Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
En hel del av portlaken jag sådde under påskhelgen har kommit upp - och dött. Jag googlade lite och det verkade vara ett inte helt ovanligt fenomen. Jag sådde i såjord i ett pluggbrätte. Vad felas den?
 
Har någon av er provat blåbärstry? Båda att äta och odla.
Annars så ska vi i år fortsätta med att försöka få någon ordning i trädgården utan att förstöra något gammalt. Typ omöjligt.
I år tänkte jag att det ska bli björnbär, tayberries och vinhallon som utökning av det ätbara.
 
Jag har nog dödat mina kronärtskockor. :( Jag vet inte vad som felade riktigt. De hade fått för lite vatten och slokade brutalt. Vattnade och ställde lite svalare och ljust, innan stod de i söderfönster. Skulle de ha stått kvar i söderfönstret? Vattnade jag för mycket? De tog sig direkt efter vattningen men nu efter några dagar slokar de och ser rätt döda ut, merparten iaf. Har inte kollat idag dock.

Jag har nog inte tillräckligt gröna fingrar för att höfta. Kanske vattnat med för mycket gödning också. Har bara vattnat tomaterna med vatten nu och de har återhämtat sig. Kommer undvika mer gödning tills de planteras om, då blir det att sätta dem i nästan ren brunnen gödsel, blandad med lite jord. Följer mammas råd nu, hon lyckas ju alltid.

Hur ska jag plantera om min stackars blomstertobak nu så den klarar sig? Den står fortfarande i såjord men verkar trivas. Missade att vattna så de slokade men tog sig direkt och ser glada ut nu igen. Det är rätt många plantor, måste de planteras en och en eller kan de samsas? Vet inte hur jag ska plantera ut dem, i krukor eller på friland. Kanske friland, för att fylla ut lite. Blir de stora i omkrets?

Mina chiliplantor är höööga och frodiga och sätter en massa blommor. Jag nyper bort dem. Korrekt?
 
Jag har nog dödat mina kronärtskockor. :( Jag vet inte vad som felade riktigt. De hade fått för lite vatten och slokade brutalt. Vattnade och ställde lite svalare och ljust, innan stod de i söderfönster. Skulle de ha stått kvar i söderfönstret? Vattnade jag för mycket? De tog sig direkt efter vattningen men nu efter några dagar slokar de och ser rätt döda ut, merparten iaf. Har inte kollat idag dock.

Jag har nog inte tillräckligt gröna fingrar för att höfta. Kanske vattnat med för mycket gödning också. Har bara vattnat tomaterna med vatten nu och de har återhämtat sig. Kommer undvika mer gödning tills de planteras om, då blir det att sätta dem i nästan ren brunnen gödsel, blandad med lite jord. Följer mammas råd nu, hon lyckas ju alltid.

Hur ska jag plantera om min stackars blomstertobak nu så den klarar sig? Den står fortfarande i såjord men verkar trivas. Missade att vattna så de slokade men tog sig direkt och ser glada ut nu igen. Det är rätt många plantor, måste de planteras en och en eller kan de samsas? Vet inte hur jag ska plantera ut dem, i krukor eller på friland. Kanske friland, för att fylla ut lite. Blir de stora i omkrets?

Mina chiliplantor är höööga och frodiga och sätter en massa blommor. Jag nyper bort dem. Korrekt?
Varför nyper du bort blommorna på chilin?
 
Jag har sått gurka, tomater och lök inomhus. De står på köksbänken så de får ljus från båda sidor av huset. Nu börjar tomater och gurka dra iväg rejält i längd. Är det dags att omplantera? Var ställer jag dem?

Mvh Aldrig lyckats med mina förodlingar tidigare
 
Senast ändrad av en moderator:
Varför nyper du bort blommorna på chilin?
För att de fortfarande står inomhus och det är onödigt att den lägger energi på att sätta blommor då. Men jag vet inte om det är rätt. Dock så föll de icke pollinerade blommorna av utan att bilda frukter, trots att jag var där och försökte pollinera dem på egen hand, så jag tror inte det är så fel att ta bort blommorna.
 
För att de fortfarande står inomhus och det är onödigt att den lägger energi på att sätta blommor då. Men jag vet inte om det är rätt. Dock så föll de icke pollinerade blommorna av utan att bilda frukter, trots att jag var där och försökte pollinera dem på egen hand, så jag tror inte det är så fel att ta bort blommorna.

Intressant, min ena chili har blommor och jag tänker låta de sitta kvar. Den övervintrade chilin är galen, båda blommar som f-n och har jättemånga frukter. Den ena har blommat med frukt hela vintern så jag har inte behövt köpa chili :D

Man kan skaka lite lätt på dem för att pollineringen ska funka, det gör jag med de två från förra året :)
 
För att de fortfarande står inomhus och det är onödigt att den lägger energi på att sätta blommor då. Men jag vet inte om det är rätt. Dock så föll de icke pollinerade blommorna av utan att bilda frukter, trots att jag var där och försökte pollinera dem på egen hand, så jag tror inte det är så fel att ta bort blommorna.
Okej då förstår jag :)
jag har bara haft chili inomhus så jag låter mina vara kvar
 
Mina kronärtskockor slokade när jag sänkte värmen så jag fick höja igen och nu ser de fina ut igen. 2 klarade inte omplanteringen, jag var lite för brysk när jag särade på dem, men 26 plantor ur en påse tycker jag är bra betyg. :up:
 
Intressant, min ena chili har blommor och jag tänker låta de sitta kvar. Den övervintrade chilin är galen, båda blommar som f-n och har jättemånga frukter. Den ena har blommat med frukt hela vintern så jag har inte behövt köpa chili :D

Man kan skaka lite lätt på dem för att pollineringen ska funka, det gör jag med de två från förra året :)
Lustigt att mina trillar av då? Har verkligen grejat med dem för att de ska pollineras men icke. De bara faller av. Första gången jag odlade chili sådde jag sent så de stod på balkongen redan när de började blomma och då skötte sig allt själv. Men kanske ska låta dem blomma bara och se vad som händer?
 
Mina kronärtskockor slokade när jag sänkte värmen så jag fick höja igen och nu ser de fina ut igen. 2 klarade inte omplanteringen, jag var lite för brysk när jag särade på dem, men 26 plantor ur en påse tycker jag är bra betyg. :up:
Aha! Vill de stå varmt? Ska jag testa att sätta dem i söderfönstret igen?
 
Lustigt att mina trillar av då? Har verkligen grejat med dem för att de ska pollineras men icke. De bara faller av. Första gången jag odlade chili sådde jag sent så de stod på balkongen redan när de började blomma och då skötte sig allt själv. Men kanske ska låta dem blomma bara och se vad som händer?

Ljus? Näring? Värme?

Mina "gamla" står ljust men egentligen för kallt, de var INTE glada när det var som kallast i vintras. Jag gav dem ingen gödning under vintern heller men de blommade lik förbannat :D

De nya står med växtlampa i lagom värme och har fått rätt bra med näring :) Jag är inte extremnoga med dem, går det så går det :rofl:
 
Så här ser förra årets chili ut:
17934126_1885008161775471_3392563391158550528_n.jpg

Kumquaten till vänster är på g också :up: Den höga chilin (jalapeño) ska jag toppa senare när de frukterna är klara. Det är massor med blommor längst upp :D

Ignorera de risiga äppelträden i bakgrunden som jag inte kom mig för att ansa när tid var :meh:
 
Bor i zon IV. Kan jag börja avhärda mina tomater och gurkor varma dagar?
En kollega till mig undrade varför jag nyper bort blommorna från mina gurkor, hon hade själv skördat gurkor inomhus i köksfönstret förra året sa hon.
Hon pratade om att pensla blommorna, för pollinering.
 
Bor i zon IV. Kan jag börja avhärda mina tomater och gurkor varma dagar?
En kollega till mig undrade varför jag nyper bort blommorna från mina gurkor, hon hade själv skördat gurkor inomhus i köksfönstret förra året sa hon.
Hon pratade om att pensla blommorna, för pollinering.

Jag hade inte vågat göra det ännu. Vädret framöver ser ut att vara väldigt ostadigt så det känns inte som om det är någon brådska.

Man kan absolut pollinera med en pensel. På chili och tomater är det bra att ruska dem lite för effektivare pollinering.
 
Jag hade inte vågat göra det ännu. Vädret framöver ser ut att vara väldigt ostadigt så det känns inte som om det är någon brådska.

Man kan absolut pollinera med en pensel. På chili och tomater är det bra att ruska dem lite för effektivare pollinering.
Först pensla en blomma och sen nästa, eller hur gör man? :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 605
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 010
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp