Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Första gången jag ska övervintra pelargoner, men idag första vattningen för dem. Står svalt så hoppas de överlever. När och hur tar man sticklingar sen?
 
Ni som shoppar på ebay, är det inte risk att beställningarna fastnar i tullen och kostar massor i så fall? Jag vill gärna slippa oväntade utgifter :)
 
Jag har under ett tag nu funderat på vad tusan jag ska odla i år. Vad har jag tid och ork med? Det har ju hänt mer än en gång att jag tänkt "jag ska inte odla så mycket i år" och sen blir det mycket i alla fall.
 
Funderar på om det går att odla paprika mot västervägg (kan ev fixa söderläge) i Värmland. Vad tror ni? Tomater har jag gett upp med. Skörden blir för dålig eftersom tomaterna spricker och möglar när temeraturväxlingarna på hösten sätter in.
 
Ni som shoppar på ebay, är det inte risk att beställningarna fastnar i tullen och kostar massor i så fall? Jag vill gärna slippa oväntade utgifter :)

Inte om man handlar inom EU (jag är oftast på tyska och brittiska eBay). Jag skulle dessutom inte våga handla frön från utanför EU pga risken för smitta. De jag handlar ifrån är certifierade fröförsäljare.
 
Jag har under ett tag nu funderat på vad tusan jag ska odla i år. Vad har jag tid och ork med? Det har ju hänt mer än en gång att jag tänkt "jag ska inte odla så mycket i år" och sen blir det mycket i alla fall.
Jag har med åren begränsat mig till det som funkar för mig. Trial and error.
Fast nu har jag ju planerat en odlingstunnel också....

I år blir det en ny grönsak. Ko-rova. Fick häromdagen frön från Sesam. Spännande eftersom jag inte smakat eller ens sett den odlad förut.

http://www.rosalapponica.nu/korove.html
 
Jag har med åren begränsat mig till det som funkar för mig. Trial and error.
Fast nu har jag ju planerat en odlingstunnel också....

I år blir det en ny grönsak. Ko-rova. Fick häromdagen frön från Sesam. Spännande eftersom jag inte smakat eller ens sett den odlad förut.

http://www.rosalapponica.nu/korove.html
Jag är sugen på ettåriga blommor, diverse eterneller, buskar och träd. En del av detta har jag odlat tidigare, med lite olika förutsättningar. Ett år odlade jag små prydnadspumpor. Det var kul och jag skulle vilja göra om det. Jag har även provat att odla stevia, men mina blev inte så bra som grannens. Aubergine har jag aldrig provat. Det vore kul att testa. Sen vore det kul att dra upp lite olika barrträd.

Det finns helt enkelt lite för mycket jag vill prova eller odla igen.
 
Ni som shoppar på ebay, är det inte risk att beställningarna fastnar i tullen och kostar massor i så fall? Jag vill gärna slippa oväntade utgifter :)
Det beror lite på vad du köper,jag har handlat därifrån sen 2009,aldrig fastnat i tullen,dyraste köp runt 1000kr
 
Funderar på om det går att odla paprika mot västervägg (kan ev fixa söderläge) i Värmland. Vad tror ni? Tomater har jag gett upp med. Skörden blir för dålig eftersom tomaterna spricker och möglar när temeraturväxlingarna på hösten sätter in.
Kan du inte skörda tomaterna innan hösten?
 
De första brukar bli klara i slutet på juli/början på augusti och sen brukar de börja spricka ett par veckor senare.
Problemet är att jag inte kan dra upp plantorna tillräckligt tidigt i avsaknad på tillräckligt ljus.
 
När brukar ni börja sätta tomaterna inne? Februari-mars? :D Fått ett helt gäng frön till coola tomater jag vill hinna få fart i innan hösten kommer om ni förstår vad jag menar. ;)
 
De första brukar bli klara i slutet på juli/början på augusti och sen brukar de börja spricka ett par veckor senare.
Problemet är att jag inte kan dra upp plantorna tillräckligt tidigt i avsaknad på tillräckligt ljus.
Jag klippte av mina tomater i höstas och hängde upp dom på en pinne i taket framför köksfönstren. De eftermognade så fint så, kunde gå och plocka tomater från taket rätt länge :p
 
Min billiga lampa verkar funka, växterna växer riktat mot ljuset och verkar ha avstannat lite i sin ranglighet som hann inträffa. Första riktiga bladen på g. Hittills lyckat experiment.
Sambon vill ha en skiss på var jag vill ha växthuset. :D Ingen av oss är dock någon erfaren byggare men han är definitivt händig. Funderar på om man ska köpa ett färdigt eller våga ge sig på att bygga eget med murad kant och gamla fönster...
 
Min billiga lampa verkar funka, växterna växer riktat mot ljuset och verkar ha avstannat lite i sin ranglighet som hann inträffa. Första riktiga bladen på g. Hittills lyckat experiment.
Sambon vill ha en skiss på var jag vill ha växthuset. :D Ingen av oss är dock någon erfaren byggare men han är definitivt händig. Funderar på om man ska köpa ett färdigt eller våga ge sig på att bygga eget med murad kant och gamla fönster...
Jag säger att händigheten är en tillräcklig faktor för att våga.

Hur man bygger kan man googla och fråga sig fram till. Det finns massor av kunskap ute där....
 
Det är inte bra att vara hemma och vara sjuk, dvs kunna gå igenom reklamen i lugn och ro... kolla bara vad GG har till hyfsat pris just nu - PRECIS vad jag behöver :angel:
9710044938270_1260988-989_a_31984_jpg.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 007
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp