Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men nej vad tråkigt :( Och vad dåligt att tunneln fanns att köpa på nätet fortfarande.

Jag kan inget om tunnlar och har ingen själv, men har följt Sara Bäckmos block "Skillnadens trädgård" och har förstått att tunnlar kan köpas prisvärt från England via eBay.

Kopierat från Saras blogg (hoppas det är ok att göra så): "Tunneln är köpt på ebay.com. Sök på ”6 x 3m Polytunnel Greenhouse Poly Tunnel Pollytunnel Galvanised Frame” om du vill se mer. Inklusive frakt från Storbritannien kostade den ca 2700 kronor."

Genom att söka på Saras blogg med ordet "eBay" kommer Saras inlägg om det hela upp med foton.

Hoppas du hittar en passlig tunnel inför odlingssäsongen!
:nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting:
Jag har aldrig handlat på ebay. Hur gööööör man?

priserna var ju extremt överkomliga......
 
Det kan vara så att jag köpte två kalatheor på lunchen för det var bra pris. :angel: Jättefina med rosa i bladen. Jag vill ha dem hemma men ska nog gå tillbaka och köpa en till jobbet! Stora växter för 69 kr, superbilligt. Fanns även stora fredskallor för 129. En himla bra liten butik som jag alltid trott är jättedyr och bara har snittblommor. Så det får nog bli två sådana att ställa på jobbet. Om ingen klagar och växterna trivs kan jag ha en hel liten djungel, mitt skrivbord är så stort.

Har även kommit fram till att jag vill testa att odla kronärtskocka i år! Fina, stora, häftiga, ätliga. Vissa lyckas till och med övervintra dem. Med min sandjord och bra vintertäckning borde det gå. Kul med sådana projekt tycker jag, gör liksom inget om man misslyckas men superkul om man lyckas. :)

Mvh hon som inte skulle göra så mycket i trädgården i år
 
:nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting:
Jag har aldrig handlat på ebay. Hur gööööör man?

priserna var ju extremt överkomliga......

Det är helt överkomligt att handla på eBay om man inte har allt för svårt med engelskan. Genom att välja "Buy it now" så köper man direkt till fast pris och inte via någon typ av auktion.

Betalning sker med PayPal så ett sådant konto behövs eller, alternativt, be någon som redan har PayPal konto att göra själva inköpet.

Även fraktkostnaden får man fram innan man bestämmer sig.

Frön osv kan enkelt köpas till bra priser också via eBay.
 
Halva priset på gröna växter på Blomsterlandet så nu har jag fixat fredskalla och garderobsblomma till kontoret, och en stooor guldpalm att ha hemma. :d
Var där med mamma och givetvis köpte vi fröer också! ;) Vi ska dela fröer. Jag köpte kronärtskocka, gul squash, flerfärgad mangold och machesallad. Mamma tog massor av olika ärtor, samt morötter, gula vaxbönor, piplök, dill och säkert en massa mer jag inte minns. Kul att kunna dela frön. :)

Åt avokado till middagen så tänkte även försöka lyckas odla fram egen från kärnorna. :)
 
Artnr Benämning Antal Apris Radtotal
96916 PLOMMONTOMAT F1 'Indigo Kumquat' 1 49 kr 49 kr
96792 KÖRSBÄRSTOMAT F1 'Greenkiwi' 1 38 kr 38 kr
97133 KÖRSBÄRSTOMAT F1 'Sweet 'n Neat Lemon Sherbet' 1 46 kr 46 kr
30224 CHILIPEPPAR 'Anaheim' 1 0 kr 0 kr
34260 CHILIPEPPAR 'Vampire' 1 0 kr 0 kr
13521 PELARGON F1 'Divas Raspberry Ripple' 1 49 kr 49 kr
30242 HAVANNAPEPPAR 'Scotch Bonnet' 1 46 kr 46 kr
30241 HAVANNAPEPPAR 'Habanero Caribbean Red' 1 42 kr 42 kr
33961 HAVANNAPEPPAR 'Naga Jolokia' 1 46 kr 46 kr
13581 KASKADPELARGON 'Summertime mixed' 1 49 kr 49 kr
8800 INDIANKRASSE 'Jewel of Africa' 3 38 kr 114 kr
8811 INDIANKRASSE 'Alaska' 3 29.50 kr 88.50 kr
8810 INDIANKRASSE 'Tip Top' 3 21 kr 63 kr
 
Jag beställde fröer på fb igår, nu kommer också två färger av kronärtskocka, gula rädisor, blodröda morötter, aubergin och gul squash lagom till vårsådden.
För övrigt växer min machesallad, mangold och min nya zeeländska spenat fortfarande. Nästa år blir det växthus eller odlingstunnel, de verkar ju kunna växa året runt, ju kallare desto bättre. Frisésalladen och malabarspenaten gav upp direkt det blev kallt.
 
Helt plötsligt börjar jag fundera på sparris O_o Frösår man sånna :confused: Lätt eller svårt?

Jag har också funderat på sparris eftersom det är bland det godaste jag vet. Men jag skulle nog behöva en lite större trädgård eftersom plantorna tar en del plats när de ska växa upp efter skörd.
 
Jag beställde fröer från Impecta igår, lyckades hålla mig under 400 kr! Fyra sorters tomater, två chili, en paprika, en gurka - sen är växthuset fullt. Lite morötter blev det också, jag ska göra ett nytt försök med höbalsodling tänkte jag.
Kronärtskockor satte jag för två år sedan i växthuset - det blev bra men tog upp för mycket plats. Förra året satte jag dem i kanten av ridbanan, glömde bort och körde med gräsklipparen där... Jag skulle vilja ha kronärtskockor, sparris och majs men vet inte riktigt var jag ska placera dem.
Jag kommer för övrigt sätta ärtor utmed mitt flätade pilstaket och testa att odla potatis under halm. För det senare behöver jag bygga ett lågt staket för att hålla halmen någorlunda på plats misstänker jag, det blåser rätt mycket här.
 
Tar ni egna frön från plantorna nån gång så ni slipper köpa alla nya varje år? Sen kan man ju använda samma påse i två år kanske, det är ju så mycket frö till många. Men ta egna frön verkar ju smart tycker jag, om man lämnar någon planta som får gå i frö nästa år.
 
Tar ni egna frön från plantorna nån gång så ni slipper köpa alla nya varje år? Sen kan man ju använda samma påse i två år kanske, det är ju så mycket frö till många. Men ta egna frön verkar ju smart tycker jag, om man lämnar någon planta som får gå i frö nästa år.

Jag tänker på att ta egna frön varenda år, dessvärre stannar det vid tanken.. Jag vet inte varför, förmodligen känns det obefogat krångligt. Dock har jag övervintrat några chili- och paprikaplantor i kruka. Jag tog in dem och de mår prima i fönstret så jag hoppas de överlever till sommaren och ger ny skörd ☺️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 601
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 003
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp