Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag utgår ifrån att det är en pallkrage och inte en lastpall ;) :D

Enda anledningen att måla är att måla den svart på utsidan för att den ska värmas upp snabbare av solen. Jag gör inget med mina och byter ut dem när de är för murkna.

Nej, det är faktiskt lastpall :D
Infogar bild på lånad bild på nätet. Man sätter en träskiva underifrån, och plastar insidan. Men jag är snål och tar markduk eftersom vi har massor hemma :)

P1130788.JPG
 
Idag har jag sågat och mät in lastpallen på verandan. Sambon pratade om att den kunde stå i flera veckor och torka i slaktboden, men med mitt dåliga minne så lär jag glömma bort den. Den får stå kvar där den står så länge.

Googla och ni får massa tips på olika sätt om hur man kan göra med lastpallar. Ett annat roligt tips är plastflaskor som jag också ska prova för första gången i år. Hur något av resultaten blir vet jag inte men förmodligen bra eftersom många växter nöjer sig med jord och vatten för att trivas :p :D


flaskatervinning.jpg
 
Jag ska plantera i lastpall på verandan. Men nu när jag skulle se hur den ska stå så kände jag att den är väldigt fuktig efter att ha legat ute sedan i höstas. För min del gör det ingenting om den bara håller 1 säsong och sedan får slängas på tippen, för jag har lätt att få tag på lastpallar.

Men ni som har koll, kan det räcka att skrubba av den och sen måla den trots att den är fuktig? Eller ska jag hellre låta den vara omålad? Hade tänkt måla med giftfri färg
Känns knepigt att måla den när den är fuktig. Jag skulle ha den omålad istället.
 
Här är en annan som också sitter på sina händer för att inte börja för tidigt. Jag hade ju hela jädra huset fullt av sticklingar förra året, det vill jag helst inte vara med om igen. :) Borde verkligen börja rensa i landen här framöver, trots att jorden inte rett sig ännu.
Snart kommer lökväxterna upp och ockuperar typ all ledig yta och sen blir det jättesvårt att rensa. Hur göra...? Det är jättesvårt att komma åt för det är växter överallt samtidigt som ogräset behöver bekämpas på bred front efter förra årets vanskötsel. Ska sno en massa gödsel också tänkte jag och hiva på lite överallt. Sambon var och stal en pallkrage som någon slängt ute på bygget utanför så den ska också fyllas på framöver.

Det har varit en osedvanligt sträng vinter här nere med minusgrader och äckligt vinterväder. För några år sedan satt vi och solade fram till kvällen den 13e mars, det var tider det. :love:
 
Nej, det är faktiskt lastpall :D
Infogar bild på lånad bild på nätet. Man sätter en träskiva underifrån, och plastar insidan. Men jag är snål och tar markduk eftersom vi har massor hemma :)

P1130788.JPG
Innehåller inte lastpallar väldigt mycket gifter för att odla i? Jag vill helst inte ta i dem och jag skulle aldrig äta något som växt i dem...
 
Här har de första två chilisarna tittat upp :love: Det är krukan med Cayenne som ligger i framkant och som jag och sonen ska flytta för att ge den bättre ljus i helgen. De andra får stå kvar i västerfönstret tills de tittat upp. :p

Och eftersom vi flyttar bort en kruka från fröhörnan så kan vi plantera en kruka med lite tomatfrön istället. :up: Har 3 låga sorter som ska sättas, får se vilken det blir helt enkelt.

Sonen tyckte det var oerhört spännande att se chilibebisarna igår förresten. Får han månne mitt lilla intresse? Hoppas det iaf.
 
Innehåller inte lastpallar väldigt mycket gifter för att odla i? Jag vill helst inte ta i dem och jag skulle aldrig äta något som växt i dem...

Finns lastpallar som inte är impregnerade, och de är helt okej att använda till kryddor och dylikt.
Är lastpallen impregnerad, så bör man inte odla ätbart i dom. Samma gäller pallkragar har jag lärt mig :)
 
Finns lastpallar som inte är impregnerade, och de är helt okej att använda till kryddor och dylikt.
Är lastpallen impregnerad, så bör man inte odla ätbart i dom. Samma gäller pallkragar har jag lärt mig :)

Ok, men hur vet man att lastpallarna man har inte är impregnerade? Efter ett par år försvinner ju den gröna färgen i träet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 605
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 009
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp