Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
När är bästa tiden att flytta rosor? Har några som har blivit för skrymmande och risiga (det går inte att gå förbi på gången utan att bli riven). Innan jag gräver upp dem, måste de klippas ned ordentligt för att det ska fungera logistiskt.

För mig skulle själva flyttandet passa bäst att göra i mitten eller slutet av maj, men jag kan klippa ned dem nu. Är det en heltokig tidpunkt?
Mitten av maj låter bra.
 
Eeeh, vi här hemma är lite noobs på det här med att förodla... antagligen är det lite i det sena laget också. Men vi satte i några frön i såna där krukor som går att sätta direkt i backen då de multnar, och tänkte att de skulle kunna hinna växa till sig lite innan vi åkte ned till sommarstugan och därmed få njuta av blommor lite tidigare.
Men eh som sagt så är vi nybörjare och funderade på var de skulle kunna stå, ska locket vara på (köpte en låda på granngården med lock som skulle vara till för sånt) och hur ofta man ska vattna dem?

Just nu står den i en glasdörr ut till uteplatsen där det kanske kommer in lite sval luft och ändå är soligt (det stod på fröpåsarna att de skulle stå svalt men soligt O_o). Jag undrar speciellt över hur ofta man ska vattna dem?

Vore tacksam för svar! :D
Vattning handlar om fingertoppskänsla. Vattna när de är nästan uttorkade men innan de dör. Vattna så jorden blir genomfuktad men inte helt dyngsur. Detta gäller för plantor som grott. Frön ska hållas fuktiga hela tiden.

Jag tar av locket så snart fröna har grott.
 
Vattning handlar om fingertoppskänsla. Vattna när de är nästan uttorkade men innan de dör. Vattna så jorden blir genomfuktad men inte helt dyngsur. Detta gäller för plantor som grott. Frön ska hållas fuktiga hela tiden.

Jag tar av locket så snart fröna har grott.
Tusen tack (från oss bägge två)! :love:

Locket har två öppningar på ovansidan som man kan stänga till eller öppna, vi är lite osäkra på vad som är bra och när?
 
Den hemliga trädgården är inte så hemlig längre.
wp-1492956311509..jpg
 
Tusen tack (från oss bägge två)! :love:

Locket har två öppningar på ovansidan som man kan stänga till eller öppna, vi är lite osäkra på vad som är bra och när?
Jag med. Jag har aldrig använt lådor med öppningar. Troligen är det för att ventilera ut överskottsfukt.
 
När är bästa tiden att flytta rosor? Har några som har blivit för skrymmande och risiga (det går inte att gå förbi på gången utan att bli riven). Innan jag gräver upp dem, måste de klippas ned ordentligt för att det ska fungera logistiskt.

För mig skulle själva flyttandet passa bäst att göra i mitten eller slutet av maj, men jag kan klippa ned dem nu. Är det en heltokig tidpunkt?
Beror på vilken zon du bor i
 
Är man en hemsk gurkrasistisk människa :nailbiting: om man ratar en del fula, vanskapta gurkplantor vid omplanteringen när man har typ 20 stycken andra finfina plantor?

:angel:
 
Jag är verkligen inte bra på att ta hand om växter... :rofl: Tycker liksom de kan klara sig själva, alternativt tar alldeles för mycket hand om dem.

Kronärtkockorna är stendöda, kanske överlever en. De dog torkdöden. Är väl ingen idé att så nya nu? Tomaterna tycks sakta återhämta sig. Brysselkålen har fått i princip samma behandling som tomaterna och har inte vuxit något på ett tag, vissa blad är även lite gula. Tror de fått för mycket näring och vatten...

Jag hade även ställt in mina fina kalatheor i torpet och en fin lite udda orkidé. Sen har dörren till vardagsrummet varit stängd och det var alldeles för varmt där inne. En kalathea var illa däran, den kanske överlever dock. De andra såg helt okej ut, kanske klarade sig med en hårsmån. Heja mig. :D Så, både fall av att bry sig för mycket och inte bry sig alls... Därför, ingen plantering av växter i helgen, det får bli när jag faktiskt kan koncentrera mig lite på dem. :p

De enda som verkar glada är blomstertobaken, de frodas trots att de fortfarande står i såjord... Det är en spikrak kurva uppåt på lärandefoten iaf. ;)
 
Jag är verkligen inte bra på att ta hand om växter... :rofl: Tycker liksom de kan klara sig själva, alternativt tar alldeles för mycket hand om dem.

Kronärtkockorna är stendöda, kanske överlever en. De dog torkdöden. Är väl ingen idé att så nya nu? Tomaterna tycks sakta återhämta sig. Brysselkålen har fått i princip samma behandling som tomaterna och har inte vuxit något på ett tag, vissa blad är även lite gula. Tror de fått för mycket näring och vatten...

Jag hade även ställt in mina fina kalatheor i torpet och en fin lite udda orkidé. Sen har dörren till vardagsrummet varit stängd och det var alldeles för varmt där inne. En kalathea var illa däran, den kanske överlever dock. De andra såg helt okej ut, kanske klarade sig med en hårsmån. Heja mig. :D Så, både fall av att bry sig för mycket och inte bry sig alls... Därför, ingen plantering av växter i helgen, det får bli när jag faktiskt kan koncentrera mig lite på dem. :p

De enda som verkar glada är blomstertobaken, de frodas trots att de fortfarande står i såjord... Det är en spikrak kurva uppåt på lärandefoten iaf. ;)

Jag sådde kronärtskockor på annandagen även om det var i senaste laget. Sara Bäckmo skrev i ett inlägg att hon har fått så kallad ettårig kronärtskocka att övervintra. Så du kan ju testa. Hinner de inte bli färdiga i år så kanske du annars kan lyckas övervintra?
 
Även jag har för övrigt plantor som dör för mig. I rootmastern - som jag för övrigt tror att jag gillar - så har fröerna kommit upp i lite för olika takt. I fredags så började jag använda bevattningsbandet och det har tyvärr gjort att de plantor som var allt för små blev lite mer dränkta än vad de kunde hantera. Men det är sådant som jag ändå kan så på friland i juni så det gör inget.

Tristare är det med pluggboxen. Det känns inte som om fröerna riktigt trivs där. :meh: Det kan visserligen vara så att de frön jag har satt i pluggboxen har dålig grobarhet i allmänhet, men det är nog inte den mest sannolika förklaringen. Av de som har grott har så har dessutom ett flertal kort efteråt döden dött. Salladslök, rödbeta, purpurbasilika (förutom en planta som dog), två av tre kronärtskockor, en squash och tre tomater har dock kommit upp och lever än så länge. En annan nackdel med pluggboxen är att locket sitter väldigt tajt inpå de yttersta plantorna vilket gör det jättelätt att böja och klämma plantorna när man sätter på locket. En tomat och en salladslök har strukit med. Tyvärr köpte jag två pluggboxar. Jag borde istället ha köpt en eller två rootmaster till istället!
 
Här har jag blivit av med alla mina plantor. Så nästa år blir allt färdigköpt!

Hur blev jag då av med alla? Jo, vid första försöket för att härda ut mina blommor så blåste växthuset iväg och flera många plantor gick sönder. Sen åkte växterna in, men för nån dag sen så blev vi utan ström över natten så huset var jättekallt när vi gick upp. Förlorade därför hälften av alla jag hade kvar. I förra veckan gick plasten sönder på växthuset så i helgen var det ett projekt att montera fast byggplast på växthuset. Trodde att jag lyckades, så plantorna fick åka ut igår. Glömde av att ta in dem då sambon var borta från lunch till kl 23 , jag var själv hemma med 3 barn. Kikade ut i förmiddags och såg att plasten är på väg av på den sidan som jag försökt låsa fast i staketet. 3 gånger idag har jag varit ute och försökt spänna fast det. Var inne i växthuset nyss, och inga plantor levde. Lite surt då jag lagt en massa tid på dem och de var fina :mad:

Växthuset är från Jula, och helt värdelöst! I helgen blir det att få ordning på växthuset och fram till dess ska jag bara svära på hur mycket jag blir motarbetad :banghead:
 
Men vilka deprimerande plantberättelser! :( Jag tycker visserligen att mina småttingar kunde ha växt på sig lite bättre, men ännu lever allt här utom en omgång zinnia som inte pallade med omplanteringen (men så lätt ger jag mig inte, petade raskt ner nya fröer till en omgång två)

Har inte vågat mig på att börja avhärda någonting ännu och känner inte större längtan att försöka när jag läser om andras döda plantor. En klockranka fick en ofrivillig avhärdning på en minut när fönstret blåste upp och den for ut. Men den verkar ha klarat det med! Har nu placerat broccoli, rotselleri, paprika, tomater, kronärtskocka, purjolök och diverse blommande förodlade sorter i ett någorlunda uppvärmt plantrum med söder- och österfönster + tilläggsbelysning.

Men de får stå på en lagerhylla, så svårt att komma åt alla med bra ljus. Enda problemet är väl då att flera sorter känns lite stillastående i växten trots vattning och gödning, känns oklart hur rotsellerin ska hinna med att utvecklas även om den är väldigt frisk och fin i sina små blad. Och jätteverbenan som jag sådde i januari eller början på februari har väl en och en halv meter kvar att växa på höjden. O_o Nu är den mer dvärgverbena.

Just klockrankan är väl de plantor som stuckit iväg allra värst, sex stycken och en halvmeter på höjden ungefär så det hade varit skönt att åtminstone närma sig utplantering - om det kunde sluta att blåsa så förbannat kallt...
 
Det har faktiskt grott i de flesta av mina lådor ute där jag vintersådde. Till och med i en eller ett par av de små fruktlådorna typ de här man köper paketerade vindruvor a 500 gr. :up:

Nu tänker jag så hela matbordet fullt, borträknat det som ska omplanteras. Mer blommor i första hand men jag måste plantera om alla mina rotselleri och fänkålsplantor hur nu de ska få plats. :confused: Luktärtorna gror som bara den, kan man toppa den? Tror jag även ska ge mig på sallad, kål och gurka nu även om det ska komma mer snö och det känns långt till sommaren. :meh:

Kronärtskockorna ser fina ut, men nu vill jag få hem lite dynga så jag kan utnyttja värmen till mina sådder och flytta ut i kragar ute. :arghh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 005
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp