Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är i valet och kvalet. Vill så desperat gärna ha egna tomater. Och nån gurka.
Men då krävs inköp av en odlingstunnel (eftersom pengar till växthus inte kommer att finnas än på många år.)

Inser att beslutet om tunnel måste fattas snart - eftersom det snart är tid att så tomaterna...
Nu såg jag att du redan hade köpt en odlingstunnel men svägerskan som har varit väldigt engagerad i sitt växthus fick riva det för ett par år sedan pga att de var tvungna att bygga om sitt avlopp. Hon odlar idag enbart i lådor, på våren ställer hon kompostgaller i lådorna och täcker dem med väv och vissa med bubbelplast, och bygger på så sätt ett miniväxthus. Hon har drivit upp mängder med tomater av olika sorter och får både tidiga skördar och stora mängder. Hon tycker att hon får bättre skördar nu än när hon hade växthus. Jag frågade henne häromdagen om de hade några planer för att nytt växthus (de har råd utan problem) men hon konstatera att hon inte saknade ett växthus.
 
Nu såg jag att du redan hade köpt en odlingstunnel men svägerskan som har varit väldigt engagerad i sitt växthus fick riva det för ett par år sedan pga att de var tvungna att bygga om sitt avlopp. Hon odlar idag enbart i lådor, på våren ställer hon kompostgaller i lådorna och täcker dem med väv och vissa med bubbelplast, och bygger på så sätt ett miniväxthus. Hon har drivit upp mängder med tomater av olika sorter och får både tidiga skördar och stora mängder. Hon tycker att hon får bättre skördar nu än när hon hade växthus. Jag frågade henne häromdagen om de hade några planer för att nytt växthus (de har råd utan problem) men hon konstatera att hon inte saknade ett växthus.
Tack. :)
Men det skulle bli för mycket arbete för mig som inte är helt frisk.

Jag får utvärdera tunneln i höst. Jag ser främst fram emot möjligheten att få ut plantor tidigare och att få varmare för dem. Samt förlänga säsongen.
De senaste somrarna har varit usla. I somras var det torrt och jag hade inte vatten att vattna med eftersom till och med bäcken sinade - liksom brunnen.
Sommaren innan var det för kallt.

vi får se vad denna sommar för med sig. :)
 
Det är ofta pengar man tjänar in i längden. Kanske behöver ni inte en ritning utan bara någon som kommer ut och bollar lite ideer med er på plats och då behöver det inte bli jättedyrt. Anlita en landskapsarkitekt eller en landskapsingengör. Trädgårdsarkitekter har en kortare distansutbildning och är inte erkända som arkitekter av arkitektförbundet. Ni kan ju också anlita en student, ta då kontakt med SLU så sätter de upp en lapp i skolan. Jag gjorde något sådant förslag åt några för några hundralappar och en fika under studietiden ;).
Bra tips där med studenter, jag kanske till och med känner någon som kan sätta upp en lapp åt mig/höra sig för :)
 
Instämmer med @athena_arabians och @Magiana och deras tips och råd.:)

Den planen ni själva gjort låter också bra.

Framförallt, börja med inramningen av trädgården.
Det skulle jag vilja påstå är det viktigaste.
Vill man ha vintergrönt är tuja en variant.
Den ha ganska dåligt rykte, men jag upplever att fler och fler har upptäckt fördelarna med den.
Vi har tuja smaragd och den ser lite roligare ut än den vanliga.
En anlagd tujahäck behöver stödvattnas i 3-5 år och ibland även täckas på våren om det är soligt.

Vill ni ha gräsmatta så köp på rulle. Är oändligt lättare och snabbare än att så.

Funderar ni på stenläggning fram till huset så kan jag tipsa om att även grus är fint. Om ni väljer stenplattor, välj något som passar huset.

Vill ni ha rabatter, lägg dom minst en halvmeter utanför husgrunden.
Det växer dåligt intill husgrunden och det ökar dessutom risken för fukt.
Om ni ändå vill ha så, köp en plastrulle som är till för det och sätt den närmast husgrunden.
Välj större och bredare rabatter än ni tänkt er.
En meter är för lite, minst två meters bredd tycker jag.

Släng inte ut en massa träd och buskar här och var som även någon annan skrev här. Börja istället i en del och bygg på därefter.

Beräkna fullvuxen storlek på träden och buskarna ni köper.
En blågran är jäkligt söt på plantskolan men inte riktigt lika kul att ha i slänten, lutandes mot huset, allt för nära.:crazy: (Har en sån - inte kul)

Köp inte för stora träd till tomten utan köp hellre flera små.
Idag finns fruktträd som är svagväxande och inte blir mer än 3-4 meter höga.
Det kanske kan vara ett bra alternativ om ni inte bara vill ha ett äppelträd och ett plommonträd?

När ni väljer blommor (perenner)så plantera dom hyggligt tätt.
Lättare att hålla efter och blir snabbare en fin rabatt.
Blanda inte alltför många olika sorter och framförallt, se till att alla har ungefär samma krav på jord och läge.
Rosor och rododendron passar inte tillsammans, som exempel.
Blanda gärna träd, buskar och perenner i rabatterna. Det ger höjd och djup och gör det lite mer intressant att titta på.
Sätt inte alla växter på en rak rad. Ser trist ut.

Till området med berg kan man göra mycket kul, till exempel plantera in lite olika ormbunkar, göra vattenfall mm. Men sånt är överkurs, så det skulle jag ta sist, typ.

Framförallt, kul med en ny trädgård att sätta spaden i. :) Allt är möjligt!
Tack!

Tyvärr är det ju så att överkursprojekten är de som lockar mest :angel: just därför har jag sagt att vi ska ha en plan och följa den så att det blir en ordentlig bas att utgå från och så får vårat fantastiska berg vänta på sin tur (för där har jag redan en himla massa idéer och drömmar)
 
Tack!

Tyvärr är det ju så att överkursprojekten är de som lockar mest :angel: just därför har jag sagt att vi ska ha en plan och följa den så att det blir en ordentlig bas att utgå från och så får vårat fantastiska berg vänta på sin tur (för där har jag redan en himla massa idéer och drömmar)
Man kan ju också välja ut ett hörn där man får gå loss. Då får man leva ut en del av drömmen samtidigt som man är praktisk. Jag är skitopraktisk som trädgårdsägare, trots att jag är väldigt praktisk i mitt arbete. Min privata trädgård är ju mitt nöje min hobby och något som ska ge mig energi och glädje. Där behöver det inte vara "som det ska", jag får gräva hål överallt och köpa en av varje, jag testar och misslyckas och börjar i fel ände. Det är helt ok, trädgården är ju bara för mig (och möjligen mina närmaste som får ha ett ord med i laget). Trädgård är ju liksom bara för själen, blir det inte bra hamnar det på komposten och så börjar man om, ingen fara på taket. Det enda man kanske ska vara lite försiktig med är att ta bort större träd, buskar eller liknande. Där är det viktigt med lite eftertanke, annars är det bara att köra.
 
Vårt hus står färdigt i mitten på mars och då är det dags att ta tag i trädgården!:bump:

Det känns som att det vore klokt att börja planera redan nu så jag tänkte fråga om det finns något särskilt man bör tänka på enligt era erfarenheter?

Tomten kommer att anläggas i två nivåer, förmodligen med en liten stödmur så det kommer inte bli någon slänt. Sedan vill vi lämna plats för ett kommande garagebygge och placeringen av detta är det kluriga då utformningen på tomten är lite speciell. Vi funderar på att anlita någon form av arkitekt/konsult för att planera detta men det känns som att det kan bli väldigt dyrt. :nailbiting:
Tips: Innan ni anlägger gångar och planterar träd så lägg ut slang som ni tror ni kommer att gå - till brevlådan och garaget tex. Och ställ något - en PETflaska kanske som "träd" där ni tycker det känns bra att ha ett träd. Sen varje gång ni inser att ni går precis intill "trädet" eller kliver över slangen så är det en hint om att er gång och era "träd" är kanske inte där dom borde. Man skapar ju oftast genvägar på sin tomt. Och glöm inte att gå in och titta ut. Vill ni ha insynsskyddat eller är ni som kompisen som tyckte det var skitjobbigt att inte se ut på vägen från köksfönstret?
 
Tips: Innan ni anlägger gångar och planterar träd så lägg ut slang som ni tror ni kommer att gå - till brevlådan och garaget tex. Och ställ något - en PETflaska kanske som "träd" där ni tycker det känns bra att ha ett träd. Sen varje gång ni inser att ni går precis intill "trädet" eller kliver över slangen så är det en hint om att er gång och era "träd" är kanske inte där dom borde. Man skapar ju oftast genvägar på sin tomt. Och glöm inte att gå in och titta ut. Vill ni ha insynsskyddat eller är ni som kompisen som tyckte det var skitjobbigt att inte se ut på vägen från köksfönstret?
Jättebra förslag!
Instämmer helt med det också.

Till @Positron Jag brukar lägga ut en vattenslang för att se hur jag vill att rabatten ska formas.
Jag har inga raka rabatter utan gräver fram deras form vart eftersom.

Ett tips är att backa och titta på håll vad man har gjort.
Ofta ger det en bättre överblick på trädgården.

Tipset med petflaskor är också bra.
Jag brukar ställa ut en stor kruka med ett stort växtstöd där jag funderar på att plantera träd.

Sen, det kanske viktigaste.
Man kan gräva upp och flytta runt allt från små växter till halvstora buskar och träd.
Det är det som är så bra med trädgård till skillnad mot t ex inne om man målat eller tapetsera. Då gör man ju inte gärna om.

//Vallmo, vars växter har åkt runt på flera ställen i trädgården utan att mått dåligt för det. ;)
 
Du kan få komma och odla hos mig, 3000 kvm att plantera på. :angel:
Ha, ha, du vet inte vad du ber om. ;)
Jag skulle mycket väl kunna stå där med spaden en dag.
Jag är helknäpp, för jag skulle mycket väl kunna gilla att jobba hos någon annan trots all tid som jag lägger ner hemma. :o

Förresten, jag är ansvarig för trädgårdslandet på barnets föräldrarkooperativa skola också. Det landet är väldigt stort.
Där slet jag ihjäl mig förra säsongen med ca 90 arbetstimmar.
Då var det i och för sig väldigt misskött och dessutom hade några gått på med mitt hatobjekt nr ett, jordfräsen året innan. :rage:
Men, jag börjar sugen redan nu och prata med pedagogerna vilka grönsaker dom ska så, vad jag ska beställa och planera för osv. :)
Jag har sagt till dom att, bara säg till vad ni vill ha" så fixar jag det.
Det har aldrig hänt dom förut. :p
 
Ha, ha, du vet inte vad du ber om. ;)
Jag skulle mycket väl kunna stå där med spaden en dag.
Jag är helknäpp, för jag skulle mycket väl kunna gilla att jobba hos någon annan trots all tid som jag lägger ner hemma. :o

Förresten, jag är ansvarig för trädgårdslandet på barnets föräldrarkooperativa skola också. Det landet är väldigt stort.
Där slet jag ihjäl mig förra säsongen med ca 90 arbetstimmar.
Då var det i och för sig väldigt misskött och dessutom hade några gått på med mitt hatobjekt nr ett, jordfräsen året innan. :rage:
Men, jag börjar sugen redan nu och prata med pedagogerna vilka grönsaker dom ska så, vad jag ska beställa och planera för osv. :)
Jag har sagt till dom att, bara säg till vad ni vill ha" så fixar jag det.
Det har aldrig hänt dom förut. :p
Du är så välkommen och här finns garanterat ingen jordfräs. ;)
 
Du är så välkommen och här finns garanterat ingen jordfräs. ;)
Låter toppen! :p

Jordfräsar är ett otyg. :rage:
Höll en "föreläsning" om varför man inte ska använda den för hela utemiljö-fastighetsgruppen i våras.
Det är alltså 15 st rejäla "karlar" som älskar stora maskiner i den gruppen. Också jag! ;)
Jag förklarade med en sån inlevelse :o och gav dom också praktiska exempel (delad en kirskålrot i tre delar och visade rötterna) så precis alla köpte min förklaring till 100% vilket aldrig hänt förut. :idea:
Det var jättekul! :D
 
Låter toppen! :p

Jordfräsar är ett otyg. :rage:
Höll en "föreläsning" om varför man inte ska använda den för hela utemiljö-fastighetsgruppen i våras.
Det är alltså 15 st rejäla "karlar" som älskar stora maskiner i den gruppen. Också jag! ;)
Jag förklarade med en sån inlevelse :o och gav dom också praktiska exempel (delad en kirskålrot i tre delar och visade rötterna) så precis alla köpte min förklaring till 100% vilket aldrig hänt förut. :idea:
Det var jättekul! :D
Nej, jag kan inte heller med jordfräsar, de förstör mer än vad det gör nytta. :arghh: :nailbiting: :banghead:
 
Våren till trots så vankas det 18 minusgrader under natten, så jag har ställt ihop alla mina uteväxter tätt ihop på balkongen och lindat in dem i säckväv och bubbelplast. Mina bourbonrosor är bara härdiga till zon 3 och i kruka är det verkligen på håret att de kommer att klara det här. :nailbiting:

Jag är även lite orolig över min uppstammade rosmarin, men samtidigt så är det bara en bonus de år den lyckas övervintra. Det är aldrig något som jag räknar med.
 
Du är så välkommen och här finns garanterat ingen jordfräs. ;)
@Vallmo Du får komma hit vilken dag du vill,du kan tom få betalt för jobbet.
Här har du 3700 kvm som du kan få designa precis hur du vill! Kaffe, fika och en peng för besväret utlovas också @Vallmo :up:
Ärligt talat så blir jag jättetaggad när ni skriver att ni vill ha hjälp med trädgården. :)
Även om jag fattar att det mer eller mindre är på skoj så inser jag ju att det inte är en omöjlighet kanske att i liten skala få jobba med det här i framtiden. :banana:

Är redan "uppbokad" hos två familjer i min släkt och jag tycker det ska bli så roligt att hjälpa dom med att ta tag i grunderna i trädgården. :love:
 
Ärligt talat så blir jag jättetaggad när ni skriver att ni vill ha hjälp med trädgården. :)
Även om jag fattar att det mer eller mindre är på skoj så inser jag ju att det inte är en omöjlighet kanske att i liten skala få jobba med det här i framtiden. :banana:

Är redan "uppbokad" hos två familjer i min släkt och jag tycker det ska bli så roligt att hjälpa dom med att ta tag i grunderna i trädgården. :love:
Jag var gravallvarlig, älskar fin trädgård, hatar arbetet och är urusel på allt som har att göra med det,men viljan att ha en fin trädgård är stor.
Så som sagt, välkommen!

Edit: Jag har heller ingen jordfräs,men hade tänkt låna en till våren,nu blir det mini grävare istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 601
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 003
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp