Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som vill ha syrener? Iså fall hojta (dom är stora o välvuxna)
Idag har jag rensat trädgårdsgången på typ 5 min ,det brukar ta timmar av grävande,krypande,svärande och sen ger jag upp o tar fram jordbruks round upen,
Idag körde jag den med jordfräsen,klart! :D
Planterat en del blommor och en massa syrener.
 
Så härligt med vårväder på gång! Jag ska också vara ledig nästa vecka och även om jag har mycket att göra på hemmaplan, så är jag alltjämt inne på att få in ett Fageråsbesök med alla miljoner påskliljor. Såg att de öppnade förra helgen så det är väl kanske ett par veckor fram som det är som finast.
 
Å
Någon som vill ha syrener? Iså fall hojta (dom är stora o välvuxna)
Idag har jag rensat trädgårdsgången på typ 5 min ,det brukar ta timmar av grävande,krypande,svärande och sen ger jag upp o tar fram jordbruks round upen,
Idag körde jag den med jordfräsen,klart! :D
Planterat en del blommor och en massa syrener.
Åh, jag :love: levererar du till Skellefteå? :D
 
Spenderbyxorna på, minsann! :D
Ja, herre min je, hur ska det här sluta?! :crazy: :eek:

Soffan var ju på gång redan att den skulle bytas ut, men min trädgård har aldrig kostat mig så mycket som i år och jag skyller allt på den här dumma tråden och Sara Bäckmo! Det kommer sluta med att jag har en stor brasa i trädgården där pallkragar, fröpåsar, planteringar och tunnelväxthus står i ljusan låga med mig skuttandes runt den med håret på ända medan jag ylar mot månen om allt slåt fel. :arghh: :rage:
 
Tunnel beställd och kommer i lager den 1 maj. Så i slutet av nästa vecka har jag förhoppningsvis det hemma och kan börja planera.

Visserligen har jag klafsat runt och försökt stega men fullt klar över placering är jag ändå inte... Bättre att lägga ut bottenramen på markenoch försöka hitta lämpligaste stället. Det är inte så himla gott om plats nämligen.
 
Jag skulle vilja ha tag i gråärt/blåärt eller vad den nu hette, en kultursort som man tydligen kan få tag i via föreningen Sesam. Dessvärre vill jag inte bli medlem bara för att få tag på det. Jag vill bara köpa fröerna.
Såg nu att tråden var lång så har inte läst alla.
Men om du inte fått tag på ännu så tror jag att du kan köpa lite här. Men kanske att du måste ägna första året åt att bara föröka ditt eget utsäde. Finns även skrift om odling och tillagning att köpa.
http://www.rottle.se/index.html
 
Såg nu att tråden var lång så har inte läst alla.
Men om du inte fått tag på ännu så tror jag att du kan köpa lite här. Men kanske att du måste ägna första året åt att bara föröka ditt eget utsäde. Finns även skrift om odling och tillagning att köpa.
http://www.rottle.se/index.html
Helt OT, men Röttle! :love: Underbara ställe. Är ni vid Gränna är det ett måste att åka till Röttle by som ligger alldeles jättenära. Fantastiskt vattenfall, kulturbygd, naturreservat i Vätterbranterna, stenstrand vid Vättern, utsikt mot Visingsö och sååå söta små stugor och gamla trädgårdar. Ett litet besök inne på närbelägna Västanå slott är inte heller helt fel. :up: I deras parkdamm finns större vattensalamander också.
 
@Magiana - om gråärt.
Kontakta Agneta Magnusson i Leksand - finns på facebook. Hon sänder fröer mot frankerat emballage.

Hon arbetar med gråärterna och en hel massa andra kulturväxter.
Jag har fått från från korova som ska sås i sommar :)

Hon har t.ex. hållit gråärtskurs på Skansen nu i vår.
 
Åh nu är jag glad :)
Flyttade en rabarberplanta och gräslök från en del i trädgården till en annan. Fick en stickling från rabarberplantan och satte den med. Såg nu innan i veckan att den stora rabarberplantan växt och tagit sig och hoppades på att sticklingen skulle göra det med. Kollade den idag och JA! Jag lyfte på dom skyddande gamla bladen och där kommen en helt ny rabarber :banana: :bump: :banana:

Har köpt hem en planteringslåda idag för att kunna direktså mina jordgubbar i den. Jag har försökt förså en påse (sen i söndags) men än har det inte kommit något. När börjar det växa om det tar sig?
Vad för jord bör jag köpa till mina jordgubbar nu att ha i planteringslådan? Eller ska jag ta från trädgården? Vi har väldigt fin jord för att plantera i.
 
Vad för jord bör jag köpa till mina jordgubbar nu att ha i planteringslådan? Eller ska jag ta från trädgården? Vi har väldigt fin jord för att plantera i.
Alltså - jordgubbar odlar man ju ute på åkrar. Alltså är det i stort sett totalt bortslängda pengar att köpa jord till dem. Ner i jorden ute och det blir finfina jordgubbar.

Själv tycker jag att det stora bekymret med jordgubbar är att de revar. Det känns som mord att ta bort och kasta revorna. De är ju finfina nya plantor!
Men jag KAN INTE ha ett jäääääättestort jordgubbsland. Orkar inte sköta och har inte plats :arghh:
 
Alltså - jordgubbar odlar man ju ute på åkrar. Alltså är det i stort sett totalt bortslängda pengar att köpa jord till dem. Ner i jorden ute och det blir finfina jordgubbar.

Själv tycker jag att det stora bekymret med jordgubbar är att de revar. Det känns som mord att ta bort och kasta revorna. De är ju finfina nya plantor!
Men jag KAN INTE ha ett jäääääättestort jordgubbsland. Orkar inte sköta och har inte plats :arghh:

Instämmer, jag gråter litegrann inombords varenda gång :cautious: Jag kanske ska låta dem reva loss fritt på åkern?! :rofl:
 
Hemma igen efter lite bortavaro och konstaterar att alla påskliljor inte ens slagit ut än. Kylan och snön har inte dödat de som blommar så det är full blomprakt. :) Annars är det rätt segt i trädgården men det dröjer nog inte länge innan lönnens blommor slår ut. Då är det surr i trädgården. :love:

I helgen kan man rapportera till Vårkollen! :) Rapportera in vissa kända vårtecken, hur långt de kommit just där du bor. Blir till jättebra statistik på vårens utveckling år till år.

Jag ska ha en pysselhelg och tänker plantera om mina stackars växter, inser att de nog bor lite trångt just nu. Det friar upp lite miniväxthus så jag kan börja så sommarblommor.
 
Det kan ha följt med ett paket dahlior från Lidl häromdagen. Älskar dahlior! Frågan är om de kan flytta ut redan nu eller är det för tidigt? Vi har 5-10 grader på dagarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 005
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp