Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, det finns mer detaljerade kartor. Om man är medlem i riksförbundet kan man logga in på hemsidan och titta på dessa kartor. De är inte tillgängliga för icke medlemmar.
Jo självklart. Men då måste man ha tillgång till medlemsnätet. (du kanske vill PMa Saraxx med lösen... ;) )
 
:eek: :love: Jäklar, vad roligt! Från en kruka inomhusodlad smörgåskrasse till privat parkanläggning på typ ett dygn, det kallar jag utveckling! Nu blir du GardenAngel på riktigt. Behöver du några förodlade tomatplantor/broccoli/chili/rotselleri/kronärtskocka, så vet jag någon som har så hon klarar sig. :D
Jaa, nu kanske jag kan slippa skämmas över mitt felstavade användarnamn, det ska vaaa såå! :bump:
Jag ska se om det blir något av hela den här idéen, men om jag har får min lilla plätt - vilket vore otroligt - så vill jag nog gärna ha lite överblivna plantor :D Insåg ju nu att mina ca 60 förodlade inomhusplaner kommer bli väldigt futtigt i ett helt grönsaksland!
 
Mina tomater är också ledsna men ser piggare ut nu, de står ganska kallt och ljust. Kronärtskockorna dog nästan torkdöden, de står nu också ljust och svalt. Hoppas de överlever. Jag har inte de mest gröna fingrar tror jag, framförallt har jag en förmåga att glömma bort mina sådder. :o
 
Jaa, nu kanske jag kan slippa skämmas över mitt felstavade användarnamn, det ska vaaa såå! :bump:
Jag ska se om det blir något av hela den här idéen, men om jag har får min lilla plätt - vilket vore otroligt - så vill jag nog gärna ha lite överblivna plantor :D Insåg ju nu att mina ca 60 förodlade inomhusplaner kommer bli väldigt futtigt i ett helt grönsaksland!
Jag kan erbjuda tomatplantor!
 
Hmm, det var nog tur att jag hade många paprikaplantor, för i morse såg jag att den grå katten hade rivit ner en planteringslåda med 10 småplantor och tydligen ätit upp hälften av dem O_o då de är spårlöst borta, men de 5 som jag hittade åt i jordröran hoppas jag ska överleva, även om de fick sig en väl tidig och smått brutal omplantering..

I övrigt så väntar jag fortfarande på att tjälen ska gå ur backen så jag kan börja slå ner stolp runt blivande landet och idag är planen att vårfixa lite på gården. Dvs jag ska kratta och sånt tråkgöra :meh:
 
Hmm, det var nog tur att jag hade många paprikaplantor, för i morse såg jag att den grå katten hade rivit ner en planteringslåda med 10 småplantor och tydligen ätit upp hälften av dem O_o då de är spårlöst borta, men de 5 som jag hittade åt i jordröran hoppas jag ska överleva, även om de fick sig en väl tidig och smått brutal omplantering..

I övrigt så väntar jag fortfarande på att tjälen ska gå ur backen så jag kan börja slå ner stolp runt blivande landet och idag är planen att vårfixa lite på gården. Dvs jag ska kratta och sånt tråkgöra :meh:

Det är kul med djur :D Visst var det din Flinga som gillar orkidéer också? :rofl:
 
Någon som har erfarenhet av att odla jordmandlar och kan förklara för en som inte fattar något om hur? Är det bara inne i kruka eller funkar det på friland oxå?
:confused::confused::confused:

Jag har en påse liggande - köpt av avkomman.

Jag planerar att förodla dem lite och sedan sätta dem ute. Ingen aning om vad det blir....

Jag blev intresserad och läste på lite, men de verkar var väldigt invasiva. I Nederländerna har de speciella bekämpningsprogram mot dem sedan 1984. :crazy:
 
Eftersom jag ska hem till Sverige i några veckor nu så har jag skolat ut alla (nog stora) plantor och satt dem i pallkragarna. Det har ju ändå varit varm och gräset har klippts flera gånger. Vad händer i dag då!? Snöstorm!!!:mad:

Jag skulle ha instruerat kattvakten i omplantering istället för hur sprinkleranläggningen startas.
 
Man tager vad man haver sa hon och byggde lite snabbt ihop ett blivande hem för en kompost

komposten_zpskll73btu.jpg


Stenarna ska inte vara kvar, där de är kommer det att bli en ram med trall som avlastningsyta :)
 
Oooops.

Fast i svensk zon IV kanske de inte är så farliga....:D
Nej jag tror inte de är härdiga här, när de kom till Sverige så rekommenderades man att odla dom i växthuset för att få någon produktion. Så vi kan nog vara lugna än så länge. Om sisådär 40-50 år när vi har medelhavsklimat kanske det blir värre ;).
 
Hjälp!
Frösått broccoli och jag tror varenda frö har grott, det blev en miljon :D:p
Jag tänkte plantera dom i en pallkrage, det är dessutom någon vecka kvar här innan det är frostfritt, ska jag gallra bort? Hur många rymmer jag i en pallkrage? Dessutom växte dom så fort, måste jag plantera om till varsin lite större kruka? :o även blomkålen var snabb upp.. :laugh:
 
Hjälp!
Frösått broccoli och jag tror varenda frö har grott, det blev en miljon :D:p
Jag tänkte plantera dom i en pallkrage, det är dessutom någon vecka kvar här innan det är frostfritt, ska jag gallra bort? Hur många rymmer jag i en pallkrage? Dessutom växte dom så fort, måste jag plantera om till varsin lite större kruka? :o även blomkålen var snabb upp.. :laugh:
Broccoli blir skitstora. Du behöver 50 cm mellan plantorna. Det innebär cirka 4-5 stycken per pallkrage.
 
Sitter på tåget från Malmö och kan konstatera att våren kommit lite längre här nere. :p Men trots allt inte jättelångt, så det känns inte allt för hemskt att åka hem till höglandet igen. ;) Men blir påmind om hur mycket jag tycker om Skåne. När det är sommar. Fina, fina Skåne.
 
Den här vildvuxna biten invid hagen, med de två äppelträden, vet jag inte vad jag ska göra med. Stenigt och buckligt så robotklipparen kan inte köra där. Tänker sätta en massa lökar till hösten men vad finns det mer som blommar på sommaren? Tåligt, tål torka och sol? Tänker lite blomsteräng-aktit kanske.

Tänker gullviva och/eller kanske någon annan perenn som blommar fint.
Inte lupiner. Ev daggkåpa.

Är den avlånga biten mot staketet till med längre gräs. I stenarna växer en liten ros. Där finns även vitsippor annars inget.
18056381_10155192894474648_2179658359343692079_o.jpg
 
Den här vildvuxna biten invid hagen, med de två äppelträden, vet jag inte vad jag ska göra med. Stenigt och buckligt så robotklipparen kan inte köra där. Tänker sätta en massa lökar till hösten men vad finns det mer som blommar på sommaren? Tåligt, tål torka och sol? Tänker lite blomsteräng-aktit kanske.

Tänker gullviva och/eller kanske någon annan perenn som blommar fint.
Inte lupiner. Ev daggkåpa.

Är den avlånga biten mot staketet till med längre gräs. I stenarna växer en liten ros. Där finns även vitsippor annars inget.
18056381_10155192894474648_2179658359343692079_o.jpg
Nävor. Det är svaret på alla problem ;).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 611
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 013
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp