Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
I vårstädar-iver eldade jag lite gräs för ett tag sedan. HÖGT fjolårsgräs. Och glömde att längst till vänster fanns en av mina fina Pioner..... De pyttesmå röda knopparna brändes givetvis och nu ser det inte ut att komma några nya. SUCK!! Jag som verkligen älskar mina Pioner!

Vad tror ni, är den död eller kommer den tillbaka nästa vår?? Rötterna lär ju knappast ha rörts av elden, som ju mest drog förbi ovan jord?
 
I vårstädar-iver eldade jag lite gräs för ett tag sedan. HÖGT fjolårsgräs. Och glömde att längst till vänster fanns en av mina fina Pioner..... De pyttesmå röda knopparna brändes givetvis och nu ser det inte ut att komma några nya. SUCK!! Jag som verkligen älskar mina Pioner!

Vad tror ni, är den död eller kommer den tillbaka nästa vår?? Rötterna lär ju knappast ha rörts av elden, som ju mest drog förbi ovan jord?
Har du tur kommer det upp nya skott istället, men om de inte kommer skulle jag inte räkna med nästa år heller. :(
 
I vårstädar-iver eldade jag lite gräs för ett tag sedan. HÖGT fjolårsgräs. Och glömde att längst till vänster fanns en av mina fina Pioner..... De pyttesmå röda knopparna brändes givetvis och nu ser det inte ut att komma några nya. SUCK!! Jag som verkligen älskar mina Pioner!

Vad tror ni, är den död eller kommer den tillbaka nästa vår?? Rötterna lär ju knappast ha rörts av elden, som ju mest drog förbi ovan jord?
Jag eldar alltid mina pioner,dom kommer igen om du inte har eldat för hårt.
 
Så här ser mina ut ca 14 dagar efter eldning
DSCN1895.jpg
 
Har fått ner gul och röd sättlök i jorden idag. Bara två lådor (av sex st) kvar att fylla med godsaker nu. I en ska det växa störbönor i olika varianter (den får vänta ett par veckor till i alla fall). Och i en ska det vara olika kålväxter, den ska jag gräva igenom en gång till och fixa ett litet tak av nätgardin till innan jag planterar ut något. Så inte kålfjärilarna kalasar på alltihop. Och så ska det in någon rad rödbetor och mangold någonstans. Men det ser fasen lovande ut så här långt!

Kronärtskockorna och klockrankorna har fått träna på att vara ute lite idag. De skötte sig bra. :)Dessutom har jag roat mig med att gräva genom KAOS-rabatten, som nu ska bli paradrabatten, i söderläge. Jag ska bara avlägsna alla rotbitar av kirskål och nässlor (ha ha).

Men jag den här gången ska jag verkligen ta fighten! Och blockera ingångarna på sidorna med djupgrävt sten och grus och markduk, så att möget inte nästlar sig in där. :devil: För dit ska bland annat klockrankorna flytta, när de har övat klart på att vara ute. Och som belöning för allt evinnerligt grävande - och som en sen födelsedagspresent till mig själv - blir det en tur till Flora Linnea nästa vecka. :love:
 
Vanliga solrosor kan man väl peta ner på friland nu? Vi ska ha nollgradigt någon natt till, sen plusgrader vad det ser ut.
Absolut, mina fröautomater brukar fröså massor med solrosor så de tål garanterat kylan. Det är nog sånt man kan så redan på hösten. :)

Idag har jag roat mig med att knacka ihop pallkragar, men tror ni inte att till sista kragen saknades det sprintar? :meh: :down:
I veckan ska min granne köra dynga och ensilage åt mig! :bump: Tjoho bäddar! Tjoho pallkragar, tjoho frösådder!
 
Absolut, mina fröautomater brukar fröså massor med solrosor så de tål garanterat kylan. Det är nog sånt man kan så redan på hösten. :)

Idag har jag roat mig med att knacka ihop pallkragar, men tror ni inte att till sista kragen saknades det sprintar? :meh: :down:
I veckan ska min granne köra dynga och ensilage åt mig! :bump: Tjoho bäddar! Tjoho pallkragar, tjoho frösådder!
Istället för sprintar kan du använda låååååååååååååååånga spikar.Eller tältpinnar.
Dobbis som aldrig hittade sina sprintar.
 
Istället för sprintar kan du använda låååååååååååååååånga spikar.Eller tältpinnar.
Dobbis som aldrig hittade sina sprintar.
Tältpinnar var ju en bra idé, undrar om jag har några kvar. Spikarna är för grova för att funka, om jag inte har en kloss att spika ihop sidorna emot.
 
I vårstädar-iver eldade jag lite gräs för ett tag sedan. HÖGT fjolårsgräs. Och glömde att längst till vänster fanns en av mina fina Pioner..... De pyttesmå röda knopparna brändes givetvis och nu ser det inte ut att komma några nya. SUCK!! Jag som verkligen älskar mina Pioner!

Vad tror ni, är den död eller kommer den tillbaka nästa vår?? Rötterna lär ju knappast ha rörts av elden, som ju mest drog förbi ovan jord?
Med tanke på att flera av mina pioner har varit överkörda av gräsklippare i flera år ! och ändå klarat sig tror jag att dina kommer igen!

På gamla gårdar finns emellanåt pioner lite varstans där det en gång varit rabatt men nu är gräsmatta.
Om man gräver upp de rötterna så blir det fina pioner efter några år. Jag har planterat rotbitar som jag råkat gräva upp när jag stökat i rabatter. Det blir nya pioner efter några år.

en pion sm fått det lite varmt om huvudet kommer bara att ruska lite på sig och samla kraft till nästa attack :D
 
Målet idag är att hinna få bort överskottsgödseln från odlingsbädden till frilandet/blomlandet (får väl separera dem så) och kanske, kanske hinna så något på friland. Men det viktigaste är det vi gör inne nu, igår gick hela dagen åt köket. Alla hjälper till, vi har målat provisoriskt vitt rätt över tapeter och gamla spikhål, målat listen, röjt ur det sista, skurat golv som behöver handskuras flera gånger om innan de blir rena och inte minst bytt ut den gamla taklampan mot en ny. :D
Idag fortgår städandet och röjandet men liiiite trädgårdsjobb bara måste det bli!
 
Med tanke på att flera av mina pioner har varit överkörda av gräsklippare i flera år ! och ändå klarat sig tror jag att dina kommer igen!

På gamla gårdar finns emellanåt pioner lite varstans där det en gång varit rabatt men nu är gräsmatta.
Om man gräver upp de rötterna så blir det fina pioner efter några år. Jag har planterat rotbitar som jag råkat gräva upp när jag stökat i rabatter. Det blir nya pioner efter några år.

en pion sm fått det lite varmt om huvudet kommer bara att ruska lite på sig och samla kraft till nästa attack :D
Jag undrar om mina lever... de grävdes upp och sen glömde jag plantera, de låg rätt på marken bara i högt gräs. Nästa år kom de ändå! Åtminstone en planta. Men jag kärde över mer gräsklipparen såklart. Om de kommer i år får det väl räknas som ett mirakel, men vad glad jag vore. :D
 
Jag undrar om mina lever... de grävdes upp och sen glömde jag plantera, de låg rätt på marken bara i högt gräs. Nästa år kom de ändå! Åtminstone en planta. Men jag kärde över mer gräsklipparen såklart. Om de kommer i år får det väl räknas som ett mirakel, men vad glad jag vore. :D
Blomma lär de inte göra. Men jag tror att du måste vara ännu mer ihärdig för att ta kol på dem ;)

Jag har ett gäng med rot-morötter i en rabatt. Fick dem av grannen som suckade förtvivlat när maken och byggjobbarna grävde vid husrenoveringen.

jag räknar kallt med att de kommer att ta sig. Ingen aning om vilka sorter och vilka färger men ett helt gäng riktigt gamla pioner är det. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 601
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 003
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp