Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi tillhör zon 1, är det lite mer fritt fram då med vad man kan välja i växtväg?

Guldläge! Du kan välja allt som funkar i Sverige och är du äventyrlig kan du även lyckas med sådant som egentligen inte går i Sverige. Men att knäcka zoner kanske inte är det första man bör ge sig på om man är ny på odling.
 
Om man hinner klart första året eller inte beror på hur stor trädgård man har. I normalfallet så blir man ju inte klar första året men på mitt förra ställe hade jag bara cirka 40 kvadrat och då gick det undan. Så här såg det ut i slutet av första året:
garden1-140805.jpg

Där hade jag kryddor, lite grönsaker, 5 rosor, jordgubbar, ett par buskar, ettåriga blommor och perenner. Vitpyttan, kantnepetan och trädgårdsriddarsporrarna drog jag upp från frö.

Och i oktober året innan var det bara så här:
garden.jpg


Vad gäller växtzon så är den bara intressant för vedartade växter. Perenner går i princip överallt, men en del kan vara kinkiga med jordmån och vissa vill ha skydd för vinterväta.



En sak att börja tänka på direkt är strukturen i trädgården, vilken form man vill ha. Dit hör exempelvis staket, buskage, häckar, träd, spaljeér och sånt. Träd tar ju tid på sig att växa upp så det är en fördel att plantera sådana ganska tidigt i processen (sa hon som inte lyckades plantera ett enda träd första säsongen, för den där höstrean kom aldrig före vintern). Något att undvika är att "slänga ut" växter lite här och lite där i gräsmattan. Jag får lite klåda av sådan plottrighet. Ur skötselsynpunkt är det inte heller smidigt när man ska snirkla runt dessa med gräsklipparen :cautious:. Då är det bättre att göra färdigt en yta direkt, där växtligheten hänger ihop, och sedan fortsätter man med nästa yta.

Själv har jag utmaningen att försöka göra något av förra ägarens misstag. På några ställen vet jag inte hur hon har tänkt eller om hon har tänkt ö.h.t.
Just det där med träd har jag snöat in på ett uttryck som mamma ofta använder "det är alltid för sent att plantera ett träd" och då tänker hon väl på att det tar tid innan de kommer till sin rätt.

Ja vår tanke är att det får bli en gräsmatta där det just är gräsmatta med tanke på barnet. Sen har vi baksidan på huset där vi funderar på att ha någon form av stensättning med litet cafébord och sen lite rabatter, någon spaljé osv. På framsidan av huset vill jag ha rabatter längs med huset som ramar in det och tillför lite färg (huset är ljusgrått). Jag vill ha en liten rosenhäck där nivåskillnaden på tomten blir och sambon vill ha en mur. Han är mer för sten och jag är mer för växter. Någon form av avgränsning mot vägen vill jag ha också men vet inte riktigt hur.
När vi någon gång i framtiden har skrapat ihop lite nya pengar så vill vi båda bygga ett växthus på en höjd i ena hörnet av tomten.
Detta är väl de grundplaner vi har för trädgården och utöver det får land växa fram där man känner att de skulle passa in.
 
Guldläge! Du kan välja allt som funkar i Sverige och är du äventyrlig kan du även lyckas med sådant som egentligen inte går i Sverige. Men att knäcka zoner kanske inte är det första man bör ge sig på om man är ny på odling.
Jag är väl inte helt ny på det med tanke på att jag har en växtgalning till mamma. Anledningen till att jag drar mig för att be henne om råd är för att då skulle hela trädgården bli knökfull och det vill varken jag eller sambon.

En fundering jag har är att hon har mördarsniglar (är det de som är spansk skogssningel?) i sin trädgård och på och runt vår tomt som ligger i en ekskog har jag hittills inte sett en enda snigel. Finns det en risk att jag får med mig sniglar och jag tar plantor från henne?
 
Jag är väl inte helt ny på det med tanke på att jag har en växtgalning till mamma. Anledningen till att jag drar mig för att be henne om råd är för att då skulle hela trädgården bli knökfull och det vill varken jag eller sambon.

En fundering jag har är att hon har mördarsniglar (är det de som är spansk skogssningel?) i sin trädgård och på och runt vår tomt som ligger i en ekskog har jag hittills inte sett en enda snigel. Finns det en risk att jag får med mig sniglar och jag tar plantor från henne?

Japp, helt klart en risk och en jag inte skulle ta. Får du växter från andra så se upp med ogräs också (vi har tidigare haft en diskussion här om parkslide :nailbiting: :nailbiting:). Kirskål är inte så jäkla kul heller men betydligt mer lätthanterligt än parkslide.

Zon 1 är toppen, då kan du ju ha det mesta :up:
 
Japp, helt klart en risk och en jag inte skulle ta. Får du växter från andra så se upp med ogräs också (vi har tidigare haft en diskussion här om parkslide :nailbiting: :nailbiting:). Kirskål är inte så jäkla kul heller men betydligt mer lätthanterligt än parkslide.

Zon 1 är toppen, då kan du ju ha det mesta :up:
Kirskål fick man ju rensa för nåt öre styck när man var liten så det är jag ganska mätt på :grin:
Då får vi försöka hålla oss skyddade från andras ohyror så länge som möjligt och odla själva och köpa nytt. Eller finns det en risk med sådant som kommer från plantskolor också?
 
Jag är väl inte helt ny på det med tanke på att jag har en växtgalning till mamma. Anledningen till att jag drar mig för att be henne om råd är för att då skulle hela trädgården bli knökfull och det vill varken jag eller sambon.

En fundering jag har är att hon har mördarsniglar (är det de som är spansk skogssningel?) i sin trädgård och på och runt vår tomt som ligger i en ekskog har jag hittills inte sett en enda snigel. Finns det en risk att jag får med mig sniglar och jag tar plantor från henne?

Får du med dig ett enda ägg är det kört. Jag rekommenderar att man är extremt försiktig vid flytt av växter från ett ställe till ett annat.

Japp, helt klart en risk och en jag inte skulle ta. Får du växter från andra så se upp med ogräs också (vi har tidigare haft en diskussion här om parkslide :nailbiting: :nailbiting:). Kirskål är inte så jäkla kul heller men betydligt mer lätthanterligt än parkslide.

Zon 1 är toppen, då kan du ju ha det mesta :up:

Min parkslide ser numera ut så här:
20160816_130301_zpsebyvh0bd.jpg~original

Det är 1-0 till mig. Inte ett jäkla skott så långt ögat når.

Jag räknar givetvis med att den kommer att försöka sig på en revansch nästa år, men jag är känd för att vara envis som en röd gris, så den kommer att få lida svårt. :devil:
 
Kirskål fick man ju rensa för nåt öre styck när man var liten så det är jag ganska mätt på :grin:
Då får vi försöka hålla oss skyddade från andras ohyror så länge som möjligt och odla själva och köpa nytt. Eller finns det en risk med sådant som kommer från plantskolor också?

Risken är minimal så länge det är en seriös plantskola. Handla helst på plantskolor som inte är en del av de stora kedjorna. De har i allmänhet större kunskap och roligare utbud.

Givetvis kan man ta växter emot växter från andras trädgårdar så länge man är säker på att de inte har otrevligheter.
 
@Magiana: Men parkslide är ökänt besvärligt och jag skulle inte chansa att få in det i en trädgård man ska nyanlägga. Eftersom jag inte vill lägga ner mer tid än nödvändigt i trädgården så skulle det för mig personligen vara en dealbreaker om det finns parkslide på en tomt jag ska köpa.

Parkslide är inte ett litet problem.
 
@Magiana @athena_arabians
Nu var jag tvungen att googla parkslide. De översta träffarna handlade om hur man skulle utrota den så då antar jag att det är allvarliga grejer!
Men något sådant finns inte i närheten av våran tomt vad jag sett:up:
 
@Positron: Jag kan tillägga att jag har inte problem med att ta emot växter från andra så länge det som sagt inte finns risk för parkslide. Kirskål har jag redan :meh:

Men min trädgård är gammal så det är lite skillnad jämfört med när man börjar från scratch. Då skulle jag verkligen vilja minimera risken för att ta hem något otrevligt. Ogräs brukar komma ändå :D
 
tomt.png

Tänkte att ni kunde få ett hum om förutsättningarna på vår tomt som ligger i en ekbacke. Den gula linjen visar var det ligger en hög med restmaterial som vi funderar på att behålla för att senare ha växthus där. Den gröna linjen visar var nivåskillnaden är ungefär, den går att skjuta på lite på mot eller från huset. Berget är det som är innanför den orangea markeringen, där uppe finns det planer på att bygga någon form av trädäck/lusthus.
Kartan är utklippt så att väderstrecken stämmer.
 
Planering planering....

Nu när jag då beslutat att ha en tunnel infinner sig frågan vilka tomater jag ska satsa på. Jag vill ha flera sorter. Någon körsbär/cocktail, någon biff några andra. Gärna flera färger och minst en tigrellavariant.

Mängden sorter är oändligt och jag har odlat flera genom åren - i lånade växthus. Nu får jag prova ohämmat åt mig själv. :D

Har ni kära bukefalister några tips? Någon som vill dela fröer.....

Det finns ett gäng skrivbordslampor som jobbet ska kasta. Jag har ställt undan dem till mig... Varde ljus.
 
Planering planering....

Nu när jag då beslutat att ha en tunnel infinner sig frågan vilka tomater jag ska satsa på. Jag vill ha flera sorter. Någon körsbär/cocktail, någon biff några andra. Gärna flera färger och minst en tigrellavariant.

Mängden sorter är oändligt och jag har odlat flera genom åren - i lånade växthus. Nu får jag prova ohämmat åt mig själv. :D

Har ni kära bukefalister några tips? Någon som vill dela fröer.....

Det finns ett gäng skrivbordslampor som jobbet ska kasta. Jag har ställt undan dem till mig... Varde ljus.
Jag delar gärna tomatfröer! Jag vill bara ha en planta av varje sort... Jag har gjort en önskelista från Impectakatalaogen. plockar fram den så kan vi se om det finns några gemensamma.
 
Planering planering....

Nu när jag då beslutat att ha en tunnel infinner sig frågan vilka tomater jag ska satsa på. Jag vill ha flera sorter. Någon körsbär/cocktail, någon biff några andra. Gärna flera färger och minst en tigrellavariant.

Mängden sorter är oändligt och jag har odlat flera genom åren - i lånade växthus. Nu får jag prova ohämmat åt mig själv. :D

Har ni kära bukefalister några tips? Någon som vill dela fröer.....

Det finns ett gäng skrivbordslampor som jobbet ska kasta. Jag har ställt undan dem till mig... Varde ljus.

Jag har massor :D återkommer med lista när jag är hemma :up:
 
När man sår tomater från frö,när ska man då börja?
Har svarta små tomater jag tänkt prova och några gul-vit randiga.
Kan också tänka mig att dela frö om någon vill ha annat än röda tomater.

Förövrigt har denna tråden ännu en gång förstört min ekonomi :mad: ett gäng blomfröpåsar, mini salladskål,hallon (olika färger) och körsbärs frö (hoppas det blir något av dom 2 sist nämnda)
Och så ett gäng lustigt färgade tulpaner och vad dom nu hette ..... lökar.

Edit: Och ett flertal rosen frö i mängder med färger (alla flerfärgade)
 
När man sår tomater från frö,när ska man då börja?
Har svarta små tomater jag tänkt prova och några gul-vit randiga.
Kan också tänka mig att dela frö om någon vill ha annat än röda tomater.

Förövrigt har denna tråden ännu en gång förstört min ekonomi :mad: ett gäng blomfröpåsar, mini salladskål,hallon (olika färger) och körsbärs frö (hoppas det blir något av dom 2 sist nämnda)
Och så ett gäng lustigt färgade tulpaner och vad dom nu hette ..... lökar.

Edit: Och ett flertal rosen frö i mängder med färger (alla flerfärgade)

Utan att komma ihåg vad som står på tomatpåsen så kan man väl så från februari-mars. Men extra belysning behövs.
 
@Magiana: Men parkslide är ökänt besvärligt och jag skulle inte chansa att få in det i en trädgård man ska nyanlägga. Eftersom jag inte vill lägga ner mer tid än nödvändigt i trädgården så skulle det för mig personligen vara en dealbreaker om det finns parkslide på en tomt jag ska köpa.

Parkslide är inte ett litet problem.
Har sneglat på ett hus som varit till salu länge och inte blivit sålt.
Priset är riktigt lågt och jag tror jag i princip skulle kunna casha för det för överskottet jag skulle få ut vid en försäljning.
Det har flera problemområden, bland annat gammal el, totalt renoveringsbehov, viss fuktindikation osv.
Inget av dom grejerna har avskräckt mig direkt, MEN när jag zoomade trädgårdsbilderna så såg jag något som troligen var parkslide. :wtf:
Där gick det huset bort......för alltid! :nailbiting:
 
När man sår tomater från frö,när ska man då börja?
Har svarta små tomater jag tänkt prova och några gul-vit randiga.
Kan också tänka mig att dela frö om någon vill ha annat än röda tomater.

Förövrigt har denna tråden ännu en gång förstört min ekonomi :mad: ett gäng blomfröpåsar, mini salladskål,hallon (olika färger) och körsbärs frö (hoppas det blir något av dom 2 sist nämnda)
Och så ett gäng lustigt färgade tulpaner och vad dom nu hette ..... lökar.

Edit: Och ett flertal rosen frö i mängder med färger (alla flerfärgade)

Jag kommer att så i februari (tomaterna då) för jag vill ha dem ordentligt igång till utesäsongen. Jag funderar på att dra upp lite kryddor också men de sår jag nog i mars. Jag har ju extrabelysning annars skulle det inte fungera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
999
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp