Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ärligt talat så blir jag jättetaggad när ni skriver att ni vill ha hjälp med trädgården. :)
Även om jag fattar att det mer eller mindre är på skoj så inser jag ju att det inte är en omöjlighet kanske att i liten skala få jobba med det här i framtiden. :banana:

Är redan "uppbokad" hos två familjer i min släkt och jag tycker det ska bli så roligt att hjälpa dom med att ta tag i grunderna i trädgården. :love:
Här är det inget skoj utan "blodigt" allvar, jag skulle vara jätteglad över input och lite roligt sällskap. :) Absolut att jag kan betala även om det är huvudsakligen med blod, svett och tårar i första hand. ;)
 
Här är en till som är gravallvarlig @Vallmo ! Jag har redan haft ute en trädgårdsarkitekt när vi flyttade dit men det var bara det mest grundläggande vi gick igenom. Hade väldigt gärna haft ute nån på nytt för att strukturera upp lite mer. Bor dessutom i zon 1 där det mesta växer som ogräs. :)
 
Min privata trädgård är ju mitt nöje min hobby och något som ska ge mig energi och glädje. Där behöver det inte vara "som det ska", jag får gräva hål överallt och köpa en av varje, jag testar och misslyckas och börjar i fel ände. Det är helt ok, trädgården är ju bara för mig (och möjligen mina närmaste som får ha ett ord med i laget). Trädgård är ju liksom bara för själen, blir det inte bra hamnar det på komposten och så börjar man om, ingen fara på taket. Det enda man kanske ska vara lite försiktig med är att ta bort större träd, buskar eller liknande. Där är det viktigt med lite eftertanke, annars är det bara att köra.
Älskar din inställning :love:
Jag tror mig ha samma, och jag tycker att du formulerade det så bra! :bow:
 
Jag har roat mig lite med film på trädgården. I våras när jag gnuggade mina små grå allt vad jag hade för att hitta en plats till 3 rosor som jag flyttat med mig, så gick jag en vända med kameran i trädgården för att bolla idéer med lillsyrran. Ny har jag kryddat videon med lite texter och bilder på vad som hänt under säsongen. Jag fick dock inte med riktigt allt. På ytan som visas drygt 30 sekunder in i filmen finns numera en rabatt som jag ännu inte fotat.

Och anledningen till att jag drog fram filmen ur gömmorna är för att jag börjat fundera på vad jag ska rikta in mig på i år. Det blir nog grusplanen på husets södra sida som är gravt miss-skött. Och de jädra pallkragarna skulle jag vilja ha väck. Och pilträden som växer söder om grönsakslandet ska tas ner. Jag ska nog också försöka rädda lite växter ur de gravt miss-skötta rabatterna så att jag kan täcka över dessa med presenning för att kunna påbörja en restaurering så småningom.

 
Passade på nu att kolla av trädgårdslandet, nu när man faktiskt ser något. Inte mindre än 16 bärbuskar står det där, i någorlunda fina rader. Mest krusbär samt röda, svarta och vita vinbär. Enstaka hallon ej inräknat, de växer lite hej vilt. Mitt i allt växer rosenvialen, äntligen hittade jag var den kommer upp nånstans. Den ska få flytta så bärbuskarna intill inte behöver agera växtstöd mer. :) Alla buskar utom en stor med röda vinbär är väldigt små och sorgliga, de kvävs av all växtlighet runt omkring och har inte fått näring på minst 15 år. Men lever och ger lite bär gör de!

Försökte stega upp lite och jag kan ha två friland intill varandra på ca 3x4 m och 4x4 m. Inramat av bärbuskar, blommande buskar och rabarber. "Bakom" alltihopa finns en harvad yta på ungefär samma totalarea. Är tänkt som potatisland men det får ju alternera lite så det inte blir potatis på samma ställe år efter år. Men först ska jag kratta, rensa, kratta och rensa bort all kirskål. Runt bärbuskarna blir det att klippa fint och hålla nere kirsen så den inte blommar mer åtminstone, och fixa lite växtstöd till buskarna. Kanske blir mer trädgårdsfix i år än planerat... :angel:
 
Inatt drömde jag att jag var och hämtade pallkragar :p
Snacka om att detta intresse nästlar sig in överallt...
Jag har behov av några till eftersom det inte var någon bra idé att sam-plantera jordgubbar och smultron - det blev väldigt trångt :angel:
 
Låter toppen! :p

Jordfräsar är ett otyg. :rage:
Höll en "föreläsning" om varför man inte ska använda den för hela utemiljö-fastighetsgruppen i våras.
Det är alltså 15 st rejäla "karlar" som älskar stora maskiner i den gruppen. Också jag! ;)
Jag förklarade med en sån inlevelse :o och gav dom också praktiska exempel (delad en kirskålrot i tre delar och visade rötterna) så precis alla köpte min förklaring till 100% vilket aldrig hänt förut. :idea:
Det var jättekul! :D
:o
Jag ÄLSKAR MIN JORDFRÄS.

I stilla mak sönderdelar den jorden och jag kan verkligen inte fatta varför den är ett sådant hatobjekt? :confused:

För mig är den hela skillnaden mellan att kunna odla och inte kunna odla alls. Med fräsen kan jag vända jorden i trädgårdslandet och kunna kratta undan maskrosor eller andra rotogräs som annars skulle ta överhanden. Den går ganska sakta och den är inte i närheten av att vara så vass som en spade är. Med spaden orkar jag tre - fyra tag innan jag måste vila. Och jag kapar maskarna mitt itu med spaden. Jordfräsen vänder upp jorden och maskarna ser ut att leva i högönskelig välmåga.

När jag började odla fanns inte en endaste mask i min jord. Nu några år senare är det gott om dem. Jag flyttar dessutom dit mask när jag hittar på andra ställen och de förökar sig glatt i min odling.

Varför hatar alla mig när jag fräser jorden? (fast fräser är ett så dumt ord. Det fräser verkligen itne alls när jag går där med den :p )
 
Jag har roat mig lite med film på trädgården. I våras när jag gnuggade mina små grå allt vad jag hade för att hitta en plats till 3 rosor som jag flyttat med mig, så gick jag en vända med kameran i trädgården för att bolla idéer med lillsyrran. Ny har jag kryddat videon med lite texter och bilder på vad som hänt under säsongen. Jag fick dock inte med riktigt allt. På ytan som visas drygt 30 sekunder in i filmen finns numera en rabatt som jag ännu inte fotat.

Och anledningen till att jag drog fram filmen ur gömmorna är för att jag börjat fundera på vad jag ska rikta in mig på i år. Det blir nog grusplanen på husets södra sida som är gravt miss-skött. Och de jädra pallkragarna skulle jag vilja ha väck. Och pilträden som växer söder om grönsakslandet ska tas ner. Jag ska nog också försöka rädda lite växter ur de gravt miss-skötta rabatterna så att jag kan täcka över dessa med presenning för att kunna påbörja en restaurering så småningom.

WOW! Vilket ställe!
Grattis! Massor av möjligheter.
 
Jag startar en ny tråd för vill bli inspirerad av allas planer! :up:

Fröförsäljarna har ju börjat vakna, har ni hittat något nytt spännande? Jag funderar på om jag ska köpa någon mer tomatsort, jag har sett flera intressanta. Dock blir det inte så vansinnigt många plantor som förra året :nailbiting: :D

Jag har utökat chilisorterna med två nya, + de tre jag hade förra året, + en från sambons farmor, så sex totalt då. Tomaterna blir nog ett dussin olika sorter efter att sambon uttryckt en önskan om bifftomater, och jag kan ha råkat köpa det och fyra andra sorter, att läggas till de sex sorter jag redan odlar.

I övrigt ska vi bygga en snyggare avslutning på vår altan i år, komplett med odlingslådor för både det ena och det andra, melon ska tex få en mer framträdande plats hos oss. Hur roligt som helst att odla.
 
Jag är i valet och kvalet. Vill så desperat gärna ha egna tomater. Och nån gurka.
Men då krävs inköp av en odlingstunnel (eftersom pengar till växthus inte kommer att finnas än på många år.)

Inser att beslutet om tunnel måste fattas snart - eftersom det snart är tid att så tomaterna...

Bor du i en väldigt hög zon, eftersom du måste ha tunnel till tomaterna?
 
Träd tar ju tid på sig att växa upp så det är en fördel att plantera sådana ganska tidigt i processen (sa hon som inte lyckades plantera ett enda träd första säsongen, för den där höstrean kom aldrig före vintern). .

Var glad för det du, jag planterade 27 träd under de första två åren i huset:-)
 
WOW! Vilket ställe!
Grattis! Massor av möjligheter.

Tack! :D

Ja, och så finns det ju den där parksliden också :cool:. Men ja, stället har potential. Jorden är väldränerad, jag har inga mördarsniglar, det är söderläge med skog åt norr. Så jag tror nog att jag kan odla en del växter som inte borde gå i min zon.
 
Planering planering....

Nu när jag då beslutat att ha en tunnel infinner sig frågan vilka tomater jag ska satsa på. Jag vill ha flera sorter. Någon körsbär/cocktail, någon biff några andra. Gärna flera färger och minst en tigrellavariant.

Mängden sorter är oändligt och jag har odlat flera genom åren - i lånade växthus. Nu får jag prova ohämmat åt mig själv. :D

Har ni kära bukefalister några tips? Någon som vill dela fröer.....

Det finns ett gäng skrivbordslampor som jobbet ska kasta. Jag har ställt undan dem till mig... Varde ljus.

Jag har också fröer. 100's and 1000's, runda röda coctail, runda gula coctail, avlånga röda coctail, choc cherry, orange plum...
 
@tanten - jag fick mer tomater än jag kunde äta upp förra året. Utan tunnel. Förodlade inne, sen satte jag ut dom i pallkragar. Växte mer än väl.
 
Jag har inte riktigt bestämt vad jag vill med trädgården i år. I alla fall ska vi plantera röda vinbär. Möjligen riva ut lite björnbär för att få plats med dem. Jag hade velat sätta sparris i ett nytt land, men nu hann det liksom inte bli färdigt i höst...

Jag vill bli mer självförsörjande på grönsaker. Jag vill ha mer blommor. Mer mer mer... Tomater, broccoli, squash, spenat, potatis, morötter, sallad, ärtor, sockerärtor, pumpa, rädisor, gurka, lök, purjo och kålrabbi är det jag kommer på spontant. Tyvärr blir våra paprikor aldrig riktigt goda, så jag skippar nog dem i år.

Edit: Får absolut inte missa att så snittblommor i år! Tips? Jag "kan" bara grönsaker egentligen.
Reser bort nästa vecka, men när jag kommer hem ska jag ta tag i trädgårdsplaneringen tänkte jag. Eller så gör jag tvärtom...inventerar frökorgen redan nu och planerar under semestern... Låter smartare faktiskt.
 
Bor du i en väldigt hög zon, eftersom du måste ha tunnel till tomaterna?
Zon IV.
Men jag har ingen södervägg att ha tomater mot och ingen solig altan.

Här kan man helt enkelt inte odla tomater utan växthus. Någon enstaka busktomat i kruka på altanen möjligen, men ska man ha lite rimligare mängder och många sorter så måste det till ett växthus.
 
Tack! :D

Ja, och så finns det ju den där parksliden också :cool:. Men ja, stället har potential. Jorden är väldränerad, jag har inga mördarsniglar, det är söderläge med skog åt norr. Så jag tror nog att jag kan odla en del växter som inte borde gå i min zon.
Jag tror jag måste ta en tripp dit i sommar och våldgästa dig. Men en bunt växter under armen. :D

Det är inte speciellt långt att åka. Vi får ta en fika nån dag när du har tid och jag är ledig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 601
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 003
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp