Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon här som bor i en högre växtzon än 1-2 och odlar saker som egentligen inte ska trivas där? Såväl grönsaker som träd mm. Såg att det finns en bok om detta som verkar jätteintressant.
Mina föräldrar bor i zon 5 på höglandet, vissa lägen möjligtvis zon 4. Vi har experimenterat rätt så hejvilt med att plantera ut mindre, fröuppdrivna plantor av allehanda träd. Äkta kastanj, kaukasisk vingnöt, en del lite mer ovanliga ekar, katsura mm.

Mycket av det vi satt ut ska "enligt boken" inte vara härdigt över zon 1-2 men har nu klarat 2-4 vintrar och med bra tillväxt varje år. Bäst klarar sig det som står fuktigt (nära vatten, gammal sjöbotten) och i norrläge, relativt vindskyddat. Det som står sandigare, i andra väderstreck och mer vindutsatt har av naturliga skäl lite kämpigare men har klarat sig hittills. :)
 
Mina föräldrar bor i zon 5 på höglandet, vissa lägen möjligtvis zon 4. Vi har experimenterat rätt så hejvilt med att plantera ut mindre, fröuppdrivna plantor av allehanda träd. Äkta kastanj, kaukasisk vingnöt, en del lite mer ovanliga ekar, katsura mm.

Mycket av det vi satt ut ska "enligt boken" inte vara härdigt över zon 1-2 men har nu klarat 2-4 vintrar och med bra tillväxt varje år. Bäst klarar sig det som står fuktigt (nära vatten, gammal sjöbotten) och i norrläge, relativt vindskyddat. Det som står sandigare, i andra väderstreck och mer vindutsatt har av naturliga skäl lite kämpigare men har klarat sig hittills. :)
Jag är lite sugen att testa äkta kastanj, grannen har en äkta/ätlig valnöt som är 40 - 50 år tror jag. Hur gammal är kastanjen tror du?
 
Mycket av det vi satt ut ska "enligt boken" inte vara härdigt över zon 1-2 men har nu klarat 2-4 vintrar och med bra tillväxt varje år. Bäst klarar sig det som står fuktigt (nära vatten, gammal sjöbotten) och i norrläge, relativt vindskyddat. Det som står sandigare, i andra väderstreck och mer vindutsatt har av naturliga skäl lite kämpigare men har klarat sig hittills. :)
Sandjord är gynnsamt för övervintringen men det är ingen bördig jord så ur tillväxtsynpunkt hämmar den.

Någon här som bor i en högre växtzon än 1-2 och odlar saker som egentligen inte ska trivas där? Såväl grönsaker som träd mm. Såg att det finns en bok om detta som verkar jätteintressant.
Grönsaker är i regel ettåriga och bryr sig inte om zonen. Jorden är viktigare. Det samma gäller för perenner.

Zonangivelserna 1-8 används bara på vedartade växter.

Jag tror jag vet vilken bok du menar. Det är väl den som Peter Englander skrev nyligen? Jag har boken. Den är bra.

Nu har jag själv aldrig direkt hållit på med zonknäckeri eftersom jag aldrig kunnat bo permanent någonstans, förrän nu då, så min teoretiska kunskap saknar än så länge praktisk erfarenhet.
 
:(

Stressa aldrig med frököp, risken är stor att du förköper dig och kommer ut ännu fattigare efter lite komplettering än vad du gjorde vid det "stora" inköpet. Vådan av kundkorg, stress och fröpåsar nedslängda i en hast. Kan man få ångervecka? :angel: :cautious:
 
Jag är lite sugen att testa äkta kastanj, grannen har en äkta/ätlig valnöt som är 40 - 50 år tror jag. Hur gammal är kastanjen tror du?
Min mor har två valnötter som börjat ge nötter nu på höglandet, dvs zon 4-5. :) Den ena kördes över med gräsklipparen några gånger så den är buskig men överlevde. :p Lite därför jag är sugen på något udda! Älskar lite udda lövträd och rena lövskogar. Vill inte ha saker som helt sticker ut, tex buxbom kommer inte in i min trädgård. Men roliga lövträd smälter in mer och funkr fint i min lilla lövlund.
 
Jag är lite sugen att testa äkta kastanj, grannen har en äkta/ätlig valnöt som är 40 - 50 år tror jag. Hur gammal är kastanjen tror du?
Kastanjen hos mina föräldrar är nog 3 år i år, så än är kanske lite tidigt att sia om utfallet. Men å andra sidan tänker jag att den blir tåligare ju äldre den blir.. :)

Sandjord är gynnsamt för övervintringen men det är ingen bördig jord så ur tillväxtsynpunkt hämmar den.
.
Jo, jag vet :)
Just övervintringen har iofs gått bättre i de fuktiga lägena, trots att det ibland står vatten ganska högt och blir riktigt kallt om vintrarna - jag hade själv gissat att de skulle vantrivas och frysa. Därav viss förvåning. I det här fallet tror jag också att vinden och mikroklimatet där det är öppet gör att vintern blir hårdare, vilket nog bidrar.
 
Mina föräldrar bor i zon 5 på höglandet, vissa lägen möjligtvis zon 4. Vi har experimenterat rätt så hejvilt med att plantera ut mindre, fröuppdrivna plantor av allehanda träd. Äkta kastanj, kaukasisk vingnöt, en del lite mer ovanliga ekar, katsura mm.

Mycket av det vi satt ut ska "enligt boken" inte vara härdigt över zon 1-2 men har nu klarat 2-4 vintrar och med bra tillväxt varje år. Bäst klarar sig det som står fuktigt (nära vatten, gammal sjöbotten) och i norrläge, relativt vindskyddat. Det som står sandigare, i andra väderstreck och mer vindutsatt har av naturliga skäl lite kämpigare men har klarat sig hittills. :)
Kul! Jag vill också experimentera. :D Bor också typ på höglandet men inte det mest ogynnsamma läget. Vi har sandig jord men å andra sidan fri tillgång till gödsel. Det är väl ca 80 cm till berg i genomsnitt, ibland mer ibland mindre. Så avrinningen är toppen vilket känns viktigt för många mer känsliga arter. Eller ja många arter generellt, det svåra är att få till lite mer fuktighetshållande jord men skam den som ger sig.
 
Vet du var de fått tag i den? :)
En kompis till mig driver upp det mesta själv från frö/nöt/ekollon och ger bort vad han inte behöver/vill ha själv :D
Går rätt lätt att göra själv också, samla in på hösten, sätt i kruka och låt stå (ute) över vintern, driv upp och plantera om/ut när det vuxit på sig någon säsong.
Annars är det nog via plantskola eller liknande som gäller...
 
En kompis till mig driver upp det mesta själv från frö/nöt/ekollon och ger bort vad han inte behöver/vill ha själv :D
Går rätt lätt att göra själv också, samla in på hösten, sätt i kruka och låt stå (ute) över vintern, driv upp och plantera om/ut när det vuxit på sig någon säsong.
Annars är det nog via plantskola eller liknande som gäller...
Smart, ska testa med lite köpta kastanjer och se om någon vill växa. :up:
 
Som lägenhetsboende hann jag med att både odla tomater, ha blomlådor, kaprifol och diverse klätterväxter i urnor och flytta ut alla växter sommartid så man knappt fick plats själv + att kattlåda med tak fick fungera som piedestal, så viss kan man gå bananas även med en liten balkong. :banana::banana::banana:

Absolut är det så. Det var så det såg ut hos oss i somras.. MEN. Det råkar bo någon annan här också som hade liiite åsikter om det hela. Kanske byta ut den andre? ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 611
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 013
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp