Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag (helt och håller nybörjare!) fått hem lite frön. :)

5AC8DAA2-7865-4A9F-8A2E-ACE173198AA3_zpsmrhbqkoh.jpg

Lite tomatfrön passande för odling i kruka jag fått av en tjej på instagram. :love:

D04D4716-D743-43B9-9150-98BF3CF8F4E1_zpsab1osjrl.jpg
9E860A74-24BE-4F68-BDA6-77A3C48628AC_zpsq0clt9xr.jpg

Lite frön som jag kanske får plats med någonstans i trädgården. Har fyra pallkragar, två är det ananasgubbar i och ska köpa två eller tre till minst. :)
 
Usch vad den här tråden väcker min odlarlängtan. Tyvärr kommer vi flytta från huset i mitten av juni till tillfälligt boende i lägenhet (med bara en liten sketen uteplats) medan vi bygger vårt nya hus. Har redan ritat upp den nya trädgården i gardenas ritprogram och drömmer mig fram i tiden.

Fast det kaaanske kan finnas något som jag kan hinna skörda innan vi flyttar, typ spenat och sallad :) . Vad finns det mer som man kan skörda tidigt?
 
Usch vad den här tråden väcker min odlarlängtan. Tyvärr kommer vi flytta från huset i mitten av juni till tillfälligt boende i lägenhet (med bara en liten sketen uteplats) medan vi bygger vårt nya hus. Har redan ritat upp den nya trädgården i gardenas ritprogram och drömmer mig fram i tiden.

Fast det kaaanske kan finnas något som jag kan hinna skörda innan vi flyttar, typ spenat och sallad :) . Vad finns det mer som man kan skörda tidigt?
Jag läste i Sara Bäckmos blogg Skillnadens trädgård att hon sår spenat redan nu. Testa att vinterså sommarmorötter nu så hinner du skörda innan flytten? :idea: Rädisor?
 
Usch vad den här tråden väcker min odlarlängtan. Tyvärr kommer vi flytta från huset i mitten av juni till tillfälligt boende i lägenhet (med bara en liten sketen uteplats) medan vi bygger vårt nya hus. Har redan ritat upp den nya trädgården i gardenas ritprogram och drömmer mig fram i tiden.

Fast det kaaanske kan finnas något som jag kan hinna skörda innan vi flyttar, typ spenat och sallad :) . Vad finns det mer som man kan skörda tidigt?
Jag flyttade från hus till radhus i maj. Vi hade med oss massa plantor i krukor, så uteplatsen blev vacker direkt. Mycket ärtor, solrosor, blomman för dagen, klockranka och vinbär som jag tagit sticklingar av.
 
Nu har jag gjort iordning hinkar att odla i. Mycket kompost! De borde stå inne så jorden blir fin men har nog ingen plats. Inte så snyggt heller kanske, med mineralhinkar lite här och var i lägenheten.

Planterat några pelargonsticklingar också, trots att jag inte gillar pelargoner.... Fattar inte varför jag skaffade dem från första början! De var på väg att dö men då kom "rädda växterna"-Sthu fram och gjorde ett sista försök att hålla dem vid liv. Suck, varför?
 
Jag köpte akleja och insåg att processen var lite krångligare än jag hade föreställt mig. Att sådden ska ställas ut i skuggläge - gärna redan i januari - innebär det att de ska stratifieras? Jag har fortfarande bara tillgång till balkong och det kan funka några veckor till, men sedan blir det för soligt och varmt där. Jag läste om någon som trots allt lyckades med försådd inomhus, så kanske jag istället ska satsa på det - eller är det döfött? Kanske jag kan ställa sådden i en skogsdunge i brist på bättre? Gah!

Hur gör ni andra med akleja?
 
Antar att några av er tittar på Mandelmanns? :love:
Jadå. Jag tycker dock de, framförallt han, känns lite...speciella :p I förrförra avsnittet (tror jag det var) berättade hon att de träffades på konstskolan, det förklarar deras speciella ådra tycker jag (nädå, inga fördomar :angel:).
Håller väl inte med om allt de säger, men det är en mysig serie som jag följer.
 
Jadå. Jag tycker dock de, framförallt han, känns lite...speciella :p I förrförra avsnittet (tror jag det var) berättade hon att de träffades på konstskolan, det förklarar deras speciella ådra tycker jag (nädå, inga fördomar :angel:).
Håller väl inte med om allt de säger, men det är en mysig serie som jag följer.
Jag har väldigt svårt för honom, jag skulle bli galen på att umgås med en sån person så det är ju tur vi är olika men ja, jag kan ändå inte låta bli att titta. :laugh:
 
Jag köpte akleja och insåg att processen var lite krångligare än jag hade föreställt mig. Att sådden ska ställas ut i skuggläge - gärna redan i januari - innebär det att de ska stratifieras? Jag har fortfarande bara tillgång till balkong och det kan funka några veckor till, men sedan blir det för soligt och varmt där. Jag läste om någon som trots allt lyckades med försådd inomhus, så kanske jag istället ska satsa på det - eller är det döfött? Kanske jag kan ställa sådden i en skogsdunge i brist på bättre? Gah!

Hur gör ni andra med akleja?

Jag slänger ut fröna (egenodlade) där jag vill ha fler aklejor och det funkar fint :D Det blir ju jättemycket frö så jag är inte så kinkig om de inte kommer upp på alla ställen, då resonerar jag så att det var något som gjorde att de inte trivdes där.
 
Blev inspirerad av dina val @FirstYellow ! Randig tomat och rund morot. Den runda moroten lockade mycket. Älskar kokt och ugnsstekt morot, denna variant kan man ju kanske helt skippa att skära och bara tillaga som den är. :idea:

En vecka sedan jag sådde kronärtskocka och än så länge ingen action... vissa chiliplantor har blivit väldigt rangliga medan andra är starka och fina. Får nog kasta vissa snart då det är dags för omplantering.
Gjorde en kaka idag på sommarens vinbär, ska avnjutas ikväll. Än så länge föräldrarnas frysta godsaker, ser fram så mycket emot att fylla min egna frys. :) De har så otroligt mycket bär och vid goda år enorma mängder äpplen, kan få skörda hos dem också tills min egen trädgård producerar bättre. :D Det är sån lycka att äta egenodlat även mitt i vintern. Drömmen är att även skörda mitt i vintern, som Sara!
 
Jag älskar båda Mandelmanns! :D Underbar kontrast till allt annat på tv. Äkta kärlek till naturen och så mycket glädje. Nej jag kanske inte hade umgåtts med dem, det vet jag inte utan att ha träffat dem. Men programmet är underbart.
 
Sitter och njuter av era våndor. Hehe. Har mina prova allt år bakom mig. Hade en gäststuga med 10 kvm frösådd några år.
Har ett tips angående att inte komma ihåg vad man satt var från år till år.
Ha riktpunkter i trädgården så det blir som rutor, en sten eller en dekoration och ta sen bilder året runt på varje ruta. Då ser man när något börjar tunna ur, vandra iväg och det man tror är tomt på våren kan man kolla på föregående sommar om det verkligen var så - oftast inte, är min erfarenhet.
 
Nu har jag gjort iordning hinkar att odla i. Mycket kompost! De borde stå inne så jorden blir fin men har nog ingen plats. Inte så snyggt heller kanske, med mineralhinkar lite här och var i lägenheten.

Planterat några pelargonsticklingar också, trots att jag inte gillar pelargoner.... Fattar inte varför jag skaffade dem från första början! De var på väg att dö men då kom "rädda växterna"-Sthu fram och gjorde ett sista försök att hålla dem vid liv. Suck, varför?

Jag gillade inte heller pelargoner tidigare, de luktar så illa. Sen insåg jag att de tål att misshandlas å det grövsta :angel: jag är inte så bra på att vattna mina växter. Så nu älskar jag dem :D
 
Är sparrisodlingsguru om någon vill ställa intima sparrisfrågor :D (jobbat hos en sparrisbonde under sparrisskörd två år i rad).
Talk dirty to me baby. :love:

Hur lång tid tar det innan man kan börja skörda? Vilken jord trivs de bäst i och sprider de sig eller måste man sätta plantor? Vilken zon går de upp i och låter man dem bara stå och växa sig höga för att vissna ner igen det som man inte tar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 624
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp