Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Talk dirty to me baby. :love:

Hur lång tid tar det innan man kan börja skörda? Vilken jord trivs de bäst i och sprider de sig eller måste man sätta plantor? Vilken zon går de upp i och låter man dem bara stå och växa sig höga för att vissna ner igen det som man inte tar?

Hur lång tid tar det innan man kan börja skörda?
Om man får från frö så tar det typ 4-5år innan du får ut full skörd från plantan. Det går att köpa sparrisrötter om man planterar i jorden vilket kortar ner perioden med kanske 1-3år (gissar jag på). Första året hjälpte vi till att plantera sådana rötter, andra året var det inte tal om att skörda det fältet vi planterade första året utan det var de gamla vanliga fälten som skördades. Det går att köpa sparrisplantor i kruka hos välsorterade plantskolor, kan ju vara bra om man inte behöver fylla hektarvis med sparris.

Vilken jord trivs de bäst i och sprider de sig eller måste man sätta plantor?
Av allt att döma (sparrisgubbens förklaring etc) så verkar de trivas i sådan jord som inte duger till så mycket annat. Typ jord med mycket morän. Så kanske väldränerad jord är något att ha som riktmärke. (Är sjuk just nu så kanske kommer på något vettigare att svara när jag inte längre har iq guldfisk :D). Sparrisplantor sprider sig typ fast inte så som man tänker sig spridningen. Det är viktigt att hålla det avstånd som rekommenderas på fröpåsen/krukan/rotpåsen/osv. Eftersom plantorna är lite som svampar. Varje rotsystem/frö/planta är en individ och den blir större och större medan mitten av plantan "dör". När två eller fler plantor möts i jorden så kommer bara den starkaste av dem överleva och den svaga plantan dör. Hos bonden finns två fält. Det ena fältet är typ 18år sen det planterades och det andra är typ 10år sen det planterades. Raderna i det äldre fältet har börjat äta upp varandra så man går runt och plockar och tappar bort sig stup i kvarten, typ bara runt, runt i cirklar. Medan det andra fältet är i rader fortfarande, är bara att plocka så är det bra sen :p.

Vilken zon går de upp i och låter man dem bara stå och växa sig höga för att vissna ner igen det som man inte tar?
Zoner och sånt är inte min grej riktigt - men eftersom det finns många olika sorters sparris (inte vit vs grön vs röd utan verkligen olika sorter som i 'raser' :p) så utgår jag ifrån att det finns sorter som klarar zoner som andra inte klarar och vise versa. Den egentliga sparrissäsongen pågår inte så länge i Sverige, utan mer från maj till första eller andra veckan i juni. Om man inte plockar sparrisen i tid så skjuter den i höjden och tar kraft från plantan, vi bryter bara av allt ovan jord på de vuxna och välmående plantorna under hela skördessäsongen. Sparris är ju en sån tacksam grönsak som kan läggas i frysen om man har svårt att förvara den färsk. När säsongen är över så får allt växa upp och stå där tills all näring har åkt ner i rötterna igen (då är allt på ytan inte mycket mer än halm), det tar säkert en-två månader. På så sätt slipper man vara rädd att plantan dör av överskörd. Har hört folk som istället förespråkar att skörda längre men att ösa på med typ gräsklipp och sånt. Men det låter lite läskigt när nu plantan tar så många år på sig att bli något vettigt.
 
Usch vad den här tråden väcker min odlarlängtan. Tyvärr kommer vi flytta från huset i mitten av juni till tillfälligt boende i lägenhet (med bara en liten sketen uteplats) medan vi bygger vårt nya hus. Har redan ritat upp den nya trädgården i gardenas ritprogram och drömmer mig fram i tiden.

Fast det kaaanske kan finnas något som jag kan hinna skörda innan vi flyttar, typ spenat och sallad :) . Vad finns det mer som man kan skörda tidigt?
Lite tomater, örter och sommarblommor i krukor som du kan ta med dig till din lilla uteplats? Annars är rädisor snabba typer.
 
Jag köpte akleja och insåg att processen var lite krångligare än jag hade föreställt mig. Att sådden ska ställas ut i skuggläge - gärna redan i januari - innebär det att de ska stratifieras? Jag har fortfarande bara tillgång till balkong och det kan funka några veckor till, men sedan blir det för soligt och varmt där. Jag läste om någon som trots allt lyckades med försådd inomhus, så kanske jag istället ska satsa på det - eller är det döfött? Kanske jag kan ställa sådden i en skogsdunge i brist på bättre? Gah!

Hur gör ni andra med akleja?
Jag har helt galna mängder Akleja i min trädgård; de självsår sig vilt och är från frön jag tog i min svärmors trädgård i Cornwall, England. Dvs de är blålila och blommorna mellanstora.

När jag själv satt Akleja, har jag haft sådden i kylskåp. I en plastpåse med lagom vädring. Det har alltid funkat. Jag har bl.a. haft en helt sagolik vit akleja med lååånga spröt, Swan Wings eller Swan White hette den. Gudomlig.
 
Någon som har ett tips på en körsbärstomat eller annan tomat i den storleken som man kan ha i kruka och som går att köpa i butiker? Jag har sått 3 sorter som funkar i kruka men de ger inte så små tomater. Känns dessutom onödigt att beställa när der bara gäller en påse.

Bor i Landskrona så har nära till de flesta butiker.
 
Någon som har ett tips på en körsbärstomat eller annan tomat i den storleken som man kan ha i kruka och som går att köpa i butiker? Jag har sått 3 sorter som funkar i kruka men de ger inte så små tomater. Känns dessutom onödigt att beställa när der bara gäller en påse.

Bor i Landskrona så har nära till de flesta butiker.
Jag har frön till mina favoritkörsbärstomater, Mei Wei och Chielega. Jag har inte satt dem än men får alltid över. PM:a mig om du vill ha :-)
 
Jag slänger ut fröna (egenodlade) där jag vill ha fler aklejor och det funkar fint :D Det blir ju jättemycket frö så jag är inte så kinkig om de inte kommer upp på alla ställen, då resonerar jag så att det var något som gjorde att de inte trivdes där.

Jag har helt galna mängder Akleja i min trädgård; de självsår sig vilt och är från frön jag tog i min svärmors trädgård i Cornwall, England. Dvs de är blålila och blommorna mellanstora.

När jag själv satt Akleja, har jag haft sådden i kylskåp. I en plastpåse med lagom vädring. Det har alltid funkat. Jag har bl.a. haft en helt sagolik vit akleja med lååånga spröt, Swan Wings eller Swan White hette den. Gudomlig.

Men då testar jag att förså hälften i kylskåpet och kastar sedan ut resten direkt i rabatten senare i år. :)
 
Idag har det varit vårkänsla i luften. :) Jag tittade till min rosmarin som levde men som behövde lite vatten. Jag skulle verkligen bli jätteglad om den överlevde vintern! Nu börjar dessutom krokus och tulpan(!) titta fram i krukorna på balkongen.
 
Hurra! Nu jäklar ska jag få till min alldeles egna varmbänk också, bara sista ihopskruvandet kvar och att fylla i en massa rykande färsk stallgödsel. Och är det några plusgrader i luften runt om, så kanske man inte behöver överarbeta ytterisoleringen heller?

Retar mig bara att jag inte försått några salladsplantor att plantera ut i lite halvfärdigt skick men det får duga med att bredså. Borde ändå skynda på processen en del. Och skulle värmen inte ta sig så kanske den kan bli en melonbänk lite senare. :d
 
Någon som har ett tips på en körsbärstomat eller annan tomat i den storleken som man kan ha i kruka och som går att köpa i butiker? Jag har sått 3 sorter som funkar i kruka men de ger inte så små tomater. Känns dessutom onödigt att beställa när der bara gäller en påse.

Bor i Landskrona så har nära till de flesta butiker.
Jag odlade Udi och Tiny Tim i kruka förra året (och kommer så göra i år med). Lät mina växa hejvilt men man kan hålla dom buskaktiga genom att nypa bort toppen vartefter har jag läst.
 
Jag har helt galna mängder Akleja i min trädgård; de självsår sig vilt och är från frön jag tog i min svärmors trädgård i Cornwall, England. Dvs de är blålila och blommorna mellanstora.

När jag själv satt Akleja, har jag haft sådden i kylskåp. I en plastpåse med lagom vädring. Det har alltid funkat. Jag har bl.a. haft en helt sagolik vit akleja med lååånga spröt, Swan Wings eller Swan White hette den. Gudomlig.

Har du dem i kylskåpet tills de börjar gro? Och vad gör du med plantorna sen? :)
 
Jag kunde inte hålla mig längre i väntan på lägenhetsvisningrn utan sådde chili, klenatisakleja och karamellilja idag. Jag funderade även på att så tomat och basilika men besinnade mig.
 
Har du dem i kylskåpet tills de börjar gro? Och vad gör du med plantorna sen? :)
Nej efter x antal veckor tar jag ut sådden och den får stå ljust. Gror inget inom tio dar sätter jag tillbaka dem i kylen nån vecka till. När de väl gror planterar jag om dem en vända innan de får flytta ut i trädgården på platsen där de ska växa !
 
Jag odlade Udi och Tiny Tim i kruka förra året (och kommer så göra i år med). Lät mina växa hejvilt men man kan hålla dom buskaktiga genom att nypa bort toppen vartefter har jag läst.
Tiny Tim har jag satt :up: men själva tomaterna där blir väl inte i körsbärsstorlek? Eller har jag helt missuppfattat det?
 
Tiny Tim har jag satt :up: men själva tomaterna där blir väl inte i körsbärsstorlek? Eller har jag helt missuppfattat det?
Om jag inte minns helt galet så är det Tiny Tim på den här bilden:

tomater.jpg

Det är timjan som växer bredvid, så tomaterna är ganska små.
 
Har fått ner mina första frön. Gurka, både druv- och vanlig, ett par olika sorters tomater och så majs och sockerärt. Har en hel del mer som ska sås men det får bli en annan dag. Hade dessutom visst köpt en del fröer i höstas som jag glömt så nu har jag mycket dubbelt :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 624
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp