Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
:o
Jag ÄLSKAR MIN JORDFRÄS.

Jaha! Är du sponsrad av Husqvarna? O_o Skämt åsido, det låter ju jättebra som du beskriver det hela - och jag känner mig inte särskilt kränkt eller hatisk av att någon annan använder en jordfräs till sina odlingar. :D

Jag har till och med en ärvd gammal maskin som står på logen, ibland på våren (eller för all del på hösten) får jag en svag längtan att försöka starta den. Men sedan får jag en vision av hur det bara sprutar kirskålsbitar och minimalt sönderdelade maskar - och fucking åkerfräkenrötter :rage: - över hela min mark. Och hur min luckra odlingsjord, omsorgsfullt tillförd bränd hästgödsel och halm, förvandlas till kompakt cement.

Och då fortsätter jag med min grep och spade i stället. Åkerfräkenrötterna är tyvärr mission impossible ändå, om man inte gräver bort jordlagret ner till någonstans under litosfären. Men det finns ju olika grader också i ogräshelvetet och just beträffande den här sorten vågar jag inte chansa på att nå en värre nivå.
 
J
Jag har till och med en ärvd gammal maskin som står på logen, ibland på våren (eller för all del på hösten) får jag en svag längtan att försöka starta den. Men sedan får jag en vision av hur det bara sprutar kirskålsbitar och minimalt sönderdelade maskar - och fucking åkerfräkenrötter :rage: - över hela min mark. Och hur min luckra odlingsjord, omsorgsfullt tillförd bränd hästgödsel och halm, förvandlas till kompakt cement.
.
:rofl: :rofl: :rofl:

För att få något att spruta med en normal liten jordfräs så måste du själv inta något skojsigt toxiskt medel först :D

Som sagt - de jordfräsar jag ägt har stilla och lugnt vänt på jorden. Jag tycker det är en fördel om de sönderdelar grästuvorna lite så de blir lättare att kratta bort. Och frilägger maskrosorna som på något magiskt sätt uppebarar sig varje vår med sina pålrötter. Lätta att lyfta bort och hela och fina, till skillnad från de bitar jag får upp med spaden.

För mig är min jordfräs själva förutsättningen för min luckra och fina jord - fullmatad av varje hösts lönnlöv och rejäla tillskott av brunnen hästgödsel med ojämna mellanrum. Det blir vänt på djupet och för varje år är maskarna fler och fler.

För mig är den en förlängning av ett handverktyg. Den är inte större än att det här gamla skröpplet kan bära in den i uthuset själv.

Heja jordfräsen!! ;)

(gamla ärvda maskiner är oftast stora och hemska och för starka för att en normalkvinna ska kunna göra något vettigt med dem)
 
Zon IV.
Men jag har ingen södervägg att ha tomater mot och ingen solig altan.

Här kan man helt enkelt inte odla tomater utan växthus. Någon enstaka busktomat i kruka på altanen möjligen, men ska man ha lite rimligare mängder och många sorter så måste det till ett växthus.

Ok, jag kör utomhus, men jag bor i en fin zon 2 med söderläge, så det blir ju lite skillnad ändå.
 
Zon IV.
Men jag har ingen södervägg att ha tomater mot och ingen solig altan.

Här kan man helt enkelt inte odla tomater utan växthus. Någon enstaka busktomat i kruka på altanen möjligen, men ska man ha lite rimligare mängder och många sorter så måste det till ett växthus.
Jag bor i samma zon. Det gjorde jag även på förra stället. Och jag har odlat tomater på friland på båda ställena. Majoriteten mognade dock inomhus. Men en del hinner mogna ute:
tomater.jpg


Och chili blev det också på friland:
chili.jpg
 
Absolut inte. Även de som stod i norrläge växte som sjutton.
:D vad jag svor när jag målade den södergaveln i gassande sol i augusti. Höll på att smälla av, nära väggen var det herrejösses så varmt! Skyddat också tack diverse buskar och träd runt om huset. Så jag har nu bestämt att söderväggen ska få vara mitt "växthus" istället för en icke produktiv blomrabatt. Den ligger på baksidan så det är ändå ingen som ser den föFick ett infall och handlade fröer på stan idag. Två sorters tomater och två sorters chili. So far. ;)

Har aldrig odlat själv på riktigt, detta är första året förutom chiliplantor på balkongen för två år sedan. Är uppvuxen med det mesta hemodlat men min mor har växthus till sina tomater och aubergine och citron och allt vad hon odlat där inne.
Köpte också röd solros och mörkröd sommarrudbeckia som jag vill ha med grönsakerna i landet. :)Ågon som vet om sommarrudbeckia brukar fröså sig?
 
Vissa tomatsorter går jättebra att odla på friland andra funkar bra i kruka mot en varm vägg och sen finns det dom som kräver växthus tex de flesta bifftomater. Man får ju också en längre säsong om man har växthus än om man odlar ute.
 
Vissa tomatsorter går jättebra att odla på friland andra funkar bra i kruka mot en varm vägg och sen finns det dom som kräver växthus tex de flesta bifftomater. Man får ju också en längre säsong om man har växthus än om man odlar ute.
Köpte faktiskt bifftomat där det står att den är lämplig för friland. :) så vi får väl se. Den får bo utmed söderväggen.
Har planterat en massa chilifrön nu. :D Får bli mer när jag hittat de andra drivhusen.
 
@tanten - jag fick mer tomater än jag kunde äta upp förra året. Utan tunnel. Förodlade inne, sen satte jag ut dom i pallkragar. Växte mer än väl.
Lyckliga du!

Beror antagligen på var man bor. Här funkar det inte. Ingen av mina extremt trädgårdskunniga och intresserade vänner och grannar odlar tomater utanför växthus annat än i vissa undantagsfall.

Jag har rätt många års erfarenhet av tomater. Både på varm altan och i växthus. Kom ihåg att jag är en gammal tant :D

De två går inte att jämföra. I växthus plockar jag tomater. Ute går jag och tittar på kart....
 
Fastnade med impecta-katalogen i soffan, say no more.... :grin:
Kände iaf att om jag nu ska beställa hem nya växter to be så ska jag också ta hand om och inspektera de jag redan har (för många redan där.....). Slutade med att jag gick fram friskt med saxen och kapade typ 30-70% på vissa plantor. Trots det upptar de båda de stora fönstren på kontoret. Det är två citroner som börjar växa till sig till små buskar (man anar dem mellan de gigantiska paprikorna..), en röd chili som är _vrålstark_, sen är det rätt mycket tomatplantor som fortsätter att ge frukt ihop med paprikorna och chilin.

Jag är trött på paprikorna som bara växer sig högre och högre så jag kapade den ena helt, återstår att se om den tar sig och buskar till sig, då kommer de övriga att gå samma öde till mötes. :devil:

Har suttit och gjort en lista på saker att göra i trädgården till våren. Är galet sugen på att sätta igång!
15937055_1746822185343452_9084241934937027793_o.jpg
 
Tack. :)
Men det skulle bli för mycket arbete för mig som inte är helt frisk.

Jag får utvärdera tunneln i höst. Jag ser främst fram emot möjligheten att få ut plantor tidigare och att få varmare för dem. Samt förlänga säsongen.
De senaste somrarna har varit usla. I somras var det torrt och jag hade inte vatten att vattna med eftersom till och med bäcken sinade - liksom brunnen.
Sommaren innan var det för kallt.

vi får se vad denna sommar för med sig. :)

Jag ÄLSKAR våra odlingstunnlar, vi började med en och förra året (tredje året med tunnel) utökade vi med en till. Jag odlar tomater i den ena och chili, gurka, physalis, tomatillo och basilika i den andra. Absolut bästa investeringen vi gjort, våra tunnlar är på 18m2 och jag fyllde så gott som båda i somras. ;) Jag odlar i hinkar eftersom jag tycker det är enklast men det lär funka lika bra att odla direkt i jorden.

Så här såg det ut i somras, då var tomatplantorna inte så jättestora, det blev värre sen... :D
13640907_10153776178739537_4448956399632972988_o.jpg


Och här var för några somrar sedan:
10525674_10152286205719537_5081551767317538012_n.jpg
 
Jag ÄLSKAR våra odlingstunnlar, vi började med en och förra året (tredje året med tunnel) utökade vi med en till. Jag odlar tomater i den ena och chili, gurka, physalis, tomatillo och basilika i den andra. Absolut bästa investeringen vi gjort, våra tunnlar är på 18m2 och jag fyllde så gott som båda i somras. ;) Jag odlar i hinkar eftersom jag tycker det är enklast men det lär funka lika bra att odla direkt i jorden.

Så här såg det ut i somras, då var tomatplantorna inte så jättestora, det blev värre sen... :D
13640907_10153776178739537_4448956399632972988_o.jpg


Och här var för några somrar sedan:
10525674_10152286205719537_5081551767317538012_n.jpg
Wow! Ser härligt ut!

Ja, min blir ett experiment. Gillar jag det och får det att funka praktiskt så blir det bingo.

Jag har drömt om växthus i stort sett hela mitt odlarliv... Inte haft pengar, inte haft hjälp att bygga etc etc. Men i sommar testar jag tunnel!
 
Näe, jag som mest skulle få ordning på huset i sommar... jag lägger alldeles för mycket tankar nu på trädgården. Allt är erat fel! :p kollar på fröer, planerar perennrabatten, planerar köksland... Det är FÖR kul!
 
Wow! Ser härligt ut!

Ja, min blir ett experiment. Gillar jag det och får det att funka praktiskt så blir det bingo.

Jag har drömt om växthus i stort sett hela mitt odlarliv... Inte haft pengar, inte haft hjälp att bygga etc etc. Men i sommar testar jag tunnel!

Jag hade växthus där vi bodde tidigare, men det var bara på knappt 8 m2 och blev ju fullt hur fort som helst. Tittade på växthus när vi flyttade ner hit men insåg att den storlek jag vill ha blir galet dyrt, så det fick bli tunnlar och det har jag inte ångrat. :)
 
Jag hade växthus där vi bodde tidigare, men det var bara på knappt 8 m2 och blev ju fullt hur fort som helst. Tittade på växthus när vi flyttade ner hit men insåg att den storlek jag vill ha blir galet dyrt, så det fick bli tunnlar och det har jag inte ångrat. :)
Jag är rädd att jag ska se alldeles för många användningsområden för det....

Odlar ju massor redan - sådant som inte behöver växthus. Men inser ju att tunneln innebär att jag kan odla musselsquash t.ex. och att jag kan starta en del odlingar tidigare och få bättre start på dem.

Misstänker att jag kommer att behöva använda min minimala, men ändock existerande, karaktär för att inte gå bananas i fröutbudet.... :nailbiting:
 
Jag är rädd att jag ska se alldeles för många användningsområden för det....

Odlar ju massor redan - sådant som inte behöver växthus. Men inser ju att tunneln innebär att jag kan odla musselsquash t.ex. och att jag kan starta en del odlingar tidigare och få bättre start på dem.

Misstänker att jag kommer att behöva använda min minimala, men ändock existerande, karaktär för att inte gå bananas i fröutbudet.... :nailbiting:

Ha, det ser jag fungera i ca två millisekunder! :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 601
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 003
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp