Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle vilja ha tag i gråärt/blåärt eller vad den nu hette, en kultursort som man tydligen kan få tag i via föreningen Sesam. Dessvärre vill jag inte bli medlem bara för att få tag på det. Jag vill bara köpa fröerna.
Har du sett att Skansen har en Gråärtskola den 22 mars? Det ingår två fröprover i kurspriset ifall du ändå råkar vara i omgivningarna när det är aktuellt. :)
 
Har du sett att Skansen har en Gråärtskola den 22 mars? Det ingår två fröprover i kurspriset ifall du ändå råkar vara i omgivningarna när det är aktuellt. :)

Den 22 mars är visst en onsdag och då är det tyvärr inte så sannolikt att jag är i närheten tyvärr. Men det hade varit intressant att gå på.
 
Vårt hus står färdigt i mitten på mars och då är det dags att ta tag i trädgården!:bump:

Det känns som att det vore klokt att börja planera redan nu så jag tänkte fråga om det finns något särskilt man bör tänka på enligt era erfarenheter?

Tomten kommer att anläggas i två nivåer, förmodligen med en liten stödmur så det kommer inte bli någon slänt. Sedan vill vi lämna plats för ett kommande garagebygge och placeringen av detta är det kluriga då utformningen på tomten är lite speciell. Vi funderar på att anlita någon form av arkitekt/konsult för att planera detta men det känns som att det kan bli väldigt dyrt. :nailbiting:
Det är ofta pengar man tjänar in i längden. Kanske behöver ni inte en ritning utan bara någon som kommer ut och bollar lite ideer med er på plats och då behöver det inte bli jättedyrt. Anlita en landskapsarkitekt eller en landskapsingengör. Trädgårdsarkitekter har en kortare distansutbildning och är inte erkända som arkitekter av arkitektförbundet. Ni kan ju också anlita en student, ta då kontakt med SLU så sätter de upp en lapp i skolan. Jag gjorde något sådant förslag åt några för några hundralappar och en fika under studietiden ;).
 
Planering planering....

Nu när jag då beslutat att ha en tunnel infinner sig frågan vilka tomater jag ska satsa på. Jag vill ha flera sorter. Någon körsbär/cocktail, någon biff några andra. Gärna flera färger och minst en tigrellavariant.

Mängden sorter är oändligt och jag har odlat flera genom åren - i lånade växthus. Nu får jag prova ohämmat åt mig själv. :D

Har ni kära bukefalister några tips? Någon som vill dela fröer.....

Det finns ett gäng skrivbordslampor som jobbet ska kasta. Jag har ställt undan dem till mig... Varde ljus.
Vinbärstomater är väldigt trevliga och blir något större än vinbär och söta och goda annars kör jag stenhårt på sungold som man alltid kan lita på. I övrigt så blir det en blandad kompott hos mig varje år :).
 
Vårt hus står färdigt i mitten på mars och då är det dags att ta tag i trädgården!:bump:

Det känns som att det vore klokt att börja planera redan nu så jag tänkte fråga om det finns något särskilt man bör tänka på enligt era erfarenheter?

Tomten kommer att anläggas i två nivåer, förmodligen med en liten stödmur så det kommer inte bli någon slänt. Sedan vill vi lämna plats för ett kommande garagebygge och placeringen av detta är det kluriga då utformningen på tomten är lite speciell. Vi funderar på att anlita någon form av arkitekt/konsult för att planera detta men det känns som att det kan bli väldigt dyrt. :nailbiting:
Instämmer med @athena_arabians och @Magiana och deras tips och råd.:)

Den planen ni själva gjort låter också bra.

Framförallt, börja med inramningen av trädgården.
Det skulle jag vilja påstå är det viktigaste.
Vill man ha vintergrönt är tuja en variant.
Den ha ganska dåligt rykte, men jag upplever att fler och fler har upptäckt fördelarna med den.
Vi har tuja smaragd och den ser lite roligare ut än den vanliga.
En anlagd tujahäck behöver stödvattnas i 3-5 år och ibland även täckas på våren om det är soligt.

Vill ni ha gräsmatta så köp på rulle. Är oändligt lättare och snabbare än att så.

Funderar ni på stenläggning fram till huset så kan jag tipsa om att även grus är fint. Om ni väljer stenplattor, välj något som passar huset.

Vill ni ha rabatter, lägg dom minst en halvmeter utanför husgrunden.
Det växer dåligt intill husgrunden och det ökar dessutom risken för fukt.
Om ni ändå vill ha så, köp en plastrulle som är till för det och sätt den närmast husgrunden.
Välj större och bredare rabatter än ni tänkt er.
En meter är för lite, minst två meters bredd tycker jag.

Släng inte ut en massa träd och buskar här och var som även någon annan skrev här. Börja istället i en del och bygg på därefter.

Beräkna fullvuxen storlek på träden och buskarna ni köper.
En blågran är jäkligt söt på plantskolan men inte riktigt lika kul att ha i slänten, lutandes mot huset, allt för nära.:crazy: (Har en sån - inte kul)

Köp inte för stora träd till tomten utan köp hellre flera små.
Idag finns fruktträd som är svagväxande och inte blir mer än 3-4 meter höga.
Det kanske kan vara ett bra alternativ om ni inte bara vill ha ett äppelträd och ett plommonträd?

När ni väljer blommor (perenner)så plantera dom hyggligt tätt.
Lättare att hålla efter och blir snabbare en fin rabatt.
Blanda inte alltför många olika sorter och framförallt, se till att alla har ungefär samma krav på jord och läge.
Rosor och rododendron passar inte tillsammans, som exempel.
Blanda gärna träd, buskar och perenner i rabatterna. Det ger höjd och djup och gör det lite mer intressant att titta på.
Sätt inte alla växter på en rak rad. Ser trist ut.

Till området med berg kan man göra mycket kul, till exempel plantera in lite olika ormbunkar, göra vattenfall mm. Men sånt är överkurs, så det skulle jag ta sist, typ.

Framförallt, kul med en ny trädgård att sätta spaden i. :) Allt är möjligt!
 
Åh, jag blir sugen att göra något av min "rabatt" i vår. Ska jag, ska jag inte... Den har varit täckt med presenning i säkert två år nu. Det stod en kornell där innan som vuxit sig alldeles för stor. Presenningen har fungerat jättebra så jorden är alldeles bar. En del är öppen och planterad med lite perenner och rosor och det blir SÅ mycket ogräs där SÅ snabbt. Kanske ska satsa i år på att täcka den ytan med perenner så ogräset blir mer hanterbart. Men presenningen är så ful... kanske ska så gräsmatta bara. :p
 
Inspirerad av tråden gick jag ut i förrådet och kollade fröbeståndet. :)

Kan säga att alla fröinköp framöver måste vara ytterst välmotiverade. :up:
:angel: Hm, host, konstaterar att jag har flera påsar av varje sort som jag inte ens har öppnat.
Har massor med egna, samlade frön av ringblommor och bolltistel.
De kommer i 2-literspåsar. Resten av egna fröer är väl normal kvantitet. :p
Hade underlättat också om jag dokumenterat vad jag sådde i somras-höstas, och om jag ens gjorde det. :o :angel:

Nåväl, lite sallad får jag beställa.
Likaså gammaldags blåklint och kornvallmo till ängen jag ska förhandla mig till. ;)
Sen är det stopp!
 
Åh, jag blir sugen att göra något av min "rabatt" i vår. Ska jag, ska jag inte... Den har varit täckt med presenning i säkert två år nu. Det stod en kornell där innan som vuxit sig alldeles för stor. Presenningen har fungerat jättebra så jorden är alldeles bar. En del är öppen och planterad med lite perenner och rosor och det blir SÅ mycket ogräs där SÅ snabbt. Kanske ska satsa i år på att täcka den ytan med perenner så ogräset blir mer hanterbart. Men presenningen är så ful... kanske ska så gräsmatta bara. :p
Om ogräset är rotogräs, dvs kirskål och kvickrot så tar presseningen det på två år.
Om jorden däremot innehåller massa ogräsfrön så kan de mycket väl ligga och vila under presseningen och sen poppa upp.

I värsta fall går det ju att byta ut jorden om du misstänker att den innehåller mycket ogräsfrön.

Vill varna för jordfräsar också.
De är värsta ogrässpridarna. Dessutom dödar dom maskar och andra bra kryp i jorden som vi behöver.
Det är enligt mig den värsta maskinen som finns för trädgården.
 
Nu har jag beställt fröer från Impecta och det blev bara det allra nödvändigaste. :angel: För drygt 800 kr. :o

Jag fattar inte! O_o ;)
Jag höll verkligen igen, men ändå så blev det rätt mycket för att vara det allra nödvändigaste. :angel:

Jag behöver större trädgård!
 
Inspirerad av tråden gick jag ut i förrådet och kollade fröbeståndet. :)

Kan säga att alla fröinköp framöver måste vara ytterst välmotiverade. :up:

Nåväl, lite sallad får jag beställa.
Likaså gammaldags blåklint och kornvallmo till ängen jag ska förhandla mig till. ;)
Sen är det stopp!
Nu har jag beställt fröer från Impecta och det blev bara det allra nödvändigaste. :angel: För drygt 800 kr. :o
Vad dyrt med dryga 800 kr för lite sallad, blåklint och kornvallmo... :angel::laugh:
Sorry - kunde inte låta bli :o:D

Hmmm, man kanske ska inventera fröförrådet :angel:
 
Vad dyrt med dryga 800 kr för lite sallad, blåklint och kornvallmo... :angel::laugh:
Sorry - kunde inte låta bli :o:D

Hmmm, man kanske ska inventera fröförrådet :angel:
Ja, visst var det! :cautious: Hutlöst! :meh:.........:D
De vart tre påsar vardera med blåklint och kornvallmo och sen ett gäng påsar med olika salladssorter.
Sen kunde jag inte motstå lite sockerärtor, brytbönor......flera sorter :o .....lite svartkål och sen en, enda ynka påse med gurka. :angel: Och morötter, och rödbetsblad.....akleja.......
Jag är hopplös! :p
 
Gud alltså, totalt livsfarligt att läsa här i tråden nu när ni satt igång med era frödiskussioner! ;) Jag fick ju hem impecta-katalogen här om sistens, kanske borde slänga den direkt istället för att öppna och läsa...?:p

Jag föredrar ändå att kolla direkt på nätet :p

De flesta fröerna köper jag från England, det blir så mycket billigare även med portot.
 
Någon som har försökt sig på att fröså syrén? Jag plockade några hängen med frökapslar i höstas och funderar på om det kan vara värt att försöka sig på att driva upp några plantor själv men jag har ingen aning om vad de kräver för att gro.
 
Om ogräset är rotogräs, dvs kirskål och kvickrot så tar presseningen det på två år.
Om jorden däremot innehåller massa ogräsfrön så kan de mycket väl ligga och vila under presseningen och sen poppa upp.

I värsta fall går det ju att byta ut jorden om du misstänker att den innehåller mycket ogräsfrön.

Vill varna för jordfräsar också.
De är värsta ogrässpridarna. Dessutom dödar dom maskar och andra bra kryp i jorden som vi behöver.
Det är enligt mig den värsta maskinen som finns för trädgården.

Den nakna jorden har blivit besudlad med förgätmigej, jäkla ogräs. Våtarv kommer också direkt. Ligger nog enormt mycket frö i jorden. Samt massor med fingerborgsblomma, den är ju åtminstone fin men poppar ju upp som gubben i lådan i precis hela trädgården.

Får nog låta presenningen ligga tills jag har någon bättre plan och sätta fler perenner i den planterade delen i år. Klagar inte på det dock. :) Har satt några favoriter och tänkte utöka med fler av samma. Det blir rudbeckia, purpurklätt och kanske en till höstsilverax. Närmare marken finns det två alunrot och en funkia som nog ska få sällskap av någon till. Sen finns det två rosor och söta bräckor.

Sen ska jag nog försöka rensa bort rotogräs från blivande potatislandet. Och hålla efter ogräset runt bärbuskarna med trimmern. Pust... Undviker starkt trädgårdens utkanter och undviker att ens försöka formulera en tanke i de igenvuxna, knöliga och bortglömda partierna.
 
Någon som har försökt sig på att fröså syrén? Jag plockade några hängen med frökapslar i höstas och funderar på om det kan vara värt att försöka sig på att driva upp några plantor själv men jag har ingen aning om vad de kräver för att gro.
Nog ingen vidare idé?

Däremot är de lätta att ta rotskott från. Misstänker att det iom det också är lätt att rota sticklingar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
999
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp