Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner mig väldigt ambivalent över vad jag ska odla i år. Jag vill inte råka ta mig vatten över huvudet så att säga. Det är ju alltför lätt att så lite för många frön och sen står man där och skolar om tills fan kommer och avlöser en. Och sen ska de planteras ut någonstans också där de ska växa resten av sommaren.
 
Jag har ju funderat lite på var jag skulle kunna ha en mindre köksträdgård, och plötsligt slog det mig. Någon kanske minns när jag berättade om min "hemliga trädgård"? Jag har alltså en liten miniträdgård omgiven av höga häckar, den är väl ca 6x4 m. Där finns idag en övervuxen rosrabatt, ett familjeäppelträd och ett plommonträd. Häckarna är höga och täta och ingången så smal att jag inte kommer in med gräsklipparen. Trädgården ligger på sydsidan av en länga på vår fyrlängade gård, med utgång direkt från det fristående gästrummet. Om jag tar ner häckarna till max 1 meter kommer solen in fint där och odlingsläget borde vara perfekt för 1-2 pallkragar och ett mindre potatisland (jag tänkte testa att odla potatisen direkt i halm). Plommonträdet vill jag ta bort, plommonen är inte så goda.
Ni som har grusat runt era pallkragsodlingar - har ni gjort ett ambitiöst grundarbete, eller kan det funka att lägga duk på gräset och sedan grusa ovanpå?
 
Jag har nu planterat tre avokadokärnor och en mango. Och har ett helt gäng med sticklingar från olika gröna växter i vatten, bla ampellilja och en ranka. De två första avokadon har varit i vatten några veckor men gror inte. Testade att snitta den nya i toppen och botten, läste att vissa gjorde så. Men de kan ju tydligen ta lång tid på sig. Vore kul om något tog sig. Det var bra pris på mango så jag har några till också... :angel:
Kan få frö till chilin Jamaican Bell av mamma också. Detta kommer inte sluta väl...
 
Mina chili och paprika har nu varit sådda i 9 dagar och har inte grott. Jag vet ju att de kan ta tid, men det är sjukt stressande! Jag funderar på om jag ska så tomater och sånt idag så jag har något annat att gå och titta på.
 
Jag har nu planterat tre avokadokärnor och en mango. Och har ett helt gäng med sticklingar från olika gröna växter i vatten, bla ampellilja och en ranka. De två första avokadon har varit i vatten några veckor men gror inte. Testade att snitta den nya i toppen och botten, läste att vissa gjorde så. Men de kan ju tydligen ta lång tid på sig. Vore kul om något tog sig. Det var bra pris på mango så jag har några till också... :angel:
Kan få frö till chilin Jamaican Bell av mamma också. Detta kommer inte sluta väl...
Du behöver inte låta avokadokärnan gro i vatten först. Du kan plantera den direkt istället - och sen vänta... :idea: Det har fungerat alla gånger för mig ;)
 
Mina chili och paprika har nu varit sådda i 9 dagar och har inte grott. Jag vet ju att de kan ta tid, men det är sjukt stressande! Jag funderar på om jag ska så tomater och sånt idag så jag har något annat att gå och titta på.
Och jag blir sjukt stressad av alla som börjat så sina frön redan :rage:
Jag sitter på mina händer i förtvivlan, för i år SKA jag vänta med det!! så att det inte blir som alltid - bänkar, bord och fönsterbrädor räcker inte till när allt ska planteras om :banghead:
I år är tanken att omplantering ska ske i tid med att jag kan börja ställa UT all förgrodd... :angel:

Wish me luck :D
 
Och jag blir sjukt stressad av alla som börjat så sina frön redan :rage:
Jag sitter på mina händer i förtvivlan, för i år SKA jag vänta med det!! så att det inte blir som alltid - bänkar, bord och fönsterbrädor räcker inte till när allt ska planteras om :banghead:
I år är tanken att omplantering ska ske i tid med att jag kan börja ställa UT all förgrodd... :angel:

Wish me luck :D
Jag har en glasveranda på ca 10 kvadrat som jag fyller! Vaddå sitta på den?
 
Ni som har grusat runt era pallkragsodlingar - har ni gjort ett ambitiöst grundarbete, eller kan det funka att lägga duk på gräset och sedan grusa ovanpå?
Jag (eller snarare maken) grävde bort grässvålen, sedan lade vi duk och grus/plattor.
DSC_0615.jpg

På bilden ovan är ytterkanten inte klar ännu. Maken fick gräva bort ännu mer grässvål... Kanten består nu av en rad 35 cm breda stenplattor samt ca 30 cm grus närmast pallkragarna i förhoppning om att mördarsniglarna ska hålla sig utanför.
 
Ni som har grusat runt era pallkragsodlingar - har ni gjort ett ambitiöst grundarbete, eller kan det funka att lägga duk på gräset och sedan grusa ovanpå?

Jag har inte tid och ork att göra om saker så jag kör hellre ambitiöst och en gång. Jo en gång försökte jag med duk och täckbark, och det blev skit. Helt genomväxt av ogräs efter något år.

Numera gräver jag bort svål och ytterligare någon decimeter, grundar med dubbla lager tidningar, markduk ovanpå och sedan makadam/grovt grus. Sedan har jag inte kommit längre, men skulle kunna tänka mig att lägga ännu en duk och singel eller stenläggning. Det är kanske lite overkill, men det känns tryggt och bra. :D
 
Jag har samma erfarenhet som @Lillgrådis @warg. Har en ganska stor odlingsdel med träkant runt där jag odlar potatis, morötter, lök. Två stycken lite mindre med träkant där jag hade en hallonhäck (sorkhevetet fullständigt rensade allt under jord förra vintern :rage:) och lite bärbuskar samt ett gäng pallkragar. Hela den delen är täckt med dubbel duk och grus på det (förutom där jag har potatisen) MEN vi skippade att gräva ur. Nu har det gått några år och jag sliter mig fördärvad med att rensa. Det växer igenom både i gruset och underifrån i pallkragarna. Det räcker så himla bra att rensa det som frösår sig ovanifrån. Ett år hann jag inte riktigt med och vips hade jag en mindre gräsmatta i gruset. Jag måste ta tag i hela den biten i trädgården i vår och jag tänker gräva ur ordentligt och fixa underarbetet mycket nogsamt. Tänker inte göra om mitt misstag igen!
 
Fast gjordnäras tunnlar är ju extremt dyra i förhållande till andra. Är de så mycket bättre att det motiverar priset?

Det verkar hålla bättre för vintern, har sett några bilder där de står i snö. Här uppe måste jag plocka bort plasten på min billiga tunnel för att den inte ska gå sönder. Vill kunna behålla den på under vinteråret också. Men GjordNäras tunnlar kanske inte heller klarar av norrbottensvinter? De är iallafall bättre utformade så snön faller av taket och då kanske det fungerar. Förhoppningsvis är plasten bättre kvalitet då de är rätt dyra. Har inte undersökt de något närmare än. Får bli när det är dags för köp.
 
Jag har samma erfarenhet som @Lillgrådis @warg. Har en ganska stor odlingsdel med träkant runt där jag odlar potatis, morötter, lök. Två stycken lite mindre med träkant där jag hade en hallonhäck (sorkhevetet fullständigt rensade allt under jord förra vintern :rage:) och lite bärbuskar samt ett gäng pallkragar. Hela den delen är täckt med dubbel duk och grus på det (förutom där jag har potatisen) MEN vi skippade att gräva ur. Nu har det gått några år och jag sliter mig fördärvad med att rensa. Det växer igenom både i gruset och underifrån i pallkragarna. Det räcker så himla bra att rensa det som frösår sig ovanifrån. Ett år hann jag inte riktigt med och vips hade jag en mindre gräsmatta i gruset. Jag måste ta tag i hela den biten i trädgården i vår och jag tänker gräva ur ordentligt och fixa underarbetet mycket nogsamt. Tänker inte göra om mitt misstag igen!
@Lillgrådis
Ja, det är väl så, bara att gräva... jag är redan trött på att gräva och säsongen har ännu inte börjat!
 
Äsch, jag har JÄTTEMÅNGA ställen kvar att gräva! Fastän jag gjorde fint på så många ställen i fjol. Men det gav ju blodad tand att fortsätta också runt alla odlingslådorna, och framför fler väggar, kanske framför bärbuskarna, och framför garaget, och varför inte en ordentligt grusad liten väg från trädgården ut till hagarna, i stället för en massa högväxta nässlor att bränna sig på på sommaren? .

Och så ska ju all välbränd gödsel grävas ut från gödselstacken och grävas ner i odlingslådorna, och så ska det grävas ännu fler rabatter.... Jag kommer att återfödas som en mullvad i nästa liv. Eller om jag var en i mitt förra. :D

Men det är då som det känns extra skönt att allt det som grävdes förra året förhoppningsvis inte ska gro igen direkt utan hålla sig fint länge till.
 
Det verkar hålla bättre för vintern, har sett några bilder där de står i snö. Här uppe måste jag plocka bort plasten på min billiga tunnel för att den inte ska gå sönder. Vill kunna behålla den på under vinteråret också. Men GjordNäras tunnlar kanske inte heller klarar av norrbottensvinter? De är iallafall bättre utformade så snön faller av taket och då kanske det fungerar. Förhoppningsvis är plasten bättre kvalitet då de är rätt dyra. Har inte undersökt de något närmare än. Får bli när det är dags för köp.
Jag tror det är bättre godstjocklek i bågarna, de säljs med stöttor och jordankare, dörrar och troligen bättre plast. Det jag ropade hem har plast som med tiden kommer vittra sönder, bågar som antagligen inte tål snö och har bara dragkedjor istället för dörr, inga stöttor eller jordankare utan jag ska sätta stöd invändigt till bågarna och köra så länge det håller med förstärkningar. Förhoppningsvis kan jag köpa ny plast när det går hål i denna.
 
Gick en lite vända i trädgården och såg att mina krokusar är på väg upp. Även smultron och citronmeliss börjar komma under det gamla som vissnat ner och nu lagt sig som ett skyddande täcke över. Så skoj att se att vi är på rätt sida om året, att få se allt komma upp för att sedan blomma :love:
 
Apropå allt grävande och kommande odlingssäsong så verkar jag ha fått ännu en fantastisk granne, till alla de redan väldigt trevliga i min lilla Bullerby. :love: Det låg ett brev i lådan häromdagen, där en nyinflyttad familj presenterade sig och sin önskan att dra igång en småskalig grönsaksodling - och om någon av hästägarna i grannskapet (vi är några stycken) möjligen skulle vilja bli av med sin gödselstack, så var de villiga att ta hand om den - OCH erbjuda hemodlade grönsaker i utbyte.

Bli av med överflödet av gödsel = win. Fådda hemmaodlade grönsaker = win. Men inte minst nya trädgårdsnördar på typ ett stenkasts avstånd, att bara utbyta plantor, fröer, sticklingar, projekt och tankar och idéer med = win - so - very - much! Jag har redan erbjudit dem att komma och hämta både häst- och hönsgödsel och gammal hösilage för täckodling. Grannsamverkan at its best. :up:
 
3 för 1 av förstaårsblommande perenner på Impecta. :angel:

Funderar på om jag ska göra slag i min idé, att dra upp plantor för att täcka min rabatt istället för att köpa dyra färdiga plantor och vänta en evighet på att de ska fylla ut tomrummen... Suget ligger nu på backnejlika, stäppsalvia och lavendel. Såg en så fin tistel, rosentistel. Men den vill jag snarare ha en planta av än tusen fröer så jag får nog fösöka leta på plantskolorna där istället.
 
Jag ska plantera i lastpall på verandan. Men nu när jag skulle se hur den ska stå så kände jag att den är väldigt fuktig efter att ha legat ute sedan i höstas. För min del gör det ingenting om den bara håller 1 säsong och sedan får slängas på tippen, för jag har lätt att få tag på lastpallar.

Men ni som har koll, kan det räcka att skrubba av den och sen måla den trots att den är fuktig? Eller ska jag hellre låta den vara omålad? Hade tänkt måla med giftfri färg
 
Jag ska plantera i lastpall på verandan. Men nu när jag skulle se hur den ska stå så kände jag att den är väldigt fuktig efter att ha legat ute sedan i höstas. För min del gör det ingenting om den bara håller 1 säsong och sedan får slängas på tippen, för jag har lätt att få tag på lastpallar.

Men ni som har koll, kan det räcka att skrubba av den och sen måla den trots att den är fuktig? Eller ska jag hellre låta den vara omålad? Hade tänkt måla med giftfri färg

Jag utgår ifrån att det är en pallkrage och inte en lastpall ;) :D

Enda anledningen att måla är att måla den svart på utsidan för att den ska värmas upp snabbare av solen. Jag gör inget med mina och byter ut dem när de är för murkna.

Edit: Såg nu att en del odlar i lastpallar också, det har jag aldrig sett O_o :up: Jag skulle fortfarande inte ha orkat bry mig så mycket att jag hade målat den om man inte absolut vill det för utseendets skull.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 008
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp