Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir ju perfekt för mig att vinterså och ställa ut lådorna i trädgården och vänta på varmare tider. Lika bra att det kommer nu och inte efter det hunnit gro. Februari är trots allt en vintermånad. :) :up:
Så sant, det finns ju saker att göra nu med. :) Är bara så sablans trött på snålblåsten, iskyla, gråa dagar... Går lunchpromenad varje dag i stan och det är lika iskallt och grått varje dag. Klappar om mina chiliplantor varje kväll som kompensation. :p
 
Hej, jag heter Lillgrådis, och jag är hortoman. :o

Jag vågar inte ens berätta hur många sorters blommor och grönsaker jag redan krafsat ner, men jag känner mig lite störd när jag tittar på fönsterbrädorna med lysrör och krukor och miniväxthus och värmematta och allt vad det nu är. Och inser att om allt detta gror - och inte välts ut av katterna eller glöms bort att vattna - så får jag sluta jobba i april och övergå till att bara skola om och asa hundratals plantor ut och in för att avhärda. Chilin och kronärtskockorna är i alla fall på god väg. Och bara de är ganska många. :nailbiting:

Detta är delvis jävla Blomsterlandets fel - vad är det för ondsint människa som kom på att ha halva priset på fröer NU liksom? När man är som mest manisk att börja så. :rage: Men till mitt försvar kan sägas att jag i alla fall delvis har inventerat lagret av påsar som jag haft sedan flera år och nu gett blomman för dagen, gula pärontomater, physalis och sommarpurjo en chans, trots att fröerna har några år på nacken.

Annars har jag känt mig rik och lite flitig idag med att gräva och köra ut ett tjugotal skottkärror fyllda med fet och härlig stallgödsel, som komposterats under flera år på gödselstacken. Och fyllt på i grönsakslandens odlingslådor. Den är ju redan som odlingsfärdig jord och man blir lycklig bara av att köra fingrarna genom den (med handskar på). Eller som Ernst Kirschsteiger uttryckte det: "Den här jorden är så fet så man skulle nästan vilja äta den, eller lägga den på en smörgås." Typ.
 
Hej, jag heter Lillgrådis, och jag är hortoman. :o

Jag vågar inte ens berätta hur många sorters blommor och grönsaker jag redan krafsat ner, men jag känner mig lite störd när jag tittar på fönsterbrädorna med lysrör och krukor och miniväxthus och värmematta och allt vad det nu är. Och inser att om allt detta gror - och inte välts ut av katterna eller glöms bort att vattna - så får jag sluta jobba i april och övergå till att bara skola om och asa hundratals plantor ut och in för att avhärda. Chilin och kronärtskockorna är i alla fall på god väg. Och bara de är ganska många. :nailbiting:

Detta är delvis jävla Blomsterlandets fel - vad är det för ondsint människa som kom på att ha halva priset på fröer NU liksom? När man är som mest manisk att börja så. :rage: Men till mitt försvar kan sägas att jag i alla fall delvis har inventerat lagret av påsar som jag haft sedan flera år och nu gett blomman för dagen, gula pärontomater, physalis och sommarpurjo en chans, trots att fröerna har några år på nacken.

Annars har jag känt mig rik och lite flitig idag med att gräva och köra ut ett tjugotal skottkärror fyllda med fet och härlig stallgödsel, som komposterats under flera år på gödselstacken. Och fyllt på i grönsakslandens odlingslådor. Den är ju redan som odlingsfärdig jord och man blir lycklig bara av att köra fingrarna genom den (med handskar på). Eller som Ernst Kirschsteiger uttryckte det: "Den här jorden är så fet så man skulle nästan vilja äta den, eller lägga den på en smörgås." Typ.

Trevligt att du inte skyller Blomsterlandet på mig, till skillnad från vissa andra :angel: :D

Du får köra VAP (Vård Av Plantor), har man inga barn måste man ju få någon valuta för skattepengarna :rofl:
 
@Lillgrådis: NEEEJ! Inte Ernst här också! :arghh: :arghh:

:rofl:

Angående Blomsterlandet så drabbades jag redan förra helgen när jag intet ont anande begett mig dit för att handla cirka tre påsar fröer: jätteverbena, paprika och purjo (jaja, det visade sig att jag hade en gammal påse purjofröer också men man måste ju helgardera :angel:). Men det gick ju sådär när jag kom dit och det var halva priset. Jag kämpade dock för att hålla tyst och inte inleda alla med-hortomaner i frestelse. :D
 
:rofl:

Angående Blomsterlandet så drabbades jag redan förra helgen när jag intet ont anande begett mig dit för att handla cirka tre påsar fröer: jätteverbena, paprika och purjo (jaja, det visade sig att jag hade en gammal påse purjofröer också men man måste ju helgardera :angel:). Men det gick ju sådär när jag kom dit och det var halva priset. Jag kämpade dock för att hålla tyst och inte inleda alla med-hortomaner i frestelse. :D
Somliga får det ju i mailen men jag hade verkligen inte tänkt gå in där i torsdags och vad gör jag? Jo, jag parkerar naturligtvis och går in när jag är i närheten. :rage: :banghead:
 
Jag har en fråga,lökar........när kan man gräva ner dom i rabatten?
Dom som ligger här nu är ,tulpan,dahlia och narcisser (heter dom så?)
Vet inte om det har någon betydelse,men dahlia lökarna har en liten ljus grodd i toppen.
 
Dahlian får du hålla inomhus tills det är garanterat frostfritt, sätter du den på friland så kanske i maj (den går också att förodla inomhus i kruka, så blommar den tidigare när den får flytta ut :) )

Men tulpaner och narcisser är det nog bara att få ner i rappet, de är ju egentligen höstlökar men jag har grävt ner åtminstone tulpaner i januari utan problem. Narcisserna kan vara lite ledsnare om de sätts för långt efter hösten men jag hade testat, de blir inte glada av att ligga inne och skrumpna heller.
 
Jag har en fråga,lökar........när kan man gräva ner dom i rabatten?
Dom som ligger här nu är ,tulpan,dahlia och narcisser (heter dom så?)
Vet inte om det har någon betydelse,men dahlia lökarna har en liten ljus grodd i toppen.
Tulpan och narcisser skulle planterats i höstas. Så går det att gräva nu, chansa och gräv ner dem omedelbart. Dahlian dör av minsta frost. Än så länge är det nog bäst att förvara den mörkt och svalt så den inte växer. Sedan kan man plantera den i kruka inne. Inomhus behöver den tillskottsljus. När det är frostfritt ute avhärdas den och kan sedan planteras ut.
 
Tulpan och narcisser skulle planterats i höstas. Så går det att gräva nu, chansa och gräv ner dem omedelbart. Dahlian dör av minsta frost. Än så länge är det nog bäst att förvara den mörkt och svalt så den inte växer. Sedan kan man plantera den i kruka inne. Inomhus behöver den tillskottsljus. När det är frostfritt ute avhärdas den och kan sedan planteras ut.
Men bor inte dahlia ute året om? eller är det en sådan knöl jag måste gräva upp varje höst?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 607
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 012
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp