Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ledsen att göra er besvikna, men när jag var inne idag och letade fröer så hade det varit ett torsdagsjippo och sålt slut på nolltid. De ska få in mer men de kommer säljas till ordinarie priser. :(
 
Idag har vi haft vårväder med solsken, av tidsbrist så hann jag aldrig dricka kaffe i solen. Men jag fick däremot en massa planer för trädgården. Jag behöver mer pallkragar, ett litet växthus, ett större hallonland, vindskydd, bättre utemöbler .. Nackdelen är att sambon inte håller med om allt jag tycker att jag behöver :cautious:
 
Var sätter du fröerna? Vårt matrum har samma temperatur som övriga huset, (varmare än övriga framåt vårkanten då solen står på längre). Är det för ljust eller för varmt eller... Ja, tusen frågor här

Ljuset lär inte räcka. De flesta frön gror vid ca 20 grader och vill sedan ha svalare för att inte bli rangliga, kring 16 grader. Givetvis finns det undantag, kolla på påsarna. Tex chili vill ha lite varmare.

Jag förstår att ekonomin är begränsad men fundera på att satsa på extra belysning. De jag använde förra året kostade ca 100 kr totalt, inkl frakt.
 
Ledsen att göra er besvikna, men när jag var inne idag och letade fröer så hade det varit ett torsdagsjippo och sålt slut på nolltid. De ska få in mer men de kommer säljas till ordinarie priser. :(
Hos oss hade de inte det erbjudandet alls. Blev två påsar tomater ändå då de sorter jag har inte är lämpliga för fönsterkarmen.
 
Köpte lampa på Clas Ohlson idag! Nästan samma värden som de du angav @athena_arabians med 6500 K, 25 W och 1050 lumen. Verkar vara K värdet, dvs ljusets färg, som är viktigast (?). Denna har alltså ett kallvitt sken. Den kostade 99 kr och så en lampsladd för 39 kr. Får rota fram någon lampskärm för den lyser rätt starkt. :p Återstår väl att se om den har någon effekt! Mina chilisar är redan rätt långa så nu måste de knubba till sig lite. I helgen ska jag så kronärtskockor och luktärt. Blir nog att köpa en till lampa då. :)

Insåg när jag kollade detta att det vita lysrörsljuset på jobbet kanske inte är helt tokigt för mina gröna växter jag tagit dit? Det är ett diffust ljus men till skillnad från en annan våning med varmvitt ljus så har vi kallvitt. Får väl hoppas växterna trivs lite i alla fall.
 
Köpte lampa på Clas Ohlson idag! Nästan samma värden som de du angav @athena_arabians med 6500 K, 25 W och 1050 lumen. Verkar vara K värdet, dvs ljusets färg, som är viktigast (?). Denna har alltså ett kallvitt sken. Den kostade 99 kr och så en lampsladd för 39 kr. Får rota fram någon lampskärm för den lyser rätt starkt. :p Återstår väl att se om den har någon effekt! Mina chilisar är redan rätt långa så nu måste de knubba till sig lite. I helgen ska jag så kronärtskockor och luktärt. Blir nog att köpa en till lampa då. :)

Insåg när jag kollade detta att det vita lysrörsljuset på jobbet kanske inte är helt tokigt för mina gröna växter jag tagit dit? Det är ett diffust ljus men till skillnad från en annan våning med varmvitt ljus så har vi kallvitt. Får väl hoppas växterna trivs lite i alla fall.
Ska du redan så luktärt? De är de sista jag sår, de brukar bara behöva ett par veckor.
 
Jag tycker ärtor blir långa och skrangliga och trasslar sig och sen vissnar de ner och växer upp från marken igen när de stått inne för länge. Bäst växer plantorna om de är 5-8 cm och knubbiga. Jag ger dem som sagt bara ett par veckor inne, på sin höjd.
Har för mig jag läste det på flera sidor om hur man odlar luktärt, att de helst ska frösås inne. Men det står ju också att man kan odla dem direkt på friland. Jag har bara odlat en gång på balkongen, planterade sent och fick långa rangliga plantor med väldigt få blommor. Så tänkte testa en annan approach men kanske iof väntar någon vecka till.
 
Mitt bästa tips vad gäller luktärtor är att toppa dem när de är små. Då får du två eller tre stänglar istf en. Ett annat tips är att om man förodlar inne så använd plugg eller motsvarande sätt så rötterna störs så lite som möjligt.
 
Mitt bästa tips vad gäller luktärtor är att toppa dem när de är små. Då får du två eller tre stänglar istf en. Ett annat tips är att om man förodlar inne så använd plugg eller motsvarande sätt så rötterna störs så lite som möjligt.
Gamla toarullar är jättebra att förodla i, sen vid planteringen sätter man ner hela rullen i jorden så stör man inte rötterna alls. :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 005
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp