Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behöver tips om lämpliga snittblommor. Är intresserad av både perenner och ettåriga. Bör vara anspråkslösa och gärna ogillas av sniglar.
 
Jag behöver tips om lämpliga snittblommor. Är intresserad av både perenner och ettåriga. Bör vara anspråkslösa och gärna ogillas av sniglar.
Sommaraster. Ringblomma. Luktärt. Pioner. Riddarsporrar. Vitpytta.

Det borde finnas fler men hjärnan är märkligt tom på växter lämpliga för snitt som jag odlat i områden med sniglar.
 
Sommaraster. Ringblomma. Luktärt. Pioner. Riddarsporrar. Vitpytta.

Det borde finnas fler men hjärnan är märkligt tom på växter lämpliga för snitt som jag odlat i områden med sniglar.

Tusen tack! Frö till ringblomma kom ju med posten härmdagen och luktärt har jag redan sått, så det börjar ju bra. Påsen med aster var tom, men det kanske jag kan ordna på något vis... :angel: Har även sått solros och någon sommarblommemix. Riddarsporre skippar jag nog då mina barn fortfarande är i fasen att de "kokar soppa" på typ allt som växer - helst blommar - i trädgården. (Nyligen t ex på mina tulpaner! :devil:) Visserligen brukar de inte äta soppa, men ändå...

Pioner blir ju ganska stora, kan man ha dem i kruka?
 
Tusen tack! Frö till ringblomma kom ju med posten härmdagen och luktärt har jag redan sått, så det börjar ju bra. Påsen med aster var tom, men det kanske jag kan ordna på något vis... :angel: Har även sått solros och någon sommarblommemix. Riddarsporre skippar jag nog då mina barn fortfarande är i fasen att de "kokar soppa" på typ allt som växer - helst blommar - i trädgården. (Nyligen t ex på mina tulpaner! :devil:) Visserligen brukar de inte äta soppa, men ändå...

Pioner blir ju ganska stora, kan man ha dem i kruka?
Det borde gå om krukan är tillräckligt stor, typ 40-50 cm, men jag har inte provat så jag kan inte garantera det.
 
Sådärja, äntligen har jag tagit mig ut i trädgården. Börjat ta bort alla vissna stänglar och gammalt gräs, planterat digitalisen framför glasverandan. Satt näva runt vindruvan så jag slipper allt ogräs. Tagit första matchen med nässlorna. Klippt ur den nerklippta klematisen som maken klippt av så den såg helt fnattig ut - jag är lite brutalare. Imorgon ska jag gå oss med lite pallkrageflytt och sen ska det sås frön.
 
Jag roade mig med lite matematik häromdagen.

Vi är fem personer i hushållet.
Varje person bör äta 500 g grönsaker och frukt per dag.
Ett året har 365 dagar.
Ergo måste trädgården, för att försörja oss, spotta ut 912,5 kg skörd om året. Visserligen är vi på semester ibland, men ibland har vi gäster också, och kanske kommer sju svåra hungerår? För enkelhetens skull räknar vi med 912,5 kg.

Så, så. Jag räknar frikostigt med äpplen (ca 40 kg?) som vi skördar på annan ort, likaså kvitten (10 kg?). För allt i världen drar vi också av de 850 g ramslök som jag skördat i skogen, och avrundar uppåt. Då är vi nere på 861,5 kg. Fördelat på 17 pallkragar, fem fruktträd, ett kryddland och ett jordgubbsland. Några löpmeter vardera av hallon, björnbär och blåbär, 2 vinbärsbuskar och två rabarberplantor (hoppas jag fick med allt nu).

Tyvärr är ju risken mycket stor att det inte blir något alls på träden eftersom jag tror att allt har frusit sönder. Trist. Förhoppningsvis blir det lite grann i alla fall.
Vid god skörd får vi kanske 15 kg vardera av jordgubbar och björnbär. 10 kg hallon och 1-2 kg blåbär (buskarna är ganska små ännu). 2 kg vinbär kan vi nog räkna med, svärmor stöttar upp. 5 kg rabarber? Summa: Ca 50 kg.

Då återstår 811,5 kg. För enkelhetens skulle skördar jag 1,5 kg örter.
Rest: 810 kg. Ger per pallkrage 47,6 kg. Blir nog knepigt, speciellt i år när jag satt en massa sparris som jag inte ens får skörda av.

Men å andra sidan: När träden blivit större och jag faktiskt skaffat den där vliesen som jag önskade mig häromkvällen och kan bäddda in dem. Då borde ju de ge betydligt mer frukt. Vinbärsbuskarna är nykomlingar i trädgården och har också potential. Likaså blåbären. Teoretiskt, har jag läst någonstans, bör man äta två delar frukt och tre delar grönsaker, dvs vi behöver ca 300 kg frukt och 600 kg grönt. Dvs 35 kg grönsaker per pallkrage. Det låter ju helt realistiskt - på sikt. Coolt va?

Sånt där sitter jag och roar mig med ibland. :D :rofl:
 
Renoveringsledigt idag, liksom trädgårdsledigt. Men i morgon ska vi nog vara där länge, nu är det slutpurt. :) Golvet ska fogas, köket städas ur och jag tänker så blommor. :D Fönstren i tvättstugan blir utmärkta för frösådder, iaf till en början. Luktärt och sommarrudbeckia får det bli. Ska nog peta ner några rester av fåglarnas solrosfrö ute också. Min mörkröda solros jag faktiskt köpt frö till är jag nog mer restriktiv med, väntar lite för säkerhets skull. :p Fåglarnas fröer verkar ju mer än villiga att blomma även med noll extra gödning eller omsorg.
 
Jag roade mig med lite matematik häromdagen.

Vi är fem personer i hushållet.
Varje person bör äta 500 g grönsaker och frukt per dag.
Ett året har 365 dagar.
Ergo måste trädgården, för att försörja oss, spotta ut 912,5 kg skörd om året.

De fakto älskar mina ungar bananer, paprika och diverse råkost, så det är helt orealistiskt att försörja dem från vår trädgård helt och hållet...

Men jag ska starta årets skördebarometer i alla fall. Ligger nu på 1 kg diverse blad (ramslök, brännässla, spenat) + ca 2 kg purjo som ju stod kvar sedan i höstas. 909,5 kg to go.
 
Dyker in och hamnade på sida 67 :p Ang vinbär och hur värdelösa röda vinbär är :D

Torkade vinbärsblad funkar ju att ha som te. Även om det inte är en stapelvara hos gedigna kaffedrickare så kan man ju ge bort hemgjort te till de tefanatiker man förhoppningsvis har i sin omgivning!
 
Jag roade mig med lite matematik häromdagen.

Vi är fem personer i hushållet.
Varje person bör äta 500 g grönsaker och frukt per dag.
Ett året har 365 dagar.
Ergo måste trädgården, för att försörja oss, spotta ut 912,5 kg skörd om året. Visserligen är vi på semester ibland, men ibland har vi gäster också, och kanske kommer sju svåra hungerår? För enkelhetens skull räknar vi med 912,5 kg.

Så, så. Jag räknar frikostigt med äpplen (ca 40 kg?) som vi skördar på annan ort, likaså kvitten (10 kg?). För allt i världen drar vi också av de 850 g ramslök som jag skördat i skogen, och avrundar uppåt. Då är vi nere på 861,5 kg. Fördelat på 17 pallkragar, fem fruktträd, ett kryddland och ett jordgubbsland. Några löpmeter vardera av hallon, björnbär och blåbär, 2 vinbärsbuskar och två rabarberplantor (hoppas jag fick med allt nu).

Tyvärr är ju risken mycket stor att det inte blir något alls på träden eftersom jag tror att allt har frusit sönder. Trist. Förhoppningsvis blir det lite grann i alla fall.
Vid god skörd får vi kanske 15 kg vardera av jordgubbar och björnbär. 10 kg hallon och 1-2 kg blåbär (buskarna är ganska små ännu). 2 kg vinbär kan vi nog räkna med, svärmor stöttar upp. 5 kg rabarber? Summa: Ca 50 kg.

Då återstår 811,5 kg. För enkelhetens skulle skördar jag 1,5 kg örter.
Rest: 810 kg. Ger per pallkrage 47,6 kg. Blir nog knepigt, speciellt i år när jag satt en massa sparris som jag inte ens får skörda av.

Men å andra sidan: När träden blivit större och jag faktiskt skaffat den där vliesen som jag önskade mig häromkvällen och kan bäddda in dem. Då borde ju de ge betydligt mer frukt. Vinbärsbuskarna är nykomlingar i trädgården och har också potential. Likaså blåbären. Teoretiskt, har jag läst någonstans, bör man äta två delar frukt och tre delar grönsaker, dvs vi behöver ca 300 kg frukt och 600 kg grönt. Dvs 35 kg grönsaker per pallkrage. Det låter ju helt realistiskt - på sikt. Coolt va?

Sånt där sitter jag och roar mig med ibland. :D :rofl:
Har du kollat på Skillnadens trädgård med Sara Bäckmo? Hon odlar hela familjens behov på friland och i tunnel, mycket kål och sallader bl a och mycket vintersås. Kål och morötter kan du så redan nu. :up:

Fast det krävs nog en hel del jobb även om hennes är lättjobbat.
 
Jag roade mig med lite matematik häromdagen.

Vi är fem personer i hushållet.
Varje person bör äta 500 g grönsaker och frukt per dag.
Ett året har 365 dagar.
Ergo måste trädgården, för att försörja oss, spotta ut 912,5 kg skörd om året. Visserligen är vi på semester ibland, men ibland har vi gäster också, och kanske kommer sju svåra hungerår? För enkelhetens skull räknar vi med 912,5 kg.

Så, så. Jag räknar frikostigt med äpplen (ca 40 kg?) som vi skördar på annan ort, likaså kvitten (10 kg?). För allt i världen drar vi också av de 850 g ramslök som jag skördat i skogen, och avrundar uppåt. Då är vi nere på 861,5 kg. Fördelat på 17 pallkragar, fem fruktträd, ett kryddland och ett jordgubbsland. Några löpmeter vardera av hallon, björnbär och blåbär, 2 vinbärsbuskar och två rabarberplantor (hoppas jag fick med allt nu).

Tyvärr är ju risken mycket stor att det inte blir något alls på träden eftersom jag tror att allt har frusit sönder. Trist. Förhoppningsvis blir det lite grann i alla fall.
Vid god skörd får vi kanske 15 kg vardera av jordgubbar och björnbär. 10 kg hallon och 1-2 kg blåbär (buskarna är ganska små ännu). 2 kg vinbär kan vi nog räkna med, svärmor stöttar upp. 5 kg rabarber? Summa: Ca 50 kg.

Då återstår 811,5 kg. För enkelhetens skulle skördar jag 1,5 kg örter.
Rest: 810 kg. Ger per pallkrage 47,6 kg. Blir nog knepigt, speciellt i år när jag satt en massa sparris som jag inte ens får skörda av.

Men å andra sidan: När träden blivit större och jag faktiskt skaffat den där vliesen som jag önskade mig häromkvällen och kan bäddda in dem. Då borde ju de ge betydligt mer frukt. Vinbärsbuskarna är nykomlingar i trädgården och har också potential. Likaså blåbären. Teoretiskt, har jag läst någonstans, bör man äta två delar frukt och tre delar grönsaker, dvs vi behöver ca 300 kg frukt och 600 kg grönt. Dvs 35 kg grönsaker per pallkrage. Det låter ju helt realistiskt - på sikt. Coolt va?

Sånt där sitter jag och roar mig med ibland. :D :rofl:
Det där låter som nåt min sambo skulle kunna sitta och göra excelfiler över och roa sig med :p
 
Har tittat på Cowspiracy idag.. Nu vill jag bli självförsörjande vegan! Har därför roat mig med att klicka in saker i varukorgen från impecta. Lär dock inte få iväg en beställning, för jag kan inte bestämma mig.
 
De fakto älskar mina ungar bananer, paprika och diverse råkost, så det är helt orealistiskt att försörja dem från vår trädgård helt och hållet...

Men jag ska starta årets skördebarometer i alla fall. Ligger nu på 1 kg diverse blad (ramslök, brännässla, spenat) + ca 2 kg purjo som ju stod kvar sedan i höstas. 909,5 kg to go.
Odlar du alltså inte potatis?
 
Jag roade mig med lite matematik häromdagen.

Vi är fem personer i hushållet.
Varje person bör äta 500 g grönsaker och frukt per dag.
Ett året har 365 dagar.
Ergo måste trädgården, för att försörja oss, spotta ut 912,5 kg skörd om året. Visserligen är vi på semester ibland, men ibland har vi gäster också, och kanske kommer sju svåra hungerår? För enkelhetens skull räknar vi med 912,5 kg.

Så, så. Jag räknar frikostigt med äpplen (ca 40 kg?) som vi skördar på annan ort, likaså kvitten (10 kg?). För allt i världen drar vi också av de 850 g ramslök som jag skördat i skogen, och avrundar uppåt. Då är vi nere på 861,5 kg. Fördelat på 17 pallkragar, fem fruktträd, ett kryddland och ett jordgubbsland. Några löpmeter vardera av hallon, björnbär och blåbär, 2 vinbärsbuskar och två rabarberplantor (hoppas jag fick med allt nu).

Tyvärr är ju risken mycket stor att det inte blir något alls på träden eftersom jag tror att allt har frusit sönder. Trist. Förhoppningsvis blir det lite grann i alla fall.
Vid god skörd får vi kanske 15 kg vardera av jordgubbar och björnbär. 10 kg hallon och 1-2 kg blåbär (buskarna är ganska små ännu). 2 kg vinbär kan vi nog räkna med, svärmor stöttar upp. 5 kg rabarber? Summa: Ca 50 kg.

Då återstår 811,5 kg. För enkelhetens skulle skördar jag 1,5 kg örter.
Rest: 810 kg. Ger per pallkrage 47,6 kg. Blir nog knepigt, speciellt i år när jag satt en massa sparris som jag inte ens får skörda av.

Men å andra sidan: När träden blivit större och jag faktiskt skaffat den där vliesen som jag önskade mig häromkvällen och kan bäddda in dem. Då borde ju de ge betydligt mer frukt. Vinbärsbuskarna är nykomlingar i trädgården och har också potential. Likaså blåbären. Teoretiskt, har jag läst någonstans, bör man äta två delar frukt och tre delar grönsaker, dvs vi behöver ca 300 kg frukt och 600 kg grönt. Dvs 35 kg grönsaker per pallkrage. Det låter ju helt realistiskt - på sikt. Coolt va?

Sånt där sitter jag och roar mig med ibland. :D :rofl:
Skaffa dig ett liv :crazy::p
 
Har du kollat på Skillnadens trädgård med Sara Bäckmo? Hon odlar hela familjens behov på friland och i tunnel, mycket kål och sallader bl a och mycket vintersås. Kål och morötter kan du så redan nu. :up:

Fast det krävs nog en hel del jobb även om hennes är lättjobbat.

Ja, det är klart att jag har! :D Följer hennes blogg och tycker att den är väldigt inspirerande. Morötterna är i jorden och broccolin står i köket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 008
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp