Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har försökt hålla mig undan från den här tråden för jag vet att jag blir än mer inspirerad av allt ni skriver om. Jag ska hålla mig undan från frösådder i år och hålla mig till att förvalta min trädgård samt gräva om vissa delar. Har lite plattläggning att göra också. Sen är det det där med ett tunnelväxthus. Vill ha men kan inte bestämma mig. Om jag köper då borde jag ju satt tomater och chili, kanske någon gurka. Tur jag har någon vecka till att vela på.
 
Två snabba lunchfrågor:

1. Är det någon som vet hur amaryllis klarar sig ute? Jag har en del amaryllisknölar, men misslyckas alltid med att driva fram dem till rätt tid runt jul. Men amaryllis i trädgården vore ju megahäftigt.

2. Kan jag sätta vitlök på våren? Det blev aldrig av i höstas - först var det för varmt och sedan frös allt till på nolltid.
 
Två snabba lunchfrågor:

1. Är det någon som vet hur amaryllis klarar sig ute? Jag har en del amaryllisknölar, men misslyckas alltid med att driva fram dem till rätt tid runt jul. Men amaryllis i trädgården vore ju megahäftigt.

2. Kan jag sätta vitlök på våren? Det blev aldrig av i höstas - först var det för varmt och sedan frös allt till på nolltid.
Du kan sätta ut amaryllis under sommaren men de tål inte kyla, så mina kommer in igen på hösten. Ena blommade på sommaren och vintern därpå. :up:

Visst kan du sätta vitlök på våren, men räkna inte med att kunna skörda mer än blasten. Alternativt sätt den i en kruka nu och ställ ut?

Rusta säljer för övrigt genomskinliga lådor på hjul som man kan ha under sängen, med låsbara transparenta lock för 49 kr. Det följde med mig 6 st hem, måste ju ha fler lådor till mina vintersådder nu när jag har så gräsligt många nya fröer. Jag ska bara orka bära in jorden så den får tina, borra hål i lådorna, så och ställa ut igen bakom syrenerna och vänta på att det ska börja gro både blommor och blader. :) :d
 
Det är ungefär så vi har det här också, ca 4 hektar mark men hagar och ridbana är förstås hästarnas. Det betyder inte på något sätt att jag har lite mark att tillgå för att odla på - men jag råkar ändå alltid få lite för mycket i förhållande till eventuell plan - särkilt i växthuset på 10 kvm!

Ja det fåniga är ju att det är vissa platser som ger beslutsvånda för att man vill ha allt möjligt där, trots att det finns gott om kvadratmetrar på andra håll som antagligen skulle fungera fint de med. Som mina nybrutna 12 kvm utmed loggaveln med minst fem konkurrerande alternativ att välja på. Men kronärtskockorna ligger bra till ännu. (Om de överlever tills utplantering dvs)
 
Ja det fåniga är ju att det är vissa platser som ger beslutsvånda för att man vill ha allt möjligt där, trots att det finns gott om kvadratmetrar på andra håll som antagligen skulle fungera fint de med. Som mina nybrutna 12 kvm utmed loggaveln med minst fem konkurrerande alternativ att välja på. Men kronärtskockorna ligger bra till ännu. (Om de överlever tills utplantering dvs)
Jag har ju lite dåligt trackreckord på kronärtskockorna! Eller inte. Första året hade jag dem i växthuset. De blev jättebra, men tog upp alldeles för mycket plats för typ fem kockor... Så förra året satte jag dem på sluttningen bortanför ridbanan, och glömde det. Sen när jag skulle plantera ut lite annat började jag leta efter mina kronärtskocksplantor, men de var borta. Då kom jag på att jag planterat ut dem. Jag hade sedan tagit ett annat beslut och klippt den sluttningen med gräsklipparen... En karta över trädgården kanske vore en bra grej?
 
Meerehhhhh!

Nu har jag hittat jättefina drivbänkar och lock till pallkragarna. ALLT är ert fel :nailbiting:.

Attans, nu måste jag bara komma på vad jag ska driva upp där. Och så snyggt det var med den halvpall som komplement!
ML_62251145_62251149_6-ItemBig-636017126860000000.jpg
 
Nu har vi flera centimeter snö och jag är inte lika ledsen för det längre, nu är tystnaden här och det är så vackert. Det ser ut att få ligga en vecka åtminstone och det är ju trevligare än tö, lera eller is arton gånger om på samma tid.

När det är vitt på backen kan man dessutom se strukturer i trädgårdens mer igenvuxna delar. :up: Dels har jag äntligen visioner om uppfart/parkering och dels kunde jag se vad som växer i lövlunden i slänten. Gott om unga taniga aspar och ett gäng granar. Strukturer som ska få vara kvar är två stora, mycket gamla lönnar, en sorglig syren som ska få lite kärlek, och ytterligare något lövträd. Kollade inte nu men tror det står nån gammal björk där också. Vill plantera in massor med vårlökar som helt ska täcka marken, sedan är tanken en rejäl upphöjd torvbädd med rhododendron nedanför ett brantare parti. Ormbunkar, utöka torparliljorna, mer getrams, något litet prydnadsträd med fina färger... Har en lång lista med fina växter för den miljön. Det kommer ta tid men vad skönt det är att äntligen kunna se saker ordentligt framför sig. Har haft luddiga planer men nu såg jag precis var torvbädden passar. :up:

Hönshus med utegård, parkering och gång till huset börjar också ta form. Ska bli grymt kul att kunna gå över från att jobba på huset till att jobba på trädgården. För det behövs! Inte minst finns det oräkneliga granar att ta ner...
 
Idag har jag börjat riva det gamla växthuset som fanns här eller jag ska kanske säga det ena av dom 2 växthusen, sen tänkte jag ta dom delarna som är ok,tex delar av stommarna,fönster och göra ett nytt växthus närmare huset, jag hittade en JÄTTE stor växthusbelysning också men har inte kollat om den fungerar.

Och det är också denna tråden fel :mad: i komb med att jag köpt massor med fröer som jag skyller på alla här inne :angel:
Va tusen jag har inte ens halvgröna fingertoppar :eek:
 
Ja, jag funderar på om tre-fyra lådor till skulle bli bra? Inga problem att få plats ju!
Jag har för övrigt inhandlat 50 meter droppslang idag. Nu jäklar ska vår tujahäck utmed ridbanan ta fart! På plantskolan tyckte de att det var ett lite märkligt inköp med tanke på snöstormen utanför. Förstår ni vad de menar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 616
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 018
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp