Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Säljs det nån liten balkongväxthus nånstans än tro? Nu vet, ett sånt där litet hylla med plast runt. Hade behövt ett nu till alla fröer..
 

.... förresten så behöver jag nog omedelbart skaffa och så jätteverbena och klockranka, också?

Och när jag läser om melon, så har jag nu - i mina oerhört entusiastiska men inte alltid så strukturerade tankar - planerat att utnyttja samma nybrutna mark (ca 1 x 10-12 meter i skyddat söderläge) till
-åh, där ska kronärtskockorna växa!
-åh, där kan jag ju odla potatis i år
-åh, om jag skulle ta och trycka ner några humlestörar där
-åh, där skulle jag kunna trycka in två - tre varmbänkar och odla tidig sallat och rädisor - och sedan små söta meloner fram tills växthuset är monterat
-åh, där skulle jag kunna plantera om alla de gula rosorna som jag inte vill ha i mittenrabatten längre
och nu senast
-åh, sparris! Det skulle jag ju kunna ha på den där platsen utmed loggaveln! Eller - hade jag förresten någon annan plan för den biten redan? :confused:

Redan i höstas tryckte jag ner ett par thujor inhandlade för reapris på utförsäljning. Så i värsta fall blir det bara ogräs och ett par förskrämda thujor, med alla dessa sprudlande, konkurrerande planer. Eller så är det bara att fortsätta bryta mark på fler ställen, utrymmet är ett mindre problem än tiden att sköta det.

(*insikt* jag skulle även kunna ha klockranka i den nygrävda rabatten, det är vackert mot en södervägg :D)
 
Senast ändrad:
.... förresten så behöver jag nog omedelbart skaffa och så jätteverbena och klockranka, också?

Och när jag läser om melon, så har jag nu - i mina oerhört entusiastiska men inte alltid så strukturerade tankar - planerat att utnyttja samma nybrutna mark (ca 1 x 10-12 meter i skyddat söderläge) till
-åh, där ska kronärtskockorna växa!
-åh, där kan jag ju odla potatis i år
-åh, om jag skulle ta och trycka ner några humlestörar där
-åh, där skulle jag kunna trycka in två - tre varmbänkar och odla tidig sallat och rädisor - och sedan små söta meloner fram tills växthuset är monterat
-åh, där skulle jag kunna plantera om alla de gula rosorna som jag inte vill ha i mittenrabatten längre
och nu senast
-åh, sparris! Det skulle jag ju kunna ha på den där platsen utmed loggaveln! Eller - hade jag förresten någon annan plan för den biten redan? :confused:

Redan i höstas tryckte jag ner ett par thujor inhandlade för reapris på utförsäljning. Så i värsta fall blir det bara ogräs och ett par förskrämda thujor, med alla dessa sprudlande, konkurrerande planer. Eller så är det bara att fortsätta bryta mark på fler ställen, utrymmet är ett mindre problem än tiden att sköta det.

(*insikt* jag skulle även kunna ha klockranka i den nygrävda rabatten, det är vackert mot en södervägg :D)
Alltså det är ju inga problem! 12 m, 6 saker = två meter till varje
:-P
 
Men nej vad tråkigt :( Och vad dåligt att tunneln fanns att köpa på nätet fortfarande.

Jag kan inget om tunnlar och har ingen själv, men har följt Sara Bäckmos block "Skillnadens trädgård" och har förstått att tunnlar kan köpas prisvärt från England via eBay.

Kopierat från Saras blogg (hoppas det är ok att göra så): "Tunneln är köpt på ebay.com. Sök på ”6 x 3m Polytunnel Greenhouse Poly Tunnel Pollytunnel Galvanised Frame” om du vill se mer. Inklusive frakt från Storbritannien kostade den ca 2700 kronor."

Genom att söka på Saras blogg med ordet "eBay" kommer Saras inlägg om det hela upp med foton.

Hoppas du hittar en passlig tunnel inför odlingssäsongen!

Det är nog faktiskt exakt såna tunnlar vi har och som jag visade bilder på tidigare i tråden. Lite dyrare nu än när vi köpte vår andra (pundet hade bättre kurs då) men ungefär samma pris som när vi köpte vår första. Fortfarande betydligt billigare än de flesta jag hittat här i Sverige. Vår första har vi alltså haft i tre säsonger, nu börjar den bli sliten och förmodligen köper vi nytt överdrag i år - stommen är fortfarande ok och det finns lösa överdrag att köpa.
 
Det är nog faktiskt exakt såna tunnlar vi har och som jag visade bilder på tidigare i tråden. Lite dyrare nu än när vi köpte vår andra (pundet hade bättre kurs då) men ungefär samma pris som när vi köpte vår första. Fortfarande betydligt billigare än de flesta jag hittat här i Sverige. Vår första har vi alltså haft i tre säsonger, nu börjar den bli sliten och förmodligen köper vi nytt överdrag i år - stommen är fortfarande ok och det finns lösa överdrag att köpa.
Så bra.

Talade med en kvinna igår som köpt en från Dancover. En med plastöverdrag - inte väv. Hon satte upp den i augusti och den var sönderblåst och trasig i fogarna i oktober. Så väv får det bli. Oavsett arifrån jag köper.

Men tre år gammal och du måste byta överdraget - är det normalt slitage?

Allt är betydligt mindre stressig nu. De flesta kan leverera rätt omedelbart. Firman jag beställde från hade ett par månaders leveranstid. Jag kommer ju inte att kunna sätta upp den förrän i slutet av april i alla fall.
 
Det första vi ska ska göra trädgården när vi har flyttat in är att byta till ett högre staket runt trädgården och innanför staketet plantera en avenbokshäck. Jag har lite planer kring det som jag gärna tar emot synpunkter på. Det jag vill åstadkomma är gröna väggar, insynsskydd och förhindra att hundarna kan ta sig utanför tomtgränsen. Det är som bilden antyder en radhusträdgård och det är en hörntomt.

I dagsläget är det ett lågt vitt staket runtom med ett syrénbuskage tillsammans med några perenner i ett av hörnen (se bild). Den del som gränsar till grannen tänkte vi komma med våra blivande grannar om de går med på att förlänga planket syns i bild från uteplatsen utmed hela tomtgränsen. Jag hoppas och tror att de vill gå med på det eftersom de har exakt den lösningen mot deras andra granne och att få symmetri brukar ju alltid vara uppskattat.

Utöver det så har jag tänkt mig något av två alternativ:

1. Ha avenbokshäck fram till syrén och låta den fungera som en del av häcken - i övrigt avenbok runt om.
2. Ha häck fram till syrénen som (1) ovan, förutom den del som ligger mot grannen där jag kan skapa en grön vägg med hjälp av klätterväxter mot planket (givet att grannen tycker att det är en god idé att förlänga planket).

För närvarande lutar det åt 2 ovan. Men nu har jag börjat tänka om lite - kanske det blir lite plåttrigt? Jag vill ha så enhetliga "väggar" som möjligt, särskilt eftersom trädgården är så liten. Dessutom ligger syrénbuskaget - som är högre än vad bilden antyder - i västerläge vilket känns dumt ur kvällsolsperspektiv. Min fundering är nu att (gud förbjude) ta bort syrénerna för att kunna plantera häck ända fram till tomtgräns. Spontana tankar på det?

Syrénen är ju fantastisk, förstår inte hur du vill ta bort den. :love: Älskar också de vita, väntar på att mina nyplanterade ettåriga ska växa till sig... :D De GÅR ju att beskära hårt också något år om de blir för höga. Och när det gäller kvällssolen, är du säker på att det inte är byggnader i vägen som tar solen innan buskarna gör det?

Vi har avenbok runt våra hus och fem år efter plantering är de fortfarande långt ifrån insynsskyddande.
 
Syrénen är ju fantastisk, förstår inte hur du vill ta bort den. :love: Älskar också de vita, väntar på att mina nyplanterade ettåriga ska växa till sig... :D De GÅR ju att beskära hårt också något år om de blir för höga. Och när det gäller kvällssolen, är du säker på att det inte är byggnader i vägen som tar solen innan buskarna gör det?

Vi har avenbok runt våra hus och fem år efter plantering är de fortfarande långt ifrån insynsskyddande.

Vill du också ha en bit av den? :angel:
Huset ligger i en slänt så de som ligger framför är inte högre än ett våningsplan. Däremot är det en bergsknalle med träd lite längre bort som så klart kan komma att skugga när solen går ner under sommarhalvåret. Det ska jag så klart undersöka innan jag fattar något drastiskt beslut. Hur som helst så tar den upp ungefär 6 kvm av en 35-40 kvm "stor" trädgårdsyta och det känns lite tråkigt. Men annars håller jag med dig - syrénen är verkligen jättefin!

Avenboken kommer vi att sätta väldigt tätt med fyra till fem plantor per meter. Och så ska sidoskotten klippas två gånger om året för att de ska bli riktigt täta. Sedan är det bara att hålla tummarna att häcken blir så här:

7_0_Carpinus-betulus-Hainbuche-Weissbuche.JPG

istället för så här:

TIMG_1673.jpg


De som bor på bottenvåningen i vår förening har avenbok runt sina uteplatser som inte är särskilt roliga. De har precis som på den nedre bilden planterats för glest. Men förutom det så har häckarna misskötts genom att de varken har stödpinnar eller ansas - förutom av en granne och den häcken ser rätt okej ut även om den så klart inte blir helt tät pga hur den har planterats.
 
Hurra, chilin har grott! 3/5 av den dyra sorten och hittills 3 eller 4 av totalt jättemånga av den billiga sorten. Har fler osådda frön där också. Golvvärme gjorde susen. :laugh: Då kan nog några flytta ut från lådan och ge plats åt kronärtskocka snart.
 
Så bra.

Talade med en kvinna igår som köpt en från Dancover. En med plastöverdrag - inte väv. Hon satte upp den i augusti och den var sönderblåst och trasig i fogarna i oktober. Så väv får det bli. Oavsett arifrån jag köper.

Men tre år gammal och du måste byta överdraget - är det normalt slitage?

Allt är betydligt mindre stressig nu. De flesta kan leverera rätt omedelbart. Firman jag beställde från hade ett par månaders leveranstid. Jag kommer ju inte att kunna sätta upp den förrän i slutet av april i alla fall.

Hmm... det är alltså plastöverdrag på våran, nån sorts armerad plast. Visst har den blivit lite sliten under åren - vi bor nära kusten i östra Skåne och det blåser ofta ganska rejält här så den blir rätt hårt utsatt, även om vi tar ner den på vintern. Men den har blivit utsatt för ganska starka vindar rätt många gånger och inte har den blåst sönder... förvisso har vi försökt placera den så skyddat vi kan men nog har det blåst på den ganska mycket ändå. Skåne liksom... :D

Nån fog har spruckit lite men inte så mycket att det påverkat funktionen. Solen hjälper ju säkert också till att bryta ner plasten sakta men säkert. Nu när vi tog ner den såg vi att det dock har blivit lite riktiga hål i den på några ställen, inte i fogarna utan mitt på "släta" ytor. Om det är normalt vet jag inte; till det priset så tycker jag själv att den har hållit helt okej. Ett nytt överdrag kostar ca. 1200 kr inkl. frakt, håller det sen i tre år så tycker jag att det är prisvärt. Stålstommen är ju lika fin idag som när vi satte upp den så den behöver vi inte byta.

Om det finns andra varianter med riktig väv vet jag faktiskt inte.
 
Ha ha! Rotade i lådor och hittade frön från två år sedan. Kanske sämre grobarhet men de har inte gått ut enligt påsen. Dvärgluktärt och thaibasilika. Luktärten vet jag inte om den var så mycket dvärg dock, den klättrade till kanske 1,5 m på min balkong. Fick dock inte jättemånga blommor men det var en sen sådd och ganska blåsigt på balkongen. Blev så sugen idag på att försöka med lite luktärter och ha dem i ett stöd av träpinnar, så jag var ju tvungen att kolla om jag inte redan hade frön. :)
 
Kommer enbart odla i kruka i år tyvärr så det blir chili, tomat, gurka (fanns tydligen för kruka) samt squash (som får stå i 2 murarbaljor utanför dörren). Har ingen extrabelysning och ingen värmematta. Alla pengar kommer gå till tillbyggnaden så det finns inte möjlighet att köpa ngt nu heller. Har dock matrummet (nästan bara fönster) i rakt söderläge..

När hade ni sått vad? Bor i zon 0-1 och endast squashen kommer få vara utomhus
 
Kommer enbart odla i kruka i år tyvärr så det blir chili, tomat, gurka (fanns tydligen för kruka) samt squash (som får stå i 2 murarbaljor utanför dörren). Har ingen extrabelysning och ingen värmematta. Alla pengar kommer gå till tillbyggnaden så det finns inte möjlighet att köpa ngt nu heller. Har dock matrummet (nästan bara fönster) i rakt söderläge..

När hade ni sått vad? Bor i zon 0-1 och endast squashen kommer få vara utomhus
Jag har nog förutsättningar som är rätt lika dina, gynnsammaste läget i Sverige i zon 1 typ, och en glasveranda. Jag sådde chili och paprika igår. Jag kommer så tomater mm om ca 3-4 veckor. Riddarsporrar petar jag i mina pluggboxar när de flyttar från gro-värmen till glasverandan där det är svalare, de vill inte ha för varmt när de gror. Jag räknar med att plantera ut i ouppvärmt växthus under april.
 
Jag har nog förutsättningar som är rätt lika dina, gynnsammaste läget i Sverige i zon 1 typ, och en glasveranda. Jag sådde chili och paprika igår. Jag kommer så tomater mm om ca 3-4 veckor. Riddarsporrar petar jag i mina pluggboxar när de flyttar från gro-värmen till glasverandan där det är svalare, de vill inte ha för varmt när de gror. Jag räknar med att plantera ut i ouppvärmt växthus under april.
Var sätter du fröerna? Vårt matrum har samma temperatur som övriga huset, (varmare än övriga framåt vårkanten då solen står på längre). Är det för ljust eller för varmt eller... Ja, tusen frågor här
 
Var sätter du fröerna? Vårt matrum har samma temperatur som övriga huset, (varmare än övriga framåt vårkanten då solen står på längre). Är det för ljust eller för varmt eller... Ja, tusen frågor här
Mörkgroende frön får stå på vår lilla gästtoalett (och jag drar upp temperaturen till ca 26 grader där). Ljusgroende får gro i söderfönstret i köket, där det är rumstemperatur (hos oss 18-20). På glasverandan är det svalare, ca 16-17 grader skulle jag gissa - fast solen värmer förstås på bra frampå vårkanten. Där står alla växter efter de grott. Jag har även sadelkammaren med fönster mot öster och ca 10 grader att använda för växter under vintern - där övervintrar bl a änglatrumpeter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 005
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp