigt sugen på den. Jag vill att så många växter som möjligt i min trädgård är gammaldags växter (iaf perennerna).

Samtidigt vill jag ju ha Celsiana... och York&Lancaster... plus att jag hittade en fin remonterande Portlandros, Joasine Hanet (1847). En mossros (Alfred de Dalmas eller Salet) hade ju varit trevligt också... Jag kan inte bestämma mig! :arghh: :arghh:

Åh gud så fina! Särskilt den sista.
 
Vilken skitdag om man tänkt sig att shoppa lite,byggmax stängt så det blev ingen mer jord,GG hoppade vi över,Lidl stängt så jag fick köpa tomatmat på jem o fix,dom hade både pulver o vätska så jag valde flytande och har nu matat mina tomatplantor.
 
Mina tomater är mjuka och ser nästan vissna ut men de har fått vatten. Har de fått för mycket vatten? Eller för lite näring?

Har nästan lyckats ha ihjäl kronärtskockorna med, glömt å vattna. :o hoppas de återhämtar sig...
 
Så kallt och ruggigt idag! Idag tog vi en tur till Ulriksdals slottsträdgård för att promenera, fika och kika i handelsträdgården, men det blev bara en kort promenad på knappt 45 minuter innan himlen blev helt svart och det började blåsa och hagla. :down: Eftersom både hundar och sambo började gnälla något infernaliskt så beslöt vi oss för att åka hem och fika hemma istället och besöket i handelsträdgården får bli någon dag när vädret är trevligare.
 
Jag vet inte vad jag ska ta mig till med mina knölar jag köpte förra helgen. De borde planterats snarast men på grund av den antågande kylan har jag avvaktar. Just nu bor de inte helt optimalt i ett mörkt rum som håller ca. 18 grader. Det är dahlia, ranunkel och pion. Pion borde jag kunna lägga i kylen, men vad ska jag göra med dahlia och ranunkel tills kylan släpper greppet?
 
Jag vet inte vad jag ska ta mig till med mina knölar jag köpte förra helgen. De borde planterats snarast men på grund av den antågande kylan har jag avvaktar. Just nu bor de inte helt optimalt i ett mörkt rum som håller ca. 18 grader. Det är dahlia, ranunkel och pion. Pion borde jag kunna lägga i kylen, men vad ska jag göra med dahlia och ranunkel tills kylan släpper greppet?
För att få så lång blomning som möjligt med dahlior rekommenderar man att man förodlar dem inne. Lämpligtvis i en mjölkkartong så det kan du ju göra. :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 624
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp