Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Suck ! Jag visste att det fanns en anledning till varför jag älskar dom men inte har några.
Ja ja,gör väl ett försök,tillsvidare får dom bli inne blommor.
Tack :bow::heart
Jag tänkte som dig om Dahliorna förra året. Bökiga och dana verkade de när man läste odlingsråden på baksidan av fröpåsen. Jag kan ju säga att dahliorna var något av det mest livskraftiga jag hade den säsongen. Jag planterade ut dem runt maj nån gång, då blommade de redan för fullt. Skulle bara ha dem vid "sidan om" i planteringslådan med vindruvor och minikiwis. Pyttsan, i augusti var jag så trött på att de tog över hela lådan och kvävde allt annat i sin eviga blomning att jag rev upp alla knölar och la ner dem i källaren. :devil: Kan varmt rekommendera dem om man vill ha tåliga vackra blommor, och att riva upp knölarna tog typ 5 minuter om man vet var man planterade dem.
 
Det är ju heeelt galet att läsa denna tråden, min inneboende shopaholic väcks till liv och det bara kliar i fingrarna. Såg i helgen att vintergäck börjat titta upp utmed husväggen. Även andra små lökar verkar ha kommit igång. Sen kom vintern... -3 med tolv sekundmeter och snö de senaste dagarna fick det att kännas som att jag är bosatt i Arktis. :arghh:

Jag hade så himla mycket att göra hela hösten att jag inte hann eller orkade gå runt och beskära alla mina rosor. Kan man göra det nu innan våren kickar in och tillväxten börjar eller dödar jag dem då? Vissa ser väldigt rangliga ut nämligen men jag ville ha det så förra året då de blommar bättre när man kan binda ner grenarna.
Jag köpte ju uppstammade rosor på Lidl förra sommaren som jag tröttnade på och grävde ner i gräsmattan. De har överlevt hela hösten och vinterns stormar utan att blåsa sönder, men nu såg jag att den ena dött kölddöden tyvärr, men den andra har satt massor av små knoppar.

Det är verkligen enorm skillnad på denna vintern och föregående, förra året hade vi knappt nån vinter att tala om men i år har det varit riktigt kargt och kallt. Jag har slarvat med att täcka rätt mycket så vi får se hur mycket som har strukit med när det tinar igen.
 
Det är ju heeelt galet att läsa denna tråden, min inneboende shopaholic väcks till liv och det bara kliar i fingrarna. Såg i helgen att vintergäck börjat titta upp utmed husväggen. Även andra små lökar verkar ha kommit igång. Sen kom vintern... -3 med tolv sekundmeter och snö de senaste dagarna fick det att kännas som att jag är bosatt i Arktis. :arghh:

Jag hade så himla mycket att göra hela hösten att jag inte hann eller orkade gå runt och beskära alla mina rosor. Kan man göra det nu innan våren kickar in och tillväxten börjar eller dödar jag dem då? Vissa ser väldigt rangliga ut nämligen men jag ville ha det så förra året då de blommar bättre när man kan binda ner grenarna.
Jag köpte ju uppstammade rosor på Lidl förra sommaren som jag tröttnade på och grävde ner i gräsmattan. De har överlevt hela hösten och vinterns stormar utan att blåsa sönder, men nu såg jag att den ena dött kölddöden tyvärr, men den andra har satt massor av små knoppar.

Det är verkligen enorm skillnad på denna vintern och föregående, förra året hade vi knappt nån vinter att tala om men i år har det varit riktigt kargt och kallt. Jag har slarvat med att täcka rätt mycket så vi får se hur mycket som har strukit med när det tinar igen.
Skulle du beskära rosorna på hösten? Det är något jag aldrig hört talas om.

Rosor beskär man på våren när björkarna är på väg att grönska. Då är det rätt tid.
 
Skulle du beskära rosorna på hösten? Det är något jag aldrig hört talas om.

Rosor beskär man på våren när björkarna är på väg att grönska. Då är det rätt tid.
Kom på mig själv när jag skickat inlägget att jag ju är helt ute och snurrar. :banghead: Fick för mig att rosorna skulle beskäras under JAS-perioden men det är klart de inte ska, de blommar ju som mest då! Glöm idiot-frågan.
 
Var uppe och väckte äldsta sonen nyss, passade på att kika mina förodlingar som står på säkert ställe i hans kök. En del av förodlingarna ska egentligen sås i mars men det struntade jag i :angel: Men jodå, det kommer sakta upp små gröna saker från jorden.

I vårt förråd/skrubb vid kontoret finns det 12 blivande smultronplantor. De verkar dock ta längre tid på sig men vi har åter fått vinter här så jag har ingen brådska. När de väl gror så ska de också få slåss om ljuset uppe i sonens kök :p
 
Kom på mig själv när jag skickat inlägget att jag ju är helt ute och snurrar. :banghead: Fick för mig att rosorna skulle beskäras under JAS-perioden men det är klart de inte ska, de blommar ju som mest då! Glöm idiot-frågan.
Det sägs att man ska klippa rosor när björkarna har musöron. Men jag tror det gäller rabattrosor, vanliga buskrosor kan du klippa som vilka buskar som helst :).
 
Vilka är bäst att beställa från tycker ni? Jag ska inte ha några konstigheter, men det var en del som inte fanns på Maxi. Typ melon, zucchini och lite sånt.
Eller finns det någon vanlig affär, typ Plantagen eller så, som är bra att handla från?
 
Vilka är bäst att beställa från tycker ni? Jag ska inte ha några konstigheter, men det var en del som inte fanns på Maxi. Typ melon, zucchini och lite sånt.
Eller finns det någon vanlig affär, typ Plantagen eller så, som är bra att handla från?
I Sverige så spelar det ingen större roll var du handlar, det är oftast samma märken på fröerna ute i handeln. Plantagen, Blomsterlandet, GG osv säljer alla fröer från Weibulls, Impecta m fl.
 
Har slutligen anmält mig till en kurs i biodling. :D Har velat ha egna bin jättelänge. Jag har ärvt slunga, rökpuff, ramar mm och pappa har kupor så det är ju egentligen bara att sätta igång. När grannarna hade bin och pappa hade bin för länge sedan märktes det skillnad på skörden också. Superpepp!
 
Dags för en pausbild här
16487859_10211540683746336_8156458188702350541_o.jpg
 
Har slutligen anmält mig till en kurs i biodling. :D Har velat ha egna bin jättelänge. Jag har ärvt slunga, rökpuff, ramar mm och pappa har kupor så det är ju egentligen bara att sätta igång. När grannarna hade bin och pappa hade bin för länge sedan märktes det skillnad på skörden också. Superpepp!

Maken har av någon anledning snöat in på biodling. Skräckblandad förtjusning för egen del. Jag har inte en suck om vad det innebär att vara biodlare. Känns som ett studiebesök skulle vara på sin plats.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 619
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 022
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp